Nvidia Geforce RTX 5080 – mer refresh än revolution

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Phoronix har testat 5080 i Linux. Detta test kan vara interessant för fler än de som kör Linux då testet enbart tittar på GPGPU-prestanda (för egen del ha GPGPU gått från "kul grej, men praktiskt meningslöst" till att idag vara det jag främst använder GPU till).

Dessa tester indikerar det vi sett i spel-tester: Blackwell är en rätt liten förändring över Ada Lovelace mikroarkitektur-mässigt. Verkar finnas två relevanta förbättringar

• det är bättre "IPC" i CUDA-kärnorna vid heltalsberäkningar. I praktiken väldigt begränsat värde för spel (idag i alla fall), finns vissa GPGPU-fall som har nytta av detta (t.ex. vissa AI-fall)

• Tensor-kärnorna presterar bättre. Värdet för spel är här enbart ihop med DLSS, men positiva är ju att övergången till "visual transformers" för uppskalning är en rejäl förbättring och detta presterar bäst på Blackwell

<Uppladdad bildlänk>

Totalt sett är det ändå rätt likvärdig relativ förbättring här jämfört mot 4080S som i spel, ca 10 % högre prestanda för 5080. Men ska tydligen finnas en förklaring varför 5080 har en del regressioner, just nu finns brister i CUDA (biblioteket) för Blackwell i de fall som kan utnyttja tensor-kärnorna. Samma gäller om man kör CUDA på Windows (TechPowerUp kör en den GPGPU-tester, de hade vissa GPGPU tester som p.g.a. det inte alls gick att köra på Blackwell).

Så för GPGPU kommer 50-serien dra ifrån lite mer framåt, hur mycket får vi se när CUDA-uppdateringen hittar ut.

Tyvärr är både TPU och Phoronix GPGPU testing allt för talande: Phoronix har slutat testa med AMD/Intel GPUer, de är så långt efter Nvidia och rätt många fall fungerar inte ens. Exempel från TPU

Klicka för mer information

https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-5080-founders-edition/images/compute-large-language-model.png

Exempel på fall där Blackwell inte fungerar alls! Nvidias andra GPUer är i en klass för sig annars och här bör Blackwell se en förbättring över Ada.
https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-5080-founders-edition/images/compute-stable-diffusion.png

Visa mer

Många missar att 5xxx har mycket högre AI tops. Transistorer reserverade för AI blir inte nyttjade, helt enkelt.

Mjukvaror är inte färdiga och Nvidia prioriterar AI över annat. Därför vi ser mediokra resultat här.

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

980 var ingen höjdare heller men den glömmer folk...

Ja jäklar. Jag trodde ärligt också den presterade bättre då 970 var ett så pass bra köp sett till pris/prestanda. Att man blev svindlad på 512mb VRAM däremot var väl som det var.

Skrivet av Tomasis:

Många missar att 5xxx har mycket högre AI tops. Transistorer reserverade för AI blir inte nyttjade, helt enkelt.

Mjukvaror är inte färdiga och Nvidia prioriterar AI över annat. Därför vi ser mediokra resultat här.

https://static.tweaktown.com/news/1/0/102794_302_nvidia-blackwell-gb202-gpu-and-gddr7-get-gorgeous-die-shots.avif

Cope som kidsen i dag säger!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vilket grafikkort skall man köpa om man är intresserad av typ 5080 prestanda? Eftersom 5080 är helt värdelöst är det 7900XTX som gäller då eller? Man förlorar ju givetvis alla moderna features, ingen vettig RT, modern uppskalning, CUDA eller AI förmåga men det kanske är en bra tradeoff eftersom Nvidia bombade.

Att inte komma till start verkar vara bättre än att ge 10% mer den här gången, är det så man skall tolka detta?

Givetvis är 5080 fortfarande en bra produkt, tredje snabbaste grafikkortet någonsin. AMD har inget som kan slå det fortfarande, även om Nvidia håller igen.

Ja, då köper man ett 5080 och accepterar att du inte får en mycket bättre upplevelse än du kunde fått för samma, eller mindre, peng för 6 månader sedan. Detta förutsatt att du inte har speciellt stor nytta av MFG i de spel du spelar mest. Har aldrig sagt att "5080 är helt värdelöst", fantastiskt hur man kan misstolkas när man påpekar att Nvidia försöker sälja in ett bästa fall 70/70ti-kort som något i 80-klassen.

Hade Nvidia velat ge ett vettigt hopp i prestanda i främst 80-klassen hade man naturligtvis kunnat designa sina kretsar för och kring detta, men man valde att inte göra så. Det står Nvidia helt fritt att lansera samtliga GPU'er i framtiden med endast 10% mer i "råprestanda" per generation men med dubblerad MFG, problemet är bara att det inom ett par generationer blir väldigt lite GPUer sålda då färre och färre sitter på displayer som kan nyttja den funktionen och fler och fler ser noll och ingen fördel med en uppgradering.

"Att inte komma till start" hade naturligtvis inte varit bättre, men de hade exempelvis kunnat sänka msrp med $100 till jämfört med 4080s (80-klassen har generellt sett legat kring $800-$850 i dagens dollarvärde korrigerat för inflationen) och åtminstone sett betydligt bättre ut i pris/prestanda.

Nvidia valde vägen att både ha kakan och äta upp den samtidigt och detta kommer vara tillräckligt för somliga, men om för mig är det en besvikelse då jag åtminstone ville se mitt 4090 tangeras av 5080 om inte slås av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Har aldrig sagt att "5080 är helt värdelöst", fantastiskt hur man kan misstolkas när man påpekar att Nvidia försöker sälja in ett bästa fall 70/70ti-kort som något i 80-klassen.

Jag quotade dig specifikt, det var lite galet kanske för det jag skrev var mer tillägnat hela denna tråden.

T.ex att tro att nu har AMD en chans att ta marknadsandelar som man läser i tråden, fast dom överhuvudtaget inte kommer släppa ett kort i den här klassen. Det låter befängt om man frågar mig.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är ju inte så mycket längre mellan GPU-generationer (ca två år) som mellan ny mikroarkitektur på x86 CPUer (ca 1,5 till två år). I båda fallen får vi "refresh:es" efter ca ett år, i fallet Nvidia GPUer "Super" varianterna.

När det kommer till förbättringar i mikroarkitektur har den, utanför saker som "tensor-kärnor" och "rt-cores", egentligen alltid varit rätt medioker på GPU-sidan. Stora skillnaden mellan GPUer och CPUer är att GPUer skalar långt bättre med ökande antal "kärnor" än vad CPUer gör (där prestanda per kärna är långt viktigare, kanske ännu mer nu när GPGPU används allt mer och tar hand om det som skalar väl över kärnor).

GPUer har därför alltid haft större utväxling på övergång till ny nod jämfört med CPU, Blackwell "lider" därför av att inte tillverkas på en nyare nod.

Och måste ändå invända på en sak: "men ca 20% i produktivitet". Sure, det stämmer när man tittar på det i isolation. Men produkten finns på en marknad och där finns också t.ex. 9700X och i5-245K som i TPU-testerna (deras är den mest omfattnande av de "stora" siterna) är 4-6 % långsammare jämfört med 9800X3D, fast den senare kostar ca 70 % mer.

7800X3D förtjänar absolut sin utmärkelse som "utmärkt produkt" p.g.a. att den är det i ett väldigt specifikt fall (spel för de som vill ha väldigt hög FPS) och den gruppen är högst relevant på t.ex. SweC. Men för i princip alla andra fall är det snällaste man kan ge denna produkt "missar målet". Den är direkt dålig i perf/W, både 7800X3D och 9700X är långt bättre, finns både snabbare och framförallt långt billigare produkter med motsvarande prestanda.

RTX 5080 är absolut ingen revolution. Men om man ser den för vad det är: en ersättare för 4080/4080S så har i alla fall jag svårt att se att man kan kalla det mindre än "bra produkt".

Den är inte fantastisk, men för samma pris (i EUR/USD, inte svenska pesetas) som 4080S får man en något bättre produkt på alla sätt och vis. Något snabbare, något mer energieffektiv. Så det är mer en refresh än revolution, men det är inte på något sätt dåligt.

Skrivet av Lussarn:

Vilket grafikkort skall man köpa om man är intresserad av typ 5080 prestanda? Eftersom 5080 är helt värdelöst är det 7900XTX som gäller då eller? Man förlorar ju givetvis alla moderna features, ingen vettig RT, modern uppskalning, CUDA eller AI förmåga men det kanske är en bra tradeoff eftersom Nvidia bombade.

Att inte komma till start verkar vara bättre än att ge 10% mer den här gången, är det så man skall tolka detta?

Givetvis är 5080 fortfarande en bra produkt, tredje snabbaste grafikkortet någonsin. AMD har inget som kan slå det fortfarande, även om Nvidia håller igen.

4080 Super, förmodligen till ett rätt mycket bättre pris också.

7900XTX går också hitta betydligt billigare(10500Kr vs minst 14200Kr, i förmodligen väldigt begränsad upplaga), så det är väl en haltande jämförelse.

7090XT verkar också ligga ganska nära, med förhoppningsvis bra pris och features som räcker till många.
Performance target har tydligen varit 3% bättre än RTX 4080, men det är väl svårt att säga något än om eller när det blir bättre eller sämre än så.

Driver man inte på pris/performance utvecklingen i det här segmentet så tycker i alla fall inte jag att man ska få en positiv utmärkelse. RTX4090/5090 står i en egen klass och riktar sig inte mainstream eller entusiaster, utan mer till content creators som inte är lika beroende av prestanda per krona. Där finns det inte heller något kort som ens kommer i närheten av vad de presterar, vilket det gör när det kommer till RTX 5080(ca 10% bättre än betydligt billigare kort ser i alla fall jag som i samma klass).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

För den som trots allt vill ha ett 5080 idag kan det bli knepigt, om vi går efter Proshop som väl är en av dom större i branschen:

Endast två modeller ligger på 14,129kr

ASUS GeForce RTX 5080 Prime OC
GIGABYTE GeForce RTX 5080 WindForce 3 OC

Dom har 5st av varje, samtidigt får man köpa max 5st av varje per kund.

ZOTAC GeForce RTX 5080 Solid OC för 15,290kr (oklart hur många som finns)

Sen hoppar det upp till 16,690kr för
GIGABYTE GeForce RTX 5080 GAMING OC (+15 st) respektive
GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC (5st)

Och 17,790kr för
ASUS GeForce RTX 5080 TUF OC (+15st) respektive
GIGABYTE GeForce RTX 5080 AORUS Master (9st)

GIGABYTE GeForce RTX 5080 AORUS Master ICE för 18,090kr (3st)
och avslutningsvis
ASUS GeForce RTX 5080 ROG Astral OC för 18,990kr (+15st)

Två varianter beräknas säljas från 02-07

Och alla andra varianter saknar leveransdatum (32!! olika)

@kleine
Och sen när dessa är slut kommer priserna stiga när det kommer in nya kort.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 9070 XT Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

det är inte en åsikt jag har, det är fakta, fakta som du ignorerar, och istället sprider osanningar

Okej

Kan det vara så att du ska köpa eller planerar på att köpa just ett ett 16GB kort?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Haha dagens skämt presenteras idag av sweclockers. "bra produkt". Hade ni kört med "produkt" hade jag kunnat ställa mig bakom det.

Visa signatur

AMD RYZEN 7 9800X3D || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Arctic Liquid 3 || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Vengeance CL28|| Gigabyte Eagle B850 || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Razer Blackshark V2 || Wooting 80 HE || WLMouse Beast X ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

att tro att nu har AMD en chans att ta marknadsandelar som man läser i tråden, fast dom överhuvudtaget inte kommer släppa ett kort i den här klassen. Det låter befängt om man frågar mig.

Om RX9070XT inte är så långt efter 4080 som vissa rykten säger så är det inte heller långt efter 5080, om AMD inte klantar sig med priset denna gång och har förbättrat FSR med ML och fluid frames så kan det nog vara ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Inet börjar presentera sina priser nu ser jag. Finns några kort till MSRP i alla fall.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Nästan så man lika gärna kan köpa ett 7900 XTX istället för mindre pengar och få ~ samma prestanda fast mer VRAM om man behöver det. 16 räcker väl knappt nu om man tar spel som Indiana Jones The Great Circle och vill dra på lite.
Det man går miste om är väl alla unika Nvidia features och lite sämre RT prestanda.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Det som svider mest är väl att man hade is i magen när 4080 Super såldes för 12500kr.. Nu blev det dyrare för ingenting

Visa signatur

AMD 9800X3D | ASUS TUF B650 WIFI | RTX 4070 Ti Super
CORSAIR VENGEANCE 6000MHZ CL30 | ASUS ROG Strix 1000W | 2TB Gen3
Fractal Design Meshify 2 Compact | Alienware AW2725DF 360 Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Du måste vara ett troll va? Hur kan man annars sitta på en hemsida för hårdvaruentusiaster och inte förstå skillnaden mellan processorer och grafikkort i förväntade generationsmässiga prestandaökningar?
Du ser ett rekordlågt hopp i prestanda för en 80-klass GPU, att man inte ens når upp till och slår förra generationens flaggskepp har i princip inte hänt de senaste 10-15 åren. Ännu värre blir det om man tar hänsyn till att detta också är en av de generationer med längst tid mellan dem. Så nej, det är inte för att det är "kul att hata stora stygga Nvidia", det är för att det hur man än vänder och vrider på det ett riktigt dåligt lyft i prestanda.

Snyggt försök till försök att vinkla diskussionen åt ett annat håll.

Problematiken kvarstår att artiklarnas vinklingar (inte innehåll) målar upp olika bilder.

Sen vet jag inte vad som är mest rimligt, att förvänta sig samma sak om och om igen i form av prestandaförbättringa. Eller att omvärdera sin statiska världsbild över realistiska förväntningar över hur prestandaförbättringar kan se ut med de begränsningar som finns. Det är helt orealistiskt och man lever i en fantasivärld om man förväntar sig samma ökningar nu som för 5 eller 10 år sen i ren raster.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Varför envisas dom med att släppa produkter när det inte finns tillräckligt med kort till konsumenterna ? Känns jäkla skevt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

4080 Super, förmodligen till ett rätt mycket bättre pris också.

Problemet här är ju att Nvidia stoppade produktionen i höstas (väl?), så det finns inte länge några produkter i lager. Jag hittar i vart fall inga 4080 Super. I de tester jag sett på nätet där 4080 super är med så är ju 5080 som värst på samma nivå och som bäst några snäpp snabbare. Så 5080 ger dig aningen mer fps till "ungefär" samma pris. Så då blir ju 5080 det naturliga valet ändå.

Själv sitter jag på ett 3090 som börjar bli segt på moderna spel med RT och i VR och vill ju uppdatera. 5090 är ju ett rejält steg upp, men priset är för högt... 5080 super kanske då, om man väntar ett år. Man kan ju hoppas att Nvidia kanske tänker om med facit i hand och släpper en refresh lite snabbare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

Varför envisas dom med att släppa produkter när det inte finns tillräckligt med kort till konsumenterna ? Känns jäkla skevt

Det kommer nog finnas gott om kort inom några veckor när dom sålt slut på dom subventionerade korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Snyggt försök till försök att vinkla diskussionen åt ett annat håll.

Problematiken kvarstår att artiklarnas vinklingar (inte innehåll) målar upp olika bilder.

Sen vet jag inte vad som är mest rimligt, att förvänta sig samma sak om och om igen i form av prestandaförbättringa. Eller att omvärdera sin statiska världsbild över realistiska förväntningar över hur prestandaförbättringar kan se ut med de begränsningar som finns. Det är helt orealistiskt och man lever i en fantasivärld om man förväntar sig samma ökningar nu som för 5 eller 10 år sen i ren raster.

RT ökningen uteblev ju också, så allt vi fick var egentligen bättre AI prestanda och en arkitektur som kanske kan ge lite avkastning om några år.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk

Alltid minst "bra produkt". Det är ju inte en Wish-grej som går sönder när man tar ut den ur förpackningen, men ... men men men ...

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Om RX9070XT inte är så långt efter 4080 som vissa rykten säger så är det inte heller långt efter 5080, om AMD inte klantar sig med priset denna gång och har förbättrat FSR med ML och fluid frames så kan det nog vara ett bra alternativ.

Indirekt kan AMD bli konkurrent i det här segmentet. Jag börjar tänka mer på begagnade 4k kort. Då kan som du säger en ny RX9070XT bli mer intressant.

Har du en 2080 kanske och vill uppgradera men inte bli skinnad av Nvidia så kan du kanske tänka i begagnade 4080 i så fall varför inte en ny RX9070XT med garanti?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Inet börjar presentera sina priser nu ser jag. Finns några kort till MSRP i alla fall.
<Uppladdad bildlänk>

Bara snålmodellerna till MSRP. Tredjepartstillverkarna saltar priserna extra mycket denna generation.

Permalänk
Medlem

Att 5070Ti också lanseras dagen efter review embargo kan ju vara lite olycksbådande.

Kan vara för att försvåra det för AMD, men det är besvärligt för konsumenten att få så kort tid på sig att överväga om den är värd sitt pris.
Jag får intrycket av att 5070 Ti kommer ha några % högre än 4070 Ti Super prestanda, men med mer features och de billigaste exemplaren väldigt nära standardpris(utan REA) som 4070 Ti Super.

Verkar inte heller så uppmuntrande när man läser bekräftade speccs, inte ens säkert att det slår 4070ti super?: https://videocardz.com/newz/nvidia-confirms-full-geforce-rtx-...

Permalänk
Medlem

Det får bli en avknoppning av gamingkortsegmentet snart, så de inte helt glöms bort till fördel för AI-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

<Uppladdad bildlänk>

Värst av allt är att när de tre subventionerade modellerna tar (permanent) slut så får man hosta upp 3000kr över MSRP för ett 5080. Ouch!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Problemet här är ju att Nvidia stoppade produktionen i höstas (väl?), så det finns inte länge några produkter i lager. Jag hittar i vart fall inga 4080 Super. I de tester jag sett på nätet där 4080 super är med så är ju 5080 som värst på samma nivå och som bäst några snäpp snabbare. Så 5080 ger dig aningen mer fps till "ungefär" samma pris. Så då blir ju 5080 det naturliga valet ändå.

Själv sitter jag på ett 3090 som börjar bli segt på moderna spel med RT och i VR och vill ju uppdatera. 5090 är ju ett rejält steg upp, men priset är för högt... 5080 super kanske då, om man väntar ett år. Man kan ju hoppas att Nvidia kanske tänker om med facit i hand och släpper en refresh lite snabbare än så.

Palit: 13 756Kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13143636

Zotac: 14 327Kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13091453

Har varit nere i så lågt som 12500Kr. Om man uppe i 16-18K för 5080 så kan säkert 4080S för 14K vara något att överväga. 4080/4080S kanske går att hitta begagnat också och ligger rätt nära 5080 i prestanda. 2000Kr för 5000 features kan kanske vara värt det för vissa, men 4000Kr känns lite mer tveksamt(om de billiga korten säljer slut alltså).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Att 5070Ti också lanseras dagen efter review embargo kan ju vara lite olycksbådande.

Kan vara för att försvåra det för AMD, men det är besvärligt för konsumenten att få så kort tid på sig att överväga om den är värd sitt pris.
Jag får intrycket av att 5070 Ti kommer ha några % högre än 4070 Ti Super prestanda, men med mer features och de billigaste exemplaren väldigt nära standardpris(utan REA) som 4070 Ti Super.

Verkar inte heller så uppmuntrande när man läser bekräftade speccs: https://videocardz.com/newz/nvidia-confirms-full-geforce-rtx-...

Skillnaden i beräkningsprestanda mellan 5080 och 4080 Super är ca 8%, skillnaden mellan 5070 Ti och 4070 Ti Super är ca -0.5%. I båda fallen ca 30% mer minnesbandbredd.

Så för den som mest bara är intresserad av rastreringsprestanda så kommer 5070 Ti inte ha mycket nytt att erbjuda annat än $50 lägre MSRP och någon procent bättre prestanda i spel som drar nytta av det snabbare minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Värst av allt är att när de tre subventionerade modellerna tar (permanent) slut så får man hosta upp 3000kr över MSRP för ett 5080. Ouch!

Precis. var lite inne på att köpa vitt men för 3000-4000kr extra så tverkar jag lite....

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är väl snarare tvärt om att det höga priset är orsaken till att pc spelande ökar..

Kolla bara på facebook och alla "Gaming dator som klarar alla spel" med ett gtx 1060/1660 som knappt kommer klara fortnite... dessa säljer för hutlösa summor (jämfört med vad dom är värda) till folk som inte kan något om datorer..

Att priset inte har fått större betydelse "än" är nog att gamla gubbstruttar som jag köper datorer till sig själv och ungarna.
Ja, priserna är ibland helt absurda på gammalt mögel.
Kanske kommer en "Steam Machine" som sätter en mer rimlig standard.

Permalänk
Skrivet av Sifear:

<Uppladdad bildlänk>

Så majoriteten av 4080S kostar som 4090 nu, snacka om krympflation

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämt mig, jag stannar med mitt 4080 Super i två år till.
Får bli något annat trevligt för dessa 14k.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag kollade precis på LTT recension om RTX 5080 där de bl.a. nämnde detta.
De fokuserade också huvudsakligen på spel, men gjorde några produktivitetstester också.

Bl.a. Premiere Pro

<Uppladdad bildlänk>

Score, Higher is better
RTX 5090 14888
RTX 5080 14252
RTX 4090 13607

14888-13607 = 1281/2 ~= 641
13607+641 = 14248

Så 14248 hade varit precis mitt emellan RTX 4090 och RTX 5090 i deras test.
Men RTX 5080 fick en poäng på 14252 vilket är marginelt högre än det.

Så åtminstone i Premiere så är ett RTX 5080 mer som ett 4090 Ti än ett 4080 Ti.

Det är bra. Det minsta man kan göra.

Epos Vox släppte en video igår som såklart är mycket djupare än vad jag begär av någon. Jag tycker bara man ska prata om och skriva om allt som GPU'n tillför. I.a.f. ytligt. Inte att helt ignorera viktiga delar. Men ja... jag växte som sagt upp på 90-talet med dom bästa hårdvarusidorna som någonsin funnits.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar