Här är Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Fler Tflop gör inte bättre spel

Prestanda gör inte spel automatiskt bättre, men om det som håller tillbaka spelen är prestanda så blir det ju bättre. Finns flera spel till Switch som upplevelsen skulle bli mycket bättre med mera prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Prestanda gör inte spel automatiskt bättre, men om det som håller tillbaka spelen är prestanda så blir det ju bättre. Finns flera spel till Switch som upplevelsen skulle bli mycket bättre med mera prestanda.

Tycker Nintendo är mästare på kräma ur prestanda ur sina konsoller. Spelen ser otroligt bra ut, speciellt med tanke på hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Spännande, får se när och hur de kan tänkas visa upp den i Sverige, vet att det är låg chans men ett Nintendo SM där nya switch 2 spel är med i lineupen precis som de gjorde på gamex inför wii u releasen hade varit optimalt och definitivt läge att ta ledigt för isåfall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megacrash:

Tycker Nintendo är mästare på kräma ur prestanda ur sina konsoller. Spelen ser otroligt bra ut, speciellt med tanke på hårdvaran.

Det stämmer bara för spel som Nintendo själva utvecklar. Som spelutvecklare kan jag säga att Switch 1 är KRAFTIGT begränsad. och inte bara för visuella grejer eller grafik, utan saker som påverkar vad man kan göra rent praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Definitivt, älskar massa spel till Switch och är inte så känslig mot när prestandan sviktar. Däremot är man ju inte helt ignorant att det inte går helt stabilt och tänker ju inte säga nej till bättre flyt

Hoppas att det är lätt för gamla spel att kunna nyttja den nya konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

De vill inte ha en Wii U förvirring igen för allt i världen.

Precis. Ställer mig dock frågandes till huruvida folk kommer uppgradera.

Risken är att det är "vi nördar" som uppgraderar men den breda massan behåller sin Switch. Precis som Wii var en fantastisk konsol och få uppgraderade tii Wii U bara för att den var tekniskt bättre.

Man förstår ju att det har ryktats om "Switch Pro" och liknande när det är en sån där här direkt uppgradering av föregångaren, snarare än något nytt innovativt. Nintendo plays it safe, but risky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon362173:

Det stämmer bara för spel som Nintendo själva utvecklar. Som spelutvecklare kan jag säga att Switch 1 är KRAFTIGT begränsad. och inte bara för visuella grejer eller grafik, utan saker som påverkar vad man kan göra rent praktiskt.

Ja självklart, men då gäller det ju som utvecklare att sätta ribban på rätt nivå. Det är ju det som Nintendo är bra på.

Permalänk
Medlem

Fint.

Hoppas att knapparna på den nya är mer hållbara än på den förra, bara. Slipper gärna köpa nya joycons av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Risken är att det är "vi nördar" som uppgraderar men den breda massan behåller sin Switch. Precis som Wii var en fantastisk konsol och få uppgraderade tii Wii U bara för att den var tekniskt bättre.

Man förstår ju att det har ryktats om "Switch Pro" och liknande när det är en sån där här direkt uppgradering av föregångaren, snarare än något nytt innovativt. Nintendo plays it safe, but risky.

Fast "Wii U" förvirringen har inget med hårdvaru specs och göra. Problemet var att namnen var förvirrande lika. Det var de inte så insatta föräldrarna som hade svårt och förstå "Wii U".

Så tror liksom @hölmiz att de inte ville chansa med något förvirrande namn. Switch 2 är enkelt, en uppföljare på Switch helt enkelt.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Jättefin men hoppas den inte blir för dyr bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jättefin men hoppas den inte blir för dyr bara.

5000kr eller vad tror vi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Vilken Amiga handlar det om och när kom den ut? N64 var kraftfullare rent hårdvarumässigt det som höll den tillbaka var kasseterna så grafiken strök med lite detta var nåt som de tänkte lösa med Disc Drive men den floppade så på den biten så låg den i lä men den var kraftfullare.

Solidstate lagring är/var dyrare än optiska skivor och då blev det att snåla på lagringsutrymmet som en konsekvens.
Men rent prestandamässigt är det inte sämre.

Inte som att folk idag säger, SSD är så dåligt, ge mig spel på DVD skivor istället.

Men har man 1/10 del av lagringsutrymmet eller ännu mindre tillgodo så är det klart att spelutvecklarna får ta hänsyn till det.

Själv gillade jag att laddningstiderna var nästintil obefintliga och att konsolen i sig inte väsnades.

Cartridge är också kul för retro, för det går att göra mer med en cartridge än en skiva.
Du kan inte bara löda på extra chip på en skiva för ett ge utökad funktionalitet.
Men det finns retro entusiaster som nytillverkar nya cartridge till gamla konsoler och datorer (exempelvis Commodore 64 har cartridgeport).

Lite som skillnaden mellan en PCI Express slot och en Blu Ray spelare.

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant nog för att byta ut PS5'an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Gissar med tanke på våra skatter och allt här det blir runt 6000 eller mer :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Gissar med tanke på våra skatter och allt här det blir runt 6000 eller mer :/

Utgick ifrån priserna på Switch och Switch OLED, 3500 och 4200 plus lite förbättringar och nyhetens behag. Så fem tusen lät rimligt i mitt huvud.
Men sen när är hårdvarupriser rimliga?

Sista budet, 5500kr 😅

Permalänk
Medlem

Då vet man vad som kommer stå på döttrarnas önskelistor.
Kul med bakåtkompatibilitet, Zelda och Mario spelen har hög omspelsfaktor.

Permalänk

jag kommer köpa switch2 pga grannar knackar när jag spelar datorspel och pratar försiktigt ... kommer sitta i bilen och spela och vara var som helst... med bilens högtalare (fm-sändare)...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Fast exempelvis de flesta smartphones har sett ungefär likadana ut sen tidiga iPhones.
iPhones har sett ungefär likadana ut i 15-20 år
Visst de har växt lite i storlek. Men i stort sett är det en stor skärm 'bara'.

Nintendo Switch (och snart Switch 2), Steam Deck, ROG Ally och dylika handhållna konsoler är en skärm i mitten och spakar och knappar på sidorna.
Man kan ändra någon detalj här och någon detalj där.
Men i det stora hela så kommer de se ganska liknande ut om man ska följa det konceptet.

Eller om du tar hjul...

Svårt att komma på någon form på hjul som är mer effektiva än runda hjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Jag tror också att det finns en risk för det. Vi får hoppas att folk köper den nya konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Fint.

Hoppas att knapparna på den nya är mer hållbara än på den förra, bara. Slipper gärna köpa nya joycons av den anledningen.

Joycons är en värdelös kontroller. 1) i dockat läge blir kontrollen för smal. Det finns en anledning till att nästan inga andra kontroller har den smala designen 2) spakarna är alldeles för ”fladdriga”.

Nintendo borde såklart skicka med en ”riktig” kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Solidstate lagring är/var dyrare än optiska skivor och då blev det att snåla på lagringsutrymmet som en konsekvens.
Men rent prestandamässigt är det inte sämre.

Inte som att folk idag säger, SSD är så dåligt, ge mig spel på DVD skivor istället.

Men har man 1/10 del av lagringsutrymmet eller ännu mindre tillgodo så är det klart att spelutvecklarna får ta hänsyn till det.

Själv gillade jag att laddningstiderna var nästintil obefintliga och att konsolen i sig inte väsnades.

Cartridge är också kul för retro, för det går att göra mer med en cartridge än en skiva.
Du kan inte bara löda på extra chip på en skiva för ett ge utökad funktionalitet.
Men det finns retro entusiaster som nytillverkar nya cartridge till gamla konsoler och datorer (exempelvis Commodore 64 har cartridgeport).

Lite som skillnaden mellan en PCI Express slot och en Blu Ray spelare.

Precis så, kassetter var inte sämre prestandamässigt men som sagt priset per MB var vrål högt då så man fick tumma ned på texturer och sånt så grafiken såg sämre ut på grund av det. Men visst håller jag med om att den mer eller mindre obefintliga laddningstiden var guldvärt.

En som jag kände sa för för ganska många årsen (detta var innan Switch släpptes så runt 2015). Han sa att för fysisk media så kommer kassetter vara framtiden och en anledning varav han mena på var kortare laddningstider. Han hade ju inte fel i det stora hela för flashlagring är framtiden men just den biten har man vetat länge men för fysisk media så kommer nog kassetter stå sig längre än skiva då både Sony och Microsoft börjar gå ifrån det.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

$399 tippar jag. Vilket tyvärr blir 5 papp numera ja...

Permalänk
Medlem

Noterade ni att handkontrollerna kan användas som möss? (1:10 i videon)

Torde glädja PC Swec...

Permalänk

Den ökade storleken på enheten hoppas jag inte bidrar till ökad vikt för jag vill inte ha nått som är tyngre än befintlig enhet när jag spelar portabelt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt glad att Nintendo valde att visa upp Switch 2 och hur Joy-Cons kan användas till sin fulla potential. Ser verkligen fram emot det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Noterade ni att handkontrollerna kan användas som möss? (1:10 i videon)

Torde glädja PC Swec...

Ja. Men det känns inte som en klockren funktion. Frågan är hur mkt man kommer att använda det när det kommer till kritan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EdvinR:

Ja. Men det känns inte som en klockren funktion. Frågan är hur mkt man kommer att använda det när det kommer till kritan.

Så länge det finns bra spel som stödjer det lär man väl investera i en dedikerad mus till den eller?

Permalänk
Medlem

För mig så kunde de skippa skärmen.
Få ner priset några hundra till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Så länge det finns bra spel som stödjer det lär man väl investera i en dedikerad mus till den eller?

Jo, men hur många spel kommer ha stöd? Till PS5 är det väl kanske 30 spel som har stöd för mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

$399 tippar jag. Vilket tyvärr blir 5 papp numera ja...

Snarare 6000:-
USD ca 11,3 kr x 1,25 = 5650 kr om msrp blir 400 USD. Sen får du lägga på kemikalieskatt ovanpå det. Detta förutsatt att priset "bara blir" typ 400 USD. Risken är väl att den landar på typ 450 USD.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...