9070 / XT - Owners club

Permalänk
Medlem

-95mV, inga andra ändringar och bara testat lite snabbt (började på -70, Sapphire pulse xt). Kortet verkar gilla det än så länge! Körde superposition (4K preset) och får ungefär samma resultat som det fabriksöverklockade (över 3000 mHz) https://www.sweclockers.com/test/40800-sapphire-rx-9070-xt-ni...
Ska se när jag hinner testa lite mer, något bra förslag på vad man ska köra för att belasta och utvärdera lite enkelt? Antar att en spelkväll utan krash blir det riktiga slutprovet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

@Nimin upplever du inte att 9070 XT blir begränsad av din CPU? Kanske svårt att säga då en bättre CPU oftast hjälper generellt ändå.

Jo, märker att min 5600X bottleneckar.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Vet nån hur man får overclocken i Adrenalin att överleva en reboot? Jag måste manuellt slänga på den på nytt varje gång jag startar datorn och det är sjukt frustrerande.

Vet någon hur man fixar?

Min sparas vid omstart. Har bara tryck på Apply.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Jo, märker att min 5600X bottleneckar.

Kör också med samma cpu och väntar på mitt 9070xt pulse. Jag bör väl klara mig ett tag innan jag också behöver uppgradera resten av hårdvaran? Inte så sugen att även uppgradera resten när man precis köpt ny gpu

Sitter på ett gtx 1070 idag

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Verkat som jag har hittat min goa inställning nu utan krascher!

-90mV och -10% PL

Få ut:

• Runt 3 000 MHz

• 285W TBP ner från 316W

• Fan Speed runt 1700 RPM

Min Terra på skrivbordet går mycket svalt och nästan intill knäpptyst!

Skrivet av Nimin:

Min sparas vid omstart. Har bara tryck på Apply.

Bredvid "Stress Test" fliken där det finns båda "Export/Import profile".
När du har hittat din egen "goa" undervolt inställning, exportera du ut din profil sparat någonstans i din datorn.
Efter det kommer inte Adrenalin startar om inställningarna, skulle dem göra det är det bara att importera in din profilen igen.. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag har 7900xtx så det går inte att använda.

Jaha okej, planera du stannar kvar med 7900 XTX eller ska du ta hoppet till 9070 XT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Kör också med samma cpu och väntar på mitt 9070xt pulse. Jag bör väl klara mig ett tag innan jag också behöver uppgradera resten av hårdvaran? Inte så sugen att även uppgradera resten när man precis köpt ny gpu

Sitter på ett gtx 1070 idag

e eg skitsamma, testa köra 3d mark firestrike så kommer du se att cpun för gpu score inte spelar nån roll, så om du ska köra i högre inställningar så kommer din cpu funka bra. Du kan leka med dina minnen/IF om du vill ha lite mer boost i spel som är inte liga gputunga.

cpu flaskad som bara den i warzone med 12700k även då den e maxtunad, dock kan jag pilla lite mer med minnena med det tar sån tiiiiid

ska testa med 7800x3d maskinen men med mina andra gpuer som 6900xt/6950xt å tom 7900xtx så var det samma visa som det är nu, dvs man är på samma fps som nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det måste man inte, fungerar helt ok utan.
enbart vid felsökning kör jag i felsäkert läge. Vilket aldrig behövts

Programmet rekommenderar ju själv att det bör köras i Safe Mode.

Aja, jag kör vidare i Safe Mode och du kör i Normal Mode - alla är glada.

Skrivet av liten_lemmel:

Nix, men det har löst sig. Vid sista uppstarten får jag inte längre felmeddelandet och allt fungerar som det ska.
Förutom att Windows inte låter mig köra 2560x1440.

Har aldrig kört DDU i safe mode och tycker inte det ska behövas. Förr har jag enbart avinstallerat drivrutiner, physx, Adrenalin, GeForce experience och allt vad det heter på sedvanligt vis, stängt av och bytt kort. Har funkat hur bra som helst. Inga konstigheter eller prestandaproblem trots att jag gått från nVidia till AMD och tillbaks till nVidia. Allt utan DDU.

Jag var dock tvungen av disabla och sedan åter-enabla "Above 4G" och Re-bar i BIOS för att Adrenalin skulle fatta att det var aktiverat. Detta läste jag ska vara vanligt vid uppdatering av BIOS så det berodde säkert på det.

Gött att det löste sig för dig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Min XT Pulse blåser genom Timespy på -180mv 33k gpu score, men kryper man över -90mv i Steel Nomad blir det väldigt osäkert och kraschar 10+ loops in i stresstestet. Lirade Star Citizen ett par timmar med -80mv 2700mhz fast timing +10% power och det verkar rätt säkert, känns som en vettig vardagsöverclock då det knappt blir varmt överhuvudtaget.

Permalänk

Kört lite kcd2 nu med tuf XTn, upplever att skuggningen är hyfsat bristfällig, har det med spelet eller mina egna inställningar att göra? Har freesync på skärmen, fsr 3.1 aktiverat och kör på ultra settings in game. Någon som upplevt samma?
Typ av problem: skuggor på distans kommer och går beroende på distans från objektet skuggan faller på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

e eg skitsamma, testa köra 3d mark firestrike så kommer du se att cpun för gpu score inte spelar nån roll, så om du ska köra i högre inställningar så kommer din cpu funka bra. Du kan leka med dina minnen/IF om du vill ha lite mer boost i spel som är inte liga gputunga.

cpu flaskad som bara den i warzone med 12700k även då den e maxtunad, dock kan jag pilla lite mer med minnena med det tar sån tiiiiid

ska testa med 7800x3d maskinen men med mina andra gpuer som 6900xt/6950xt å tom 7900xtx så var det samma visa som det är nu, dvs man är på samma fps som nu.

Kommer köra i 1440 så borde vara ok. Skulle vilja fixa nina minnen. Därför jag köpte mitt mobo o specifika minnen. Men hatar att behöva ta bort gpu sen för att få bort cmos batteriet xD men vill väldigt gärna tuna minnen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Stäng av fast startup i Windows. Det är en gammal bugg.

Hjälpte dessvärre inte... samma skit ändå. Ganska frustrerande. Inte imponerad av Adrenaline tyvärr.
Finns något alternativ för att lösa clocks och andra gpu-relaterade inställningar, eller är man fast vid Adrenaline?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Hjälpte dessvärre inte... samma skit ändå. Ganska frustrerande. Inte imponerad av Adrenaline tyvärr.
Finns något alternativ för att lösa clocks och andra gpu-relaterade inställningar, eller är man fast vid Adrenaline?

MSI Afterburner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

MSI Afterburner

Ah det funkar till amd också förstås. Dock kvarstår det väl att adrenaline krävs för alla övriga spelinställningar och annat? Adrenaline verkar ju tyvärr ganska ökänt utifrån reddit osv 😅

Permalänk
Medlem

Fick mitt 9070XT i måndags, köpt för MSRP vid släppet - dock ca. 30min efter på Webhallen som verkade släppa Asus korten senare(fanns då 47 i lager).
Gick ifrån ett 7800XT som vart mitt första Radeon kort på över 22år, så man kan väl säga att man varit slaviskt bunden till Nvidia i många år. Varit enormt nöjd sett till både prestanda och kvalité med mitt gamla kort, men kände nu inför all hype kring 9070 korten att jag verkligen ville uppgradera om priset kändes bättre än Nvidia´s senaste släpp.
Kortfattat av de jag hunnit prova mellan arbetspassen i veckan:
FSR 4.0 (testat i blackops 6) vart ett rejält kliv när de gäller bildkvalitén. Väldigt skarpa detaljer och de känns nästan som att spela med högsta antialiasing och anisotropic filtering jämfört med FSR 3. Super nöjd bara över att se den utvecklingen faktiskt.
Inte hunnit prestanda testa i större utsträckning ännu, men en snabb koll via Black myth Wukong benchmark tool visade betydligt högre FPS. Och härnäst på tur tror jag blir Alan Wake 2 där techpowerup påvisade prestanda i hög klass.

En annan del som jag personligen uppskattar är att de förbättrat äldre encoders(H264 och H265) och inte bara AV1 prestandan. Något jag verkligen använder i PC baserade VR spel med mitt Quest3. Detta är ju något som AMD legat på efterkälken med länge, särskilt sett till de äldre H264 och H265, medans AV1 kom med förra generationens grafikkort. Så känns som en bra prestanda boost för min rigg på fler plan än bara rå spelprestanda.

En bugg jag råkat ut för dock som kanske kan vara som ett tips för andra - Windows 11 har efter uppstart av datorn 2 dagar i följd bytt ut den senaste versionen av AMD Adrenalin + drivrutinerna till den äldre 24.x.x versionen. Detta upptäckte jag inte förens jag såg att FSR 4.0 fattades i spel där detta integrerats redan. Så efter lite googlande och test med DDU så fick jag installera den senaste versionen (25.3.1) igen och peppar peppar så har den fått stanna kvar.
Detta vart något jag vart med om när jag precis hade införskaffat mitt 7800XT också, vilket då åtgärdades av Microsoft om jag minns rätt. Men kan definitivt vara något att ha koll på, särskilt för er som verkar ha problem att få settings att sparas då vissa features helt enkelt inte finns med i den äldre versionen men ändå kan visas i Adrenalin(såg bla AI fliken som inte finns i den versionen låg kvar).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT OC 16GB | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Skrivet av ackwell:

Jag håller med, min reaktion var snarlik! Trodde det skulle vara ganska varmt eller högljutt med tanke på att den drar en hel del ström, men det var ju svalare än min gamla kort som också var svalt. Och det blir inte särskilt varmt ens när man försöker pusha det heller.

Yeah mitt gamla 3080 drar lätt iväg till typ 70+ grader för minsta lilla! Nu körde igenom MH wilds benchmark hörde knappt kortet!

Instämmer riktigt imponerad och nöjd!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av Ludde:

Jag har haft lite problem med driver timeouts. Några gånger under spelande och även vid surf/youtube. Jag Körde DDU innan jag installerade kortet, men "Nvidia Graphics Driver" fanns ändå kvar i Windows.

Problemet verkar ha löst sig efter att jag körde DDU igen, denna gång i safe mode. (Precis som man blir uppmanad att göra vid start...)
Klantigt gjort av mig, men det finns säkert fler raketforskare där ute, så om ni har liknande problem, kör DDU i Safe Mode om ni inte gjort det!

Bortsett från det, så är jag otroligt nöjd med mitt Sapphire 9070XT Nitro+. Mina chassifläktar överröstar grafikkortet under spel, vilket jag aldrig vart med om tidigare. I princip ljudlöst. Kortet verkar gå rätt svalt än så länge, GPU 55c, GPU Hotspot 70c, VRAM hotspot 84c.

Tankade ner 3DMark och passade på att köra några repor Time spy medan jag städade lite. Rätt menlöst egentligen, men kul att se hur ens kort presterar.

Stock settings: https://www.3dmark.com/spy/54102447 (29891 Graphics score)

-100mV Voltage offset, 2700MHz VRAM med fast timing, +10% Power limit, +150MHz Core offset: https://www.3dmark.com/spy/54104024 (32236 Graphics score)
<Uppladdad bildlänk>

Hur håller sig kortet i spel med dom inställningarna? Jag har haft problem med stabilitet i spel som kräver "mindre" typ pubg å cs. Testade att dra ner VRAM till 2650 men inte hunnit testa än.

Permalänk
Medlem

Kolla tempen på minnena, iallafall 9070XT Pulse kortet får olämpligt varma minnen jämfört med de andra två temperatursensorerna.

Minnena på mitt var uppe i 92 grader när jag körde Unigine Superposition benchmarken.

Också värt att notera, mitt kort rapporterade 354W som högsta användning, då på ämnet om man skall använda en (daisy chain) eller två kablar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Hur håller sig kortet i spel med dom inställningarna? Jag har haft problem med stabilitet i spel som kräver "mindre" typ pubg å cs. Testade att dra ner VRAM till 2650 men inte hunnit testa än.

Verkar lira fint i CS i alla fall. Inte testat pubg än!

Permalänk
Medlem

Äsch, Reaper XT med -75mV och efter 5 timmars Nobody Wants to Die-spelande frös systemet. Gick ner på -50mV nu så får vi se Slutar säkert med att jag kör stock settings till slut!

Permalänk
Medlem

Har nu suttit och pillat på lite inställningar för GPU (9070xt Asus prime), har nu -75mV, +100 Max MHz, -10 power limit, VRAM max 2600MHz.
Kör jag -100mV så crashar det i BF2042, har inte hunnit testa fler spel under längre tid ännu.

Temp vid syntetiska tester ligger runt
GPU: 52-54
GPU hotspot: 78-80
VRAM: 83-85

Blev även en uppgradering till en 9800x3d CPU nu som jag installerade igår, CPU'n har standard inställningar just nu men ska testa justera lite framöver.

Här är lite test resultat för de intersserade
Time Spy:

https://www.3dmark.com/spy/54182762

Dold text

Time Spy Extreme:

https://www.3dmark.com/3dm/128509805?

Dold text

Steel Nomad:

https://www.3dmark.com/3dm/128510147?

Dold text

Speed Way:

https://www.3dmark.com/3dm/128510560?

Dold text

Riktigt nöjd med både GPU och CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Har nu suttit och pillat på lite inställningar för GPU (9070xt Asus prime), har nu -75mV, +100 Max MHz, -10 power limit, VRAM max 2600MHz.
Kör jag -100mV så crashar det i BF2042, har inte hunnit testa fler spel under längre tid ännu.

Temp vid syntetiska tester ligger runt
GPU: 52-54
GPU hotspot: 78-80
VRAM: 83-85

Blev även en uppgradering till en 9800x3d CPU nu som jag installerade igår, CPU'n har standard inställningar just nu men ska testa justera lite framöver.

Här är lite test resultat för de intersserade
Time Spy:

<Uppladdad bildlänk>
https://www.3dmark.com/spy/54182762

Dold text

Time Spy Extreme:

Dold text

Steel Nomad:

Dold text

Speed Way:

Dold text

Riktigt nöjd med både GPU och CPU

Tycker personligen att värmen är så hög även vid undervolt? Vad har du för power draw? 260ish?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på mitt 9070xt Pulse. Tror vi att mitt Corsair RM850X v2(80+ gold) klarar kortet? Detta psu är inte ATX 3.x är värt att nämna. Kör med amd 5600x också med fyra 120mm rgb chassi fläktar samt en Corsair aoi kylare med två 120mm fläktar.

Planen är att undervolta gpun när de kommer. Tänker mest på hur kortet har sina peakar om det kan kan dra för mycket med 850w nätagg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Jag väntar fortfarande på mitt 9070xt Pulse. Tror vi att mitt Corsair RM850X v2(80+ gold) klarar kortet? Detta psu är inte ATX 3.x är värt att nämna. Kör med amd 5600x också med fyra 120mm rgb chassi fläktar samt en Corsair aoi kylare med två 120mm fläktar.

Planen är att undervolta gpun när de kommer. Tänker mest på hur kortet har sina peakar om det kan kan dra för mycket med 850w nätagg?

Ja utan problem du kommer som mest ha ~ 500W power draw. Titta på 5090 som peakade på 710W

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att värmen är så hög även vid undervolt? Vad har du för power draw? 260ish?

Drar runt 285w vid -10 power, är 315w stock. Är väl något varm kanske men under 90grader så är jag nöjd
Testade även +10% men då drar den 350w och inte mycket bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Jaha okej, planera du stannar kvar med 7900 XTX eller ska du ta hoppet till 9070 XT?

Stannar kvar med 7900XTX men hade skaffat en 9070 XT om jag hade något sämre. Kommer de med nån liknande nästa generation så slår jag till. I vanligt raster har både GPU liknande fps men 9070 XT med FSR4 är riktigt attraktiv så i valet mellan 9700XTX och 9070XT, definitivt 9070XT.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Drar runt 285w vid -10 power, är 315w stock. Är väl något varm kanske men under 90grader så är jag nöjd
Testade även +10% men då drar den 350w och inte mycket bättre prestanda.

Jo men det är med - 75mV. Gör du samma på gröna laget har du temps runt 70 på vram och ditt kort är helt nytt!

Tycker det känns som de har snålat på något, så varmt bör inte korten vara med UV

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo men det är med - 75mV. Gör du samma på gröna laget har du temps runt 70 på vram och ditt kort är helt nytt!

Tycker det känns som de har snålat på något, så varmt bör inte korten vara med UV

Kan man jämföra dom då rakt av? Jag har ingen aning men de kanske mäter lite olika och AMD tex är mer "ärliga" med deras? Inget påstående utan bara en tanke.

Sen om man kör gröna laget så får man ju en strömkontakt som blir så varm så den smälter Heller lite varmare vram då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Kan man jämföra dom då rakt av? Jag har ingen aning men de kanske mäter lite olika och AMD tex är mer "ärliga" med deras? Inget påstående utan bara en tanke.

Sen om man kör gröna laget så får man ju en strömkontakt som blir så varm så den smälter Heller lite varmare vram då

Det vet jag inte men antar det? Nvidia kör generellt lägre tillåten temp än amd.
Sen om du tittar delta så har man alltid, alla gpuer, haft <15C delta mellan hotspot och gpu temp. Amd har 25-30C vid ett nytt kort.
Tittar du i 7000 tråden så klagar folk på varma kort redan vid 20C delta

varma vram ger samma effekt som bränd kontakt, obrukbar produkt då varma minnen ger artefakter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det vet jag inte men antar det? Nvidia kör generellt lägre tillåten temp än amd.
Sen om du tittar delta så har man alltid, alla gpuer, haft <15C delta mellan hotspot och gpu temp. Amd har 25-30C vid ett nytt kort.
Tittar du i 7000 tråden så klagar folk på varma kort redan vid 20C delta

varma vram ger samma effekt som bränd kontakt, obrukbar produkt då varma minnen ger artefakter.

Ja jag vet faktiskt inte, personligen tror jag det är helt okej om vram går upp till 100grader utan problem så jag är inte ett dugg orolig för 80-90grader