Här är ditt år på SweClockers!

Flera tillverkare lanserar 27-tums OLED-skärmar med 4K

Permalänk
Melding Plague

Flera tillverkare lanserar 27-tums OLED-skärmar med 4K

Samsung, Asus och MSI lanserar skärmar med ny QD-OLED-panel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur bra scaling i windows är nu för tiden.
Det är ju ett krav från min del om man skulle köra 4k på 27". Antar 32" på 4k 100% skulle bli för litet också.
1440p 27" med 100% scaling är max för mig utan det ska bli jobbigt att se alla element i windows.

Går det få samma storlek där allt är lika perfekt som 100% som 1440p 27"?

Permalänk
Medlem

Synd att dom inte erbjuder BFI i 60hz också 😞

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Något stämmer inte.. 4K är väldigt hög upplösning för spel. Rent för hög för dom flesta med tanke på vilka grafikkort folk har.
Är detta företagen själva som pushar för denna upplösning eller är det marknaden som efterfrågar det ändå?

Har folk plötsligt kommit över sitt "jag kan inte spela om fps är under 120"???

Förklara tack.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Något stämmer inte.. 4K är väldigt hög upplösning för spel. Rent för hög för dom flesta med tanke på vilka grafikkort folk har.
Är detta företagen själva som pushar för denna upplösning eller är det marknaden som efterfrågar det ändå?

Förklara tack.

Det är väl bra multi panel anser jag. 4k upplösning för media osv. Och möjlighet till 4k i spel, annars kan man ju köra lägre upplösning i spel också så.

Jag kollar ju film och serier nästan enbart på datorn ex. Så där vore 4k med oled nice. Sen kommer jag aldrig kunna spela alla spel i 4k med bra fps så då hade man ju fått köra lägre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förklara tack.

Är väl paneltillverkarna som inte läger så mycket krut på lågupplösta displayer längre.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förklara tack.

Det går att spela utan native-upplösning nu för tiden.
Många frågar ju efter HÖGRE upplösning än detta snarare än lägre. Som i denna tråden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förklara tack.

Köp 4k skärm - > spela i 1080p
byt gpu - > spela I 4k om du vill

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Discokungen

Jag tycker UHD är rätt lagom på 42" även om man sitter riktigt nära, så jag förstår inte riktigt meningen med så liten skärmyta och så hög upplösning. Men kul för de som gillar det!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det går att spela utan native-upplösning nu för tiden.
Många frågar ju efter HÖGRE upplösning än detta snarare än lägre. Som i denna tråden.

Exakt, Asus verkar ha släppt en i närtid, tyvärr bara 60 Hz.

https://www.asus.com/displays-desktops/monitors/proart/proart-display-5k-pa27jcv/

Ingen AI-smörja eller "smarta" funktioner. Höj och sänkbar, och en vettig panel. Allt som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förklara tack.

4K 240hz har varit en grej i tre år nu. 4K 120hz ännu längre. Limitationen har varit kommunikation mellan kort och skärm fram till i år.

Men själva grunden till att man nu skaffar detta på ett bredare spektrum kallas nog uppskalering.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Kommer det 3440x1440 eller liknande ultrawides? Som strategi-spelare och tidvis hemarbetare klarar jag inte av "gamla" kvadrater till skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förklara tack.

Funkar prima att lira i 4k med 4090, DLSS på i de få titlar som går lite tyngre så klarar man sig på över 120 fps.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Funkar prima att lira i 4k med 4090, DLSS på i de få titlar som går lite tyngre så klarar man sig på över 120 fps.

" Rent för hög för dom flesta med tanke på vilka grafikkort folk har."

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förklara tack.

Fördelen med paneler med extremt hög PPI, är att de skalar så mycket bättre i upplösningar som är lägre än native. Själv hoppas jag på en 27" 8k panel i framtiden som kan visa 1080p med lika bra skärpa som en 1080p panel eller bättre.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fördelen med paneler med extremt hög PPI, är att de skalar så mycket bättre i upplösningar som är lägre än native. Själv hoppas jag på en 27" 8k panel i framtiden som kan visa 1080p med lika bra skärpa som en 1080p panel eller bättre.

Klarar inte en 4K-display också detta, som skalar perfekt 1080p?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Kommer det 3440x1440 eller liknande ultrawides? Som strategi-spelare och tidvis hemarbetare klarar jag inte av "gamla" kvadrater till skärmar.

Det är vad jag med vill ha. Är rätt förvånad över att det plötsligt är ett glest utbud av denna upplösning och format.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förklara tack.

Nej, det är det inte. PC-spelare har levt kvar i en lågupplöst bubbla som konsoll- och tv-sidan lämnade för något decennie sedan.

Sänk grafikinställningarna lite, slå på DLSS, spela och var glad. Det finns så många lösningar för att nå den FPS man vill ha idag att det är onödigt att köpa en lågupplöst skärm enbart av prestandaskäl.

1440p > 4K gör mer för bildkvaliten än att gå från high > ultra i grafikinställningar, kombinera det med någon av alla variationer av uppskalning som finns, så kommer du få en bättre upplevelse i 4K än i en lägre upplösning, där du ändå måste slösa resurser på AA och DSR för att det ska se någorlunda ok ut.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Meh, för små.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja, jag har med tänkt på att det går att skala ned vid spel.
Men.. jag har inte sett eller läst att det är vanligt att göra det.
Allt jag läser här på denna sidan är att dom vill spela i så hög upplösning som möjligt. Och det är från folk som har råd med grafikkort som klarar det. D v s en ganska liten skara och den skaran verkar krympa med tanke på nuvarande ekonomi och grafikkortspriser.

Så kommer det plötsligt bli vanligt att köpa skärm i 4K och spela i 1080p?????
Det låter helt befängt och bakvänt. Men inte dumt. Tvärt om. Det sparar en massa pengar på grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Klarar inte en 4K-display också detta, som skalar perfekt 1080p?

Möjligen, men själv vill jag även kunna skala andra upplösningar också utan synliga artefakter, som man kan med en CRT.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förklara tack.

Hög PPI är överskattat.

Apple introducerade det, men i praktiken är det främst användbart för utvecklare eller personer som jobbar hemifrån och behöver skarp text. Det är då hög PPI verkligen gör skillnad.

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomasis:

Hög PPI är överskattat.

Apple introducerade det, men i praktiken är det främst användbart för utvecklare eller personer som jobbar hemifrån och behöver skarp text. Det är då hög PPI verkligen gör skillnad.

Okej. Hur relaterar det till vad jag skrev?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förklara tack.

Känns som att alla spelar med uppskalning nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förklara tack.

Vad sjutton pratar du om? Det är snarare tragiskt hur eftersläpande desktop-skärmar varit i förhållande till andra enheter i mer än ett decennium. Även om stora delar av detta forum centreras kring gaming, så utnyttjar många av oss datorerna även för annat bruk. Fina 1440p som varit en trotjänare under en lång period för min 27" skärm ser horribel ut i jämförelse med min iPad, Mac, iPhone eller någon annan mobil enhet.

Det här borde ha skett igår, men äntligen ser vi effekterna av OLED inom detta segment driva upp PPI som varit på tok för låg.

Högre upplösning ger även en annan flexibilitet för skalning när det vankas spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomasis:

Hög PPI är överskattat.

Har en gammal 15" LG på 1366x768 för dig. Du anar inte i vilka frames du kommer upp i där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomasis:

Hög PPI är överskattat.

Att vi fortfarande använder antialiasing i spel tycker jag tyder på att det inte är överskattat alls. Det är egentligen lika mycket en fullösning för att vi har lågupplösta skärmar som NAT är en fullösning för att vi har slut på IPv4-adresser. Det var inte planen att det skulle vara en långsiktig lösning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förklara tack.

Det som inte stämmer är att det i 2025 fortfarande säljs skärmar med lägre än 4k upplösning. Det är verkligen helt obegripligt.
1080 och 1440-skärmar är reliker som inte borde finnas längre. Ingenting ser någonsin bra ut på såna skärmar, allt är pixligt och fult hela tiden, även spel.

Att spela i 1080 på en högupplöst skärm går alldeles utmärkt men man kan inte göra något annat än att spela på en 1080-skärm. Vill man se film eller gud förbjude skapa något med sin dator är det helt värdelöst.

/rant

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Okej. Hur relaterar det till vad jag skrev?

Det är inte bara spelvärlden som spelar en roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Att vi fortfarande använder antialiasing i spel tycker jag tyder på att det inte är överskattat alls. Det är egentligen lika mycket en fullösning för att vi har lågupplösta skärmar som NAT är en fullösning för att vi har slut på IPv4-adresser. Det var inte planen att det skulle vara en långsiktig lösning.

lite som med AI.. vi bygger nuclear för att bygga bort dålig kod för att uppnå AGI, lol.

Visa signatur