Smart belysning som inte kräver koppling till moln

Permalänk
Medlem

Smart belysning som inte kräver koppling till moln

ej, vi håller på att att bygga ut vårt smart hem i vår hyresrätt.
Hittills har vi en Dreame robot dammsugare som jag befriat med Valetudo. Kör även några äldre Shelly plug S (valda eftersom de går att köra med officell firmware utan att koppla upp dem mot molnet, samt att det går att flasha andra firmwares t.ex tamota eller esphome om man vill). Nu funderar vi på att utöka med lite smart belysning/smarta lampor här hemma, och jag undrar om någon har nåpgra bra tips på lampor/märken som inte kräver uppkoppling mot något moln eller liknande?

Jag hostar redan en home assistant instance på min NAS och en MTQQ Broker.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Home Assistant. Jag kör själv med Zigbee via Skyconnect och är väldigt nöjd. Kör min Home Assistant på en dator här hemma.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

Det jag har märkt är att allt som ansluts till WIFI brukar i regel ha dålig support för att köra lokalt. Det som kan anslutas till ZigBee brukar i regel ha mycket bättre support.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Valfria Zigbee-lampor, t.ex. Ikea Trådfri eller Philips Hue eller lampor från Lidl eller var som helst egentligen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen Wiz smartlampor och fungerade utmärkt att köra via wifi till home assistant

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Köpte nyligen Wiz smartlampor och fungerade utmärkt att köra via wifi till home assistant

Hade Home Assistant native stöd för dom eller är det stöd t.ex via Tuya?
Jag har provat lite med tuya men jag har extremt svårt att få det att funka bra.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har provat lite med tuya men jag har extremt svårt att få det att funka bra.

Behövde ladda ner deras app för att ansluta den till wifi och sedan hittade home assistant den automagiskt och sen behövde man inte använda appen mera så antar den har native stöd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Har en sådan också, till lite julbelysning så den används bara då. Annars kör jag zigbee. Använde deras app för att köra igång utan att skapa konto. Sedan fanns det en wiz-integration där jag kunde finna lampan i nätverket. Så tror inte den behöver cloud, om man inte vill. Men det går nog inte stänga av cloud, även om man inte använder det.

Permalänk
Medlem

Antar att du inte kan installera inbyggnadsmoduler då det är en hyresrätt? Isåfall är Zigbee-lampor enklaste lösningen. Shelly har dock lite smarta lampor också.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Wiz är Philips lågpris alternativ som går över Wifi.
Den går att köra både med och utan cloud lösning, finns en checkbox i appen.
Den kopplade upp sig direkt mot HA när jag kör lokalt, busenkelt att få igång.

Har lite tuya som numera ligger och skräpar, lyckades koppla upp dem utan moln koppling med det var en mardröm med konstiga API nycklar som skulle hämtas via hopplös en web site.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

WiZ har stöd för lokal styrning om man aktiverar det i appen. Värt att tänka på är att den knappen kan försvinna i framtiden om dom känner för det.

Exakt det hände min lampa jag hade på nattduksbordet. Den var från Yeelight (Xiaomi) och hade en checkbox i appen för lokal styrning. Sen ändrade sig Xiaomi och Yeelight blev tvungna att ta bort funktionen, vilket resulterade i att det inte längre gick att styra lampan lokalt.

Med Zigbee vet man i alla fall att man alltid kommer kunna ha full kontroll över lampan även framöver.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Blev att köpa en zigbee sticka och nu har jag fått in två stycken Philip Hue lightstrip som flickvännen vann i en tävling i home assistant, utan att något moln krävs.
Får fundera på vad för mer smartbelysning som ska inhandlas framöver.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF