Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li
Dator för AI
Först om AI så testade jag att köra ollama med deepseek-r1:14b (14 miljarder parametrar mot fullskaliga 400 miljarder) lokalt i Win11 på Ryzen 5700X/32GB RAM/RTX 4070 med 12 GB RAM - funkar hyggligt bra och den svarar ganska snabbt (svaret kommer i skapligt lästempo). Den större :32b-modellen är betydligt segare (något ord per sekund till svars så "inte konversation") men bägge svarar på halvbra svenska. Provade även bildanalys med llava :13b och :34b som också funkar imponerande bra men långsamt med den större.
Har dock inte tränat några modeller, bara kört färdiga.
Frågade "den lokala" AI:n om skillnad mellan RTX 3090 och 4070 för AI-analys men well, ingen meningsfull faktor utan mest "AI-svammel" om 3090 kraftfull / 4070 valuta - men sannolikt ger "dubbla minnet" i 3090 en fördel även om 4070 har lite högre TFLOPS - och kortet hade Du redan så kör på det.
Kylning: 5700X har klart lägre effekt än 7700X, körde min med Be Quiet! Pure Rock Slim 2 (329 pix på Inet), liten, tyst, skall klara kyla uppo till 130 watt och räckte bra. Skulle tro den klarar 7700X rätt bra också. Bytte upp till en 360mm vattenkylare "mest för att" (något special price på Inet) och den är tystare även på hög last.
Annars generella tips om Du aldrig byggt dator: ha ordning och reda på nåt stort bord med bra belysning, kika på några videos (ex: Linus Tech Tips) på byggen, lägg mobo på kartongen, montera CPU:n extremt försiktigt, rätt ledd, böj INGA ben/kontakter under, lagom med kylpasta ovanpå till kylaren (oavsett fläkt eller vattenpump) och provmontera det mesta utanför datorlådan - tryck i minneskapslarna ordentligt (de kärvar lite, var "fast men inte hårdhänt"), tja, lite sånt. Och hoppas på "POST" - att den startar...
Lite impad av "kraftfull AI-PC" som första bygge men kommer säkert gå bra - wish U luck 😊
Först om AI så testade jag att köra ollama med deepseek-r1:14b (14 miljarder parametrar mot fullskaliga 400 miljarder) lokalt i Win11 på Ryzen 5700X/32GB RAM/RTX 4070 med 12 GB RAM - funkar hyggligt bra och den svarar ganska snabbt (svaret kommer i skapligt lästempo). Den större :32b-modellen är betydligt segare (något ord per sekund till svars så "inte konversation") men bägge svarar på halvbra svenska. Provade även bildanalys med llava :13b och :34b som också funkar imponerande bra men långsamt med den större.
Jag har testat lite själv med de mindre modellerna, men är rätt långsam på cpu. Båda llama och gemma tycker jag har fungerat bra för svenska. Qwen (kinesisk LLM) däremot har inte varit lika imponerande på svenska. Ibland har jag upplevt att den svarar på engelska då jag skriver på svenska och att den även lägger in kinesiska tecken.
Kylning: 5700X har klart lägre effekt än 7700X, körde min med Be Quiet! Pure Rock Slim 2 (329 pix på Inet), liten, tyst, skall klara kyla uppo till 130 watt och räckte bra. Skulle tro den klarar 7700X rätt bra också. Bytte upp till en 360mm vattenkylare "mest för att" (något special price på Inet) och den är tystare även på hög last.
Annars generella tips om Du aldrig byggt dator: ha ordning och reda på nåt stort bord med bra belysning, kika på några videos (ex: Linus Tech Tips) på byggen, lägg mobo på kartongen, montera CPU:n extremt försiktigt, rätt ledd, böj INGA ben/kontakter under, lagom med kylpasta ovanpå till kylaren (oavsett fläkt eller vattenpump) och provmontera det mesta utanför datorlådan - tryck i minneskapslarna ordentligt (de kärvar lite, var "fast men inte hårdhänt"), tja, lite sånt. Och hoppas på "POST" - att den startar...
Lite impad av "kraftfull AI-PC" som första bygge men kommer säkert gå bra - wish U luck 😊
Tack för din input. Har sett lite videos från Linus Tech Tips angående bygga en dator, men behöver nog kolla dessa igen.
Jag har nu beställt grejerna så förhoppningsvis får jag dessa i slutet av veckan.
- Sapphire RX 9070 XT Nitro+ är en välslipad juvel38
- Första SSD:n med PCI‑Express 6.0 når 27 GB/s0
- AMD 9070/XT lager status!54
- MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]3,3k
- När jag kopierar stora filer går det "bara" i ungefär 2gb/sek5
- [LEK] Gissa spelet17k
- Beställde Ryzen 7 9800X3D – fick 14 år gammal processor88
- Sälja/köpa ny eller uppgradera?6
- guru3d Ryzen 9 9950X3D Review: A New Level of Zen for Gaming PCs0
- Är det här rätt ? (handlar om minnen)3
- Säljes Netgear Nighthawk RS600
- Köpes 2-i-1 laptop
- Säljes Xbox 360 paket, Philips Airfryer HD9200 "defekt", Nespresso Essenza Mini D30 Green
- Säljes Intressekoll 1060, i5 kaby 7600k, 750 corsair etc
- Säljes 3st Unifi AC pro AP med takfästen + 1st Unifi cloudkey gen2+
- Säljes PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil
- Säljes Apex 7 Red switch
- Köpes Söker 2x 40mm PWM-fläktar
- Köpes 4070 TI/super + ev byte 3060ti
- Köpes RTX 4090 Laptop köpes
- Första SSD:n med PCI‑Express 6.0 når 27 GB/s0
- Sapphire RX 9070 XT Nitro+ är en välslipad juvel38
- Lättare att uppgradera till nya Ryzen-processorer23
- Nytt skydd mot bluffsamtal tvingar bedragarna att betala32
- Beställde Ryzen 7 9800X3D – fick 14 år gammal processor88