Här är ditt år på SweClockers!

Flera tillverkare lanserar 27-tums OLED-skärmar med 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Något stämmer inte.. 4K är väldigt hög upplösning för spel. Rent för hög för dom flesta med tanke på vilka grafikkort folk har.
Är detta företagen själva som pushar för denna upplösning eller är det marknaden som efterfrågar det ändå?

Har folk plötsligt kommit över sitt "jag kan inte spela om fps är under 120"???

Förklara tack.

Hårdvaran kommer ikapp spelen känner jag. Utvecklare känner mer för att anpassa spelen idag till stora massan till skillnad från Crysisåren. Sen kanske ska vissa människor tacka Microsoft för Series S som haltade leapen spel brukar göra vid varje generationsskifte.

Permalänk
Medlem

Det var verkligen på tiden att OLED äntligen slår igenom på gamingsidan.
Bara för att 27 tummarna kommer i 4k betyder ju inte att uhd sjärmarna försvinner. Vill/kan man inte ha en 4k skärm, köp en med lägre upplösning.
Problemet har ju varit att 27 i 4k för gaming inte har funnits för dem som vill ha dem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det som inte stämmer är att det i 2025 fortfarande säljs skärmar med lägre än 4k upplösning. Det är verkligen helt obegripligt.
1080 och 1440-skärmar är reliker som inte borde finnas längre. Ingenting ser någonsin bra ut på såna skärmar, allt är pixligt och fult hela tiden, även spel.

Att spela i 1080 på en högupplöst skärm går alldeles utmärkt men man kan inte göra något annat än att spela på en 1080-skärm. Vill man se film eller gud förbjude skapa något med sin dator är det helt värdelöst.

/rant

För mig med kass syn är 1440p alldeles tillräckligt. Blir för smått med 4k helt enkelt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nivity:

Jag undrar hur bra scaling i windows är nu för tiden.
Det är ju ett krav från min del om man skulle köra 4k på 27". Antar 32" på 4k 100% skulle bli för litet också.
1440p 27" med 100% scaling är max för mig utan det ska bli jobbigt att se alla element i windows.

Går det få samma storlek där allt är lika perfekt som 100% som 1440p 27"?

Ja naturligtvis. Gått bra sedan Windows 8.1 att få det genom gränssnittet. Med åren har fler applikationer hunnit ikapp och det är mest om man har behov att köra legacy-lösningar det inte fungerar att skala.

Permalänk
Medlem

UHBR20...?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tauri85:

För mig med kass syn är 1440p alldeles tillräckligt. Blir för smått med 4k helt enkelt

Man ändrar ju skalning i OS:et för att lösa det.
Jag kör 200% på min TV eftersom jag sitter 2 meter ifrån, och saker kan vara en aning för stora där. Windows rekommenderar 300% vilket ju blir alldeles för mycket (allt blir lika stort som om man körde 1280x720 med 100% skalning).

Med 150% skulle 4K se likadant ut som 2560x1440 men mycket skarpare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Kommer det 3440x1440 eller liknande ultrawides? Som strategi-spelare och tidvis hemarbetare klarar jag inte av "gamla" kvadrater till skärmar.

Finns väl redan? 34", 45" och 49"? Kanske någon annan med?

Förstår inte varför WOLED inte slår mer? Det är ju den perfekta lösningen med dual mode, 240hz@4k och 480hz@1080p? Helst en glossy. För en billigare peng än LG/ASUS varianter som kostar 18-19k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Något stämmer inte.. 4K är väldigt hög upplösning för spel. Rent för hög för dom flesta med tanke på vilka grafikkort folk har.
Är detta företagen själva som pushar för denna upplösning eller är det marknaden som efterfrågar det ändå?

Har folk plötsligt kommit över sitt "jag kan inte spela om fps är under 120"???

Förklara tack.

Det kan ju vara så att det finns planer på att släppa något bättre än RTX 4000 serien snart...
Men du får vänta tills om det var tisdag eller onsdag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Du kan alltid förstora texten vilket gör att allt ser väldigt skarpt och bra ut i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Poängen med högupplösta skärmar är att köra skalat, så varje synlig pixel ritas md 4 faktiska pixlar. Dvs allt är lika stort som 1440 men knivskarpt.

Som på vilken jädra mobil som helst fast på den skärmen man jobbar med 8+ timmar per dag helt enkelt!

formattering
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tauri85:

Tvärtom, det kan bli precis så stort – eller så litet – som du vill ha det. Nu kan du välja.

Märks att detta med hur skalning av gränssnitt fungerar är svårt att föreställa sig. Vilket det också är om man har levt i en värld med 96 ppi och fått 1:1-förhållandet som ett mantra itutat i alla år. Innan man har använt en 4K-skärm (eller 5K och 8K för den delen) och förstått hur det hela hänger ihop är ämnet antagligen alldeles för abstrakt för att greppa i enbart tanken. Då kör man samma visdom som man lärde sig år 2005 med sin 1440x900 skärm att man alltid kör den skärmen i 1440x900 annars blir det riktigt illa. Så lever man vidare på med den visdomen och tänker att man alltid måste köra alla skärmar i exakt 1:1-förhållande.

Vi är inne på vad, tionde året med 4K-skärmar i mainstreamutbudet? Fortfarande samla gamla missförstånd om och om igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, jag har med tänkt på att det går att skala ned vid spel.
Men.. jag har inte sett eller läst att det är vanligt att göra det.
Allt jag läser här på denna sidan är att dom vill spela i så hög upplösning som möjligt. Och det är från folk som har råd med grafikkort som klarar det. D v s en ganska liten skara och den skaran verkar krympa med tanke på nuvarande ekonomi och grafikkortspriser.

Så kommer det plötsligt bli vanligt att köpa skärm i 4K och spela i 1080p?????
Det låter helt befängt och bakvänt. Men inte dumt. Tvärt om. Det sparar en massa pengar på grafikkort.

Inga problem att spela i 4K med ett 4070 Super eller motsvarande. Bara att aktivera DLSS. Så mycket bättre bild än att försöka maxa grafikinstöllningarna vid 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

...
Vi är inne på vad, tionde året med 4K-skärmar i mainstreamutbudet? Fortfarande samla gamla missförstånd om och om igen.

min z27q från HP (5k på 27") fyller 13 år i år dags för resten av industrin att komma ikapp nu tycker jag. Sikta på 180 ppi, mindre än det är bara ett otyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag tycker UHD är rätt lagom på 42" även om man sitter riktigt nära, så jag förstår inte riktigt meningen med så liten skärmyta och så hög upplösning. Men kul för de som gillar det!

Skärpa är meningen. UHD på 32" vid normalt avstånd är precis på gränsen, 8K hade suttit fint där för att få bort den sista lilla grynigheten och aliasingen.

Skrivet av Tomasis:

Hög PPI är överskattat.

Apple introducerade det, men i praktiken är det främst användbart för utvecklare eller personer som jobbar hemifrån och behöver skarp text. Det är då hög PPI verkligen gör skillnad.

Jag vet inte om skärpa i spel, grafik, film, OS och text är så speciellt överskattat? Om något är det rätt underskattat förutom på telefoner där vi haft det bra i väldigt många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Klarar inte en 4K-display också detta, som skalar perfekt 1080p?

En 8K-display kommer ju även skala 1440p perfekt. Och 720p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Skärpa är meningen. UHD på 32" vid normalt avstånd är precis på gränsen, 8K hade suttit fint där för att få bort den sista lilla grynigheten och aliasingen.
Jag vet inte om skärpa i spel, grafik, film, OS och text är så speciellt överskattat? Om något är det rätt underskattat förutom på telefoner där vi haft det bra i väldigt många år nu.

Skulle man köpa en ny OLED 27" för 20k för att ersätta gamla Oled 240hz skärm i 1440p? blir 8k upplösning för 27" ett motiverat köp också?

Det e en intressant skärm för utvecklare som vill spela också. Men för spelare? Kanske 1000hz och 8k är viktigt ändå.

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja naturligtvis. Gått bra sedan Windows 8.1 att få det genom gränssnittet. Med åren har fler applikationer hunnit ikapp och det är mest om man har behov att köra legacy-lösningar det inte fungerar att skala.

Okej låter ju bra.
Var ju länge sedan jag provade skalning och då var det flera applikationer där allt blev helt konstigt. Men det var ju som sagt många år sedan.

Nu när 4k börjar bli mer och mer aktuellt så är det bra att ha med sig så man slipper tänka på de problemen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tvärtom, det kan bli precis så stort – eller så litet – som du vill ha det. Nu kan du välja.

Märks att detta med hur skalning av gränssnitt fungerar är svårt att föreställa sig. Vilket det också är om man har levt i en värld med 96 ppi och fått 1:1-förhållandet som ett mantra itutat i alla år. Innan man har använt en 4K-skärm (eller 5K och 8K för den delen) och förstått hur det hela hänger ihop är ämnet antagligen alldeles för abstrakt för att greppa i enbart tanken. Då kör man samma visdom som man lärde sig år 2005 med sin 1440x900 skärm att man alltid kör den skärmen i 1440x900 annars blir det riktigt illa. Så lever man vidare på med den visdomen och tänker att man alltid måste köra alla skärmar i exakt 1:1-förhållande.

Kanske få som vågat tro på att till exempel Windows klarar av en sån funktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Okej låter ju bra.
Var ju länge sedan jag provade skalning och då var det flera applikationer där allt blev helt konstigt. Men det var ju som sagt många år sedan.

Nu när 4k börjar bli mer och mer aktuellt så är det bra att ha med sig så man slipper tänka på de problemen

I min erfarenhet så är det fortfarande struligt att byta skalning, men jag tror inte jag stött på många problem där det faktiskt är problematiskt i övrigt.
Jag kör 100% på 1440p-skärmen och 200% på TV:n. De används aldrig samtidigt, men jag startar inte om datorn för att växla mellan dem; vissa program beter sig inte korrekt i det läget.

T ex Double Commander blir lite suddigt när man går från 1440p till 4K då det verkar rendera i 100% och sedan skala upp. Startar man om programmet (eller förstås datorn) så blir allt som det ska vara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kan de inte släppa några 32-tums IPS-skärmar med 4k, HDR och 160+Hz också. Marknaden är fruktansvärt tunn där.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Kan de inte släppa några 32-tums IPS-skärmar med 4k, HDR och 160+Hz också. Marknaden är fruktansvärt tunn där.

32" bör vara 6K så man kan få perfekt skärpa. Helst till ett pris markant under det Apple säljer sin för dock, jag sitter på en 55" TV 8k som kostade under 10 000 kr för 4 år sen så det är absolut tekniskt görbart i 2025 att tillverka en 32" 6K under 10k.

För 10 år sedan släppte Apple en komplett dator inbyggd i en 5k-27" för under 20 000 kr, i dag säljer de bara skärmen för 20k. Jobs roterar i graven, Cook, LG och Samsung skrattar hela vägen till banken, och världens knowledge workers lever hela sina liv med bildskärmskvalite som påminner om en en nokia 3110.

Permalänk
Medlem

Gick nyligen från 1440p till 4k på 32" och det första jag tänkte på var att jag knappt såg någon skillnad i upplösning på normalt avstånd. Fördelen är typ att man kan ha mindre text och får plats med mer, och att det fortfarande ser bra ut. Men för normalt bruk ser jag ingen skillnad. Med det sagt ser jag ändå ingen anledning att inte köra 4k.

Använder också något program som heter Windows 10 DPI fix och kör på 180%. Allt är lagom stort och perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

32" bör vara 6K så man kan få perfekt skärpa. Helst till ett pris markant under det Apple säljer sin för dock, jag sitter på en 55" TV 8k som kostade under 10 000 kr för 4 år sen så det är absolut tekniskt görbart i 2025 att tillverka en 32" 6K under 10k.

För 10 år sedan släppte Apple en komplett dator inbyggd i en 5k-27" för under 20 000 kr, i dag säljer de bara skärmen för 20k. Jobs roterar i graven, Cook, LG och Samsung skrattar hela vägen till banken, och världens knowledge workers lever hela sina liv med bildskärmskvalite som påminner om en en nokia 3110.

Med all din kunskap inom vad saker skall gå och tillverka för, varför startar du inte upp en märke och konkurrerar? Du lär ju vara miljardär inom ett år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med all din kunskap inom vad saker skall gå och tillverka för, varför startar du inte upp en märke och konkurrerar? Du lär ju vara miljardär inom ett år

Om du vet anledningen till varför de panelerna jag vill ha är billigare när de sitter i tv-apparater, mobiltelefoner, surfplattor och laptops än när de sitter i rena skärmar får du gärna dela med dig, tills vidare ser jag det som ett mysterium.

De sämsta skärmarna vi omges av i våra liv sitter i produkterna som kallas "skärmar", det är ju rent tragikomiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har hittills i modern tid bara kört med 24" 1080 skärmar till min stationära PC. Har en Philips IPS 165Hz skärm idag som huvudskärm. Sen har jag 3 st Philips 24" 1080 skärmar vid sidan och över huvudskärmen. Det är gött med många skärmar när man ska jobba i diverse dokument. Blir lite som att sitta med en 48" 4K skärm delad i fyra delar.

Jag har ett RTX 4080 att driva detta med. Så i spel kan jag i princip alltid köra på helt maxade grafikinställningar.
Jag upplever inte att 1080 på en 24" skärm ser fult ut.

För ett tag sen var jag hemma hos en kompis som också kör med RTX 4080, men har en 32" 4K skärm. Jag vet inte vad han körde för inställningar men i just det soel han visade när jag var där så kände jag inte att jag måste byta till högre upplösning hemma. Fick ingen wow-känsla alls. Men det kan ha berott på spelet.

Som kontrast till detta kan jag säga att jag tycker det ser sjukt fint ut att köra spelet Astro Bot (PS5) på vår 65" 4K OLED TV hemma 🖖👍😁

Jag hade tidigare en Del 15,6" laptop med 4K IPS skärm och den var himla nice att spela spel som Dyson Sphere Program på med sin höga pixeltäthet.

Men om jag skulle köpa ny skärm till min stationära PC så hade jag nog velat ha någon i mer wide format än 16:9 tror jag och gärna större än 27".

Men det är kul när det kommer nya prylar så klart 👍

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5700X3D | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Om du vet anledningen till varför de panelerna jag vill ha är billigare när de sitter i tv-apparater, mobiltelefoner, surfplattor och laptops än när de sitter i rena skärmar får du gärna dela med dig, tills vidare ser jag det som ett mysterium.

De sämsta skärmarna vi omges av i våra liv sitter i produkterna som kallas "skärmar", det är ju rent tragikomiskt.

Är väl väldigt uppenbart? Finns inga tv, mobiler, laptops i normal gaming skärmstorlek, det säljs för få skärmar för att ställa om fabrikerna till mindre skärmar.
ingen volym = dyr produkt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Gick nyligen från 1440p till 4k på 32" och det första jag tänkte på var att jag knappt såg någon skillnad i upplösning på normalt avstånd. Fördelen är typ att man kan ha mindre text och får plats med mer, och att det fortfarande ser bra ut. Men för normalt bruk ser jag ingen skillnad. Med det sagt ser jag ändå ingen anledning att inte köra 4k.

Använder också något program som heter Windows 10 DPI fix och kör på 180%. Allt är lagom stort och perfekt.

Hur stor var 1440 skärmen du hade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag upplever inte att 1080 på en 24" skärm ser fult ut.

Har man inte sett det vet man inte vad man missar. Du kan simulera effekten genom att öppna samma stycke text på din mobil och din 1080-skärm. Zooma in så texten är lika stor på mobilen som den är på skärmen och håll den bredvid.

Har du en någorlunda modern mobil ser texten ut som den är tryckt på papper på mobilen, medan den är relativt suddig och diffus på din 1080-skärm. Samma med den inbyggda skärmen på en bra laptop.

Det förklarades rätt bra av Jobs när det introducerades till världen, året innan han dog - tar ca 2 min med början på tidsstämpeln:

För min del är "osynliga pixlar" det näst viktigaste efter skärmens storlek, I must have it!

Ser att Dell i dagarna släppt en 6K-skärm till en tredjedel av Apples priser på sin, och en kinesisk tillverkare har en 27" 5K till 600 euro. Det är på gång känns det som men det har tagit så....lång....tid, det kunde varit standard på alla kontor världen över i ett decennium!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Har man inte sett det vet man inte vad man missar. Du kan simulera effekten genom att öppna samma stycke text på din mobil och din 1080-skärm. Zooma in så texten är lika stor på mobilen som den är på skärmen och håll den bredvid.

Har du en någorlunda modern mobil ser texten ut som den är tryckt på papper på mobilen, medan den är relativt suddig och diffus på din 1080-skärm. Samma med den inbyggda skärmen på en bra laptop.

Det förklarades rätt bra av Jobs när det introducerades till världen, året innan han dog - tar ca 2 min med början på tidsstämpeln:

https://youtu.be/b6-yFqenAy4?t=371

För min del är "osynliga pixlar" det näst viktigaste efter skärmens storlek, I must have it!

Ser att Dell i dagarna släppt en 6K-skärm till en tredjedel av Apples priser på sin, och en kinesisk tillverkare har en 27" 5K till 600 euro. Det är på gång känns det som men det har tagit så....lång....tid, det kunde varit standard på alla kontor världen över i ett decennium!

Jadå inte fel med hög upplösning.
Vad jag menade som jag glömde att nämna är nog snarare att spela actionspel i 1080 går fint, men att spela något som inte rör sig snabbt, som det där Dyson Sphere Program, ja då är det svingött med hög upplösning.

Jag spelar Helldivers 2 och möjligen Fortnite på min stationära PC. Hade varit intressant att se hur Helldivers ser ut på en 4K skärm. Upplever nämligen inte att jag saknar högre upplösning alls nu. Men som du säger, man saknar inte det man inte fått uppleva 😄

Frugan hade under några år en Del XPS 13" med 4K skärm. Spelade aldrig något på den, men minns att det såg fint ut att se på 4K material från tex Youtube på den lilla skärmen.

Den här skärmen verkar nice!
https://www.digitaltrends.com/computing/lg-gx9-oled-gaming-mo...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5700X3D | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Jag ser enorm skillnad på 1440p och 4K och då har jag långt ifrån perfekt syn. Har dock ett avstånd på bara kanske 50-60 cm till 32-tummaren. Hur långt ifrån sitter du?