Permalänk
Medlem

Tvärdöd dator - Bränt nätagg?

Efter att ha köpt och flyttat till nytt boende, monterat nytt skrivbord och kopplad ihop datorhörnan så skulle densamma startas upp. I samma sekund som powerknappen nuddades så blev det svart och säkringen för rummet gick (10A dvärgbrytare, ingen jfb, ojordat rum).

Tänkte att rackarns det här var inte bra men gav mig på att försöka en gång till -> Samma resultat. Nu är datorn tvärdöd och inget händer om den kopplas in igen...

Hur illa kan vi tro att detta är och i vilken ordning felsöker jag? Är första steget att leta upp nytt nätagg?

NZXT H1
ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
Samsung 970 EVO Plus 1TB
Corsair 32GB (2KIT) DDR4 3200MHz
AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB
ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC

Permalänk
Rekordmedlem

Om felet är i datorn är det nätdelen men prova den gärna via ett annat uttag som är på en annan fas så du vet att det inte är överbelastning och det är startströmmen som löser ut säkringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Liknande har hänt mig men boven var inte nätagget utan en annan sak som trippade säkringen. Att slå på datorn var bara droppen som fick det hela att hända. Så det nya boendets elinstallation kan vara en orsak men vi utgår från att datorn är troligaste orsaken i ditt fall.

Dra ut strömkablen.
Kolla att alla interna detaljer sitter fast, RAM, kontakter, GPU osv. En flytt kan rucka på saker.
Om allt verkar OK:
Plocka ur nätagget och testa med ett annat - Funkar det så har du hittat boven
Har du ingen extra PSU - gå med den urtagna till ett jordat uttag, helst med jfb, stoppa i och se om säkringen trippar
Om säkringen går, skrota nätagget, om inte:
Mät med multimeter i kontaktstyckena, bör finnas instruktioner på nätet.
Om allt verkar ok är det troligare att moderkortet inte överlevde flytten.

Ta det ytterst försiktigt. Elfel kan orsaka stora skador och i värsta fall vara dödliga.