Intel Arc B580 "Battlemage" – bra spelprestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Jag betala 8300:-

Å 549dollar kommer aldrig när de säljs i sverige med tull å moms landa billigare än vad jag betala

Man ska inte lita på rykten!
Står ju typ 10500:- för 5070ti på Nvidia hemsidan

Finns inte nå anledning å vänta på ett kanske pris å en eventuell funktion!

Har läst överallt om folk som konstant ska vänta på nästa då den kommer snart!

Folk måste ju inse att de kommer kort lr produkter hela tiden å genom å skjuta på köpet får man ofta ändå betala mer då man köper ngt som egentligen e mer än man behöver.

Bättre å ta ett ganska bra å köra, man kan spela schack å ramla ihop död när som !

Det sa jag aldrig jag sa mspr låg på det mspr är alltid utan moms och tull mspr på 7900XT är 799$ så prisskillnaden lär vara runt 2-3000kr här i Sverige.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Det sa jag aldrig jag sa mspr låg på det mspr är alltid utan moms och tull mspr på 7900XT är 799$ så prisskillnaden lär vara runt 2-3000kr här i Sverige.

Ja vi får så , jag tror tyvärr jag har rätt
Mit kort hade 300:- i rabatt å tror ändå att jag kom billigare undan!

Mrsp på 7900xtve ju inte intressant utan dom aktuella priserna i Sverige e ju bara relevanta

Men de vore ju inte fel om de kom bättre kort som va billigare!
Men tyvärr går priset nästan alltid upp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Retrogamer:

Å 549dollar kommer aldrig när de säljs i sverige med tull å moms landa billigare än vad jag betala

5070 Ti har ju MSRP på $749, vilket efter konvertering till SEK och +25% moms är 10500 kr, så det stämmer ju bra överens.
$549 blir 7700 kr.

Du har förstås en poäng med resten av texten dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Detta kan kanske vara användbart för en del som vill öka på sin fps med sina Arc kort.
DXVK i DX9, 10 och 11 spel.

https://youtu.be/bpoHvshZx8Y?si=udI2u6WghO8_Yz-q

Visa signatur

Zalman i3 Neo (R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Skrivet av metalmac:

Detta kan kanske vara användbart för en del som vill öka på sin fps med sina Arc kort.
DXVK i DX9, 10 och 11 spel.

https://youtu.be/bpoHvshZx8Y?si=udI2u6WghO8_Yz-q

Ja jag har kollat den videon å typ många till!

Men ska jag nödlösa för å precis få de spelbart så e de ju inte hållbart!

Kanske blir lite bättre med tiden!
Men jag kommer aldrig igen köpa ett nytt kort utan köper hellre ett som varit ute en stund med real proved performance

Å 50 serien känns inte längre som intressant e ju bara massa hittepå pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Men jag kommer aldrig igen köpa ett nytt kort utan köper hellre ett som varit ute en stund med real proved performance

Alltså skulle man köpa 4070 super eller 4070 ti nytt från butik så kommer ju 5070 vara bättre ändå, även om det inte är 4090. Fast såklart man får mycket bättre pris/prestanda begagnat.

Skrivet av Retrogamer:

Finns inte nå anledning å vänta på ett kanske pris å en eventuell funktion!

Har läst överallt om folk som konstant ska vänta på nästa då den kommer snart!

Folk måste ju inse att de kommer kort lr produkter hela tiden å genom å skjuta på köpet får man ofta ändå betala mer då man köper ngt som egentligen e mer än man behöver.

Bättre å ta ett ganska bra å köra, man kan spela schack å ramla ihop död när som !

5070 lär bli strax under & runt 8000kr. Såklart mer för en bättre modell/kylare, men också mer effektiv än 7900xt så behövs inte riktigt lika stor kylare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Tänkte spara videon, man vet ju aldrig om det kan komma till användning.
Själv är jag nöjd med prestandan i de spel jag spelar på min Arc burk just nu ialf, så
behöver inte använda detta just nu.
Men kan ju rätt som det är komma något spel som man vill testa på.

Hoppas du blir nöjd med dina nya kort!:)

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Skrivet av metalmac:

Tänkte spara videon, man vet ju aldrig om det kan komma till användning.
Själv är jag nöjd med prestandan i de spel jag spelar på min Arc burk just nu ialf, så
behöver inte använda detta just nu.
Men kan ju rätt som det är komma något spel som man vill testa på.

Hoppas du blir nöjd med dina nya kort!:)

Ja alltså allt hänger ju på vilket kort man kommer från å vilka spel man ämnar spela.

Intels egna model e ju riktigt mkt kort för pengarna de går inte å komma ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Ja alltså allt hänger ju på vilket kort man kommer från å vilka spel man ämnar spela.

Intels egna model e ju riktigt mkt kort för pengarna de går inte å komma ifrån

Så e det ju.
Ja LE kortet är ju det jag har, köpte det för 3390kr hos komplett.se, riktigt bra pris
för vad jag får ut av det måste jag säga.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppgraderat från 7800X3D till 9800X3D i min main rig och var ju tvungen att testa B580 i den igen. Tycker det är nära på som ett annat kort, jämfört med tidigare. Synd att det ska kräva sån cpu-kraft, för det är ju nästan så jag kan lira stalker 2 typ obehindrat. Iofs låga inställningar på det mesta, men XESS ultra quality+ i 1440p och typ 50-60 fps för det mesta, och kanske 45-50 i tätbefolkade områden, utan frame gen. Detär ju inte så pjåkigt ändå, klart spelbart. Hoppas Intel får ordning på "cpu overhead issue" i någon kommande drivrutinsuppdatering..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Nu har jag uppgraderat från 7800X3D till 9800X3D i min main rig och var ju tvungen att testa B580 i den igen. Tycker det är nära på som ett annat kort, jämfört med tidigare. Synd att det ska kräva sån cpu-kraft, för det är ju nästan så jag kan lira stalker 2 typ obehindrat. Iofs låga inställningar på det mesta, men XESS ultra quality+ i 1440p och typ 50-60 fps för det mesta, och kanske 45-50 i tätbefolkade områden, utan frame gen. Detär ju inte så pjåkigt ändå, klart spelbart. Hoppas Intel får ordning på "cpu overhead issue" i någon kommande drivrutinsuppdatering..

Jag måste försöka få till den där msi afterburner fps räknaren.
Jag har installerat stalker 2 på min burk med en R5 7600 och upplever att det flyter riktigt bra med hyfsade inställningar, bra speluplevelse.
Men när du skriver detta så undrar man om man lever i någon slags twilightzone eller nåt. 😅
Kanske bättre att bara njuta av spelen och hur bra det flyter än att slå på dessa fps jägar program?
Förstör ju hela upplevelsen om jag helt plötsligt ser att jag spelar i 25fps!🤣

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jag måste försöka få till den där msi afterburner fps räknaren.
Jag har installerat stalker 2 på min burk med en R5 7600 och upplever att det flyter riktigt bra med hyfsade inställningar, bra speluplevelse.
Men när du skriver detta så undrar man om man lever i någon slags twilightzone eller nåt. 😅
Kanske bättre att bara njuta av spelen och hur bra det flyter än att slå på dessa fps jägar program?
Förstör ju hela upplevelsen om jag helt plötsligt ser att jag spelar i 25fps!🤣

Du kan få en fps räknare via steam overlay, det är enklaste sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Du kan få en fps räknare via steam overlay, det är enklaste sättet.

Jaså! Intressant. Finns den att aktivera i inställningarna i appen?

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jaså! Intressant. Finns den att aktivera i inställningarna i appen?

ja, gå in i inställningarna för steamoverlay så hittar du det där.

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Känner att ett b580 å en 9800x3d inte ska behöva va i samma burk riktigt 🫣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Känner att ett b580 å en 9800x3d inte ska behöva va i samma burk riktigt 🫣

Du har en poäng men alla har inte 20k att lägga på en gång. har man slängt ut 10k+ på resten av systemet och kanske inte har 10k till till en GPU som gör resten av burken rättvisa så duger ett b580 fint imho. Helt ok prestanda för pengarna jämfört med att inte ha något alls. så kan man spara ihop till en rtx 5080 sen eller vad man nu planerar.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Du har en poäng men alla har inte 20k att lägga på en gång. har man slängt ut 10k+ på resten av systemet och kanske inte har 10k till till en GPU som gör resten av burken rättvisa så duger ett b580 fint imho. Helt ok prestanda för pengarna jämfört med att inte ha något alls. så kan man spara ihop till en rtx 5080 sen eller vad man nu planerar.

Ja, det är en perfekt "placeholder" som man kan leva med i väntan på bättre kort. Eller berorende på vilka spel man kör, kan man nog leva med det, punkt. Men jag kör nog vidare med mitt 4090 tills vidare, den upplevelsen är så klart aningen bättre. Så får jag hoppas intel förfinar drivrutinerna till b580 så jag kan lira stalker 2 på portabla riggen med kanske lite mindre hackande.

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Va ju de som va mitt problem , la 10k +ett b580 å där stod jag med en dator som presterade sämre än de jag kom ifrån!
Då fick jag nog returnera kortet å sålde av lite saker å la pengarna på ett kort som jag verkligen hoppas gör mig nöjd.

Men sen får du tänka på att jag kunde ju aldrig uppnå b580 till fullt då de inte passa lika bra till min 5700x3d jag kanske hade varit mer nöjd med en cpu som passar de kortet .. men de får vi aldrig veta😉

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

<Uppladdad bildlänk>

Lite märkligt att kortet är så himla törstigt vid vila?

Okej att det inte är lika energieffektivt som världsledande Nvidia vid belastning, men att det drar över 100% mer vid vila känns rätt dåligt?

35 watt för hela systemet med Nvidia blir 65 watt med Intel.

https://www.techpowerup.com/review/intel-arc-b580/38.html

35 watt mot 12 watt känns riktigt dåligt?

Det där verkar mycket märkligt. Mitt kort pendlar mellan 20 till 21 w vid slösurf och musikstream. Kan tilläggas att jag kör allt i stock. Burken finns i signaturen.

Visa signatur

Main Computer:
CPU Intel I9 12900K: MB Asus Prime Z690-P D4: Chassi Obsidian 750D: PSU Corsair RM850x V2: CPU FAN Noctua NH-U12A Chromax black: GPU Intel ARC B580 LE: Skärm ASUS ROG PG348Q 3440*1440: RAM 64GB DDR4: HD1 OS MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB: HD2 VmWare Kingston SSDNow A400 960GB: HD3 Lagring Western Digital Black - 2TB: Chassi FAN Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavicxp21:

Det där verkar mycket märkligt. Mitt kort pendlar mellan 20 till 21 w vid slösurf och musikstream. Kan tilläggas att jag kör allt i stock. Burken finns i signaturen.

Samma för mig, ligger mellan 19 - 22w när jag surfar runt lite och kollar Youtube.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Skrivet av mavicxp21:

Citerar mig själv.

Jag kollade lite extra på länken i tidigare inlägg: https://www.techpowerup.com/review/intel-arc-b580/38.html
Jag har ASPM Enabled, testade att koppla ur min extra skärm ligger fortfarande på ca 20 w. Enligt länken borde man komma ner på runt 7 w med ASPM påslaget med en skärm. Sedan enligt länken är det ca 30 plus w med 2 skärmar. Det kommer jag inte upp i när jag idlar.

Märkligt. Kan ju ändra sig vid nyare drivrutiner, den som lever får se.

Visa signatur

Main Computer:
CPU Intel I9 12900K: MB Asus Prime Z690-P D4: Chassi Obsidian 750D: PSU Corsair RM850x V2: CPU FAN Noctua NH-U12A Chromax black: GPU Intel ARC B580 LE: Skärm ASUS ROG PG348Q 3440*1440: RAM 64GB DDR4: HD1 OS MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB: HD2 VmWare Kingston SSDNow A400 960GB: HD3 Lagring Western Digital Black - 2TB: Chassi FAN Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem

Lite mer intressanta tester med gamal CPU:

https://youtu.be/mVC2eP9xmXQ?si=L-AYlyPWBaLfwC_L

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk

Om det bara gick att använda Ollama så hade det varit ett billigt kap, förhoppningsvis kommer det lite ai benchmarks på yt inom kort

Permalänk

Sitter nu med nästa grafikkort..
Amd å de e ju fel tråd, men de va här de börjades så tänkte avsluta här å

Nån som vet varför steams fps visar hälften av amd programmets fps??
Vad missar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Sitter nu med nästa grafikkort..
Amd å de e ju fel tråd, men de va här de börjades så tänkte avsluta här å

Nån som vet varför steams fps visar hälften av amd programmets fps??
Vad missar jag

Det är inte så att du kör med AMD Fluid Motion Frames, dvs frame generation?

Permalänk

Jo .. jag prövade stänga av fsr men fatta inte att dedär va boven
Tack 🫣😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Jo .. jag prövade stänga av fsr men fatta inte att dedär va boven
Tack 🫣😁

Skönt det löste sig

Permalänk
Medlem

Tycker ändå inte det är så mycket "doom" över detta ändå.
Men klart Intel har en del att jobba på.
Men med de 12gb vramet på kortet så ser jag ändå en ljus framtid för Arc B580 då jag är väldigt övertygad om att det mesta av problemen kommer lösas med uppdateringar av mjukvaran faktiskt, tror kortet kommer åldras väl.

https://youtu.be/zcvvUce6O0Q?si=i8uRekUUAwURNjZi

Visa signatur

Raspberry pi 400