Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag har ca 130kvm + lika stor källare. Betong/lekarblock nere i källaren och trä/gips på markplan. Jag kör med en U6+ accesspunkt från Ubiquiti placerad centralt i taket på markplan och har fullgod täckning i hela huset plus uteplatsen utanför. Då har jag inte dragit upp signalstyrkan på max. Jag får inte full hastighet överallt såklart, men där det är som sämst under garaget bakom flertal betongväggar får jag ca 30Mbit.

Det finns kraftigare prylar från Ubiquiti om man vill ha ännu bättre täckning men många underskattar hur långt man kommer på bara en bra AP i en villa.

Om jag var du skulle jag prova med en U7 AP (eller U6+ om du vill spara pengar och inte vara lika framtidssäkrad) om du kan placera den på en någorlunda central plats. Anslut med kabel till befintlig router och stäng av trådlösa på Netgear routern (glöm inte köpa rätt PoE injector om det inte följer med den AP du väljer). Om du känner att det inte räcker till går det alltid att köpa mer prylar senare.

Ubiquiti har inte bättre styrka på wifi än någon annan trådlös router. Max effekt på wifi signaler är reglerat, så man får inte sända på högre effekt än vad regleringen tillåter. Visst kan antennernas utformning och routerns hölje påverka lite, men man ska inte tro att man magiskt kan få bättre täckning från en router till en annan oavsett tillverkare.

Placering är a och o, så att jämföra t.ex. en Ubiquiti som man ofta monterar i takhöjd, med en "vanlig" router som man placerat på golvet, ett bord, en hylla eller annat, ger ju självklart sken av att Ubiquitis produkter är bättre.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawmi:

Hej,

Har haft en son enorm problem nu med mina mesh lösningar. Hade i början Google och sedan skaffade jag Netgear Orbi RBR850 mesh med en sattelit.

Men aldrig mer Google eller Netgear. För mycket problem, så som tappat nätverket konstant, saker och ting går snabbt ena dagen och sedan har jag knappt tillgång till enheterna för det går så segt.

Jag spelar mycket, vi har en en hel del smart Home enheter samt familjen har en hel del enheter som telefoner, iPad m.m.

Jag har läst på en hel del om Asus zenwifi BQ16.
Men många på Reddit och andra forum verkar ha liknande problem som jag har idag. Tror inte så kallade mesh lösning är så bra.

Då är frågan ska jag köra på en router + AP-punkter?
I och med jag har kört mesh enligt ovan i så många år så vet jag inte vad som är det bästa med den här lösningen. Hade tänkt med en High end router och sedan 2-3 på punkter. Vad rekommenderar ni för router? Gärna med wifi7. Den här gången vill jag ha det bästa och att jag slipper lägga ned flertal timmar på omstart, reset m.m så struntar i prislappen för den bästa routern.

Ursäkta för eventuell stavfel, sitter med telefonen då mitt nätverk har gett upp igen….

Tack på förhand.

Själv kör vi tp-link mesh här hemma och är väldigt nöjda. 4rok på 98kvm med nästan enbart betongväggar.
Min enhet är kopplad direkt via kabel medans dom två andra noderna sitter i 2 av grabbarnas rum som tar emot signal trådlöst men dom kör via kabel in i datorn.

Dom får ut ca 500/500 "trådlöst" men laggfritt är det iallafall.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ubiquiti har inte bättre styrka på wifi än någon annan trådlös router. Max effekt på wifi signaler är reglerat, så man får inte sända på högre effekt än vad regleringen tillåter. Visst kan antennernas utformning och routerns hölje påverka lite, men man ska inte tro att man magiskt kan få bättre täckning från en router till en annan oavsett tillverkare.

Placering är a och o, så att jämföra t.ex. en Ubiquiti som man ofta monterar i takhöjd, med en "vanlig" router som man placerat på golvet, ett bord, en hylla eller annat, ger ju självklart sken av att Ubiquitis produkter är bättre.

Jag har inte hävdat något av det du påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag har inte hävdat något av det du påstår.

Det har jag inte sagt heller, men man skulle kunna tolka ditt inlägg så när du skriver kraftfullare osv. Ville förtydliga så att inte någon tror att man får kraftigare wifi med router x än med router y.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34