Raspberry Pi lanserar ny allt-i-ett-dator i tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi lanserar ny allt-i-ett-dator i tangentbord

En nordisk tangentuppsättning kommer i mars.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Denna generation kan dock inte köra RISC OS som Pi400 kunde.

Saknar M2-slot likt Pi400 vilket gör det opraktiskt och långsamt.
Fortsätter ha den bedrövliga hdmi-porten.

Får nog ta några vändor till om jag ska skaffa denna plattform igen,
även om jag älskar wedge-formfaktorn på datorer.

Permalänk
Medlem

Ingen USB-port? Tänkte att en sån här skulle bli en kul dator att ha för emulatorer men då krävs det ju en USB-port för gamepad....

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Ingen USB-port? Tänkte att en sån här skulle bli en kul dator att ha för emulatorer men då krävs det ju en USB-port för gamepad....

Det nämndes inte i nyheten av någon anledning, men utöver USB-porten för ström så har den tre vanliga USB-A (2x 3.0, 1x 2.0). De syns på bilden som visar baksidan av tangentbordet, och musen på bilden är förstås inkopplad via USB också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det nämndes inte i nyheten av någon anledning, men utöver USB-porten för ström så har den tre vanliga USB-A (2x 3.0, 1x 2.0). De syns på bilden som visar baksidan av tangentbordet, och musen på bilden är förstås inkopplad via USB också.

Ja okej. Tänkte väl att det vore konstigt om den inte hade USB.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Jag har ingen direkt användning för nått sånt, men jag blir jättesugen på att köpa.

Inkl skärm för knappa 3000, det är rätt fantastiskt!

Permalänk
Rekordmedlem

Och extra allt modellen vore en Mac mini M4 i samma stuk för max 9000 kr
Men pin är så söt att det nog blir en sån bara för att de är roliga att fördriva tiden med, saknar bara en m.2 ssd plats och de borde naturligtvis även ha bytt till normalstora hdmi på den för det hade ju inte kostat nått extra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nice! Nästan iaf. Som redan nämnts saknar den två kritiska delar: NVMe M.2-slot och en riktig HDMI (eller DP)-port.

Den dagen Raspberry begriper det blir den dagen jag kommer köpa en.

Jag förstår ärligt talat inte varför, det kan inte kosta särskilt mycket att lösa detta och det skulle kunna bli en fantastisk produkt för kanske en hundralapp extra eller två.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Saknar M2-slot likt Pi400 vilket gör det opraktiskt och långsamt.
Fortsätter ha den bedrövliga hdmi-porten.

Får nog ta några vändor till om jag ska skaffa denna plattform igen,
även om jag älskar wedge-formfaktorn på datorer.

Ja, precis.
Iom att 400/500 så tydligt är tänkta att användas som PC-liknande datorer så tycker jag allt att en M.2-plats (och kanske då lämpligen ett ihopskruvat chassi, så det går att öppna på vettigt vis) hade varit ett rimligt nästa steg.

MicroHDMI är ju mer av ett irritationsmoment, men det hade varit trevligt om de fixat det också.

Känns som att de varit så nära att kunna ta ett stort steg från 400 men ändå har man valt att inte göra det. Lite trist.

Edit: kretskortet är ju anpassat för att ha en M.2-plats... så kanske kommer det även en variant med M.2, vem vet.

Se t.ex Jeffs teardown:

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tractorbeam:

Är väl mer likt Amiga 600 eftersom ingen numpad finns.
Men mest liknar det ett lowprofile-tangentbord.

Permalänk
Medlem

Oh! Tillbaka till 1980-talet då alla hemdatorer var inbyggda i tangentbord. Fast då ungefär en miljon gånger långsammare och lika mycket mindre minne. Hela Raspberry Pi 500 kostar dessutom mindre än vad extraminnet på 16 kB till ZX81 kostade då.

Permalänk
Medlem

Väldigt nice, kommer nog köpa en uppsättning när svenska tangentbordet kommer.

Permalänk
Medlem

1. Skippa den röda baksidan på nya datorn.

2. Släpp ny skärm som matchar den gamla datorns röda baksida.

... 0.0'?

Skrivet av evil penguin:

Ja, precis.
Edit: kretskortet är ju anpassat för att ha en M.2-plats... så kanske kommer det även en variant med M.2, vem vet.

Möjligt att det mer är för större leveranser till beställare med specifika användningsområden. Det är även halvt förberett för POE.

Men kanske är det relativt lätt fixat om man kollar på tex modulenheten för CM5. Den har porten. Så löder man helt enkelt dit samma komponenter för strömmen och hoppas det funkar.

Antar att gränssnittet redan finns där oavsett.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Liknar mer en ZX Spectrum än en Commodore..

å släng i en Pineberry Pi M.2 NVMe HatDrive??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Har ju hellre en vanlig Pi som man kan ställa bakom skärmen och ha trådlöst tbord. Slippa sladdhärvan till smecktangentbordet.
På nått sättt har konceptet charm, men känns poänglöst.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Liknar mer en ZX Spectrum än en Commodore..

Tänkte också lite så. Ser inga direkta likheter med varken Commodore PET eller Amiga 1000/2000

Kanske på sin höjd C128, men Amiga 500 var knappast ensam om sitt utseende.

Off-topic:
Ang. Amiga, så köpte jag precis en gammal Mac Mini på Tradera för 99:- (var ute efter nätadaptern). Min förhoppning är att fynda motsvarande PowerPC-modell för att återskapa min gamla A4000 med PPC 604e :).

Kanske även blir en enkel mediamaskin, då fjärrkontrollen från Apple TV fungerar med deras datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Inkl skärm för knappa 3000, det är rätt fantastiskt!

Vad är så fantastiskt med det? Känns som om man ska ha en väldigt god anledning att välja denna istället för antingen en konventionell dator eller en vanlig Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tractorbeam:

Det är lite tanken bakom den. Eben Upton (grundaren av Raspberry Pi) erkände i en intervju att serien har modellnummer som slutar på hundra just därför att han är en gammal Amiga 500 - användare.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”