SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Åsikter om datorbygge till min spenderingsglada brorsa!

Permalänk
Medlem

Åsikter om datorbygge till min spenderingsglada brorsa!

Tjena. Min brorsa har bestämt sig för att bygga en gamingdator. Han är också väldigt spenderingsglad och vill därför lägga typ 30k på bygget. Efersom jag anser att det är sjukt onödigt för de spelen han planerar att spela, (samt att jag är en fattig student vilket gör att det sticker i ögonen på mig att han planerar att lägga så mycket), har jag övertalat honom att istället låta mig bygga en åt honom. I en mycket vettigare prisklass. Jag undrar därför om följande specs är rimliga för ett bygge av prislappen det landat på!
Har inte fått för mycket ledning om vilka spel som är i åtanke så tänker därför "det bästa" i denna prisklass.

Processor: Ryzen 7 7000X
Grafikkort: RX 7800 XT
Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
RAM: Kingston FURY Beast 32GB DDR5
Minne: Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB
Nätagg: Corsair CX750 750W
Case: Corsair 4000D Airflow

Tot. pris: 16796kr

Skulle ni ändra på något? Hade ryzen 5 7600x funkat som ett billigare alternativ till processor? Någon annan GPU på menyn?
Ha det gött!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KennyAlm:

Processor: Ryzen 7 700X

Har det fallit bort en siffra där?

Permalänk
Skrivet av KennyAlm:

Tjena. Min brorsa har bestämt sig för att bygga en gamingdator. Han är också väldigt spenderingsglad och vill därför lägga typ 30k på bygget. Efersom jag anser att det är sjukt onödigt för de spelen han planerar att spela, (samt att jag är en fattig student vilket gör att det sticker i ögonen på mig att han planerar att lägga så mycket), har jag övertalat honom att istället låta mig bygga en åt honom. I en mycket vettigare prisklass. Jag undrar därför om följande specs är rimliga för ett bygge av prislappen det landat på!