Netflix via Telia.. Ja/nej?

Permalänk

Netflix via Telia.. Ja/nej?

Finns det någon direkt nackdel i att ha Netflix via min operatör (Telia). Jämfört med hur det fungerar idag, som ett externt/eget abonnemang?

Anledningen till min fråga, är för att jag fick ett ganska bra(?) erbjudanden från Telia som inkluderar flera streamingtjänster (inkl. Netflix), och jag kommer dessutom att tjäna runt 60 kronor i månaden på detta.

Just nu har jag ett kanalpaket via Telia som jag inte nyttjar, men jag använder deras "Telia Play hub" för att istället se på Netflix, Youtube etc.

Idag betalar jag 199 kr i månaden för tv-kanalerna (som jag ALDRIG tittar på), utöver det betalar jag för ett separat/vanligt abonnemang hos Netflix på 159 kr i månaden. Total kostnad blir då 358 kronor.

Men jag kan välja att ta bort tv-paketet helt, och istället bara fortsätta att använda Netflix, YouTube och annan streaming via deras tv-hub. Så om jag väljer deras streaming-paket, får jag Netflix, max (basic), Amazon Prime Video och Disney+ för totalt 299 kronor.

Det låter liiite för bra för att vara sant, så det finns säkert något som Telia inte berättar.
Ja, det är det. Man får t ex stå ut med lite reklam i max. Vet inte hur det är för de andra tjänsterna, men tydligen skulle Netflix fortfarande vara reklamfri för mig.

Någon som har denna lösning, eller kanske vet vilka andra "fällor" som finns med att ha dessa tjänster via Telia?
Jag är nybliven sjukpensionär och har en ganska usel ekonomi, så om jag kan minska lite utgifter OCG dessutom få tillgång till flera streamingtjänster, är det ju kanon.

Permalänk
Medlem

Det som du erbjuds från Telia till deras grundpris är väl också Netflix standard och inte 4K, värt att ha i åtanke om du vill ha 4K.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Det som du erbjuds från Telia till deras grundpris är väl också Netflix standard och inte 4K, värt att ha i åtanke om du vill ha 4K.

Exakt! Riktigt dåligt för att vara 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Finns det någon direkt nackdel i att ha Netflix via min operatör (Telia). Jämfört med hur det fungerar idag, som ett externt/eget abonnemang?

Anledningen till min fråga, är för att jag fick ett ganska bra(?) erbjudanden från Telia som inkluderar flera streamingtjänster (inkl. Netflix), och jag kommer dessutom att tjäna runt 60 kronor i månaden på detta.

Just nu har jag ett kanalpaket via Telia som jag inte nyttjar, men jag använder deras "Telia Play hub" för att istället se på Netflix, Youtube etc.

Idag betalar jag 199 kr i månaden för tv-kanalerna (som jag ALDRIG tittar på), utöver det betalar jag för ett separat/vanligt abonnemang hos Netflix på 159 kr i månaden. Total kostnad blir då 358 kronor.

Men jag kan välja att ta bort tv-paketet helt, och istället bara fortsätta att använda Netflix, YouTube och annan streaming via deras tv-hub. Så om jag väljer deras streaming-paket, får jag Netflix, max (basic), Amazon Prime Video och Disney+ för totalt 299 kronor.

Det låter liiite för bra för att vara sant, så det finns säkert något som Telia inte berättar.
Ja, det är det. Man får t ex stå ut med lite reklam i max. Vet inte hur det är för de andra tjänsterna, men tydligen skulle Netflix fortfarande vara reklamfri för mig.

Någon som har denna lösning, eller kanske vet vilka andra "fällor" som finns med att ha dessa tjänster via Telia?
Jag är nybliven sjukpensionär och har en ganska usel ekonomi, så om jag kan minska lite utgifter OCG dessutom få tillgång till flera streamingtjänster, är det ju kanon.

Som redan nämnts så är det inte 4K som man får med Telia och det erbjudandet. Så om det inte stör dig så kan du tjäna några kronor. Men om du råkar ha någon familjemedlem (eller vän) som har Netflix som denne betalar för så kan han eller hon skapa ett extra-abonnemang för 55kr som du kan använda. Jag "snyltar" på min brorsas Netflix på det sättet. Swishar honom pengarna så det inte blir någon extra kostnad för honom.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

199 kr/mån är vad jag betalar för Netflix Premium (4K), Disney + Premium (4K) 139 kr/mån.

Både 4K Netflix/Disney + apparna körs på 4K Apple TV/4K Google TV Streamer.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande lösning här i Norge. Här får vi ett visst antal "poäng" hos Telenor inkluderat i bostadsrättsföreningens gruppavtal, och så kan vi välja om vi vill använda dem till streamingtjänster som Netflix/Max/Discovery+/SkyShowtime/NatGeoNow eller på att uppgradera hastigheten på bredbandet.
Enda nackdelen jag har märkt är att det kan vara lite småmeckigt när man byter mellan tjänster, så läs på hur det funkar hos dig. Är det t.ex. begränsningar på hur ofta man kan byta? (Här med Telenor tror jag man behöver vänta en månad från att man har bytt innan man kan byta nästa gång.)
Om du t.ex. byter från Netflix till Max, kommer då ditt Netflix-konto gå över till att debiteras på ditt kort istället för från Telia eller blir det avslutat (svårt att tänka mig det iofs) eller blir det pausat så att du kan återaktivera det vid senare tillfälle (hade väl varit rimligast om de vill få tillbaka sina kunder)?

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Man tjänar sällan pengar på att spendera pengar, däremot kanske du sparar pengar på att köpa x istället för y.

En sak jag tänker kan vara en nackdel är vad som händer om/när man säger upp abonnemanget hos leverantören. Blir man då av med sitt konto och får börja på ny kula med listor, redan sett, betyg man har gett osv om man vill fortsätta med de streamingtjänsterna enskilt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34