Visa signatur
^^
God kväll,
Jag har spenderat större delen av kvällen med att felsöka utan att lyckas och står nu inför beslutet att jag kanske har haft otur och behöver en ny CPU eller moderkort. Är det någon vänlig stjäl som kan ta sig tid att hjälpa mig lista ut vad som kan vara fel?
Specifikationer:
Intel Core i7 13700KF 3.4 GHz 54MB
Asus Prime Z690-A
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz
RTX 3060TI
Thermal Grizzly CPU-bracket + Grizzly pasta (för att motverka de okända värmeproblemen med i7-13700KF)
Jag uppdaterade nyligen mitt BIOS, då jag såg att det fanns uppdateringar med fixes från moderkortstillverkarna som släpptes under hösten. BIOS-uppdateringen gick bra och jag ville testa Cinebench efteråt för att kolla prestandan. Under CPU-multicore-testet spikade temperaturerna och systemet började throttla, så jag avbröt testet. Direkt efteråt frös datorn och vid omstarten fungerade varken skärmen eller dioderna på tangentbordet. Jag tog ut moderkortets batteri för att se om det skulle lösa problemet, men utan framgång. Efter detta lyser moderkortet konstant med ett orange ljus, vilket indikerar ett minnesproblem.
Jag har konstaterat att slot 1, 3 och 4 fungerar, men slot 2 fungerar inte alls, oavsett vilket minne jag använder. Jag hade tidigare placerat minnena i slot 2 och 4.
Vad jag har testat hittills:
Höjt volt till minnerna
Rollbackat bios uppdateringen
Blåst ut för dam
Som grädde på moset, nu när minnena är i slot 1+3, får jag fortfarande en orange diod om jag aktiverar XMP. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det här.
^^
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.