Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Har du bytt säng, lakan m.m. sen senaste flytten?

Prova att köra några nätter på luftmadrass och spärra sovrummet helt med tex maskeringstejp. Då borde du kunna utesluta sovrummet som källa. Eventuellt skapa ett undertryck i sovrummet med en slang till luftrenaren så kan du vara ännu mer säker på att det inte är källan till dammet om det fortfarande kommer i lika stora mängder i resten av lägenheten.

Jag har bytt säng och madrass. Ingen skillnad. Öppen planlösning så kan tyvärr ej tejpa igen… Dammet kommer in nånstans från byggnaden inte från mig. Frågan är var och vem som kan ta reda på det.

Permalänk
Medlem

Luftfukt i sig kanske inte gör så mycket på att damm inte yr runt. Men det kan ju tänkas att det bildas mer om luften är onödigt torr. Dessutom så kan det ju bli statiskt så det fastnar här och där ich sysns mer helt enkelt.

Skrivet av mrTLU:

Kanske. Om dammet bl.a kommer från döda hudceller, så skulle man kanske kunna motverka det genom att inte skapa fler… misstänker dock att enda sättet för det är att eliminera värdorganismen. Det bör ju rendera i en enda stor hudcell. Lättstädat.
Om vi ska vara lite makabra så där.

Grundlig skrubbning av organismen kanske räcker. Som i filmen "Gattaca".

Å andra sidan så kommer säkert en stor förbränningsugn att sänka byggnadens luftfuktighet. Tillbaka på ruta ett.. : /

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dagens fångst?
https://i.imgur.com/FQ6tMpP.jpeg

Edit
är din frånluftskanal ihop med resterande lägenheter?
vissa smarta personer kör ju torktumlare rakt in i frånluft och skapar roligheter likt dina

Oj! Kan det vara så att nån granne kopplat torktumlare till systemet? Men då borde det fastnat när jag satt nylonstrumpa på insuget eller? Ja min frånluft är gemensam i huset vad jag förstår

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Centraldammsugare är oväntat lyxigt måste jag säga. Det som inte fastnar i påsen eller hepafiltret åker ut samt att det inte finns något "monster" som blåser runt allt annat damm i rummet samtidigt.

Jo, precis. De är ju ofta monterade i ett stängt rum, så ev läckage hamnar ju där…
Långa slangar är ju också bra, man slipper byta eluttag som man ofta gör med vanlig dammsugare. Man slipper oväsendet. Stooooora dammpåsar. Bara priset som är lite avtändande egentligen. Plus kanske installationen.

Nånting vi har tänkt på jobbet som kan ställa till det, är ju om centralenheten står utanför rummet där man dammsuger… vad händer då liksom? Kommer man skapa undertryck i lokalen och suga in damm den vägen? jag vet inte, det är bara en av tankarna man kan ha med sig om det blir dags att ta in olika leverantörer som ska visa vad de har…

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Hade du någon inkanal för luft i huset?
Spontant så ser det ut som fiber!
Om du inte har en inkanal för ventilation, utan bara har utomhus luft som kommer via ventiler så är mina gissningar dessa:
Kolla om du har någon tapet, soffa, färgad vägg (även vissa färger kan fälla på det här sättet när dom blir gamla), gardin, säng, överkast eller liknande som fäller massor.
Kan även vara om du har någon litet hål någonstans som du får in "tjuvluft" från någon mellanvägg och får in isoleringsfiber.
Det kan vara mycket svårare att hitta dock, och spontant så låter det mer troligt som en vägg eller någon stor textil/möbel som fäller.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Oila:

Oj! Kan det vara så att nån granne kopplat torktumlare till systemet? Men då borde det fastnat när jag satt nylonstrumpa på insuget eller?

Du borde ha fler än en frånluft i ditt hem, oftast kök och klädkammaren, men där har du dock inget damm....

Även i fläktrummet borde det finnas olika vred för att sänka flödet I din lägenhet.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är bilden på strumpan med damm, är dammresterna på insidan eller utsidan?
Dvs blir skiten från sidan som sitter mot ventilation, eller mot lägenheten?
För om det blir mot ventilation så får du ju baktryck på något sätt, är det från lägenhetssidan så suger den ju ut korrekt.

Om du vill se om ev textiler dammar, så är ljus från sidan ett bra sätt, att släcka ner lite, och sen slå på textilen och lysa från sidan, då brukar man se rätt tydligt om något fäller onormalt mycket.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Damm kan ju inte uppkomma av dig själv! Vi är 6 pers och 2 katter på 90 kvadrat, det räcker om vi dammsuger två ggr/vecka o sen roboten någon gång.. Och torktumlare, och datorer, etc.. 😅

Det här måste ju ha någon källa, och ser ju inte ut som vanligt damm.. Läcker någon vindsisolering ovanifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

2 dagars fångst. Men illa nog eller hur? Och kör jag den 2 ggr i rad så är det i princip tomt gång 2 så det är alltså nytt damm som kommer in under dagarna

Så där mycket damm kanske jag dammsuger upp under 2-3 månader. Inte på några dagar. Jag hade en luftrenare som gick dygnet runt ett tag, och när jag skulle rengöra filtret enligt rekommendation så såg det helt oanvänt ut.

Jag har tyvärr ingen förklaring. Men nåt är väldigt fel!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Hade du någon inkanal för luft i huset?
Spontant så ser det ut som fiber!
Om du inte har en inkanal för ventilation, utan bara har utomhus luft som kommer via ventiler så är mina gissningar dessa:
Kolla om du har någon tapet, soffa, färgad vägg (även vissa färger kan fälla på det här sättet när dom blir gamla), gardin, säng, överkast eller liknande som fäller massor.
Kan även vara om du har någon litet hål någonstans som du får in "tjuvluft" från någon mellanvägg och får in isoleringsfiber.
Det kan vara mycket svårare att hitta dock, och spontant så låter det mer troligt som en vägg eller någon stor textil/möbel som fäller.

Har inkanaler men de är kollade och rensade. Kommer ej därifrån. Så ja det kanske kommer från nåt osynligt hå vid nån vägg eller fler…
Har ny soffa ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Du borde ha fler än en frånluft i ditt hem, oftast kök och klädkammaren, men där har du dock inget damm....

Kan ju vara så att draget i klädkammaren är bra nog för att dammet inte ska orka lägga sig där.

Kök, klädkammare och badrum skulle jag säga har frånluftsventiler.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Det är ett Hepafilter. Det är inget luftdrag som går att känna när den körs. Den våttorkar efter sig. Osvsett om ni tycker att damm måste komma ur den så samlar den ju bevisligen upp massor. Jag har en stor matta i rummet och den kan inte våttorkar så ja jag måste dammsuga.

Du missförstår mig. Jag köper att dammsugaren äter upp en del damm men frågan är om den samlar upp hälften och blåser upp andra halvan av dammet i luften när den kör runt?
Repetera samma nästa dag. Du säger att den i princip inte samlar upp någon damm andra varvet vilket också stämmer för det tar tid för fibrerna att lägga sig igen.

Ta bort allt tyg!
Plasta in mattan, ta ned alla gardiner och lägg i sopsäckar. Minimera allt tyg i hela lägenheten. Ta fram kläderna du behöver ur garderoben och låt den vara stängd i övrigt också.
Skippa helst sängen också och använd en luftmadrass eller liknande.

Stäng robotdammsugaren och använd inte den vanliga heller utan kör endast våttorkning. Damma även av tak och väggar.

Då har du minimerat alla källor till damm. Det borde underlätta felsökningen markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så där mycket damm kanske jag dammsuger upp under 2-3 månader. Inte på några dagar. Jag hade en luftrenare som gick dygnet runt ett tag, och när jag skulle rengöra filtret enligt rekommendation så såg det helt oanvänt ut.

Jag har tyvärr ingen förklaring. Men nåt är väldigt fel!

Tack 🙏 äntligen nån som ser hur fel det är 😅 Min luftrenare dammsuger jag varannan vecka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Du missförstår mig. Jag köper att dammsugaren äter upp en del damm men frågan är om den samlar upp hälften och blåser upp andra halvan av dammet i luften när den kör runt?
Repetera samma nästa dag. Du säger att den i princip inte samlar upp någon damm andra varvet vilket också stämmer för det tar tid för fibrerna att lägga sig igen.

Ta bort allt tyg!
Plasta in mattan, ta ned alla gardiner och lägg i sopsäckar. Minimera allt tyg i hela lägenheten. Ta fram kläderna du behöver ur garderoben och låt den vara stängd i övrigt också.
Skippa helst sängen också och använd en luftmadrass eller liknande.

Stäng robotdammsugaren och använd inte den vanliga heller utan kör endast våttorkning. Damma även av tak och väggar.

Då har du minimerat alla källor till damm. Det borde underlätta felsökningen markant.

Alltså då kan jag lika gärna tömma hela lägenheten och flytta ur. Jag har öppen planlösning. Inga gardiner. Har funderat på att tömma allt men tror ju till 99% att det inte kommer hjälpa för dammet kommer inte från möbler/kläder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Tack 🙏 äntligen nån som ser hur fel det är 😅 Min luftrenare dammsuger jag varannan vecka!

Köpte du luftrenaren för att du hade enormt mycket damm?
Eller kan det vara ett filter i den som dammar av sig på något sätt och är "trasigt"?

Har du kollat dom andra förslagen till textiler än just soffan, som jag skrev?
Räcker att det bara är ett tygstycke som är uttorkat eller blivit solskadat.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Kan ju vara så att draget i klädkammaren är bra nog för att dammet inte ska orka lägga sig där.

Kök, klädkammare och badrum skulle jag säga har frånluftsventiler.

Så högt flöde har man inte I en lägenhet. Ingen vettig brf har det då det kostar avsevärt mer för uppvärmning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

En möjlighet är att det är från isoleringen. Gamla hus har ofta väldigt pulvrig gammal isolering som lätt dammar. Har själv ett gammalt hus och varje gång sotaren har varit på vinden så ser det ut som på dina bilder. Har du kollat så att det är tätt mellan lister och vägg/tak överallt? Även om det ser tätt ut så kan du gå runt och känna med handen om det drar någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Oj! Kan det vara så att nån granne kopplat torktumlare till systemet? Men då borde det fastnat när jag satt nylonstrumpa på insuget eller? Ja min frånluft är gemensam i huset vad jag förstår

Ja, det förekommer att folk gör så tyvärr.

Om så är fallet så borde det komma in "baklänges" från utsuget, inte genom insuget.

Men det borde rimligen drabba fler än bara din lägenhet i så fall (beroende på hur frånluften är designad förstås).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Köpte du luftrenaren för att du hade enormt mycket damm?
Eller kan det vara ett filter i den som dammar av sig på något sätt och är "trasigt"?

Har du kollat dom andra förslagen till textiler än just soffan, som jag skrev?
Räcker att det bara är ett tygstycke som är uttorkat eller blivit solskadat.

Köpte luftrenaren i hopp om att den skulle minska dammet. Har i perioder gått igenom textilier tex fleece morgonrockar, packat i sopsäckar och ställt undan. Det kommer ej från det. Detta är damm som kryper in precis överallt (förutom klädkammare) i elementen, på rören i badrummet på gångjärnen i badrumsskåpet på hatthyllan på allt. En filt eller liknade skulle aldrig ge upphov till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Det är inte alls omöjligt att flera grannar kopplat torktumlaren till frånluften i sin lägenhet och frånluftssystemet är nog inte dimensionerat för det och balansen blir garanterat skev så luften lär gå in i någon annans lägenhet istället för bara ut.
Så plugga dina frånluftsdon helt och se om det gör någon skillnad. Då får du ett större övertryck i lägenheten vilket bara är en fördel i dammjakten.

Eller har ni tvättstuga? I så fall borde dom sätta egen frånluft därifrån just för torkskåp/torktumlare så det inte trycks in bakvägen i alla andra lägenheter.

Skrivet av mrTLU:

Jo, precis. De är ju ofta monterade i ett stängt rum, så ev läckage hamnar ju där…
Långa slangar är ju också bra, man slipper byta eluttag som man ofta gör med vanlig dammsugare. Man slipper oväsendet. Stooooora dammpåsar. Bara priset som är lite avtändande egentligen. Plus kanske installationen.

Nånting vi har tänkt på jobbet som kan ställa till det, är ju om centralenheten står utanför rummet där man dammsuger… vad händer då liksom? Kommer man skapa undertryck i lokalen och suga in damm den vägen? jag vet inte, det är bara en av tankarna man kan ha med sig om det blir dags att ta in olika leverantörer som ska visa vad de har…

Dammsugaren skapar ett undertryck i huset/lägenheten eller hur man nu bor. Då är frågan vars luften kommer ifrån under den tiden, utifrån, tillluftskanalen, grannens torktumlare :).
Installation kan bli väldigt dyrt om man måste riva väggar för att dra rör... Slangen kan inte vara hur lång som helst utan att det blir för opraktiskt.

Blir det bara mer friskluft utifrån så skulle jag säga att det extra dammet därifrån är betydligt mycket mindre än vad en vanlig dammsugare missar när den blåser runt befintligt damm med utblåset. Jag tror starkt på centraldammsugare om möjligheterna finns men det löser inte TS problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, det förekommer att folk gör så tyvärr.

Om så är fallet så borde det komma in "baklänges" från utsuget, inte genom insuget.

Det är också kollat. Satt nylonstrumpa på utsuget i två veckor. Inte ett dammkorn har trillat ner men massor fastnat som ska ut. Se en av bilderna https://imgur.com/a/SIX4VVR

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Det är inte alls omöjligt att flera grannar kopplat torktumlaren till frånluften i sin lägenhet och frånluftssystemet är nog inte dimensionerat för det och balansen blir garanterat skev så luften lär gå in i någon annans lägenhet istället för bara ut.
Så plugga dina frånluftsdon helt och se om det gör någon skillnad. Då får du ett större övertryck i lägenheten vilket bara är en fördel i dammjakten.

Eller har ni tvättstuga? I så fall borde dom sätta egen frånluft därifrån just för torkskåp/torktumlare så det inte trycks in bakvägen i alla andra lägenheter.

Dammsugaren skapar ett undertryck i huset/lägenheten eller hur man nu bor. Då är frågan vars luften kommer ifrån under den tiden, utifrån, tillluftskanalen, grannens torktumlare :).
Installation kan bli väldigt dyrt om man måste riva väggar för att dra rör... Slangen kan inte vara hur lång som helst utan att det blir för opraktiskt.

Blir det bara mer friskluft utifrån så skulle jag säga att det extra dammet därifrån är betydligt mycket mindre än vad en vanlig dammsugare missar när den blåser runt befintligt damm med utblåset. Jag tror starkt på centraldammsugare om möjligheterna finns men det löser inte TS problem.

Har provat att plugga igen all ventilation och det gör noll skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Har provat att plugga igen all ventilation och det gör noll skillnad.

Har du testat att gå runt med maskeringstejp och trycka på alla ytor som väggar tak m.m. och se om det är någonstans du får extra mycket fibrer som fastnat?

Annars tror jag igen på att tejpa exakt allt. Sockeln mot golvet, mot tapeten och alla dörrkarmar mot tapet osv. Verkligen varenda skarv mellan olika material du kan hitta.

Hur är det med köket? Bakom skåp, under lister och via fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

En möjlighet är att det är från isoleringen. Gamla hus har ofta väldigt pulvrig gammal isolering som lätt dammar. Har själv ett gammalt hus och varje gång sotaren har varit på vinden så ser det ut som på dina bilder. Har du kollat så att det är tätt mellan lister och vägg/tak överallt? Även om det ser tätt ut så kan du gå runt och känna med handen om det drar någonstans.

Har försökt kolla men inte hittat något. Och det är lika i hela lägenheten. Finns inga lister i tak bara golv. Grannar borde också ha problem isåfall och de har de ej

Permalänk
Medlem

Så högt flöde har man inte I en lägenhet. Ingen vettig brf har det då det kostar avsevärt mer för uppvärmning

Jag har fläktdriven ventilation, och i badrummet är det luftdrag som känns. Inte känt efter i klädkammaren, men säkert liknande där. Dock går allt genom en värmeväxlare: bra på vintern, katastrof på sommaren.

Visa signatur

Permalänk

En släkting till mig hade ett liknande problem visade sig att det var innertaket i lägenheten som hade börjat "fälla", kommer inte ihåg exakt men de förra ägarna hade tydligen målat med fel färg ovan på den befintliga så det blev någon form av reaktion mellan dem (tog lång tid) och de började snöa inomhus, färgen var i samma nyans som den gamla färgen så det syntes inte förens de hade undersökt allt och tog in en stege och kollade innertaket. Blev till att skrapa rent samt måla nytt sen försvann problemet. Annars så får du analysera dammet i ett mikroskop då kan du kanske avgöra var det kommer ifrån.
Håller tummarna att du hittar en lösning på mysteriet

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag har fläktdriven ventilation, och i badrummet är det luftdrag som känns. Inte känt efter i klädkammaren, men säkert liknande där. Dock går allt genom en värmeväxlare: bra på vintern, katastrof på sommaren.

Att du känner är en sak men att det lämnar noll damm är ett annat 😉
oavsett styrka så borde de ligga damm i klädkammaren då det sugs under dörr och sen upp i donet. Om något så är kanske flödet lägre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Har du testat att gå runt med maskeringstejp och trycka på alla ytor som väggar tak m.m. och se om det är någonstans du får extra mycket fibrer som fastnat?

Annars tror jag igen på att tejpa exakt allt. Sockeln mot golvet, mot tapeten och alla dörrkarmar mot tapet osv. Verkligen varenda skarv mellan olika material du kan hitta.

Hur är det med köket? Bakom skåp, under lister och via fläkten?

Har tejpat alla glipor jag sett men nej kan nog inte tejpa in allt. Måste anlita nån som kan ta hand om detta 😅

Permalänk
Skrivet av Oila:

Jag är ganska säker på att alla som har skrivit något i denna tråd inser att något är väldigt fel! Frågan är hur pass öppen du är att verkligen ta till dig alla råd du får och att seriöst testa de olika förslag i praktiken? Här krävs det nog mer faktiska och handfasta tester istället för rena antaganden. Även vissa mätningar kan eventuellt behöva göras, men det behöver inte alltid vara dyrt.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund!

Permalänk
Medlem

Att du känner är en sak men att det lämnar noll damm är ett annat 😉
oavsett styrka så borde de ligga damm i klädkammaren då det sugs under dörr och sen upp i donet. Om något så är kanske flödet lägre

Detta ovan är inte jag med damm problemet 😅 nån annan pratar om sin ventilation här också