Studie: Mobilförbud i skolan har minimal effekt

Permalänk
Melding Plague

Studie: Mobilförbud i skolan har minimal effekt

Fokus bör ligga på att minska skärmtiden enligt forskarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det finns skolor där det fungerar bättre i. Bara generellt slappt "förbud" hjälper såklart inte. I många skolor får de användas i raster. I många andra skolor finns undantag när eleverna ska iväg från hemklassrummet/byggnaden, för ex. idrott, eller ifall språklektion i annan skola. Och det största kruxet, elever kan helt enkelt ljuga att de inte har telefon och inte lämna in det. Detta från den svenska skolans perspektiv: den förhållandevist väldigt lilla undersökningen som refereras till i Storbrittanien kan ej översättas rakt av till Sverige om man ska komma med sådana svepande titlar då mobilrestriktioner generellt är striktare där än här. Endast 1 skola i undersökningen tillät mobiler under hela skoldagen inklusive i klassrum, alltså är det en fråga om strikt mobilförbud vs slappare, inte om att ha det eller ej.

Men klart att endast mobilförbud inte hjälper. 70-90% av eleverna i storkommunerna i Sverige har sina egna laptops. Då övergår skärmanvändningen bara från mobilen till en annan skärm. Rejält skillnad mot ett par privatskolor som verkligen försöker hålla bort skärmarna och där även föräldrarna håller med och hjälper till istället för att klaga och skicka sina barn till skola med telefoner och sms'a till dem under dagen.

Även självklart att det inte handlar om endast tiden vid skolan utan även i hemmet. Det viktiga är ändå att fokusera på VAD som eleverna ska göra istället för vad de inte ska göra. Tyvärr känns det som ett återkommande tema i all form av samhällsdiskussioner vare sig om teknik eller inte, att fokusera på att förbjuda det som är "fel" istället för att ge attraktivera alternativ. Å andra sidan kan jag förstå att förbjud också kan behövas gå hand i hand med alternativ, inte minst på tal om skärmer (eller snarare det som konsumeras på skärmarna) då de snabba dopaminkickarna är svåra att konkurrera med.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon direkt skillnad emot om man har mycket eller lite skärmtid, mobilförbud i skolan. Det är nog andra bakomliggande orsaker, fler orsaker och inte bara en parameter som påverkar. Kanske mobbing, sociala medier snarare, utanförskap, andra svårigheter i livet.

Permalänk
Medlem

Eller så förbjuder vi bara sociala medier där man kan doomscrolla. Det är ändå dopamin rusherna som gör att man blir sådär

Visa signatur

openSUSE leap användare

Permalänk
Medlem

Fatta stressande att resten av dygnet när förbud inte råder ta igen all förlorad doomscrolling?! Det blir ett djävulskt doomscrollmarathon.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Tror inte det är någon direkt skillnad emot om man har mycket eller lite skärmtid, mobilförbud i skolan. Det är nog andra bakomliggande orsaker, fler orsaker och inte bara en parameter som påverkar. Kanske mobbing, sociala medier snarare, utanförskap, andra svårigheter i livet.

Tack för du är intelligent! Väldigt få gånger man hör detta.

Människor hoppar på en enda sak och säger DETTA är ondskan till allt dåligt när det i verkligheten är otroligt komplicerat.

Permalänk
Medlem

Sätt 18 år på alla sociala medier! Hade löst något så ofantligt många problem i samhället!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Dom tar inte upp hur mycket barn mobbas med hjälp av telefonerna. Ryktesspridning, foton i duschen osv.

Så ja, ingen telefon underskoltid är ingen dum idé. Kan det missbrukas så görs det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Sätt 18 år på alla sociala medier! Hade löst något så ofantligt många problem i samhället!

Frågan är vart går gränsen för vad "sociala medier" är?

Permalänk

Jag läste studiens abstract och jag tycker inte det verkar som att barnens betyg har mätts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Dom tar inte upp hur mycket barn mobbas med hjälp av telefonerna. Ryktesspridning, foton i duschen osv.

Så ja, ingen telefon underskoltid är ingen dum idé. Kan det missbrukas så görs det.

Det görs också IRL, sånt får man tyvärr inte bort utan bra kuratorer, lärare och tillräckligt små klasser så lärare har någon som helst möjlighet att känna efter hur elever mår!

Permalänk
Medlem

Mobilförbud minskar väl inte skärmtiden så mycket då alla elever idag verkar ha bärbar dator genom skolan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Hörde intervju om en skola som infört totalförbud och det har minskat med bråk och mobbning på skoltid (dels varit problem på raster där man filmat bråk). Eleverna umgås med varandra i stället för använda mobilen bland annat.

Men som sagt problem har ju funnits även innan mobilen fanns, som bland annat mobbning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ett problem har dock uppdagats där de har infört mobilförbud. Barnen idag kan inte en analog klocka, vilket gör att de får ångest att inte vara i tid till lektionerna istället.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eM0XBl/skolan-blev-mobil...

Men då får de i alla fall anledning att lära sig hur en sådan fungerar. Alternativt skaffa ett billigt digitalt armbandsur.

Permalänk
Medlem

Mina barns kommunala låg- och mellanstadieskola har mobilförbud under skoltid. Barnen lämnar in på morgonen, tar ut när de går hem. Funkar utmärkt. Barnen tycker det är självklart. Huruvida det påverkar betygen eller ej har jag aldrig reflekterat över, däremot tror jag det är bra för såväl barn som skola att inte ha mobilen på raster eller, ännu värre, på lektionerna. Mitt äldsta barns högstadieskola har inlämning av mobiler under lektionstid, de får däremot ha mobil på rasterna. Rimlig kompromiss i den ålder kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag läste studiens abstract och jag tycker inte det verkar som att barnens betyg har mätts.

I ett abstract får du per definition inte all info, vanligen bara översikt med primära utfallsmått.

Men absolut, titeln på Sweclockers artikel är som bäst tendentiöst, snarare direkt vilseledande. Kanske för att dess författare hade otur när hen tänkte.

Permalänk

Kan inte finnas en 40+ här som tror att det hade varit en bra idee om vi hade fått ha game boys på lektionerna när vi var små. Bara tanken är befängd.

Så varför är det så svårt att förstå att mobiler inte hör hemma i skolan. Det är ett svek från vuxenvärlden som samhället och dessa barn rimligen kommer få betala mycket dyrt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wez:

Frågan är vart går gränsen för vad "sociala medier" är?

Vadå fråga? Facebook, instagram, X, tiktok osv osv.. Anser själv inte direkt att det är en svår linje dra direkt.

Sen finns det såklart andra tjänster också som typ snapchat som även borde blockeras men det är en annan femma.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Kan inte finnas en 40+ här som tror att det hade varit en bra idee om vi hade fått ha game boys på lektionerna när vi var små. Bara tanken är befängd.

Så varför är det så svårt att förstå att mobiler inte hör hemma i skolan. Det är ett svek från vuxenvärlden som samhället och dessa barn rimligen kommer få betala mycket dyrt för.

Tanken från början med nallen, var att tonåringar (kanske även äldre barn) skulle kunna ha kontakt med föräldrarna efter skolan (nu känner jag mig gammal trots inte är 40+). Men kan vara andra tankar/orsaker också. Fast telefon är inte det enklaste få tag i alltid (jag pratar om tiden då mobil började bli vanligt). Nu med smart telefoner har det ju spårat ur.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Tanken från början med nallen, var att tonåringar (kanske även äldre barn) skulle kunna ha kontakt med föräldrarna efter skolan (nu känner jag mig gammal trots inte är 40+). Men kan vara andra tankar/orsaker också. Fast telefon är inte det enklaste få tag i alltid (jag pratar om tiden då mobil började bli vanligt). Nu med smart telefoner har det ju spårat ur.

Ja det brukar sägas så men handen på hjärtat, de allra flesta som har barn i en viss ålder kan nog efter ca 0.1s tänkande inse att det primära användsningsområdet kommer vara något annat. Det stämde nog med de gamla nokiatelefonerna också, skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Alltså allt handlar om hur mobilförbudet implementeras i den specifika skolan. Min sons skola är "mobilfri". De lämnar in mobilen på morgonen och får tillbaka den på eftermiddagen. Så långt är allt väl, men alla som gått i högstadiet vet att det uppstår håltimmar när lärare är sjuka, eller av andra orsaker, och det är här komplikationerna börjar. Går man i 9:an så får man lämna skolans område, t.ex. äta lunch någon annanstans kanske t.o.m. går hem om man bor nära och har flera håltimmar i rad. Får man i det läget inte tillbaka mobilen (vilket våra barn inte får), så är de alltså någonstans utanför skolans kontroll, och utan kommunikationsmedel.

Dessutom så får man som förälder notifikationer om sen ankomst eller utebliven närvaro. Detta system sköter inte heller lärarna med den diciplin som man skulle önska. Ponera att ditt barn lämnat hemmet för att gå till skolan, och sedan får du meddelande om att de missat hela första lektionen. Då börjar man undra om de öht kom fram eller ligger påkörda någonstans. Det går i det läget inte att kontrollera med barnet självt, utan då får vi helt sonika ringa skolans expedition (som aldrig svarar) för att kontrollera att barnet kommit fram ok. Allt för att läraren slarvat och angivit missad lektion istället för sen ankomst. Detta är något som tidigare kunde lösas med ett SMS till sitt barn och ett svar tillbaks.

Nu kan man ju hävda att vi inte hade mobiler på 80- och 90-talet, men då kontrar jag med att vi inte heller hade gängskjutningar, sprängningar, och nu senast skolskjutningar. Skulle nog vilja påstå att vi inte heller hade hetsiga trafikanter som själva sitter och SMS:ar när de kör bil. Alltså är det inte en helt enkel sak att vrida tillbaks skolan till 80-talet när samhället utanför inte hänger med.

Därmed är min ståndpunkt att det inte bara vilar ett ansvar på eleven/föräldrar utan även ett ORDENTLIGT ansvar på skolan, med ordentligt reglemente på hur den mobilfria skoldagen ska skötas. Ett ansvar som jag anser att iaf denna specifika skola inte kan axla på ett ordentligt sätt, och då ser jag hellre att mitt barn har en mobil på sig under dagen. Kan tillägga att skolan ligger nära ett köpområde (dit de ibland åker EPA för att käka lunch) där det dels nyligen varit en skjutning i en av matbutikerna och ett försök till anlagd brand i samma butik.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Vår dotter har numera mobilförbud i skolan, och det har utan tvekan varit positivt. Ingen står längre och fipplar med mobilen i korridorerna – i stället pratar man faktiskt med varandra. Det känns också tryggare när risken för att bli smygfilmad minskar. Dessutom slipper eleverna alla de negativa effekterna av sociala medier.

Hemma märks det tydligt hur skärmtid, särskilt sociala medier och spel, påverkar negativt. Kreativiteten försvinner, och när skärmen stängs av finns inget som kan mäta sig med den stimulansen. I stället riktas missnöjet mot föräldrarna, som förväntas hitta på aktiviteter. När vi var barn gick vi inte till våra föräldrar för att bli underhållna – vi skapade våra egna äventyr. I dag känns det nästan omöjligt för många barn.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Olof_von_Knorring:

I ett abstract får du per definition inte all info, vanligen bara översikt med primära utfallsmått.

Men absolut, titeln på Sweclockers artikel är som bäst tendentiöst, snarare direkt vilseledande. Kanske för att dess författare hade otur när hen tänkte.

Jo jag vet vad ett abstract är men om betygen påverkades tror jag det hade varit huvudpoängen med studien så jag antar att det hade stått där då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vår dotter har numera mobilförbud i skolan, och det har utan tvekan varit positivt. Ingen står längre och fipplar med mobilen i korridorerna – i stället pratar man faktiskt med varandra. Det känns också tryggare när risken för att bli smygfilmad minskar. Dessutom slipper eleverna alla de negativa effekterna av sociala medier.

Hemma märks det tydligt hur skärmtid, särskilt sociala medier och spel, påverkar negativt. Kreativiteten försvinner, och när skärmen stängs av finns inget som kan mäta sig med den stimulansen. I stället riktas missnöjet mot föräldrarna, som förväntas hitta på aktiviteter. När vi var barn gick vi inte till våra föräldrar för att bli underhållna – vi skapade våra egna äventyr. I dag känns det nästan omöjligt för många barn.

Måste skriva att det här köper jag till fullo (9:orna sitter numera i ett stort gäng och spelar kort på rasterna vilket jag tycker är fantastiskt jämfört med TikTok), och på intet sätt stödjer att mobiler ska finnas närvarande på lektionstid (eller så länge de befinner sig på skolans område) över huvud taget. Vill bara att om ett mobilförbud implementeras, så måste man ta hänsyn till skolans övriga reglemente (så att nya och gamla regler samspelar) samt att personalen inte bara beslutar om mobilförbud utan att ha tänkt ut en plan för olika scenarion. Olika regelvariationer för t.ex. mellanstadiet (något hårdare) och högstadiet (något lättare att hämta ut sin telefon under dagtid pga att man kan lämna skolans område) hade varit önskvärt. Övriga samhället kan skolan tyvärr inte styra över, och under en dag måste iaf våra äldre barn oftast interagera med det.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Att barn och ungdomar fastnar i mobiler och ruttnar bort sina hjärnor är helt och hållet föräldrars fel.
Rätt uppfostran och inte ha plattor och mobiler till mindre barn som barnvakt så blir det inga problem.

Att mobiler ska vara förbjudet i skolan tycker jag är bra, barnen behöver inte sitta med sina mobiler varken på rast och framförallt inte lektion.
Skolorna här i kring har totalt mobilförbud, krävs dispans om ungdomarna ens ska få bära mobilen i skolan under skoldagen.
Annara är det lämna hemma eller lämna in som gäller.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Människor hoppar på en enda sak och säger DETTA är ondskan till allt dåligt när det i verkligheten är otroligt komplicerat.

Fast här gör ju du exakt det själv. Ser du inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Tack för du är intelligent! Väldigt få gånger man hör detta.

Vad har du för grunder på att det skulle vara otroligt komplicerat? Lätt att säga och anta detta, sedan bara för att det inte bara är en sak som är problemet så är det bättre att tackla en sak än inget. De flesta saker görs ändå gradvist, det finns ingen mirakelkur där vi löser allting i ett svep.

Permalänk
Medlem

Well said sir!

Jag anser att vi föräldrar inte kan kräva att skolan ska sköta allting, skärmtiden i skolan är ju trots allt en liten del av barnets liv. Det som förstör mest är ju att barnen fastnar i sina felletåner på raster och på fritiden.
Här i Muppsala går min 11 årige dotter till ett fritids, Allis, efter skolan nästan alla dagar. Allis är helt suveränt, hon älskar att skejta där, klättra, spela boll så där använder hon knappt felletånen. Där har Muppsala verkligen lyckats.

Skrivet av rwkk:

Det finns skolor där det fungerar bättre i. Bara generellt slappt "förbud" hjälper såklart inte. I många skolor får de användas i raster. I många andra skolor finns undantag när eleverna ska iväg från hemklassrummet/byggnaden, för ex. idrott, eller ifall språklektion i annan skola. Och det största kruxet, elever kan helt enkelt ljuga att de inte har telefon och inte lämna in det. Detta från den svenska skolans perspektiv: den förhållandevist väldigt lilla undersökningen som refereras till i Storbrittanien kan ej översättas rakt av till Sverige om man ska komma med sådana svepande titlar då mobilrestriktioner generellt är striktare där än här. Endast 1 skola i undersökningen tillät mobiler under hela skoldagen inklusive i klassrum, alltså är det en fråga om strikt mobilförbud vs slappare, inte om att ha det eller ej.

Men klart att endast mobilförbud inte hjälper. 70-90% av eleverna i storkommunerna i Sverige har sina egna laptops. Då övergår skärmanvändningen bara från mobilen till en annan skärm. Rejält skillnad mot ett par privatskolor som verkligen försöker hålla bort skärmarna och där även föräldrarna håller med och hjälper till istället för att klaga och skicka sina barn till skola med telefoner och sms'a till dem under dagen.

Även självklart att det inte handlar om endast tiden vid skolan utan även i hemmet. Det viktiga är ändå att fokusera på VAD som eleverna ska göra istället för vad de inte ska göra. Tyvärr känns det som ett återkommande tema i all form av samhällsdiskussioner vare sig om teknik eller inte, att fokusera på att förbjuda det som är "fel" istället för att ge attraktivera alternativ. Å andra sidan kan jag förstå att förbjud också kan behövas gå hand i hand med alternativ, inte minst på tal om skärmer (eller snarare det som konsumeras på skärmarna) då de snabba dopaminkickarna är svåra att konkurrera med.

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jo jag vet vad ett abstract är men om betygen påverkades tror jag det hade varit huvudpoängen med studien så jag antar att det hade stått där då.

Jag förstår. Det är inte självklart att det vore huvudpoängen och som du vet döljer man gärna "icke-resultat" och lägger fokus på sexigare p-värden, oavsett vad som var huvudsyfte eller ej. Jag kanske är mer cynisk är du men jag tror man får utgå från detta.

Permalänk
Medlem

Vad har ni föräldrar för skärmtidsbegränsning på er ungar, kul att höra hur fler resonerar? Här hemma har vi (i mitt tycke för mycket) 3h på vardagar och 5h på helger. Gäller 2 tjejer på 14 resp 15år. Mobilerna ej användbara under "sovtid". De går även i en skola som upprätthåller mobilförbudet rätt bra måste jag säga.

Även kul att sätta det i perspektiv till sin egna, i mitt fall har jag ca 1,5h/dag i snitt senaste månaden. Tyvärr fastnar även jag i lobotomiscrollandet ibland 😭