Microsoft lägger ned VPN-tjänst

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger ned VPN-tjänst

Visste du att Microsoft 365-abonnemang innehåller en VPN-tjänst?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det var dåligt.

Först gillar jag ej namnet vpn tjänst utan vill använda ordet anonymitetstjänst. Och syftet med dessa kan vara flera. Det jag känner otryggt med vissa aktörer är att de på inga sätt samarbetar med rättsväsendet, ja det känns tryggt att skicka ens personliga data genom dem.
Så för viss data så kan man vilja att den ska gå igenom företag som Microsoft, Google, Apple m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var dåligt.

Först gillar jag ej namnet vpn tjänst utan vill använda ordet anonymitetstjänst. Och syftet med dessa kan vara flera. Det jag känner otrygga med vissa aktörer är att de på inga sätt samarbetar med rättsväsendet, ja det känns tryggt att skicka ens personliga data genom dem.
Så för viss data så kan man vilja att den ska gå igenom företag som Microsoft, Google, Apple m.m.

Förstår inte vad du menar. Speciellt mening nummer två i andra stycket. Den får jag inte att gå ihop. Men jag kanske bara är lite dum i huvudet..

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var dåligt.

Först gillar jag ej namnet vpn tjänst utan vill använda ordet anonymitetstjänst. Och syftet med dessa kan vara flera. Det jag känner otrygga med vissa aktörer är att de på inga sätt samarbetar med rättsväsendet, ja det känns tryggt att skicka ens personliga data genom dem.

VPN handlar dock inte bara om anonymisering. Men vissa tjänster skulle kunna kallas för det, tex Mullvad.

Permalänk
Skrivet av maweric:

Förstår inte vad du menar. Speciellt mening nummer två i andra stycket. Den får jag inte att gå ihop. Men jag kanske bara är lite dum i huvudet..

Det finns många anledningar att använda anonitetstjänster. Många YouTubes går lite till överdrift tycker jag när de säljer in de tjänster som de gör reklam för. Men min poäng är att man ibland vill ha från en aktör som är ett pålitligt företag som är som vilket företag som helst. Microsoft, Google etc kan då vara ett bra val. Där de båda har eller kommer lägga ner deras tjänster.

Skrivet av m4gnify:

VPN handlar dock inte bara om anonymisering. Men vissa tjänster skulle kunna kallas för det, tex Mullvad.

ja, VPN är en teknik som i sig själv inte har ett skit med anonymisering att göra, dock går den använda till detta.

Permalänk
Medlem

Det här var 2 nyheter inbakade i 1 för min del.

Citat:

för det andra var det inte många som nappade på att skicka all sin internettrafik via Microsofts servrar.

Jag undrar allt varför...

Citat:

När Microsoft lanserade tjänsten sade företaget att det anser att ”personlig integritet är en grundläggande mänsklig rättighet” och lovade att rulla ut funktionen till nya regioner, men så blev det aldrig.

Tack och lov för det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vilket är varför man då skall skilja på VPN och en anonymiseringstjänst. Externa tjänster handlar ju bara om att bli anonymiserad, medans en VPN till ens jobb eller att köra en lokal VPN handlar om något helt annat än anonymisering.

----

Lite OT...

Wireguard som blivit väldigt populärt, är i sig, dåligt för anonymisering, då det kräver att ingående och utgående ipnummer lagras på servern, vilket inte är ett problem om det handlar om en VPN till jobbet eller hemma, men kan vara det om det används för en tjänst fokuserad på anonymisering.

Återigen, VPN vs anonymiseringstjänst.

Permalänk
Medlem

Hade gärna använt en vpn via microsoft. Gött när man sitterrpå hotell etc. Skiter i att Microsoft (eller liknande aktör) ser vad jag gör men jag vill inte att någon annan sniffar i min trafik när jag gör bankärenden etc.

Permalänk
Datavetare

Undrar om inte Microsoft ställde den rätt uppenbara frågan till sig själva här: vilket use-case var det man försökte lösa? Ser liksom inte vilket problem ett VPN tillhandahållna av dem skulle lösa, bortsett från om de specifikt gjorde den till en anonymiseringstjänst (där jag gissar de kunde få lite problem med trovärdighet).

Skrivet av filbunke:

Vilket är varför man då skall skilja på VPN och en anonymiseringstjänst. Externa tjänster handlar ju bara om att bli anonymiserad, medans en VPN till ens jobb eller att köra en lokal VPN handlar om något helt annat än anonymisering.

----

Lite OT...

Wireguard som blivit väldigt populärt, är i sig, dåligt för anonymisering, då det kräver att ingående och utgående ipnummer lagras på servern, vilket inte är ett problem om det handlar om en VPN till jobbet eller hemma, men kan vara det om det används för en tjänst fokuserad på anonymisering.

Återigen, VPN vs anonymiseringstjänst.

?

Default config i Wireguard loggar inget (men är fullt möjligt att logga nästa vad man vill via iptables om man vill). Och menar då Wireguard i Linux då det är den inbyggda VPN-tekniken i Linux-kärnan, hur det fungerar på Windows/MacOS hänger på den programvara man använder.

Man behöver inte skriva in IP-adressen för klienter, vore lite opraktiskt om det vore så då ett vanligt use-case är "road-warriors" som sällan har en specifik IP.

Enda man måste ha är den publika nyckeln för de klienter man vill ge access. Har man inte möjlighet att binda den nyckel till en specifik identitet finns inte möjligheten att veta vem användaren är.

Självklart finns information, i RAM, om klientens IP-adress och vilken nyckel de matchar när en session är aktiv. Men med default-config är det transient information som försvinner när sessionen avslutas.

Skrivet av Pellepelikan:

Hade gärna använt en vpn via microsoft. Gött när man sitterrpå hotell etc. Skiter i att Microsoft (eller liknande aktör) ser vad jag gör men jag vill inte att någon annan sniffar i min trafik när jag gör bankärenden etc.

Gissar att just dina bankärenden redan går över en krypterad och tvåvägs-autentiserad session. Men finns andra attackvektorer man duckar genom att använda VPN.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Undrar om inte Microsoft ställde den rätt uppenbara frågan till sig själva här: vilket use-case var det man försökte lösa? Ser liksom inte vilket problem ett VPN tillhandahållna av dem skulle lösa, bortsett från om de specifikt gjorde den till en anonymiseringstjänst (där jag gissar de kunde få lite problem med

Vem kontrollerar dessa VPN tjänster så de ej gör något skumt som att se i ens data?
Vissa företag är mer pålitliga där. Sedan är hela YouTube sönderspammade med all reklam där stora aktörer rekommenderar att alltid använda denna tjänst.

Att VPN från Microsoft, Google mfl säljs dåligt är inte konstigt.

Permalänk
Medlem

Denna som de lägger ner var alltså riktad till konsumenter?

Microsoft har ju en annan variant till företagsanvändare. Heter typ Always On VPN?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Själv använder jag det egentligen bara för att komma runt geoblockerade sidor, videor och annat av det slaget. Har inget behov av att "anonymisera" mig så.

Jag har 365 men kände inte till detta, men så var det tydligen ändå inte tillgängligt i Sverige.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S