VirtualBox långsamt, oanvändbart.

Permalänk
Medlem

VirtualBox långsamt, oanvändbart.

Har VirtualBox med några maskiner i.
De är dock horribelt långsamma och hänger sig efter någon minuts användning.
Testade att köra upp en W11-maskin, är snabbt i vissa lägen men snigelfart i andra + svart ruta vid omstart av maskinen.
Någon gång tidigare har jag haft det p.g.a. aktiverad Hyper-V, vilket jag inte har nu.

Vad kan detta vara?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Låter som I/O mot disk samt lågt med ram per VM. Vad kör du för VMar och vilka komponenter har värden. Vissa GuestAdditions kan slöa ner har jag läst mig till.

Permalänk
Medlem

Om alla VM har funkat bra tidigare, har du kollat att det inte är något i värddatorns operativsystem som tar upp resurser? Alltså utanför VirtualBox.
Vad ligger de på för disk? Om det är en SSD utan DRAM-cache och disken närmar sig full kan det gå betydligt långsammare eftersom den inte längre kan använda sig av ledig plats som cache i SLC mode.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Låter som I/O mot disk samt lågt med ram per VM. Vad kör du för VMar och vilka komponenter har värden. Vissa GuestAdditions kan slöa ner har jag läst mig till.

Skrivet av oooskar:

Om alla VM har funkat bra tidigare, har du kollat att det inte är något i värddatorns operativsystem som tar upp resurser? Alltså utanför VirtualBox.
Vad ligger de på för disk? Om det är en SSD utan DRAM-cache och disken närmar sig full kan det gå betydligt långsammare eftersom den inte längre kan använda sig av ledig plats som cache i SLC mode.

Ligger på dedikerad 970 Evo med 150GB fritt.
Kör bara en W10+W11, ej samtidigt.
4 core / 16GB ram på dem.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]