Storbritannien beordrar Apple att skapa global bakdörr

Permalänk
Medlem

Hur vi använder våra datorer och telefoner blir på alla sätt och vis en riktig djupdykning in i vårat sinne.
Ett otroligt träffsäkert avtryck vad vi tycker och tänker, vad vi gillar och inte gillar.

Så att ge fritt tillträde till människor jag inte känner in i min telefon eller dator känns inte bra.
Jag delar ju inte ens allt med mina vänner.

Om det ska bli massa öppna sår in i olika applikationer typ bakdörrar så kanske det skulle vara bra om man fick frågan varje gång man skickar något om det ska krypteras, jag vet, vilket störigt moment det skulle vara, men ingen förutom den jag vill dela meddelandet med skulle kunna läsa det.

Sedan måste såklart den information man har vilandes på telefonen eller datorn vara krypterad, om det ska göra någon nytta över huvud taget.

Ja, jag kanske ses som en hyllad mönstermedborgare idag, men i morgon är jag uthängd och jagad som oliktänkande.

Det kan vända snabbt på världsscenen.

Permalänk
Medlem

Äh öppna alla system för alla, på en gång istället! Ingenting är privat! Fan vad kul det skulle vara att kolla XI, Putin, trump osv 😅

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

”Google kan inte komma åt totalsträcks­krypterade Android-backuper, även om en domstol har beordrat det”.

Men Google kan potentiellt ha hjälpt att ge möjligheten till någon annan.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Det "bästa" är ju ändå om de lyckas få igenom detta är att det garanterat kommer bita vissa av dom (politikerna) i ändan. Läckta bilder, tänk gifta premiärministerns privata bilder på äventyr med killar, ministrarnas fester med prostituerade etc.
Polismyndigheterna i hela Europa är ju som fårstängsel på att hålla inne med information. Efter detta, en helt ny nivå av informationsläckor.
En annan sak är ju möjligheten att hitta hävstänger på politiska motståndare etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är det många som tror att det inte redan finns bakdörrar?
Det är nog endast fler som vill ha tillgång till huvudnycklarna/informationen.

Hej.
Nej, jag tror inte att det finns bakdörrar till de Apple-prylar och krypteringssytem jag använder, inkl macOS och iOS. Är bl a därför jag väljer att arbeta på denna plattform. (Är dessutom restriktiv med vad jag låter ansluta fysiskt och trådlöst till mina enheter.)

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi