Köpa oöppnade varor. Kvitto & garanti

Permalänk
Medlem

Köpa oöppnade varor. Kvitto & garanti

Hej

Om man vill köpa en oöppnad vara tex en GPU eller ps5. Hur funkar det då med garanti? Eller om något skulle vara fel med varan. Då behöver man väl kvitto för det?

Om varan är köpt på nätet skickas digital kvitto, men det kanske man inte vill ge bort pga känsliga uppgifter typ email, telefonnummer osv..

Vad är det msn ska tänka på vid köp av oöppnad vara? ifall det är något fel med varan, att man kan få hjälp från butik den är köpt ifrån.

Permalänk
Medlem

Om du menar att köpa något från en privatperson så gäller inte reklamationsrätten rent tekniskt, då den gäller den urprungliga köparen. Det kan gå bra ändå om man har kvitto, men rent juridiskt så är det en fråga mellan näringsidkaren och den ursprungliga köparen.

Garanti, dvs ett frivilligt åtagande från tillverkaren, butiken e dyl, hänger i grunden på vad det står i garantivillkoren.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

Menar du inlägget direkt ovan, så ser jag inga konstigheter.
Det är som skrivs.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa en oöppnad vara av privatperson om inte kvitto ges med vid köp, varan kan ju lika bra vara stulen då.

Jag själv har nyttjat garanti i andra hand flera gånger och det har aldrig varit problem, senast på den ps5 jag köpte oöppnad privat.

Jag har 6-7 år erfarenhet inom elektronikförsäljning i baggaget (operatörsbutiker och elkedja) och jag har aldrig varit med om att det någonsin har nekats garanti eller reklamation pga fel namn på kvittot. Det enda jag kan tänka mig blir ”problem” är om man skulle reklamera och häva köpet. Pga penningtvättlagen måste pengar sättas in på samma kort som vid köp. Så är det inte ditt kort som används ges presentkort eller liknande. Om jag minns rätt…

Men det här var ca 7 år sedan så något kan ha ändrats.

Permalänk
Medlem

Klipper in ett inlägg av mig från annan tråd om just garanti/rek vid andrahandsköp.

Skrivet av grizzly666:

En sak o tänka på när det gäller beg handel av i stort sett allting.
Är att även om det är en vara som har "garanti kvar" så har man ingen svensk lag i ryggen som säger det.
Då det enligt svensk lag är så att alla lagliga åtaganden som garanti/reklamation/osv följer INTE varan utan köparen!

Ett exempel din kompis går in på elgiganten och köper ett grafikkort, 30sek senare säljer det oöppnat till dig 1m utanför elgigantens dörr.
DU går in och vill lämna tillbaks/utnyttja garanti/reklamera/osv så kan elgiganten neka dig allt då den svenska lagen som sagt följer KÖPAREN och inte varan.

Inom elektronik branschen så har dock dom flesta butiker/tillverkare/återförsäljare en egen intern policy att garanti/rek/osv följer varan och då oftas med krav på kvitto.
Problemet är att det inte är direkt ovanligt att folk blir nekade när det handlar om "andrahands ägare" och då du ej har svensk lag i ryggen så är det enda du kan göra klaga och försöka gå högre upp inom företaget ifråga=dvs oftas stångas med en stenvägg.
Heller klaga på sociala medier och ha en extremt massa tur att rätt person råkar se det.
Alternativt att gå direkt till tillverkaren i fråga/deras sociala medier vilket inte alltid är det lättaste det heller.

Sen OM man får hjälp med garanti/reklamation/återköp/osv så kan det bli problem ändå, några olika fall som inte är så ovanliga här.
Om butiken ifråga tar tillbaks varan så kan dom mycket väl återbetala till samma kort som används vid köpet, dvs inte ditt kort.
Var det på lagning och skickas tillbaks så kan dom skicka det till den adress som står på kvittot, dvs inte till dig, heller varför inte skickar email/ringer den som står på kvittot, dvs inte dig och ber dom komma till butik och hämta ut den lagade varan.
Lite mer ovanligt men har sett det är att allt går bra men butiken vägrar at lämna ut varan till dig för du står ej på kvittot även om dom mailade/ringde dig för att komma o hämta det.

DETTA är varför JAG tycker att beg priser på datordelar (så länge det ej är ovanliga eftertraktade delar som ej tillverkats på år, alternativt nytt som säljs slut direkt, tex PS5 när den släpptes) är löjligt höga.
Runt 50% av dagens nypris för samma vara/liknande lika snabb vara är vad JAG tycker är rimligt för en lätt använd helt felfri vara, är det en oöppnad vara så kanske 5-10%till.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Problemet är att det inte är direkt ovanligt att folk blir nekade när det handlar om "andrahands ägare"

Har aldrig hört talas om att det skulle hänt, så svårt att tänka mig att det är särskilt vanligt. Om du kommer in med en vara i butik för att hävda garanti, och visar kvitto så ska det inte vara några problem. Står ju inte ens köparens namn på alla kvitton, och jag har aldrig varit med om att butiken bett mig legitimera mig heller.
Om du då t.ex. köper något som julklapp åt någon annan, skulle alltså den inte ha någon garanti i praktiken. Har svårt att se butiken neka det.