Själv kör jag Toshiba diskar primärt i min filserver, har faktiskt bytt ut första omgången N300 och har nu MG serien.
Med det sagt skulle jag dock inte köpa P300 serien.
https://www.toshiba-storage.com/wp/wp-content/uploads/2017/08...
Datablad på din disk.
4 och 6TB är SMR vilket tyvärr kräver att data måste skrivas om hela tiden för spåren överlappar varan för att göra disken biligare så dom kan bli extremt slöa vid skrivning.
WD sålde fär några år sedan WD Red med SMR när alla tidigare varit CMR, CMR är klassiska sättet att skriva till plattorna där spår ej överlappar och igen omskrivning krävs.
Fick faktiskt en 2TB Toshiba med SMR som gåva, totalt oduglig, Efter 100GB går den under 1MB/sek, testade allt på den men till slut hamnade den i bra å ha högen.
WD's SMR baserade RED's för NAS bruk tog norr om 11 dagar att bygga om en raid arrays på enligt tester där vanliga CMR baserade WD Reds tog timmar.
SMR oavsett tillverkare ska undvikas om man inte hatar sitt liv och värderar sin tid.
I dagsläget är det OFTA billigare att köpa hem en Enterprise disk från valfri tillverkare, Toshiba är min favorit, bra pris, hög prestanda, kvalite och lång garanti.
Tidigare körde jag som sagt Toshiba N300 serien vilket är deras NAS serie, men i dagsläget kostar en N300 ungefär samma som en MG modell, MG modellera är deras enterprise diskar för data center.
Köpte hem en ny MG09 18TB, kostade 10Kr mer än en N300 18TB men då går man från 3 års garanti till 5 år.
Jag hade ångrat köpet enbart baserat på att P300 är SMR i ditt fall, där den får skriva om data hela tiden då spåren överlappar varan och detta gör det till ren tortyr att fylla dom med data.
Jag hade hellre köpt en Toshiba N300 eller en MG modell, det senare blir mer prisvärt ju större disk du vill hadå prisskillnaden ofta är noll och inte ovanligt att datacenter diskar är billigare än "konsument" ditot.
Western Digital, WD, dom har pdf filer, datablad med alla sina diskar nu då dom fick så mycket skit för att sälja SMR diskar utan att märka dom så numera märket dom tydligt ut det i sina datablad så du kan även köpa en sådan.
Seagate vad jag såg har listor för villa diskar som är SMR oh CMR också, deras enterprise diskar som X16, X18 osv ska vara CMR.
Men i ditt fall hade jag slåt till på en Toshiba N300 från tex inet, snabb och prisvärd, har 3st 8Tb som pensionerats nu efter 5+ år utan minsta SMART fel, ja du kan kolla SMART datan på din P300, har den seriösa problem bör det dyka upp där men oavsett så hade jag bara ångrat köpet och hållet mig till SMR diskar, prisskillnaden är liten till ingen i bland, utan mest tillverkaren som sparar pengar sedan tillverkas nästan alla diskar i dag för datacenter och liknande så konsumentdiskarna är sämre men kostar ofta samma eller mer och har usla 2 års garanti när man kan får 5 år på en disk för datacenter istället med mer cache och bättre prestanda och kvalite.
Computersalj har ofta haft prisvärda Toshiba MG diskar, numera är Inte knappt dyrare så du kan ju titta på diskar där.
Så att sammanfatta det hela, undvik SMR som pesten, inte värt det oavsett pris.
CMR finns det gott om i samma prisklass med både 3 och 5 års garanti för både konsument och Enterpise, och ja en enterprise disk fungerar fint i en vanlig dator så länge det är sata interface, kör bara konsument mobos och så inget speciellt, mina körs på ett B550 med en Ryzen 5600G, igen speciell sås.