Kabel smälte med RTX 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

OM nätagget har flera separata (virtuella) linor, vilket är långt från normen. I grunden har moderna agg en enda fet 12v lina och man kan inte räkna med att varje kontakt har sin egen strömbegränsning om det inte nämns i spelningen nånstans.

Jag misstänker att det syftas till att adaptern kanske har fler kablar och det är där det syftas till fler 12-Linor, vilket är både rätt och fel, det blir inte fler linor på så sätt men det blir fler kablar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneq:

Sant, skillnaden är dock att 12HPWR är speccad till 600W medans ATX8Pin är bara speccad till 150W så istället för 600W över en enskild 12v kabel blir det iaf max 150W (Sivåda inte PSUn är out of spec).

Även om kontakten klarar detta, så tror jag inte tanken är att 1 stift ska skyffla 600watt (vilket är risken och rätt trolig orsak till smält kontakt och vissa fall kabel). Nu verkar det inte behövs 600watt för smälta en pin, men visar ju hur Nvidia fullständigt skiter i kvalitén.

Som sagt oavsett vem som ska ta ansvar (grafikkortet eller nätagget), så måste det kontrolleras att strömmen tvingas över minst 3 olika kablar (helst 4).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du köpte ett över 2 år gammalt kort.

Som klarar allt man slänger på den och dessutom inte brinner upp. Så vad spelar det för roll om det är två år gammalt?

Permalänk

Måtte det ändå vara handhavandefel. Orkar inte byta kort....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte GeForce RTX 5080 WF OC
Gigabyte X870E Aorus Elite | Arctic LF III 360 A-RGB
Kingston Fury 6000MHz CL30 32GB | Kingston Renegade 2TB
Corsair RM1000x 2024 | Phanteks XT Pro Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du köpte ett över 2 år gammalt kort.

Modell*
Har de köpt det från butik är det med all sannolikhet inte två år gammalt. Intr för att det spelar någon vidare roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

Fick tag på MSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC WHITE

jag har inte öppnat den ens då har inte haft tid. Så den är oöppnad. hämtade den igår från webhallen men vågar man nu använda den eller ska man göra retur istället? man blir orolig när man läser kablarna smälter… hur funkar ens garanti om det ens händer oss

@Munya

Jag returnerade mina 5090 och har kört på med 4090.
Men nu ska jag sälja mitt 4090 och köra Asus tuf 7900xtx istället.

Jag har tappat förtroendet nu för Nvidia och tänker testa de igen när de har någon annan kontakt att erbjuda.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 7900xtx Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilltjorven:

Måtte det ändå vara handhavandefel. Orkar inte byta kort....

Japp från Nvidias sida tyvärr (handhavandefelet). Men du kan ju trösta dig med att de är mindre risk med 5080 just för kortet inte ligger och pressar på marginalen vad kontakten klarar. Har du värmekamera (vissa mobiler har detta) eller mätutrustning kan du se om någon pinne tar mesta av lasten. Problemet är om du rör kabeln kan saker ändra sig (detta gäller även om du planerar flytta på datorn), så ja detta är inget kul fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Japp från Nvidias sida tyvärr (handhavandefelet). Men du kan ju trösta dig med att de är mindre risk med 5080 just för kortet inte ligger och pressar på marginalen vad kontakten klarar. Har du värmekamera (vissa mobiler har detta) eller mätutrustning kan du se om någon pinne tar mesta av lasten. Problemet är om du rör kabeln kan saker ändra sig (detta gäller även om du planerar flytta på datorn), så ja detta är inget kul fel.

@Broken-arrow

Samt man kanske inte ska klocka 5080 heller så den drar mer.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 7900xtx Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneq:

Beror iofs på PSUn tror jag, ATX 8pin har bara 3 12V linor och är enligt standard enligt speccad för 150W, även om PSUn internt har en s12V rail skall dom möta standarden (såvida det inte är något cheapo brand).

Det här har redan diskuterats en hel del i 5090 tråden.
Moderna nätagget har en enda fet 12V lina i grunden, och det är inte alls regel att de har extra virtuella linor med kontroller "per kontakt" i nätagget... och såvitt vi vet har inget konsument kontroller per individuell kabel i kontakten.
Och OM de hade haft det och forcerat det, så hade ju datorn antagligen kraschat eller stängts ner om kabeln sitter dåligt.

Dessutom så behöver inte den modulära kontakten som sitter i nätagget vara en vanlig 8-pins PCI-E kontakt.
Den kan se i princip likadan ut men ändå vara specad högre. Tex Corsairs "8pins" ska klara 300W tex säger de själva iallafall.

...

Dvs att fördela upp det på flera 8 pins kontakter i nätagget behöver inte nödvändigtvis ge speciellt mycket bättre säkerhet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Munya

Jag returnerade mina 5090 och har kört på med 4090.
Men nu ska jag sälja mitt 4090 och köra Asus tuf 7900xtx istället.

Jag har tappat förtroendet nu för Nvidia och tänker testa de igen när de har någon annan kontakt att erbjuda.

Mvh

Gjorde samma val. Sålde mitt RTX4090 för nära priset vad jag gav för dry för 2 år sedan och köpte just 7900 xtx asus TUF. jag är nöjd och det räcker till mina behov.

Visa signatur

||Lian Li V3000+||
Main system: Asus ROG STRIX Z790-F, Intel i9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att höra vad Elsäkerhetsverket tycker om det här. Kan inte Sweclockers göra lite gräv i det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

haha har också kollat på 7900xtx men kom fram till att även den är ockerpris. 9000 är ju intressant men det gäller ju att de presterar bättre för mindre summa

Ja håller med. Dyrt det med men inte så svinigt dyrt som Nvidias. Sen efter att ha kört ett 3080 med 10gb vram så ville jag ha minst 20gb åtminstone. Är lite tveksam till om 16gb kommer räcka om nåt år.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

Det kanske ändå börjar bli läge att inse att grafikkort verkligen har blivit orimligt strömtörstiga och att utveckling går åt helt fel håll.

På 90-talet kunde man ha high-end som bara hade ett nätagg på 145W. Nu har vi sedan länge passerat kilowattgränsen för nätagg på high-end system, och en hel tredjedel till mer än halva den strömbudgeten går enbart till en enda komponent. 🤔

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis har alla sett denna videon vid det här laget, då ser man tydligt att det är ett problem i Nvidias design, inget annat.
Men som någon skrev tidigare i tråden så är ju en tillfällig lösning att använda adapter, då delar varje pin på fler kablar, och risken för smälta kablar minskar, men är den dåliga anslutningen i 12vhpwr kontakten på kortet, då kommer en pin att bli överbelastad ändå, inte kablarna men en pinnen i kontakten och då kommer kontakten smälta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det här har redan diskuterats en hel del i 5090 tråden.
Moderna nätagget har en enda fet 12V lina i grunden, och det är inte alls regel att de har extra virtuella linor med kontroller "per kontakt" i nätagget... och såvitt vi vet har inget konsument kontroller per individuell kabel i kontakten.
Och OM de hade haft det och forcerat det, så hade ju datorn antagligen kraschat eller stängts ner om kabeln sitter dåligt.

Dessutom så behöver inte den modulära kontakten som sitter i nätagget vara en vanlig 8-pins PCI-E kontakt.
Den kan se i princip likadan ut men ändå vara specad högre. Tex Corsairs "8pins" ska klara 300W tex säger de själva iallafall.

...

Dvs att fördela upp det på flera 8 pins kontakter i nätagget behöver inte nödvändigtvis ge speciellt mycket bättre säkerhet.

Har inte tittat på PSU certification test requirements på ett tag och orkar inte gräva just nu, rätt säker dock att power limit testing ingår även om det bara innebär att psun stänger ner.

Även om kontakten på PSUn är tillverkar specifik är inte kontakten i andra änden det. Corsairs 300W har jag för mig är mest för kabel kapacitet men där kan jag komma ihåg fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Samma här och gjort i några år nu. Supernöjd med prestandan som erbjuds för dom pengarna jag betalat.
Jag menar hela mitt system hade kunnat köpas 2 gånger om för ett 5090.

Haha Ja lite så är det ju. 😁 Nu sitter jag inte på det värsta.
Men min 7800x3d och 7900XT fungera perfekt till mitt användande och allt bara fungerar. Man kan ju inte merän vara nöjd. 😉

Tycker både Intel och Nvidia går bakåt.

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

När jag tänkte köpa ett 5090 vid lanseringen och betala det hutlösa priset å 28.000 kronor, kom skalparnas bot-armé och köpte ut det ynkliga lagret som Nvidia förnedrande erbjöd till gamers.

När jag bestämde mig att vänta till nästa leveransen, höjde återförsäljarna priser ca 15%, flyttade leveransdatum framåt, men lade grafikkort undan i smyg för sina prebuild datorer.

Men när det började ramla in rapporter om att Nvidias strömanslutningar i deras premium produkter är omdesignade till en ännu sämre variant och börjar smälta/brinna även på ett 5080 kort...

Då bestämde jag mig. Min familjs säkerhet väger mer.

Jag köpte ett AMD 7900 XTX kort i natt.

Tack Nvidia för att ni kunde rädda mig från en dålig (farlig) affär!

Det har jag gjort precis likadant som dig, var ute och jagat 5080 första, sen började jag tappat förtroende på Nvidia och beställt hem 7900xtx igår kväll hos Inet.

Nu går jag mot röd team, känner lite tråkig med Nvidia som jag har haft i flera år. Tror jag hade sist Radeon hd5570 haha

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alexraptor:

Det kanske ändå börjar bli läge att inse att grafikkort verkligen har blivit orimligt strömtörstiga och att utveckling går åt helt fel håll.

På 90-talet kunde man ha high-end som bara hade ett nätagg på 145W. Nu har vi sedan länge passerat kilowattgränsen för nätagg på high-end system, och en hel tredjedel till mer än halva den strömbudgeten går enbart till en enda komponent. 🤔

Det kan man fortfarande, men då får man stå ut med att det är ett äpple på datorn (man får i.o.f.s. "bara" 4070 nivå på GPUn, men man får in en komplett dator väl under den effektbudget:en)...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av eneq:

nVidias default svar kommer bli "Inte vårt fel" tills det finns tillräckligt med brända kort och då kanske dom kan gå med på det.

Ajdå, lite dåligt av de kan jag tycka, vågar jag köpa ett 5080 och sen visar det sig att kontakten smälter. Känns ju kul att slänga 14k i sjön 🤢

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneq:

Har inte tittat på PSU certification test requirements på ett tag och orkar inte gräva just nu, rätt säker dock att power limit testing ingår även om det bara innebär att psun stänger ner.

Absolut, det ingår i cert-tester och testas ju även i alla vettiga PSU-recensioner också när man kolla överbelastning mm... men bara på hela 3.3V, 5V och 12V railarna. Inte per kontakt och verkligen inte per individuell ledare.

Skrivet av eneq:

Även om kontakten på PSUn är tillverkar specifik är inte kontakten i andra änden det.

Absolut, men min poäng var att i de få fall när det finns "virtuella rails" på nätagget med individuella maxtak, så är det nog rätt sannolikt det görs per modulär kontakt på själva nätagget (och inte per PCIE kontakt i andra änden av kabel), dvs då kan maxtaket för lasten ligga högre än 150W...
Så i slutändan även med viss regulering i nätagget så kan en individuell ledare i en 8-pins PCI-E kabel iallafall kanske ha närmre 300W i sig och därmed ha hög smältrisk. Se Derbauers video i 5090 tråden tex.

Så Nvidia har på ett rent farligt vis dumsnålat genom att helt plocka bort lastfördelningen i grafikkorten i 4000 och 5000 serien - något som videon som länkats tidigare i tråden visar väldigt tydligt!
Men jo egentligen borde det finnas fler failsafes i nätaggen också - även om det ger ökad risk för instabilitet. (Bättre än smälta kablar och brandrisk...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Härligt med nya grafikkort idag, man ska ligga och oroa sig om kabeln kommer smälta på sitt nya dyra grafikkort.. hur kunde utvecklingen gå så här fel undrar man?

Det är bara historien som upprepar sig. Girigheten är ostoppbar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

haha har också kollat på 7900xtx men kom fram till att även den är ockerpris. 9000 är ju intressant men det gäller ju att de presterar bättre för mindre summa

@oqvist
Jag slog till på ett Asus 7900xtx tuf häromdagen på non för 10990kr.
Nu verkar priserna stiga på de

Det ska komma idag till mitt ombud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Som klarar allt man slänger på den och dessutom inte brinner upp. Så vad spelar det för roll om det är två år gammalt?

Det där med att 5090/5080 skulle smälta kontakter tar jag med en stor nypa salt. Jag tänker vänta tills i höst nån gång att bygga en ny dator så då lär det visa sig om korten har dessa problem. Har dom inte det så blir det nog ett 5090.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att det där inte är en original kabel. Det står 600W på kontaktdonet på originalkablarna till nätagget.

PSU står det på billiga kinakloner. Kan vara en copycat?

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Skulle vara intressant att höra vad Elsäkerhetsverket tycker om det här. Kan inte Sweclockers göra lite gräv i det här?

De skulle förmodligen inte bry sig då det inte finns risk för person eller egendom.
Om de skulle komma fram till något så skulle de som leverera kabeln ligga pyrt till eller strömkällan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Värt att notera är att det där inte är en original kabel. Det står 600W på kontaktdonet på originalkablarna till nätagget.

Källa på det? Killen påstår ju på reddit att det är "Asus stock cable" iallafall. (och 1000W varianten av agget)

Min gissning är att det står 600W på ena änden som stoppas i grafikkortet och PSU i andra änden som stoppas i PSU:n.

Hittade en bild här tex där det står PSU:
https://bunnygaming.com/wp-content/uploads/2023/03/LOKI12VHPW...

*uppdatering*
Verkar som jag hade rätt:
i samma recension så finns bilder även där det står 600W så antar det är andra änden av kabeln:

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Källa på det? Killen påstår ju på reddit att det är "Asus stock cable" iallafall. (och 1000W varianten av agget)

Min gissning är att det står 600W på ena änden som stoppas i grafikkortet och PSU i andra änden som stoppas i PSU:n.

Corsair står det 600W på iaf, kanske det han tänker på

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ja men det är inte enda mystiska i detta fallet. Jag har utgått ifrån den teorin att Nvidia valt att bunta ihop de 6 tolv volts ledningarna till en.

Det betyder att ingen av sidorna har koll på hur mycket ström varje kabel får hantera, ju bättre kontakt 1 kabel har ju mer ström får denna ta emot. Så du kan klippa 5 av kablarna och datorn kommer starta utan problem (men ja du kommer få andra problem).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bilden visar kontaktänden som kopplas i grafikkortet med texten "PSU" på. Att ingen är källkritisk nuförtiden.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ja men det är inte enda mystiska i detta fallet. Jag har utgått ifrån den teorin att Nvidia valt att bunta ihop de 6 tolv volts ledningarna till en.

Det betyder att ingen av sidorna har koll på hur mycket ström varje kabel får hantera, ju bättre kontakt 1 kabel har ju mer ström får denna ta emot. Så du kan klippa 5 av kablarna och datorn kommer starta utan problem (men ja du kommer få andra problem).

Det kan du på 8pin daisy chain också... Är inget nytt fenomen

Visa signatur