Sveriges Konsumenter: Gör det lätt att säga upp tjänster

Permalänk
Melding Plague

Sveriges Konsumenter: Gör det lätt att säga upp tjänster

Du måste gå igenom över tio steg för att säga upp Viaplay eller TV4 Play.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Amazon prime via Amazon.se tar "bara" 5-6 steg (aka klick) för mig, räknat från framsidan. Borde ju absolut vara olagligt att det skulle krävas 14 klick för att säga upp TV4. Vet inte riktigt vad som räknas som ett steg dock.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Får inte glömma taktiken där man inte kan säga upp sin tjänst via appen, man måste gå via webbläsaren för att göra det extra krångligt.

Permalänk
Medlem

Borde vara lika snabbt/få click att signera som att säga upp.
Sen kan det såklart vara snabbare också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Jag håller med! Det finns tjänster jag vill byta till men ej gör det för jag vet ej hur krångligt det är att gå ur.
Med krångligt så att folk använder deras webbgränssnitt, ringer och mailar dem, lika förbannat kan de fortsätta och dra sina betalningar. Man läser om sådana fall i betygsidor till vissa tjänster och det känns sådär att gå med i dem.

Att det är några få klick på viaplay ser jag som ett mindre problem.

*edit*
Ett problem som de flesta nog kommer råka ut för är att de har äldre släktingar som har gått med i det ena och andra. Denna släkting kan i framtiden gå bort . Ska det då ligga ansvar på efterlevande att försöka gå ur all skit som kanske är utländska tjänster. Eller sköts det kanske automatisk? Inga pengar kan dras, ingen levande juridisk person finns det avtalat med.

*edit2*
Det klassiska är kanske ett par, där ena parten går bort. Sedan ska den efterlevande parten försöka gå ut all skit som den andra har gått med i utan att personen det minsta vet vad det är för saker.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga upp Miljonlotteriet åt morsan igår. Vi loggade in på hennes konto och tryckte på knappen "Säg upp" men fick istället upp en ruta med telefonnummer till deras kundtjänst och deras öppettider.

Jag skrev ett förbannat mail och avslutade det den vägen istället, men blir irriterad på att dom ska göra det extra krångligt att säga upp. Det ska vara lika enkelt att säga upp en tjänst som att starta den.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag skulle säga upp Miljonlotteriet åt morsan igår. Vi loggade in på hennes konto och tryckte på knappen "Säg upp" men fick istället upp en ruta med telefonnummer till deras kundtjänst och deras öppettider.

Jag skrev ett förbannat mail och avslutade det den vägen istället, men blir irriterad på att dom ska göra det extra krångligt att säga upp. Det ska vara lika enkelt att säga upp en tjänst som att starta den.

Minns när Microsoft körde den på Xbox Live live back in the days.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Fick testa Apple TV "gratis" när jag hade PS+ för ett antal år sedan, hade inte gjort det om jag hade vetat hur jävla svårt det var att säga upp skiten sen. Var ett antal steg i ett specifikt program/app som krävdes. Att jag inte lätt kunde göra det via en hemsida var helt sjukt. Detta är också den största anledningen till att jag i dagsläget är väldigt anti-Apple, efter man sett med egna ögon hur hårt de försöker låsa en i deras ekosystem så blir man osugen på att ha något med dem att göra.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen egen erfarenhet av viaplay men
Apple, Netflix, Max och Amazon Prime är hur lätt som helst iaf.

Permalänk
Medlem

Så länge man säga upp tjänsten själv så det ok, även om det är många steg. Finns flera företag där man måste ringa supporten för att kunna säga upp abonnemang etc, det är extremt störigt..

Permalänk
Medlem

Borde vara likadant med att avregistrera sig från t.ex social media.

FB var onödigt drygt att radera kontot på t.ex, sen tar det 30 dagar innan det raderas helt och hållet, och även då så sparar de säkert ens information.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Får tipsa om abonnemangshjälpen på swedbank. Finns säkert liknande på andra banker. Där ser du i alla fall alla kommande betalningar och kan ”hantera” dessa. Säga upp etc

Permalänk
Medlem

Värsta exemplet jag har stött på är Express VPN som hade två stycken "Är du verkligen säker?"-sidor att svara "Ja" på. Efter att ha tryckt på "Ja" på den första landade man på en sida som medvetet såg ut som en sida som bekräftade att det var uppsagt, men som förrädiskt hade ett extra och subtilt steg även på den sidan. Mycket riktigt så missade jag den och betalade för en månad till innan jag var mer noggrann nästa gång.

Jag tycker annars att de värsta exemplen är de som det är svinenkelt att bli kunder på online, men som kräver manuell kontakt vid uppsägning. Till exempel mobil-, tv- och bredbandsabonnemang från alla större telekombolag. De har dessutom alla en funktionalitet på deras "Mina sidor" för att byta sitt abonnemang till ett annat (ibland bara till större/dyrare abonnemang dock), så det skulle inte vara svårt att bygga en funktion för avslut också. Regelverket borde vara att om du kan sälja dina abonnemang online via exempelvis Bank-ID, då måste man också tillåta uppsägning via Bank-ID.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara svårare än att man slutar betala, då torde de förstå att man inte är intresserad längre.

Permalänk
Medlem

Det bästa vore ju om folk kunde sluta skaffa abonnemang, köp i förväg istället och lägg det på autogiro istället om det behöver vara fortlöpande.
Abonnemang = kredit med hållhakar.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det bästa vore ju om folk kunde sluta skaffa abonnemang, köp i förväg istället och lägg det på autogiro istället om det behöver vara fortlöpande.
Abonnemang = kredit med hållhakar.

Men ändå inte alltid så. I fallet digitala tjänster (tänk Netflix, Spotify et al.), betalar man faktiskt sin månatliga avgift när månaden påbörjas, inte efter månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Men ändå inte alltid så. I fallet digitala tjänster (tänk Netflix, Spotify et al.), betalar man faktiskt sin månatliga avgift när månaden påbörjas, inte efter månaden.

Har aldrig haft dessa, men jag gissar att om man struntar i att betala så kommer det ett inkassobrev även om de har stoppat tjänsten.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! Det ska vara lika lätt att skaffa abonnemang som att ta sig ur det. Det jag hatar mest är de som inte har digital uppsägning, sitta i telfonkö tills dödens dagar för att ta sig ur skiten.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Så länge man säga upp tjänsten själv så det ok, även om det är många steg. Finns flera företag där man måste ringa supporten för att kunna säga upp abonnemang etc, det är extremt störigt..

Nej, du har alltid rätten att skicka ett mail och säga upp (eller gammaldags brev om man gillar det) oavsett vad de säger.

Permalänk
Medlem

Telia Play tecknas via webben men jag var tvungen att säga upp den via telefon i höstas, den typen av metodik måste förbjudas illa kvickt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Amerikanska FTC har infört nya regler som kräver att det skall vara lika enkelt att säga upp som att som att skaffa.

https://www.ftc.gov/news-events/news/press-releases/2024/10/f...

Permalänk
Medlem

ExpressVPN har varit medvetet luriga. Vet inte om det är lika idag. Men när man klickat på att avsluta abonnemanget så kommer man till en annan sida där man får bekräfta uppsägningen. Efter man bekräftat så kommer man till ytterligare en sida där det ser ut som att abonnemanget blivit avslutat, och jag var på väg att stänga fönstret, men då fanns ytterligare en knapp efter lite finstilt text man var tvungen att klicka på för att det faktiskt skulle avslutas. Ren och skär lurendrejeri. Avdelning: Är du helt säker på att du är säker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Har aldrig haft dessa, men jag gissar att om man struntar i att betala så kommer det ett inkassobrev även om de har stoppat tjänsten.

Nej, om du av någon anledning inte kan betala (inga pengar, nytt kortnummer eller annat) så stängs abonnemanget ner. Inga inkassokrav. Man betalar ju i förskott och utan bindningstid så man är inte skyldig några pengar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Dra iväg ett mejl om uppsägning och låt kundservice göra jobbet. 🙂

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Fick testa Apple TV "gratis" när jag hade PS+ för ett antal år sedan, hade inte gjort det om jag hade vetat hur jävla svårt det var att säga upp skiten sen. Var ett antal steg i ett specifikt program/app som krävdes. Att jag inte lätt kunde göra det via en hemsida var helt sjukt. Detta är också den största anledningen till att jag i dagsläget är väldigt anti-Apple, efter man sett med egna ögon hur hårt de försöker låsa en i deras ekosystem så blir man osugen på att ha något med dem att göra.

Konstigt. Fick ett år gratis när jag köpte min Apple tv. När året var över så kom det en popup om att fortsätta ha det men jag klickade ner den. Sen var det borta.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av meanh:

Vet inte hur hemsidan är men på iphone går man bara in på inställningar och abonnemang, sjukt enkelt att avbryta där, väldigt tydligt.

Sen om man faktiskt glömt eller av någon anledning abonnemanget inte avbrytits så kan man få en refund enkelt. Bara häromdagen så hade jag haft en 7 dagars gratisperiod på streaming som tog slut och det drogs 99kr för 1 månad, trodde jag hade avbrytit men gick in på hemsidan och gjorde en refund request (gjort det flera gånger under åren olika saker) har alltid fått beviljat efter 24 timmar.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Egentligen så ska man ju bara ta bort bankkortet från sidan eller spärra så dom inte kan dra pengar längre om det ska vara så krångligt att avbryta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Egentligen så ska man ju bara ta bort bankkortet från sidan eller spärra så dom inte kan dra pengar längre om det ska vara så krångligt att avbryta.

Nej, egentligen ska det vara lika enkelt att avbryta som att starta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Nej, egentligen ska det vara lika enkelt att avbryta som att starta.

Du missade det sista jag skrev: om det ska vara så krångligt att avbryta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Du missade det sista jag skrev: om det ska vara så krångligt att avbryta.

Fast det är irrelevant. Det ska vara lika enkelt att avbryta som att starta.

Visa signatur

press nu1mlock