Permalänk
Medlem

HDR och Windows

Är det något att ha på i windows HDR mode eller skall man skippa det, skärmen blir typ svart i 1 sec när man tabbar i i spel som inte stöder det samt till baka till windows , hur många använder i windows

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag stänger av HDR när jag spelat klart men får inte problemet du beskriver när jag alt-tabbar. Kör du i "exklusivt fullskärmsläge"? Jag brukar välja "borderless windowed".

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör detta: https://github.com/Codectory/AutoActions
Så kan du ställa in så att Windows slår på/av HDR när du startar/stänger spel du väljer (som har HDR stöd).

Att det blir svart i någon sekund tror jag är ett OLED och DSC "problem" eller något som Nvidia inte fixat.
https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/1bvxc7e/black_s...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kör i exklusivt fullskärmsläge ja, de spel jag spelar stöder inte HDR i nuläget ändå, vet att jag hade HDR på på min gamla Predator X34s skärm, men vet inte om jag använde det där heller, , får testa lite med det av och på så får vi se

Skärmen jag använder nu är en ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör köra med HDR-läget avstängt när du inte använder HDR. Om inte annat så för att Windows använder en felaktig gammakurva för SDR-innehåll i HDR-läge, vilket kan göra bildkvaliteten sämre än den skulle vara i SDR-läge.

Det finns en ful-workaround för detta, som även har bildjämförelser för hur SDR ser ut i HDR-läget jämfört med hur det ser ut i SDR-läget:
https://github.com/dylanraga/win11hdr-srgb-to-gamma2.2-icm/tr...
Öppnar man båda i flikar och växlar så är det tydligt att den som körs i HDR-läget blir för ljus och tråkig.

... men det bästa sättet är att växla mellan HDR och SDR baserat på vad som används, ev med automatisering som i inlägget ovan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Kör i exklusivt fullskärmsläge ja, de spel jag spelar stöder inte HDR i nuläget ändå, vet att jag hade HDR på på min gamla Predator X34s skärm, men vet inte om jag använde det där heller, , får testa lite med det av och på så får vi se

Skärmen jag använder nu är en ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Jag har nog alltid fått svart skärm när jag alt-tabbar ut från exklusiv fullskärm även innan HDR fanns tillgängligt. Men antingen så kör du med ett skript eller enkelt som jag - slå win+alt+b medan spelet laddar Fast om du inte spelar några HDR-spel i dagsläget är det nog bara att stänga av och glömma bort.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag har nog alltid fått svart skärm när jag alt-tabbar ut från exklusiv fullskärm även innan HDR fanns tillgängligt. Men antingen så kör du med ett skript eller enkelt som jag - slå win+alt+b medan spelet laddar Fast om du inte spelar några HDR-spel i dagsläget är det nog bara att stänga av och glömma bort.

Har sett en del trådar om detta och att det är vanligare på Nvidia-GPU än på AMD. Vet inte om det är DSC som behöver synka om och att Nvidia inte har prioriterat att snabba upp den processen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Har sett en del trådar om detta och att det är vanligare på Nvidia-GPU än på AMD. Vet inte om det är DSC som behöver synka om och att Nvidia inte har prioriterat att snabba upp den processen.

Möjligt men jag minns att det alltid varit segt att tabba ut från fullskärmade spel. Tex med ATI-kort före 2010.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör man inte native upplösning i spel så tar alt tab längre tid, för den byter upplösning. Kanske inte det som är problemet här dock.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Bildexpert 📺

Svart skärm vid växling från fullskärmsläge är sedan hedenhös och tiden det tar är en kombination av grafikkort och skärm. Ny GPU eller ny skärm kan alltså påverka tiderna.

Jag är har inte riktigt förstått varför denna gamla det-har-alltid-varit-så nu tas upp på nytt och med HDR och DSC som förklaring. Gissar att det är i samband med en ny skärm med nya funktioner och då blir man plötsligt varsebliven om hur det fungerar, kanske för att den nya skärmen eller det nya grafikkortet tar längre tid på sig att synka om. Sedan kopplar man denna förändring till vad man råkar känna till som en teknisk nyhet, likt HDR eller DSC.

Permalänk

Hade samma problem - kör numera utan HDR i Windows
win11 - 4070 + Lenovo legion 165hz

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass