Amazons reklam blir ännu mer irriterande

Permalänk
Melding Plague

Amazons reklam blir ännu mer irriterande

Den som shoppar på Amazon kan snart stöta på reklam som leder till andra sajter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Amazons webbutik har alltid varit usel för att hitta det man vill ha, om man inte vet exakt produktnamn. Det enda de varit tidiga ute med och som varit någorlunda ok är rekommendationer baserade på intresse (i alla fall vad det gäller böcker). Bästa sättet att hitta det man söker är att använda sig av externa sökmotorer, såsom prisjakt eller pricerunner, där det finns mycket bättre sökmöjligheter/filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Amazons webbutik har alltid varit usel för att hitta det man vill ha, om man inte vet exakt produktnamn. Det enda de varit tidiga ute med och som varit någorlunda ok är rekommendationer baserade på intresse (i alla fall vad det gäller böcker). Bästa sättet att hitta det man söker är att använda sig av externa sökmotorer, såsom prisjakt eller pricerunner, där det finns mycket bättre sökmöjligheter/filter.

Exact.

Amazon funkar bara när man söker något specifikt och kan söka på typ serienummer.

Sorgligt vilken väg online-handeln överlag är inne på, reklam, "sponsrade länkar", rekommendationer och liknande dynga precis överallt.

Sen har vi ju hela cirkusen med att många av de stora återförsäljarna får unika modellbeteckningar, i syfte att försvåra för konsument att jämföra rakt av..... Men det är ju en annan historia...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Ser all reklam framför mig: Porr, Eskort och Thai massage med all-inclusive.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Ser all reklam framför mig: Porr, Eskort och Thai massage med all-inclusive.

Cookie-baserad reklam är kul.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

För mig är det sjukt att en sida som fungerar bra för besökarna medvetet görs sämre och sämre tills den inte kan användas som den gjorde förr, ingenting är värt något om det inte går att suga åt sig pengar på det. Besökare/kunder är ingenting värt om det är mer lukrativt att sälja deras info till andra företag. "vinstjakt über alles" och kan man svika användarna av ens tjänst så är det en bonus, för det är så man blir framgångsrik i dagens affärsvärld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Om du köper eböcker via amazon så bör du vara medveten om att de stryper möjligheten att ladda ner böcker man har köpt direkt till PC från 26/2.
Efter det kan man bara göra det direkt från kindle. Tråkigt om man t.ex. använder en kobo.

Amazon’s killing a feature that let you download and backup Kindle books

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Tur att det finns reklamblockerare så man slipper se reklam då.

Permalänk
Medlem

Tänka sig att få reklam för Coop när man går in på ICA.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Så klart. Mazamon gonna be Mazamon.

Skrivet av Trihxeem:

Om du köper eböcker via amazon så bör du vara medveten om att de stryper möjligheten att ladda ner böcker man har köpt direkt till PC från 26/2.
Efter det kan man bara göra det direkt från kindle. Tråkigt om man t.ex. använder en kobo.

Amazon’s killing a feature that let you download and backup Kindle books

Ajfan, tack för heads up!

Jag föredrar starkt e-böcker framför papper, och tyvärr är det inte sällan enbart hos Mazamon som utgivare väljer att publicera en e-boksvariant.

En grundförutsättning är att jag kan dräpa den satans DRM:en (och som bonus konvertera till önskat format), och tar Mazamon nu bort möjligheten att ladda ned till dator så blir det inga fler e-boksköp från dem längre.

Fortsätter det så här så får det väl till slut bli att köpa på papper, slita ut sidorna och köra in dem i snabbmataren i min skanner.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så klart. Mazamon gonna be Mazamon.

Ajfan, tack för heads up!

Jag föredrar starkt e-böcker framför papper, och tyvärr är det inte sällan enbart hos Mazamon som utgivare väljer att publicera en e-boksvariant.

En grundförutsättning är att jag kan dräpa den satans DRM:en (och som bonus konvertera till önskat format), och tar Mazamon nu bort möjligheten att ladda ned till dator så blir det inga fler e-boksköp från dem längre.

Fortsätter det så här så får det väl till slut bli att köpa på papper, slita ut sidorna och köra in dem i snabbmataren i min skanner.

Själv VILL jag hellre läsa boken på det traditionella viset, jag har en hell hylla dedikerat till det, men bekvämligheten med att kunna ha hela bokhyllan på en liten platta är bara för stor.

Vad gäller Amazon så försvann just den sista anledningen till att någonsin besöka sidan där...bra jobbat, och tack.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Sist jag handlade hos Amazon tyckte de att en reservdel räknades som förbrukningsvara och därför nekade mig returrätt trots att jag påpekade tydligt att produkten var oöppnad.

Har rapporterat händelsen till konsumentverket...

Permalänk
Medlem

Är man ett etablerat märke borde man ha vett nog att inte göra reklam som avbryter eller inskränker vad folk ser på gång på gång på gång. Då blir man som potentiell kund snarare hatisk och väljer något annat. Så fungerar åtminsonne jag även majoriteten antagligen tycker annat

Permalänk
Medlem

Handlar bara från svenska butiker som tur är. Aldrig i livet att jag vill stödja deras äckliga företag på något vis öht och de verkar inte ens försöka få fler att handla hos dem ändå så.

Permalänk
Medlem

Ännu en orsak att vara nöjd amazon-vägrare.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Kommer de verkligen tjäna mer pengar om de länkar bort sina kunder till andra butiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kommer de verkligen tjäna mer pengar om de länkar bort sina kunder till andra butiker?

Ja det verkar ju konstigt ? varför vill man länka bort kunder från amazons sida får jag inte ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ja det verkar ju konstigt ? varför vill man länka bort kunder från amazons sida får jag inte ihop

Hur mycket av det som säljs är faktiskt amazons egna försäljning vs andra säljare som säljer på amazon?
Dom får ju in avgifterna från säljarna oavsett så extra intäkter från reklam kommer väl endast öka vinsten för Amazon?

Permalänk
Medlem

låter som det skulle kunna användas av lurendrejare som Amazon inte vill ha / ta ansvar över m.m och köp utanför Amazon egna sida = inte deras ansvar men ändå tjänar på "förlorad" sälj

Permalänk
Hedersmedlem

Typiskt exempel på "enshittification"-fenomenet.

Citat:

Så här dör plattformar: för det första är de bra för sina användare; sedan missbrukar de sina användare för att göra saker bättre för sina företagskunder; slutligen missbrukar de dessa företagskunder för att få tillbaka allt värde för sig själva. Sedan dör de. Jag kallar detta enshittifiering, och det är en till synes oundviklig konsekvens som uppstår från kombinationen av hur lätt det är att ändra hur en plattform tilldelar värde, kombinerat med karaktären av en "dubbelsidig marknad", där en plattform sitter mellan köpare och säljare, håller var och en som gisslan till den andra och tar bort en allt större del av värdet som går mellan dem.
- Cory Doctorow

I Sverige så har inte Amazon ens gått igenom steg 1 än - att vara bra för sina användare. På sin höjd kan de vara billiga ibland (men långt från alltid billigast), och ha ett utbud av grejer som inte går att köpa lokalt, men det är långt från hur det är i andra länder, där Amazon är det enda stället många handlar på nätet från.

Så det är väl lite för tidigt att börja gå all in på steg 3 i Sverige ändå?

Permalänk

T om CDon är en bättre butik att handla av och det säger allt.