Permalänk
Medlem

No signal

Hej
Har en "äldre dator" med ett 2080 grafikkort. Plötsligt råkade jag ut för No signal. Har lite svårt att reda ut om det är ett problem med moderkort eller GFX. Jag vill minnas att det tidigare har under uppstart lyst upp en vit LED under uppstart som sedan släcktes. Nu lyser den inte upp alls vare sig under uppstart eller efter.
Får ingen bild vare sig om jag sätter i HDMI i grafikkortet eller i moderkortets HDMI. Dessutom har jag testat att ta bort GFX och sedan köra HDMI från moderkortet. Tolkar det som att processorn har en inbyggd grafik. Det är en Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB.

Några tips på hur jag skall ta reda på vilken komponent som är felaktig?

Med vänlig hälsning
Johan

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag har en 9600K och hade då ett 2070. I mitt fall var det att skärmen tappade signal ibland/blinkade. Det varHDMI-kabeln som spökade och köpte ny, sen försvann det problemet. Ett tag efter det gick mitt 2070 sönder och vägrade fungera med drivrutiner.

Din CPU har integrerad grafikkrets ja. Kan vara moderkortet/nätagget men det kanske räcker med en CMOS reset.

Vad har du för övrig hårdvara och hur gamla är dessa?

Permalänk
Medlem

Det mesta är kring 2018. Asus ROG Strix z 390-f moderkort. Ett m2 SDD. Nätaggregatet ger steöm till GFX för fläktarna snurrar. Har testat diverse hdmi-kablar.
Johan

Permalänk
Medlem

Hade missat CMOS reset. Funkade!
Tack