Dubbla böjda skärmar eller en extra stor böjd skärm ?

Permalänk
Medlem

Dubbla böjda skärmar eller en extra stor böjd skärm ?

Sitter sedan några år tillbaks med en 43 tums böjd skärm från Samsung, 3840 × 1200. Även om det kändes som väldigt mycket arbetsyta när jag byte från min fullHD till denna, så är det inte tillräcklig med pixlar längre.
Jag behöver ett större skrivbord och jag använder windows 10.
Jag använder skärmen mestadels till jobb och produktivitet, mindre till spelande. Spelar jag så blir det aldrig de senaste spelen utan något äldre som BF4 eller till och med CS. Det vanliga är surfande, program, film och gärna allt synligt på en gång istället för fönster som ligger bakom varandra.
Har kollat på 49 tums böjda skärmar länge. Men nu har jag börjat titta på ännu större skärmar för ännu mera arbetsyta och då pratar vi 55 eller 59 tums. Dessa är dock väldigt dyra, inte för att 49orna är så billiga.
Då slog det mig.
Varför inte köpa två böjda inte så stora skärmar (säg 32tums) istället för en väldigt stor och väldigt dyr 59 tums skärm?
Exempelvis två st https://www.samsung.com/se/monitors/high-resolution/ur59c-32-... istället för en
https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-neo-g9-g95...
Två mindre böjda kostar betydligt mindre än en stor 59 tums, beroende på hur många tum man köper kan man dessutom få totalt ännu flera pixlar och arbetsyta än med en 59 tums skärm.
Googlat och sökt lite snabbt, hittade inga trådar om detta. En del frågar om två platta skärmar eller en stor böjd skärm.
Jag spelar inte så mycket. Jag ser det som en fördel att kunna stänga av en av skärmar ibland om jag inte behöver hela arbetsytan, säg om jag ska spela spel?
Jag tog två 32tums skärmar som exempel, men kan vara lite större elternativt lite mindre och det gör inget om det inte är lika många pixlar höjdled.
Kommer köpa ett nytt grafikkort också i samband med ny skärm, så det är inget problem det heller. Det jag kommer på är hur det blir med kanterna mellan skärmarna, måste hitta 1 modell med väldigt tunna kanter.
Nu vill jag höra från er andra vilka andra för och nackdelar ni ser med de två alternativen?
- en böjd 55/59 tums
- två bödja 27/32/34 tums
(Vi kan bortse från totala antalet pixlar om det skulle vara lite mindre eller lite mera med det ena eller andra alternativet. Även priset då det blir billigare med två böjda lite mindre skärmar)

Permalänk

Vad är det för jobb/produktivitetsuppgifter du gör mestadels? Innebär det att du har flera fönster öppna och vill dela ytan hyfsat jämnt mellan dem skulle jag nog föredra två skärmar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På jobbet så föredrar jag två 27" skärmar, enklare att fokusera
Hemma föredrar jag min 49" ultra wide för lir, lite jobb, slösurfning etc

Har kollegor som föredrar ultra wide i jobbet, själv "behöver" jag kanterna så att det blir uppdelat

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

Kör med 2 st 32" skärmar. Skall jag ha samma skärmyta på en skärm blir det Samsung Odyssey Neo G9 57" för 25 000 och det har jag ingen lust att lägga.
Kör mycket med programmering och remote desktop så två skärmar är en fördel där.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som utvecklare. Men det är inte för jobbet jag önskar större skrivbord utan snarare privat.
Jag är van att ha mycket öppet, sitter jag med firefox kan det vara 3 fönster med tiotals flikar. Det är lite så att jag blir van med större skrivbord och vill gärna ha mera för att det inte ska bli för många fönster bakom varandra.
Nu har jag plockat fram min gamla fullHD skärm och kopplat in den, står bredvid min 43 tums och ger trevligt extra arbetsyta. Men de överlappar inte snyggt, ena böjda och andra med tjocka kanter.
Och det är just kanterna som jag är osäker på om jag skulle satsa på två nya 30 tums böjda skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Kör med 2 st 32" skärmar. Skall jag ha samma skärmyta på en skärm blir det Samsung Odyssey Neo G9 57" för 25 000 och det har jag ingen lust att lägga.
Kör mycket med programmering och remote desktop så två skärmar är en fördel där.

Vad kör du för skärmar och hur funkar det med kanterna?
Stör det inte? eller fokuserar du oftast på ena skärmen och har den andra som extra yta, så du inte behöver tittat mellan skärmarna hela tiden ?

Permalänk
Medlem

Jag kör med den vänstra som huvudskärm och den högra som extra yta.
De står vinklade mot varandra och jag sitter lite till vänster om mitten.
Har faktiskt en jobb laptop som sitter till vänster också och KVM så jag kan köra upp den med två skärmar också.

Kör en hel del Remote Desktop och att ha den på fullskärm, så att tab m.m. fungerar, är guld värt.
Det går ju att köra Remote Desktop på bägge men det använder jag inte så ofta.

Hade en gammal bild på hur det ser ut på sommarstället.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W