Snabbkoll: Kör du wifi eller kabel?

Permalänk
Medlem

20 år sen jag hade stationär dator sist. Hade dock en server fram till ca 10 år sedan.
Numera endast mobiler, iPads, laptops och allt streamas/cloud, dvs endast wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Wifi 7, har en sambo och hyresrätt så det går inte riktigt att göra något som ser godkänt ut

Kabelkanaler, dra bakom lister osv? Gör man det bra syns det sällan alls.

Men bor man i hyres så flyttar man kanske runt ofta och inte orkar lägga tiden på det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vi kör Wifi överallt numera förutom ut till dotterns lillstuga där det går kabel in i deras speldator. Jag är av typen som drar alla kablar bakom lister och i väggarna och det fanns ingen vettig lösning att dra kabel till stället där jag har min stationära dator annars hade den fått kabel med.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

Svar ja.
Aka jag kör kabel till stationära men inte laptoppen som jag styra stationära med.

Permalänk
Medlem

Givetvis kablat. Drog fast nät i hela kåken för 2 år sen. Lätt när man har enplansvilla.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har totalvägrat Wi-fi på min stationära under lång tid. Men jag är osäker på hur bra Wi-fi är nu för tiden jämfört med då. Hade gärna flyttat datorn in i sovrummet och haft mer space i vardagsrummet, men med dålig erfarenhet från dåtidens wi-fi gör mig extremt tveksam.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Kör båda, nas och linuxserver kör kabel. Hade kabel till spelburken tills för december då det blev ommöblering och nu skulle kabel gå rakt över golvet, passar mindre bra. Men tillräckligt bra wifi för att det är negligerbart när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kabelkanaler, dra bakom lister osv? Gör man det bra syns det sällan alls.

Men bor man i hyres så flyttar man kanske runt ofta och inte orkar lägga tiden på det

Nätverksuttaget sitter i hallen, som går rakt fram ca 4 meter, garderober längs hela högervägg, badrumsdörr på vänster vägg i full vägghöjd så oavsett hur man drar kommer kanalen att ligga i luften.

Då känner jag att jag lika gärna kan köra på wifi. Samt att Wifi7 funkar faktiskt riktigt riktigt bra och känner inte riktigt något behov av kabel när jag får ut 998/1012 med 2ms på trådlöst 😁

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Testpilot

Kabel för mer kritiska saker; lagring, stationära, övervakning o.s.v.

Däremot används wifi på alla mobila enheter av något slag. Sedan använder jag faktiskt wifi till mediadatorn, gör inget om ett paket eller två försvinner ut i etern vid slösurf eller mediakonsumption.

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Medlem

La xx timmar på Lan-kabelmontage för några år sedan, primärdator är gaming-burken och då blir det kabel. Uppdaterade till Ubiquti för 2 år sedan och WiFit numera är galet bra, men inget slår en kabel, nu och om 35 år.

Permalänk
Medlem

Koppar är kung

Drar heller om möjligheten och platsen är permanent. Annars blir det väl wifi. Men det är mög i lägenhet, det är bara wifi signal strength arms races...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör både och men primärt med kabel 😁

Permalänk
Medlem

Kabel till alla stationära, jag är inte en ociviliserad pleb.

WiFi till TVn dock, får bättre hastighet än med kabel. RJ45-porten verkar bara vara på 100 Mbit/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sjoooberg:

Har totalvägrat Wi-fi på min stationära under lång tid. Men jag är osäker på hur bra Wi-fi är nu för tiden jämfört med då. Hade gärna flyttat datorn in i sovrummet och haft mer space i vardagsrummet, men med dålig erfarenhet från dåtidens wi-fi gör mig extremt tveksam.

Hastigheten är inga problem över wifi, går mer ofta än sällan att fullt ut belasta en 500-lina. Med bra utrustning mer så ändå. Det som fortfarande kan vara knaggligt är packet loss, åtminstone om man bor i ett stort flerfamiljshus eller har halvt sjabblig utrustning (sitter jag med laptopen kan jag få en lag-spike eller två emellanåt, men inget som påverkar något nämnvärt i det långa loppet).

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Medlem

Trådlöst på allt (allt och allt, nåja, två enheter)...
Laptop och NUC

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Nätverksuttaget sitter i hallen, som går rakt fram ca 4 meter, garderober längs hela högervägg, badrumsdörr på vänster vägg i full vägghöjd så oavsett hur man drar kommer kanalen att ligga i luften.

Då känner jag att jag lika gärna kan köra på wifi. Samt att Wifi7 funkar faktiskt riktigt riktigt bra och känner inte riktigt något behov av kabel när jag får ut 998/1012 med 2ms på trådlöst 😁

Intressant bostad, aldrig sett en där dörrarna går hela vägen till taket utan dörrkarmar osv.
Brukar också vara smidigt att gömma kablar på insidan av garderober

Har du enormt stadigt wifi är det nog chill och verkar ju duga för dig.

Men flesta drar kabel för att wifi inte är stadigt, visst det kanske är på 2ms 90% av tiden men mitt i allt blir det problem vid fel tillfälle och man förlorar en match osv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Speldatorn har alltid kabel och eventuella servrar.

Övrigt bryr jag mig inte så mycket om, PS5'an fick bli med kabel eftersom den ändå är nära en switch, men annars kör jag på wifi.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om det går att ha sladd blir det sladd då wifi är opålitligt och långsamt i jämförelse

Permalänk
Medlem

Våra stationära datorer och NAS:en är trådade, resten går via WiFi. Har ett Unifi-ufo på varje våning så täckningen räcker gott och väl var man än befinner sig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Generally allt som är stationärt kör kabel (stationär dator, spelkonsoller, mediaboxar). Det som flyttas runt är wifi (Steam Deck, telefon, laptop).

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Kabel såklart.

DAC (Direct Attach Copper), 10 Gbps.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Känns som lite konstigt formulerad fråga. "Kör du wifi eller kablat internet?" Ja, jag kör Wifi. Ja, mitt internet är kablat (fiber).

Permalänk
Medlem

Dumt ställd fråga..
Många kör blandat..

Permalänk
Medlem

WiFi

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM750x | LG 1440p @144Hz | Nvidia RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Speldatorn : Sladd
Shielden: Sladd
Zidoon: Sladd
Laptop: Wifi
Memoplanner: wifi
TV: Wifi

Permalänk
Medlem

Tråd till speldatorn, wifi till allt annat. Funkar helt ok nu för tiden, kört datorn med Wifi när den var i hobbyrummet i källaren med nest-wifi.

Man får 3-5 ms högre ping och jag tror inte min reaktionstid som 45-åring märker någon skillnad.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Både och beroende på enhet.

Permalänk
Medlem

Viktig trafik går över kabel.
Annat över Wifi

Permalänk
Medlem

Min primära dator är en laptop, så där kör jag Wifi. Har dock en massa andra maskiner som kör med kabel, bland annat server, nas och några RPis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Dumt ställd fråga..
Många kör blandat..

Klickar du på länken till artikeln så ser du att frågan är formulerad på detta sätt:
Vad använder du på din primära dator?

Så deras fråga är vad man använder på sin primära dator, inte eventuella övriga enheter så som mobil, NAS, spelkonsol, TV osv. Så är i alla fall frågan formulerad i skrivande stund, det är ju möjligt att de formulerat om frågan den senaste halvtimmen sedan du skrev ditt inlägg.
I och för sig så säger ju diskussionstrådens rubrik inget om primära datorn och jag tänker att en hel del bara kommenterar i diskussionstråden utan att klicka sig in och rösta på själva artikeln.

Själv använder jag nätverkskabel till min primära dator.