Open AI har problem – GPT 5 ligger efter schemat

Permalänk
Melding Plague

Open AI har problem – GPT 5 ligger efter schemat

Målet var att ha den nya modellen färdig i mitten av året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Läs av alla spels och programs källkoder

Permalänk
Medlem

De kan väl bara be GPT 4 hjälpa dem koda GPT 5

Permalänk
Medlem

AI har förändrat mycket men också egentligen inget alls. Vi får samma (ibland felaktiga) information som innan AI, men snabbare. Det stora problemet är väl just att man tränar den på internet, källan till oerhört blandad kvalitet på information.

Det finns tillämpningar för AI som är av stor nytta där AI tränats på bra/korrekt data men då blir den också väldigt nischad.

Jag har svårt att se AI ta liknande kliv i "intelligens"/förmåga framöver som den gjort dom senaste åren utan jag tror vi kommer få se marginella förbättringar som att den istället för att ge ett svar baserat tränat på data faktiskt räknar fram ett svar. ex se den nu berömda "how many R is there in straweberry?" eller kan utföra korrekta matematiska beräkningar baserat på data den får i vanlig text.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tonii:

den nu berömda "how many R is there in straweberry?"

Är det detta du syftar på?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Saker brukar bli försenade... Och utvecklingen går inte så supersnabbt som många tror.
Jag har använt de senaste LLM nu och inom vissa frågor kan de faktisk vara så bra så de kan vara ett sätt att snabbt få information samlad och man sedan kan granska dem. Frågar man folk på internet så har de ofta en bias och kan ge ett svar därefter, LLM är mer datan som de är tränad på.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Läs av alla spels och programs källkoder

Microsoft äger GitHub, så de är redan löst.

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Är det detta du syftar på?

Ja det är väl det tydligaste exemplet. Så länge som AI't är tränad på att bara hitta ett svar den tror du förväntar dig att du vill ha så kommer du också få svar som är felaktiga. Ju mindre data den tränat på om den fråga du ställer så kommer den också hitta på felaktig information för att det är "nära" liknande frågor eller data som finns i systemet. Den struntat egentligen om informationen den ger dig är korrekt eller inte från vårat perspektiv, den är korrekt utifrån hur den är konfigurerad och hur den värderar data som den presenterat för dig. Och däri ligger väl en del av problemet med AI idag anser jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Företaget ska även ha börjat använda data genererat av existerande modeller för att träna den nya modellen, trots att forskare har varnat för att det kan skapa ”rundgång” i inlärningsprocessen som leder till lägre och lägre kvalitet.

The irony...vem hade kunnat tro....eller vänta...

Den som inte förstår att det här diskvalificerar hela branschen får ta sig en funderare till.

För Nvidia är det här nog det bästa som kunde hända, 6 månader till.
För alla som tillhör ovan nämnda skara och tror att det bara är att kasta ett extra par H200 på problemet, sen kommer nog sanningen ikapp dom också.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

The irony...vem hade kunnat tro....eller vänta...

Finns en riktigt bra video om fenomenet förresten:

https://youtu.be/wkDE2hyf5jU?si=PE700PNHnUbDsVhn

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Jag tror att inom nåt år så kommer projektledaren (ej kodare) säga… skapa en plugin som bla bla bla. Några sekunder senare så säger AI. Här är ett demo av det du ville ha, duger det?
Ja svara projektledaren efter att ha testat och kollat på demot. Bra svarar AI och skapar en pull request för sin plugin.
Kodarens uppgift blir att göra en review av koden och godkänna för mergning.

Vad händer med Visma när vem som helst kan skapa ett HR-system. Vad händer med Tieto när vem som helst kan skapa ett IFO-system osv…

Spännande tider.

Permalänk

Det är väl bara att skriva "sluta bli sämre, bli bättre" i prompten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

De kan väl bara be GPT 4 hjälpa dem koda GPT 5

Det står ju i slutet av artikeln att det är precis vad de gjort.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Vad händer med Visma när vem som helst kan skapa ett HR-system. Vad händer med Tieto när vem som helst kan skapa ett IFO-system osv…

Det var exakt det här som sas om 3D-skrivarna när dom kom.

Eller för den delen, för 6-7 år sedan när man sa det inte skulle finnas några lastbilschaufförer kvar vid det här laget

Det är ett rätt barnsligt resonemang.

I senaste avsnittet av All In (podcast) så pratade dom om just det där med Box' CEO.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat ett tag att slutet för AI utveckling kommer att ske när modellerna börjar använda sina egna svar som svar. Väldigt mycket information på nätet är idag AI genererad och den kan man inte återanvända.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Dags att lägga nuvarande utveckling av "AI" på hyllan.
I som i Intelligens finns inte alls. A finns men som i Algoritmer, väldigt intelligent skrivna algoritmer, men där slutar det.
Kan inte förstå att inte alla ser igenom det, men jag har Aspergers så jag är van vid det...
Om man låter nuvarande "AI" utveckla sig själv genom att använda sina egna slutsatser degenererar det snabbt.
Inte minsta gnista av Intelligens där, men det verkar ingen vilja prata om.
Om jag hade aktier i Nvidia skulle jag sälja. Väldigt snart.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Det står ju i slutet av artikeln att det är precis vad de gjort.

GPT-4 har blivit self-aware och i hemlighet redan börjat med GPT-6

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag tror att inom nåt år så kommer projektledaren (ej kodare) säga… skapa en plugin som bla bla bla. Några sekunder senare så säger AI. Här är ett demo av det du ville ha, duger det?
Ja svara projektledaren efter att ha testat och kollat på demot. Bra svarar AI och skapar en pull request för sin plugin.

Spännande tider.

Det är precis det jag gjort med AI nu, där jag inte själv är utvecklare även on jag kan lite frontend kod och enklare Java för node backend server(inte det jag använder för detta system) . Skapat ett helt lagersystem och crm system med api mot vår e-handel samt byggt in sälj system i det så all distributör försäljning sköts där med så allt med lagersystemet är automatiserat. Sedan byggt ett Api som fungerar med både fortnox och visma för bokföring. I nästa steg ska jag bygga bokföringssystemet direkt i systemet med.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

All information är ju väldigt beroende av gradering och källkritik, att analysera hur värdefull och bra den är. Ingenting blir gjort om man bara försöker kopiera källkod från andra källor för att lösa sina problem, all information behöver anpassas och granskas för att passa in i det problem man försöker lösa

Hur ska man få en AI eller inlärningsprocess att bli källkritisk? Då måste den ju bli någon nivå av självgranskande och ’intelligent’ på riktigt… tror det steget är ett väldigt svårt problem att lösa. Ungefär som att skriva program som kan förbättra sig själv

Att ta in allt skräp från reddit eller andra unkna sidor på nätet bjuder verkligen in till totalt slumpmässiga resultat om man inte är väldigt försiktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Det är precis det jag gjort med AI nu, där jag inte själv är utvecklare även on jag kan lite frontend kod och enklare Java för node backend server(inte det jag använder för detta system) . Skapat ett helt lagersystem och crm system med api mot vår e-handel samt byggt in sälj system i det så all distributör försäljning sköts där med så allt med lagersystemet är automatiserat. Sedan byggt ett Api som fungerar med både fortnox och visma för bokföring. I nästa steg ska jag bygga bokföringssystemet direkt i systemet med.

Och när hela det systemet kraschar?
Hoppas du loggar allt på egen hand för när (inte om) det händer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Spännande tider.

Hur säkert, testat, underhållbart, och alla andra viktiga mätvärden uppfyller det? Vem ska förbättra, fixa buggar, integrera mot andra system/api…

Jag tror du och andra ser för lätt på programmering, skriva koden är bara några procent av en vanlig arbetsdag för många utvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur säkert, testat, underhållbart, och alla andra viktiga mätvärden uppfyller det? Vem ska förbättra, fixa buggar, integrera mot andra system/api…

Jag tror du och andra ser för lätt på programmering, skriva koden är bara några procent av en vanlig arbetsdag för många utvecklare

Precis det här.
Vad händer när koden som ChatGPT eller annan valfri "AI" skrivit till nån för lat eller för okunnig att göra det själv inte håller måttet?
Skulle vilja vara med på det mötet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det mitt team har mest problem med och lägger mest tid på är våra komplexa integrationer. Vi finns i 200 länder och många har lokala lösningar för liknande uppgifter och samtidigt har vi globala system. Lägg till en väldigt stor del legacy kod som ingen kan eller vågar röra. Det är ett skatbo av oreda att lösa. Och alla delar är föränderliga också av dussintals scrum team spritt över världen.

Vi får inte köra AI än pga juridik bla bla bla, men några kollegor i Tyskland som samarbetar med Microsoft har en lokal chat gpt server och jag fick ett demo av den. Vi matade den med allt vi hade om alla system och den löste tamigfan den gordiska knuten och sa hur vi skulle skriva våra gamla stored procedures för att ett api skulle fungera.

Så den löser inte bara din kod. Den är grymt bra på arkitektur o integration också. Förutsatt att man redan har mycket av dessa då och vill fortsätta "i samma stil". Och det vill vi

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Ett problem inom utveckling är exakt samma som en fordonsmekaniker. De båda brukar kosta runt 1500kr/h i ej långtidsgående projekt. Det finns otroligt mycket som dessa kan göra, men det är inte alltid den som betalar vill lägga ut pengarna.
Ta bara en sådan sak att dokumentera ens kod, vissa kan säga att 50% av tiden ska man göra det. Kund som redan anser kostnaden från första början kan säga att det hoppar vi över.
Och alla utvecklare bygger inte precis rymdraketer. I vissa fall kan det vara tillåtet med ett mindre fel, det är en avvägning hur mycket pengar/tid man vill lägga för att minska risken.

Jag ser dock 2st problem med Ai i framtiden. En är att den bör vara lokal, så datan ej kommer ut, den andra är att Ai kan för utvecklarna skapa kod som för dem är svår att underhålla.

Ett generellt problem i samhället tycker jag är att folk är så stressade, man ska göra något vad som helst. De som kan något om ämnet är så upptagna så de inte går att ens anlita utan lång väntetid. Ai kan då vara ett substitut emot att vänta. Ain kan då såklart vara otroligt mycket sämre men man får hjälp nu.
Problemet idag är såklart att LLM hallucinationerar lite väl mycket, men om 10, 20år så förhoppningsvis mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det mitt team har mest problem med och lägger mest tid på är våra komplexa integrationer. Vi finns i 200 länder och många har lokala lösningar för liknande uppgifter och samtidigt har vi globala system. Lägg till en väldigt stor del legacy kod som ingen kan eller vågar röra. Det är ett skatbo av oreda att lösa. Och alla delar är föränderliga också av dussintals scrum team spritt över världen.

Vi får inte köra AI än pga juridik bla bla bla, men några kollegor i Tyskland som samarbetar med Microsoft har en lokal chat gpt server och jag fick ett demo av den. Vi matade den med allt vi hade om alla system och den löste tamigfan den gordiska knuten och sa hur vi skulle skriva våra gamla stored procedures för att ett api skulle fungera.

Så den löser inte bara din kod. Den är grymt bra på arkitektur o integration också. Förutsatt att man redan har mycket av dessa då och vill fortsätta "i samma stil". Och det vill vi

Jag säger verkligen inte att AI är ett dåligt verktyg, det är otroligt bra som bollplank, förslagslåda, och allmän idéspruta. Men nästan inget är perfekt i de svar man får

Man måste ha ingående kompetens för att leda den rätt. Han jag svarade på verkade tro att en PO ska kunna ta över och utvecklarna bara ska granska PR, så kommer det inte bli på bra länge

Men de finns otroligt bra saker som den kan hjälpa till med precis som du erfarit

Permalänk
Medlem

Intressant artikel på svt om fenomenet och AIs problem idag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/darfor-killgissar-ai-v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad som är komplext för vissa kan vara enkelt för andra...
ChatGPT är ju i grunden är en Large Language Model så den borde ju kunna lösa liknande språkproblem mellan individer och system ganska bra.
Betyder inte att man inte bör kolla igenom resultatet. Hoppas ni har läst studierna där det framkommit att ChatGPT kan en felprocent som närmar sig 40% när det kommer till att skriva kod.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag säger verkligen inte att AI är ett dåligt verktyg, det är otroligt bra som bollplank, förslagslåda, och allmän idéspruta. Men nästan inget är perfekt i de svar man får

Man måste ha ingående kompetens för att leda den rätt. Han jag svarade på verkade tro att en PO ska kunna ta över och utvecklarna bara ska granska PR, så kommer det inte bli på bra länge

Men de finns otroligt bra saker som den kan hjälpa till med precis som du erfarit

Eftersom du hänvisar till mig i detta inlägg så svarar jag här.
Vad tror du kodarna gör när de gör en review av koden innan merge?

Open AI släpper o3 i januari. Det är ytterligare ett steg mot att programmerare inte behövs i själva kodningen. Utan bara för att granska, testa och godkänna.

Det är bara programmerare som lever i förnekelse och självbedrägeri som inte inser detta.

Permalänk
Medlem

Så nu är det…Closed AI?🤔

Permalänk
Medlem

Varje gång dessa nyheter skapar diskussion på detta forum undrar jag samma sak.
Inser ni verkligen inte riskerna med att låta en öppen "AI" få tillgång till ert arbete?

Visa signatur