Novis på Playstation 5 söker hjälp

Permalänk

Novis på Playstation 5 söker hjälp

Hej!

Jag ska köpa ett Playstation till min son på 10 år. Han har aldrig haft ett PS men har spelat hos kompisar. Jag känner mig osäker på vad jag ska köpa då det verkar finnas olika utgåvor och varianter. Vad skiljer sig mellan PS4 och 5, är det prisvärt att köpa begagnat utifrån att han är så pass ung? Just nu kör flera mobiloperatörer deals där man får med ett PS5 Slim Digital Edition, är det bra? Och hur funkar det med spel, köper man fysiska spel eller laddar man ner? Vad brukar spel kosta? Kan man köpa spel begagnat? Hjälp mig gärna att tänka på för och nackdelar med olika varianter och utgåvor! Tar också gärna emot rekommendationer konkret vad jag ska välja! Tack på förhand för att du tar dig tid!

Permalänk
Medlem

Inte ett svar på alla dina frågor, men personligen föredrar jag en konsol med skivspelare, de som heter digital har inte en skivspelare inbyggt, men det går att köpa till och koppla in väldigt enkelt. Anledningen till att jag föredrar skivspelare är att man kan köpa spel på tex tradera och sen sälja när man spelat igenom / ledsnat.

Permalänk
Medlem

Hallå,

PS4 är en gammal konsol (släpptes 2013) och (de flesta) nya spel kommer således inte till konsolen längre, så den går bort skulle jag säga. PS5 Slim Digital Edition är en digital variant av konsolen, alltså utan skivläsare. Den kan du inte köpa några fysiska spel till (om du inte köper till den externa skivläsaren som kom med PS5 Pro, men vet inte om den fungerar till slim). De stora spelen kostar runt 800kr om man köper de på online-butiken utan REA eller liknande. Det är dock rea-perioder relativt ofta och då brukar man kunna köpa på sig de titlar man vill ha för 5-600kr, om inte billigare för lite äldre spel. Beroende på vad sonen vill spela så hade jag nog satsat på en PS5 Standard Edition (med inbyggd skivläsare), vilket möjliggör att kunna köpa nya eller begagnade fysiska exemplar av spelen, och kunna spela filmer. Det är dock möjligt att grabben, som de flesta i hans ålder, mest vill spela Free To Play -titlar så som Fortnite, och då spelar det mindre roll med Slim eller Standard.

P.S. Det släpptes ju nyligen PS5 Pro, men jag antar att den inte är så intressant för just den här diskussionen pga den dryga prislappen.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4070 Ti | 32GB G.Skill 6000Mhz | AsRock B650m PG Riptide | Kingston Fury Renegade 2TB | Asus Prime AP201