Intel Arc B580 "Battlemage" – bra spelprestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Gäller även äldre AMD cpu enligt HUB's tester
https://youtu.be/3dF_xJytE7g

Om man inte orkar titta på videorna: Rtx 4060 krossar b580 i de flesta spelen, speciellt i 1080p, om man har en något äldre långsammare cpu och inte 9800x3d som alla testar på dag 1.

Hardware Canucks testade med i5 9600k och HUB med r5 2600.

Så var det med min portabla gamingburk med en R7 3700X. RTX3060 var klart snabbare då cpun är hårt belastad, i synnerhet i spel som stalker 2 t.ex, där cpun alltid är en begränsning. Men valde B580 ändå, och sålde mitt 3060, då jag vill supporta intel i detta. Dock bytte jag till en 5700X3D och nu funkar det långt bättre.

När jag först testade mitt B580 var det med en 7800X3D och då var det riktigt bra. Skulle säga att frameraten i stalker 2 ungefär halverades med 3700X i områden som baren, mot vad jag fick med 7800X3D

Verkar som att det är aningen känsligt för när cpun inte hänger med helt enkelt. Fattar inte varför. Nåja..

Permalänk
Medlem

Någon som har gått från A750 till B580? Kanske är ett onödigt hopp men ändå.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag funderade också men tycker det verkar lite som väl litet hopp i prestanda. Skulle hoppas det framkommer snart ifall B750/770 kommer släppas eller ej om inte officiellt, så inofficiellt från läkta SKUs osv. Så då tror jag hellre väntar även om jag redan nu hade kunnat ha nytta av extra 4GB VRAM speciellt.

Hade man bott i USA hade jag troligtvis gjort det för $250 men här i Finland och betala 359€ och sen med lite tur kanske får typ 120€ för begagnat A750 så då tyckte jag uppgraderingen känns lite väl mycket om jag jämför mot när jag hoppade från 1070 Ti som kostade ny 399€ och betalade 269€ för A750 och fick gamla kortet sånt för typ 120€ om jag minns rätt så var det ju väldigt billig uppgradering för typ 50~70% prestandalyft, visst hade ju väntat många år tills jag slutligen valde att uppgradera 1070 Ti i brist på kort som gav den prestanda/pris förhållande jag letade.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag gjorde det, spela i 4k fungerar nu p.g.a 12Gb vram som t.e.x Forza Horizon 5, god of war ragnarök.

Fick sålt mitt A750 så var ok/prisvärd uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Gäller även äldre AMD cpu enligt HUB's tester
https://youtu.be/3dF_xJytE7g

Om man inte orkar titta på videorna: Rtx 4060 krossar b580 i de flesta spelen, speciellt i 1080p, om man har en något äldre långsammare cpu och inte 9800x3d som alla testar på dag 1.

Hardware Canucks testade med i5 9600k och HUB med r5 2600.

AMD r5 2600 och Intels 9000-serie är väl inte med på Intels lista över rekommenderade CPU:er till detta kort så där ser jag inget konstigt. Där står det AMD 3000-serien samt Intel 10000-serie och uppåt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Dags att uppdatera recensionen efter de senaste fynden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

AMD r5 2600 och Intels 9000-serie är väl inte med på Intels lista över rekommenderade CPU:er till detta kort så där ser jag inget konstigt. Där står det AMD 3000-serien samt Intel 10000-serie och uppåt.

<Uppladdad bildlänk>

Spelar ingen större roll när många köpare använder liknande äldre/långsammare processorer. För att klargöra, inget specifikt med de nämnda processorerna. Intels lista över rekommenderade cpuer är pga. officiellt and garanterat stöd av rebar (eg. b350 med r5 2600 hade inte rebar från början, men har fått det med uppdatering).

Hub testade även med andra Ryzen processorer, ju långsammare ju större skillnad:

Permalänk
Medlem

Ja givet detta så skulle jag nog inte klassa b580 som bra produkt längre. Då till och med r5 7600 kan vara flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Ja givet detta så skulle jag nog inte klassa b580 som bra produkt längre. Då till och med r5 7600 kan vara flaskhals.

Japp, ifall man spelar cpu-tunga spel eller har andra program öppna i bakgrunden. Man bör nog ha 2 extra kärnor till grafikkortet med b580 som det ser ut just nu..
Blir ju ännu mer komplext att rekommendera generellt. Vi får vänta och se om det förändras med uppdaterade drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

<Uppladdad bildlänk>

Är ett "budget" kort och de flesta kommer att para ihop det med en budget CPU.
Visste inte ens det fanns rekommenderade CPUer för GPUer och uppenbarligen ingen annan på jorden heller, för då hade någon testat det betydligt tidigare.
Försökte googla din lista, var hittar man den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Visste inte ens det fanns rekommenderade CPUer för GPUer och uppenbarligen ingen annan på jorden heller, för då hade någon testat det betydligt tidigare.
Försökte googla din lista, var hittar man den?

Listan finns exempelvis här https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Permalänk
Medlem

Kall, effektiv och i klass med low-mid range nvidia gpu, kanske inte vore så dumt att ha i en fractal terra för emulera lite äldre konsoler i 4k i hemmabion? Tänkte mig Gamecube/Wii/Wii U/PS1/PS2..

Permalänk
Medlem

Inte riktigt där än men kul att de verkar ligga på ungefär samma nivå som mitt 3070 men för mindre än hälften av vad jag betalade för mitt kort. Hoppas att de kan erbjuda något kul om 2-3 generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Japp, ifall man spelar cpu-tunga spel eller har andra program öppna i bakgrunden. Man bör nog ha 2 extra kärnor till grafikkortet med b580 som det ser ut just nu..
Blir ju ännu mer komplext att rekommendera generellt. Vi får vänta och se om det förändras med uppdaterade drivrutiner.

Verkar snarare som man behöver snabbare kärnor än fler kärnor. Minst 5700X3D för detta kort skulle jag säga och t.o.m. verkar den flaska ibland.

Det lär komma fler artiklar och videor som ger mer klarhet kring problemet men det verkar inte som detta kort är lämpligt som uppgradering i ett äldre system, även om bara 8x PCI-E banor och kravet på ReBar redan gjorde det ganska olämpligt för äldre system innan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Parar man det med en R5 7600 cpu är man rätt safe. I alla fall sett till hur stalker 2 presterar, och det verkar ju vara århundradets cpu-tyngsta spel.. Och det är väl ett rimligt val till en enklare gamingpc om man köper allt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Parar man det med en R5 7600 cpu är man rätt safe. I alla fall sett till hur stalker 2 presterar, och det verkar ju vara århundradets cpu-tyngsta spel.. Och det är väl ett rimligt val till en enklare gamingpc om man köper allt nytt.

Sant, men många som uppgraderar byter endast GPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Sant, men många som uppgraderar byter endast GPUn.

Ja, så är det förstås.

Permalänk
Medlem

Det är bra att de har angivit systemkrav men det borde nästan stå på kartongen tydligt. Men kommer säkert vara en del med äldre system som missar och köper och blir besvikna.

Enligt testerna på YT behöver man gärna en CPU från AMD 5000 serien eller snabbare. Intel 12400?

Det verkar som drivrutinerna förlitar sig på en del CPU jobb för att göra vissa saker.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det här var lite intressant.
Han slår av "core 0" i taskmanager och ökar prestandan rejält i Elden ring.

https://www.reddit.com/r/IntelArc/comments/1hurqwd/turning_of...

Visa signatur

Zalman i3 Neo (R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Det här var lite intressant.
Han slår av "core 0" i taskmanager och ökar prestandan rejält i Elden ring.

Var precis på väg att posta detta.
Hade vart kul att testa i stalker 2 med 3700X innan jag uppgraderade extraburken till 5700X3D.

Låter ju som att det är 100% lösbart med andra ord. Bör vara en drivrutinsfix som krävs.

Permalänk

Blev lite ledsen när jag skulle köra arma reforger med min 5700x3d å b580 pendlar mellan 35-55fps efter å justerat settings.

E ganska okunnig överlag på vad man kan göra för å få de bättre..
Tycker väll den kunde använda mer v-ram lr ngt
Gpun ligger på 100%
Men behöver typ bara 5gb v-ram(höjer jag settings så tappar jag ju fps)
E de bara att kortet e för trött lr kan de bli bättre i framtiden 🫤🤔🧐
Spelet ska tydligen va lite tungt då de inte e bäst optimerat?!
Å egentligen kanske man behöver mkt mer gpu till spelet 🫣

Svar till mindre insatt sökes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Blev lite ledsen när jag skulle köra arma reforger med min 5700x3d å b580 pendlar mellan 35-55fps efter å justerat settings.

E ganska okunnig överlag på vad man kan göra för å få de bättre..
Tycker väll den kunde använda mer v-ram lr ngt
Gpun ligger på 100%
Men behöver typ bara 5gb v-ram(höjer jag settings så tappar jag ju fps)
E de bara att kortet e för trött lr kan de bli bättre i framtiden 🫤🤔🧐
Spelet ska tydligen va lite tungt då de inte e bäst optimerat?!
Å egentligen kanske man behöver mkt mer gpu till spelet 🫣

Svar till mindre insatt sökes

Prova det som precis postades 2 mess upp?
Iofs är din cpu rätt bra, men värt att prova.Fast ligger den på 100 vet jag inte om det finns mer att hämta...
Annars kan du prova att leka med XESS/FSR inställningar

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Iofs är din cpu rätt bra, men värt att prova.Fast ligger den på 100 vet jag inte om det finns mer att hämta...

Prövar de ikväll 🫡

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

De gjorde då inte nå skillnad.. typiskt.

Följt nå guide på nätet för settings för bättre fps i arma reforger å de e ändå möjliga för å få de spelbart, har barn vecka så har bara sena kvällar å test just nu å skulle gärna haft ngt bättre grafik å fps nånstans känns de som kortet e för klent då de trots väldigt låga settings jobbar 100%
Å vill jag få de å se bättre ut blir de väldigt mkt stutter å fps på 20-30 ospelbart

Kanske enklast å returnera båda korten börjar de kännas som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Följt nå guide på nätet för settings för bättre fps i arma reforger å de e ändå möjliga för å få de spelbart, har barn vecka så har bara sena kvällar å test just nu å skulle gärna haft ngt bättre grafik å fps nånstans känns de som kortet e för klent då de trots väldigt låga settings jobbar 100%
Å vill jag få de å se bättre ut blir de väldigt mkt stutter å fps på 20-30 ospelbart

Har du rebar på? Vilken upplösning kör du?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Provade du att köra med uppskalning typ fsr eller xess?
Och som nämnt ovan, är resizeable bar på?

Låga settings "tar" inte så mkt i dagens spel, man måste köra med uppskalning om man har ett instegskort.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du rebar på? Vilken upplösning kör du?

Rebar på

3440x1440

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Provade du att köra med uppskalning typ fsr eller xess?
Och som nämnt ovan, är resizeable bar på?

Låga settings "tar" inte så mkt i dagens spel, man måste köra med uppskalning om man har ett instegskort.

Ska pröva fsr 1.0 ikväll ,vart lite tight med tiden igår
Som jag förstår är de bara de som stöds av arma reforger

Råkar inte va nån annan i tråden med samma kort å arma reforger som råkar ha input om sina resultat 🫣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Ska pröva fsr 1.0 ikväll ,vart lite tight med tiden igår
Som jag förstår är de bara de som stöds av arma reforger

Råkar inte va nån annan i tråden med samma kort å arma reforger som råkar ha input om sina resultat 🫣

Fsr och liknande makes all the difference in the world för ett enklare kort.. Man kan dubbla frameraten. Men om bara fsr 1.0 stöds....ouch - det suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

har du testat i något annat spel för att utesluta att kortet är defekt?
Typ någon benchmark eller liknande (heaven, valley, superposition, etc).

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome