Veckans fråga: Hur ofta köper du begagnad hårdvara?

Permalänk
Medlem

Nästan alltid nytt, men jag lutar mer och mer åt begagnat.

Föredrar refurbished via något företag som kan lämna garanti, om det finns.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Datorkomponenter köper jag nästan alltid nytt, eller sånt som är i praktiken nyskick. Det ska hålla länge.

Sen har jag ett intresse av vintage: mest gamla tangentbord och andra inmatningsenheter. Ovanliga datormöss och joysticks är kul. t.ex. Det är förstås nästan alltid begagnat. Att hitta något "New in box" hör till ovanligheterna.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Begagnad som i webhallen fyndvara, så ofta det går!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Några saker som jag köpt som fyndvara/refurb: 55" Oled, en Acer laptop, Audio Pro högtalare till två TVs, RTX2080 Super. Ingen av dessa hade några problem. Mer sällan jag köper begagnat från privatpersoner då man blivit blåst innan och ofta in har garanti kvar.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Köper aldrig begagnat. Dels för att jag inte vill ha något som någon annan tallat på. Litar inte på folk. Vet inte vad man får. Dessutom när jag köper något så är jag ute efter det senaste.

Har handlat till större delen beggat typ hela mitt liv och kan inte minnas en enda gång jag haft något problem med nåt. Tur, skicklighet eller är inte folk så oärliga och dåliga som vissa får det att låta som?

Permalänk
Medlem

Köper oftast nytt, men de gånger nyare grejor säljs begagnat på Sweclockers så kan jag hugga till.
Endast haft problem en gång genom åren och det löste sig ändå bra (vattenskadat grafikkort).

Det enda jag inte skulle kunna tänka mig köpa begagnat är nog PSU om det inte är <1 år gammalt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Har sagts tidigare men säger det väl igen, köper nytt när det finns belägg för att lägga den extra pengen. När jag bygger på en helt ny plattform till exempel, då är det inte värt att kolla begagnatmarknaden alls.

Har man, som jag, tre barn dock som "ska ha" var sin speldator för att lira minecraft, fortnite och sånt tjafs så är begagnat guld värt!
Köpt från så väl Tradera som Blocket och även här på SC och har aldrig haft några problem, vet man vad man letar efter och vad saker är värda så funkar det ypperligt tycker jag.

Visa signatur

mvh // Jonas

Permalänk
Medlem

Senaste åren har det varit begagnade grafikkort, priserna på nytt är horribla och sen känner jag inte att jag behöver det allra senaste för att vara nöjd.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

En hel drös med fina saker har jag sett här, som
"Skänkes".
Ni som trycker F5 hela tiden i den Kategorin, ( ingen nämnd och ingen glömd ) har nog inte den möjligheten på Tradera eller Blocket.
Därför är Sweclockers unikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

..
Begpriser och fyndpriser är sällan så mycket billigare att de är värda att jaga. (eller är för gamla och utdaterade)

vad pratar vi då?
jag tycker ofta jag kan hitta begagnatpriset som är bra bit under 50% av nypriset, så länge det inte rör sig om varor som det är brist på.
Att jag sparade några tusen på min första remarkable t.ex var helt klart värt det.

Skrivet av SVclocker:

Motsatsen! Andra köper av mig, oftast vänner som jag oftast säljer som kompispris.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Enda jag köpt nytt senaste 10-15 åren är en PSU, en SSD, en M.2 drive och några fläktar,
men istället 3st grafikkort, 2st uppgraderingspaket (CPU+ MOBO+ RAM), och lite extra RAM begagnat.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Saknade "Nästan aldrig" då det är sällan eller aldrig som jag köper begagnat, åtminstone inget som man skulle kunna misstänka har fått stryk av felanvändning.
Det inkluderar:

• CPU

• Moderkort

• Minne

• Lagringsmedia (HD, SSD)

• Allt som kan ha dolda deffekter...

Högtalare är som ex okej, då en defekt lättar upptäcks. Som ex.

Har min del av att bli bränd av dyrköpta beg kap i PC'n början, på ett sätt en bra läroperiod. Fastän folk över lag hanterade elektronik med en aning mer vördnad och försiktighet då...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Oftast nytt, även om jag kan tycka att det är roligare att köpa begagnat. Större fynd-känsla då!

På senare tid har jag köpt de flesta av mina grafikkort begagnat. Dels för att de kostar så vansinnigt mycket nya, dels för att jag inte vill ge mina pengar till Nvidia. (Prövade att ge AMD mina pengar, men stod bara ut i ett halvår. Bra kort, men för mig som är beroende av att labba med AI-prylar var det bortkastade pengar.) Nu senast blev det ett RTX 4080 här på Sweclockers marknad, toknöjd!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Som många andra här så har jag i första hand använt Sweclockers Marknad och aldrig haft några problem med vare sig det jag köpt eller säljarna. Andra gånger har jag hittat det jag letat efter på Tradera med säljare med goda omdömen.
Enda gången jag fått något som var trasigt var när en person tyckte att det var ok att skicka två DDR-minnen löst i ett kuvert - de var naturligtvis stendöda.
Det jag varit mest nöjd med är de två ROG-laptops jag köpte till ungarna när de gick från konsol till PC. Ca halva priset på 1½-2 år gamla gamingdatorer med 17" skärmar. Samma peng hade precis fixat kontorsversioner med svag grafik och 15".

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem

Alltid nytt. Det är ju halva charmen att ibland unna sig det senaste

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

För ofta, är nog det rätta svaret för min del.
Köpt mycket prylar, som jag tänkt använda, men sen inte hunnit och sen hittat något bättre istället.
Men de är köpta när jag lyckats få tag på till bra pris, sen har jag ibland lyckats sälja vidare också.
Men man kan få tag på rätt bra om man vet vad man letar efter och vad de kostar.

Men visst, ibland hade det varit bättre att köpa ny direkt. Istället för att köpa en måttligt beg (nyskick och i stort sett oanvända) och sen uppgradera den maximalt. Visst hade det säkert blivit något dyrare, men kanske bättre också.

Då snackar vi alltså bärbara eller stationära kontorsdatorer. När det gäller rejäl speldator blir det nog ny, för man vet inte hur noga förre ägaren byggt och dessutom handlar det också om väldigt nya prylar som knappt ens hunnit börja säljas beg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

vad pratar vi då?
jag tycker ofta jag kan hitta begagnatpriset som är bra bit under 50% av nypriset, så länge det inte rör sig om varor som det är brist på.
Att jag sparade några tusen på min första remarkable t.ex var helt klart värt det.

Tja jag tänkte mest på rena datorkomponenter.

När det gäller sånt annan kringutrustning eller fristående produkter som man pillar fysiskt på varje dag, så upplever jag det smått obehagligt att köpa beggat utan att veta hur det använts...
Så för egen del är det högst osannolikt att jag skulle köpa egentligen varken typ mus, tangentbord, joystick/ratt, telefon, plattor osv beggat... Gissar en Remarkable hamnar nånstans i den kategorin.

(möjligt undantag vore väl kanske någon riktigt kultig retrogrej som inte går att köpa nytt - men är inte inne i den svängen heller )

*uppdatering*
Jag kom på en annan anledning där det hänt jag köpt hårdvara begagnat: om jag hjälper någon bekant/släkting att tex försöka få liv i (eller uppgradera) någon äldre dator så kan det vara svårt eller dyrt att köpa nya komponenter och då kan jag kolla efter beggat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

återanvänder inom familjen, kommit i osynk nu så grabbens rigg är bättre än min, men annars har han fått mitt gamla och syrran fått hans, sen blocket eller här för försäljning. Har dock en flyttis med elskrot som ska till tippen...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

oftast vänner som jag oftast säljer som kompispris.

Hur mycket tar du för en bra vän i gott skick ?

Permalänk
Medlem

Minns knappt senaste hårdvaran jag köpte begagnad, tror det var en 3com Superstack hub jag hittade på en loppmarknad för 15-20 år sedan som sedan stod oanvänd på en hylla ända fram till för bara några veckor sedan då jag till slut skeppade iväg den till elektronik-återvinningen.

Men räknas begagnade saker man nästan köper av sig själv? Hade en bärbar arbetsdator som jag använde på ett tidigare jobb, när den var avskriven och det var dags för uppgradering fick jag möjlighet att köpa den. Om den räknas så var det "bara" runt 8-9 år sedan jag senast köpte något begagnat

Spel blir lite oftare eftersom jag ibland vill införskaffa gamla spel som helt enkelt inte går hitta annat än begagnade versioner av men även det var många år sedan senast.

Permalänk
Medlem

För mig fick det bli Ibland begagnat, oftast nytt
allting i huvuddatorn är nytt men Mina Servrar har begagnad hårdvara i sig det är alldeles för dyrt att köpa ordentlig server hårdvara nytt (dock inga begagnade hårddiskar dem köps alltid nya)

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hur mycket tar du för en bra vän i gott skick ?

Försökte och tro att inte nån skulle misstolka men tydligen gjorde det. 😅

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vad gäller datorkomponenter är jag försiktig och köper nya saker, säljer dock vidare när de blir utdaterat.

Har en foto hobby och brukar köpa och sälja begagnade objektiv utan problem.
Även köpt Synthesizers utan problem. Skulle dock aldrig köpa begagnad tv eller datorskärm.

Permalänk
Medlem

Köper i regel aldrig begagnat så länge det finns nya allternativ, iaf när det kommer till elektronik. Litar inte på att få fungerande saker helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Begagnade mobiltelefoner, moderkort, cpu och minnen (någon enstaka GPU) har det blivit genom åren. Innan dess har jag haft tur med skänkta datorer. AMD Phenom II X4 var ett lyft, så när den rasade så slog jag till på en defekt Ryzen 7 1700. (X8). Den tuffar på bra idag, med minnena som har minnesfel! (Jag har spärrat ut det området i Linux-booten.)

Känner mig ganska nöjd idag, vi ses därute när AM6 kommer ut på Tradera.

Permalänk
Medlem

Jag använder som sagt mest Sweclockers marknad. Som är jättebra. Det är trevligt att göra affärer med användare här.
Det har hänt att det har blivit fel och andra fadäser jag kunde varit utan.
Men det har ordnat upp sig till slut (mestadels). Till skillnad mot blocket osv så vill medlemmar här göra rätt för sig och få bra omdöme i tråden för Marknadsreferenser.
Speciellt dom som är aktiva här och varit medlemmar något år.

Jag är oändligt tacksam för sweclockers marknad som gör att jag kan uppgradera då och då. 🙏

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

I dom allra flesta fallen (i stort sett alltid) nytt. Priserna på begagnat, när det gäller datorhårdvara och liknande, är oftast inte bra nog för att ta risken som köpare, tycker jag. Det är alldeles för många som vill ha fantasipriser (inte tillräckligt långt ifrån ny pris) för begagnat.

Permalänk

Brukar oftast köpa nytt och använder dom gamla delarna till att uppgradera andra datorer i hemmet/familj/vänner. Köpte senast 3080 kort begagnat pga löjligt höga priser.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk

Jag brukar köpa lite begagnat, men sen covid så är det alldeles för liten skillnad mot nypris alldeles för ofta. Så det har inte blivit mycket begagnat det senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

I dom allra flesta fallen (i stort sett alltid) nytt. Priserna på begagnat, när det gäller datorhårdvara och liknande, är oftast inte bra nog för att ta risken som köpare, tycker jag. Det är alldeles för många som vill ha fantasipriser (inte tillräckligt långt ifrån ny pris) för begagnat.

Ja, datorbranschen är ju lite grand så att det som var rätt bra och nästan exklusivt efter några år inte har bättre prestanda än det nya budgetsortimentet. Men, kanske kan man som begagnatköpare värdesätta andra saker, som att äga lite äldre topp-produkter som ändå har en viss känsla som nyare budgetgrejor inte har. Det är lite så jag resonerat, har just nu gamla men (för sin tid) bra grejor som dock är sorgligt omsprungna av billigaste moderkortet med uslaste processorn idag, givetvis. Så, när jag ska köpa en ny begagnad dator om ett tag så är modellerna som kan ersätta min överklockade 2600k ju Intels 8000-serie och uppåt (mindre uppgradering är inte värt besväret) och då är priserna ofta sådana att nytt från budgetsegmentet inte ter sig så mycket dyrare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave