Ingen ”Extreme”-krets i Apples M4-generation heller

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det kommer väl en M5 generation snart som har fler och bättre NPU för Ai. Det känns vettigare att satsa på den.

Om man spolar tillbaka tiden för 10år sedan så fick utvecklare ha flera datorer för att sprida lasten på, dessa 4 cores räckte åt bara åt de som körde mindre eller konsument laster lokalt. Idag så skulle man tro att behovet av datakraft lokalt har skenat iväg ännu mer, men det som har hänt är att allt fler gör allt mer i molnet.
Av hur många anledningar som helst gör de flesta idag inte så mycket lokalt. Att man för 10år sedan inte körde så mycket i molnet var att det var svindyrt. Vissa leverantörer kunde typ ta 1000kr/månaden extra för en kärna extra, detsamma med 1GB extra ram. -Hade leverantörerna fått kunder, så kunde de ta ockerpriser pga beroendeställning.

Så 64 core på CPU utan vettig hypervisor och allt kring detta så ser jag behovet som otroligt nitchat av en 64 core mac . Satsa istället på M5, som får bättre IPC, fler NPU osv.

*edit*
Det tråkiga med detta är att allt fler som jobbar inom IT "inte bryr sig" om vad de har för jobbdator. Jo, de vet att den är svart eller grå, vet också kanske fabrikat som Lenovo eller en Apple. Så mycket mer vet de inte, de bryr sig ej. Det är tragisk...

Varför bry sig om något som ändå är skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingAxe:

Jag tycker inte att det är rimliga priser på Apples produkter det ingår inte ens laddare.

Du kan få ett 10-tal gamla iPhone-laddare av mig om du vill.

Min iPhone 15 Pro laddar jag med samma USB-C-laddare som till datorn. USB-C-sladden ligger kvar i kartongen

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vad menar du? Kan du förklara lite tydligare?

Du sa ju det köp dator för inkomst och hur skulle någon kunna tjäna på att köpa en dator som troligtvis kostar halva deras lön?

Permalänk
Skrivet av walkir:

Du kan få ett 10-tal gamla iPhone-laddare av mig om du vill.

Min iPhone 15 Pro laddar jag med samma USB-C-laddare som till datorn. USB-C-sladden ligger kvar i kartongen

Jag har ingen nytta av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingAxe:

Du sa ju det köp dator för inkomst och hur skulle någon kunna tjäna på att köpa en dator som troligtvis kostar halva deras lön?

Jag har inte sagt något om att köpa dator. Jag tror du blandar ihop mig med någon annan.

Att man kan tjäna pengar på att utföra arbete med hjälp av en dator är väl inte något konstigt?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag har inte sagt något om att köpa dator. Jag tror du blandar ihop mig med någon annan.

Att man kan tjäna pengar på att utföra arbete med hjälp av en dator är väl inte något konstigt?

varför köpa en dyr dator när du troligtvis kan göra det på en Windows eller Linux dator om någon arbetar med IT så skulle Windows fungera utmärkt däremot så kanske Mac hade fungerat bättre om man är en producent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingAxe:

Till ett pris mer än din lön.

Vi har nog bättre löner än så här

Datorer är fortfarande en droppe i havet sett till övriga utgifter här i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Thunderbolt 4 ger inte 120 Gbps. Du tänker på Thunderbolt 5.

Tack. Rättat nu. (M4 Pro har TB5 medan modellen med M4 har TB4.)

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingAxe:

varför köpa en dyr dator när du troligtvis kan göra det på en Windows eller Linux dator om någon arbetar med IT så skulle Windows fungera utmärkt däremot så kanske Mac hade fungerat bättre om man är en producent.

Troll? Tvivlar på att du ens har sett en Mac med ditt resonemang

Sen går det fint att köra både Linux och Windows på Mac, så förstår inte riktigt vad du försöker säga.

För mig är Xcode trevligare än Visual Studio, men oftast räcker VSCodium till allt jag gör. Och det rullar minst lika bra i macOS som i Linux och Windows för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingAxe:

Jag har ingen nytta av det.

Och just där svarade du själv på varför Apple inte skickar med laddare längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingAxe:

Blanda inte in mig i din diskussion.

Permalänk
Skrivet av GamingAxe:

Lång historia kort: Jämför man vad jag kostar min arbetsgivare med vad min Mac kostar min arbetsgivare utöver vad en PC i samma kategori hade kostat dem, så går de i plus om mitt verktyg sparar mig runt fem minuters arbete i veckan, även om vi exkluderar semestertid - och det är så länge bara för att de har ett skitbra avtal med sin PC-leverantör. Lägg till det att teamet som hanterar våra Macar är betydligt mindre och behöver lägga betydligt mindre arbetstid på dessa maskiner än gänget som har hand om Windows-datorerna, så förstår du kanske att det är fritt fram att välja dator utifrån vad man själv känner sig bekvämast med hos oss.

Skrivet av GamingAxe:

Jag vet inte om du är medveten om detta, men en Mac är en Unix-arbetsstation. Den har i mitt specifika fall fördelen över Linux att den är fullt integrerad med de verktyg vi har krav på oss att använda på jobbet. Återigen: Tid är pengar. Varje minut jag måste jobba med själva verktyget istället för att vara produktiv med det är strikt talat slöseri ur deras perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Möjligen med Mac mini M4 så börjar basvarianten bli prisvärd, men glöm inte detaljerna. Tidigare var det usla 8GB RAM. Nu är det 16 GB. Men man stannar kvar på usla 256GB lagring. Var bara AI-hypen som gjorde att Apple börjat behandla sina kunder annat än loskor på marken.

Sedan finns det andra aspekter av prisvärdhet. Du pratar om en vinst att inte få med Windows. Men en Mac är totalt nedlåst (även om Asahi Linux är under utveckling). Apple kontrollerar i princip exakta livslängden på hårdvaran och mjukvaran, och vad du får göra. Sådant kan också vara en nackdel.

Vad med MacOS är totalt nedlåst? Det är ett unixbaserat POSIX-compliant system baserat på BSD. Jag skulle säga att det är mer öppet och fritt än Windows.

Framförallt mer integritetsbevarande

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Lång historia kort: Jämför man vad jag kostar min arbetsgivare med vad min Mac kostar min arbetsgivare utöver vad en PC i samma kategori hade kostat dem, så går de i plus om mitt verktyg sparar mig runt fem minuters arbete i veckan, även om vi exkluderar semestertid - och det är så länge bara för att de har ett skitbra avtal med sin PC-leverantör. Lägg till det att teamet som hanterar våra Macar är betydligt mindre och behöver lägga betydligt mindre arbetstid på dessa maskiner än gänget som har hand om Windows-datorerna, så förstår du kanske att det är fritt fram att välja dator utifrån vad man själv känner sig bekvämast med hos oss.

Jag vet inte om du är medveten om detta, men en Mac är en Unix-arbetsstation. Den har i mitt specifika fall fördelen över Linux att den är fullt integrerad med de verktyg vi har krav på oss att använda på jobbet. Återigen: Tid är pengar. Varje minut jag måste jobba med själva verktyget istället för att vara produktiv med det är strikt talat slöseri ur deras perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Vad med MacOS är totalt nedlåst? Det är ett unixbaserat POSIX-compliant system baserat på BSD. Jag skulle säga att det är mer öppet och fritt än Windows.

Framförallt mer integritetsbevarande

Instämmer. Har experimenterat lite med att mecka Hackintosh av en gammal minidator för att känna på MacOS nu när Apple erbjuder väldigt attraktiv hårdvara, och konstaterat att det är ganska likvärdigt med Windows ur nedlåsningsaspekten. Sätt ett rootpassword, sen är det fritt fram att "göra allt" typ. Det krävs inget hackande i meningen att kringgå skyddsmekanismer osv.

Visst, man kanske kunde anföra att Windows gör det där med att köra GUI-program som andra [eleverade] användare lättare av det enkla skälet att man haft i åtanke att användarna kan vilja göra det och lagt till förenklande extrafunktionalitet för det, men det är ju inte så att MacOS direkt försöker hindra det heller.

Är man någorlunda van vid skrivbordsmiljö i Linux är man hemma direkt i MacOS skulle jag våga påstå. Jag hade i alla fall inga som helst problem att begripa mig på det. Om något så är likheterna så stora att värdet med att välja MacOS framför Debian som jag brukar köra när det kommer till Linux är diskutabelt.

I integritetsfrågan vågar jag inte spika något, men Apple har väl haft ganska hög svansföring i de frågorna, och jag kan inte påstå att jag sett någon oönskad reklam för massa annat mög i MacOS heller. Min gissning landar på att du har rätt i den frågan.

Beträffande deras telefoner och iOS verkar det ju dock ligga till på ett annat vis, men det är förstås en helt annan diskussion.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Ligger mycket sanning i detta, jag ser hellre att våra utvecklare bryr sig om att producera bra kod än att sitta och ojja sig över antalet kärnor hit och mängden ramminne dit. Allt jag behöver veta är om datorn är snabb nog för att dom inte ska behöva sitta och vänta på den.

De flesta ställen (stora företag) bryr sig inte ens om det. Senaste arbetsgivaren skröt om att de låg i tekniskt famkant i all kommunikation utåt men hade ingen "utvecklarmaskin" som man kunde välja när man började. Det var en vanligt office-laptop med mer minne. De skiter för det mesta i att det tar tio gånger längre tid att kompilera kod på den jämfört med något mer ändamålsenligt. För dem är det viktigare att maskinparken är så enhetlig som möjligt så att det inte blir för dyrt att underhålla den. Det är såklart inte så på alla ställen men förvånansvärt många.

På min nuvarande arbetsplats är datorerna så nedlåsta att det enda man får köra är Git Bash på W10. Alltså inga virtuella maskiner eller ens officiellt supportad WLS. Som tur är behöver jag inte koda särskilt mycket eftersom jag är DevOps, men jag lider med utvecklarna...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av joakim99:

T ex Samsung skickar väl inte heller med laddare?

Apple-gnället funkar ungefär såhär:

Apple gör något man inte gillar -> Gnäll så fort man får chansen.
Alla andra följer efter och gör samma sak -> Tystnad. Eventuellt fortsätter man att gnälla på Apple.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Haha, den gamla döda hästen. Ska vi inte sluta slå på den?
Visst finns det undantag, men tror inte jag känner någon som kör Mac vare sig privat eller i arbetet som har en av de anledningarna.

Tror inte priset är ett jätteproblem om du har nytta av en sådan produkt. Framförallt om man slår ut kostnaden under alla de år som den används. Men visst, det känns knäppt att Mac Pro numera börjar på 98 996 kr när Mac Pro-modellen jag har från 2010 kostade cirka 35 000 kr vilket inte ens blir hälften av en ny Mac Pro i dag, med inflation inräknat. Nä, jag vet inte hur Apple resonerar angående den produkten, men kan inte tänka mig att de säljer särskilt många av den.

2009 stod dollarn i sex kronor. Nu kostar den......elva spänn eller något?

Det är nästan dubbelt upp. Men folk fattar inte detta. Speciellt inte gen-z som förmodligen fortfarande gick i blöjor då. Det kan vi tacka våra politiker för. Särskilt de som tyckte det var en briljant ide att stänga ner halva kärnkraften och därmed sabba konkurrenskraften för vår inhemska industri. Och dessutom bidra starkt till att delar av landet nu har förmånen att betala uppåt 10kr kwh för sin el.

För de som ändå inte förstår: Den Svenska kronan är en *skräpvaluta* just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

2002 stod den i 10.4 så det är inte direkt någon ny situation med en dålig växelkurs.

Permalänk
Skrivet av Jonteponte:

Det är nästan dubbelt upp. Men folk fattar inte detta. Speciellt inte gen-z som förmodligen fortfarande gick i blöjor då. Det kan vi tacka våra politiker för. Särskilt de som tyckte det var en briljant ide att stänga ner halva kärnkraften och därmed sabba konkurrenskraften för vår inhemska industri. Och dessutom bidra starkt till att delar av landet nu har förmånen att betala uppåt 10kr kwh för sin el.

För de som ändå inte förstår: Den Svenska kronan är en *skräpvaluta* just nu.

Det var inte bara våra politiker, ska väl sägas i rättvisans namn: vi behöver också skylla på Darwin för att ha upptäckt processerna som möjliggjorde Covid, och på Putin som gav sig på ett annat land helt i onödan, och på det sättet trissade upp energipriser och därför fraktpriser; samt fick folk att bli generellt nervösa.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Och just där svarade du själv på varför Apple inte skickar med laddare längre

Uhhh ingen nytta av laddare? Åh herregud.