SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Åsikter om datorbygge till min spenderingsglada brorsa!

Permalänk
Medlem

Åsikter om datorbygge till min spenderingsglada brorsa!

Tjena. Min brorsa har bestämt sig för att bygga en gamingdator. Han är också väldigt spenderingsglad och vill därför lägga typ 30k på bygget. Efersom jag anser att det är sjukt onödigt för de spelen han planerar att spela, (samt att jag är en fattig student vilket gör att det sticker i ögonen på mig att han planerar att lägga så mycket), har jag övertalat honom att istället låta mig bygga en åt honom. I en mycket vettigare prisklass. Jag undrar därför om följande specs är rimliga för ett bygge av prislappen det landat på!
Har inte fått för mycket ledning om vilka spel som är i åtanke så tänker därför "det bästa" i denna prisklass.

Processor: Ryzen 7 7000X
Grafikkort: RX 7800 XT
Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
RAM: Kingston FURY Beast 32GB DDR5
Minne: Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB
Nätagg: Corsair CX750 750W
Case: Corsair 4000D Airflow

Tot. pris: 16796kr

Skulle ni ändra på något? Hade ryzen 5 7600x funkat som ett billigare alternativ till processor? Någon annan GPU på menyn?
Ha det gött!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KennyAlm:

Processor: Ryzen 7 700X

Har det fallit bort en siffra där?

Permalänk
Skrivet av KennyAlm:

Tjena. Min brorsa har bestämt sig för att bygga en gamingdator. Han är också väldigt spenderingsglad och vill därför lägga typ 30k på bygget. Efersom jag anser att det är sjukt onödigt för de spelen han planerar att spela, (samt att jag är en fattig student vilket gör att det sticker i ögonen på mig att han planerar att lägga så mycket), har jag övertalat honom att istället låta mig bygga en åt honom. I en mycket vettigare prisklass. Jag undrar därför om följande specs är rimliga för ett bygge av prislappen det landat på!
Har inte fått för mycket ledning om vilka spel som är i åtanke så tänker därför "det bästa" i denna prisklass.

Processor: Ryzen 7 700X
Grafikkort: RX 7800 XT
Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
RAM: Kingston FURY Beast 32GB DDR5
Minne: Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB
Nätagg: Corsair CX750 750W
Case: Corsair 4000D Airflow

Tot. pris: 16796kr

Skulle ni ändra på något? Hade ryzen 5 7600x funkat som ett billigare alternativ till processor? Någon annan GPU på menyn?
Ha det gött!

Vad skall han spela och vilken upplösning?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det här ger väldigt mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad skall han spela och vilken upplösning?

Frågade och fick svaret "Mest testa Escape from Tarkov och kunna ha en stabil dator som inte behöver uuppgraderas hyfsat långt framöver"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har det fallit bort en siffra där?

Det hade det! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det här ger väldigt mycket för pengarna.

https://komponentkoll.se/bild/ffdyI.png

Alltså värt att backa lite på CPU och lägga lite mer på GPU enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennyAlm:

Alltså värt att backa lite på CPU och lägga lite mer på GPU enligt dig?

Det skulle jag definitivt säga. 7600 är inte långt bakom 7700X i spel.

Vad har din bror för skärm? En bra skärm gör ju väldigt mycket för upplevelsen.

Vill han spendera 30 000 kr hade jag kört på något i denna stil.

Permalänk
Medlem

Låt han göra egna val. Så kommer inte du behöva känna ansvar för bygget. (Tänk bara om det är något som strular eller inte beter sig som han förväntar sig.)

Ge han gärna tips men gå inte in och ta över. Beställ färdigbyggt eller erbjud dig att hjälpa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KennyAlm:

Det hade det! Tack

Finns ingen CPU som heter "Ryzen 7 7000X"

Permalänk
Skrivet av KennyAlm:

Frågade och fick svaret "Mest testa Escape from Tarkov och kunna ha en stabil dator som inte behöver uuppgraderas hyfsat långt framöver"

Escape from tarkov är ökänd för sina minnesläckor där även den bästa hårdvaran får dålig fps...
just 8 core och 32 ram är minimum för en trevlig tid i det spelet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Det skulle jag definitivt säga. 7600 är inte långt bakom 7700X i spel.

Vad har din bror för skärm? En bra skärm gör ju väldigt mycket för upplevelsen.

Vill han spendera 30 000 kr hade jag kört på något i denna stil.

https://komponentkoll.se/bild/WqEXs.png

Escape from tarkov vill väl helst ha 8 Core?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Finns ingen CPU som heter "Ryzen 7 7000X"

https://www.inet.se/produkt/5304887/amd-ryzen-7-7700x-4-5-ghz...

Permalänk
Hedersmedlem

OK, ju men det är ju en 7700X, inte en 7000X som du skrev. Tack för förtydligandet.

Hur som helst, din fråga är lite på temat "hur långt är ett snöre" eller snarare "hur långt bör ett snöre vara".

De enda kraven verkar vara "kan spela spel" och "håller länge". Utifrån det så har jag följande anmärkningar:

- Varför köra på förra generationen? 9700X är ute. Svårt att veta om det i framtiden kommer något som kräver senare generationer. Krävs en kristallkula som jag inte har, men varför köpa last gen om det inte är jättemycket billigare? Skiljer ett par hundringar på Inet iaf.
- AMD-grafik vs Nvidia-grafik är svårt att säga vad som är mest "framtidssäkert". Fördel AMD är ju en större mängd VRAM, men fördel Nvidia är bättre raytracing-prestanda. Jag tror att det inte allt är omöjligt att framtida spel kommer *kräva* raytracing för att ens fungera, det är inte särskilt långt bort innan Raytracing finns i typ alla installerade GPUer som inte är jättegamla. Nvidia-korten har också fördel CUDA, vilket gör att vissa applikationer (icke-spel) som kräver GPU endast funkar på Nvidia.
- 1 TB lagring i en "framtidssäker" dator är det som kommer ta slut först. Garanterat.

I övrigt, visst, du kan köra en Ryzen 5 istället, men då tummar du ju på "håller länge"-aspekten. Kör en Ryzen 7, du är fortfarande med god marginal inom budget. Finns ingen anledning att snåla.