Western Digital slutar tillverka SSD:er – Sandisk tar över

Permalänk
Medlem

Tja, det finns ju fortfarande ett dussin tillverkare och tre dussin rebranded så... men personligen så tycker jag har de vart OK för priset.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Tror att det sitter kvar mycket från förr.
Själv väljer jag bara WD och Samsung av egen erfarenhet då jag inte haft en enda krasch med dessa diskarna (WD mekanisk och Samsung SSD) men haft krasher med andra märken, både mekaniska och ssd.
Kanske är mer skitsamma idag men jag håller mig till det som fungerar.

Skrivet av norrby89:

Ja förmodligen mycket sånt som ligger kvar antar jag, har själv just nu en kioxia ssd men va mer eller mindre bara för att prova på grund av ett antaganted att dom gör riktigt bra grejer då deras server prylar är mer eller mindre topp of the line när det kommer till sdd.

WD, Samsung och Kioxia är i princip de ledande tillverkarna sedan begynnelsen. Kioxia är ungefär som Seasonic är för PSUs, dvs mer eller mindre "grundarna" av sin respektive komponent.

Har själv personligen aldrig kört Kioxia, men hört mycket gott om dem samt även ovan historia från flera håll. Kan vara felaktigt dock.

Däremot Samsung har jag personligen kört sedan flertalet år tillbaka, dels efter att ha hört mycket gott om dem samt från flera respektabla SIs (System Integrators, ie Puget Systems), att Samsung har bland de lägsta RMAs när det kommer till SSDs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

WD, Samsung och Kioxia är i princip de ledande tillverkarna sedan begynnelsen. Kioxia är ungefär som Seasonic är för PSUs, dvs mer eller mindre "grundarna" av sin respektive komponent.

Har själv personligen aldrig kört Kioxia, men hört mycket gott om dem samt även ovan historia från flera håll. Kan vara felaktigt dock.

Däremot Samsung har jag personligen kört sedan flertalet år tillbaka, dels efter att ha hört mycket gott om dem samt från flera respektabla SIs (System Integrators, ie Puget Systems), att Samsung har bland de lägsta RMAs när det kommer till SSDs.

Jag måste glidit in från en alternativ dimension. Hade aldrig hört talas om Kioxia innan i år och lite koll har jag försökt ha på SSD-märken. Ser att de har ursprunget i Toshiba. På vilket sätt är de grundare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tråkigt att höra! Supporten har varit en av de starka trumfkorten med WD. De har förmodligen naggat det sista åren.

Gissar att återförsäljargarantin hade passerat?

Diskarna är runt 14 månader gamla.
ÅF hänvisar till tillverkaren.
3 års garanti.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag nog aldrig köpa en mekanisk disk igen, så skönt o slippa kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jag måste glidit in från en alternativ dimension. Hade aldrig hört talas om Kioxia innan i år och lite koll har jag försökt ha på SSD-märken. Ser att de har ursprunget i Toshiba. På vilket sätt är de grundare?

Så vitt jag förstått det:

Kioxia är ett dotterbolag av Toshiba. Grundar sig i ett par uppköp de gjorde under 2010-talet (däribland OCZ efter att det företaget totalfallerade). Runt 2018-2019 valde de att göra en nysatning på minnesmarknaden och skapade ett nytt dotterbolag (Toshiba Memory Holding Corporation) som sedan döptes om till Kioxia kring slutet av 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

3 års garanti.

Precis, räkna med internationell frakt när de ska skickas in för garanti. Fick t.ex. skicka min Corsair AX-nätdel till Nederländerna med någon svindyr flygfrakt (kostade ca 700 kr) när fläkten började låta som en stenkross, trots att jag haft nätdelen mindre än ett halvår. Efter det gjorde jag en lång paus med att köpa några komponenter från Corsair på ca 10 år.

Det är tyvärr det enda språket de förstår, är bara inte tillräckligt många som gör likadant antagligen. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Märkligt beslut kan man ju tycka, men visst, prisbilden indikerar att flashminnesmarknaden är rätt överetablerad.

Skulle säga tvärt emot. Även om flashminnesmarknaden är överetablerad så sker det ändå något form av oligopol där priserna hålls uppe konstant, och så fort de droppar så hittar de på någon ursäkt för att höja priserna igen. Så vi behöver fler konkurrenter som kan driva ner priserna.

På den mekaniska sidan finns bara enterprise-segmentet kvar där de kan ta hur mycket betalt de vill då företagen inte har något val annat än att betala för att hänga med det ständiga behovet av mer lagring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, räkna med internationell frakt när de ska skickas in för garanti. Fick t.ex. skicka min Corsair AX-nätdel till Nederländerna med någon svindyr flygfrakt (kostade ca 700 kr) när fläkten började låta som en stenkross, trots att jag haft nätdelen mindre än ett halvår. Efter det gjorde jag en lång paus med att köpa några komponenter från Corsair på ca 10 år.

Det är tyvärr det enda språket de förstår, är bara inte tillräckligt många som gör likadant antagligen. 🤷‍♂️

Köpte du det i Sverige? Är det ens lagligt isåfall...?

Kompisens Corsair RM650x small för ett par år sen, skickade in det med förbetald fraktsedel och fick tillbaka ett nytt kanske 2 veckor senare. Kostade 0 kr.
Minus till Webhallen där dock iom att de inte heller tog ansvar för att nätagget var för gammalt -- typ 4 år, med 10 års garanti.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jahas, har relativt nya 3st SN770 med 5 års garanti. Hur blir det då om någon pajjar om 4?

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Jahas, har relativt nya 3st SN770 med 5 års garanti. Hur blir det då om någon pajjar om 4?

Så länge återförsäljaren du köpte av finns kvar är det dem du ska reklamera till.
Om de inte finns kvar så gäller ju att så länge Western Digital finns kvar får du väl prata med dem.
Bara för att de slutat tillverka din produkt upphör ju inte deras ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

3 års garanti.

ÅF måste ta ansvar, de kan inte hänvisa till tillverkaren.
Stå på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kioxia verkar göra mycket SSD för servrar.
Har inte använt de själv, men verkar som de är bra men dyra.

Du får gratis frakt om du beställer en Kioxia Data center SSD från ProShop
Kioxia CD8P-R Series - Data Centre - 30720 GB

Permalänk
Medlem

Lägga ner SSD och satsa på mekaniska snurrdiskar, ett företag med framtidsvisioner!

Måste säga att jag är förvånad över att vi inte sett fler hybriddiskar, 8TB HDD med stor SSD cache känns som att det skulle vara otroligt välpresterande och kostnadseffektiv disk i många scenarion.

Men kanske inte tillräckligt många för att marknaden är stor nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Så länge återförsäljaren du köpte av finns kvar är det dem du ska reklamera till.
Om de inte finns kvar så gäller ju att så länge Western Digital finns kvar får du väl prata med dem.
Bara för att de slutat tillverka din produkt upphör ju inte deras ansvar.

Thx. Fick ett svagt minne efter inlägget. Att jag läst nån gång att folk fått en nyare generation gpu på garantin. Då deras gamla ej fanns mera. Så löser sig nog, ifall att.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kioxia

"In the early 1980s, while still part of Toshiba, the company was credited with inventing flash memory."

Permalänk
Kontot avslutas

Hade ett par externa WD-diskar (mekanisk) för 14-15 år sedan som jag hade i något år innan jag helt gick över till SSD. Mer erfarenhet av märket och deras produkter har jag inte, men de fungerade utan problem under den tid jag hade dem.

Har flertalet minneskort från SanDisk som fungerar utan problem, så deras SSD:er gör förhoppningsvis också det. Jag har dock inga planer på att välja annat än Kingston, som jag kört med i många år när det gäller SSD samt RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kioxia

"In the early 1980s, while still part of Toshiba, the company was credited with inventing flash memory."

Där ser man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Så SSDSD eller SDSSD?

Förmodligen S3D2, R2D2's okända kusin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Förmodligen S3D2, R2D2's okända kusin...

FCKGW? Hans brylling i dåliga kretsar?

Permalänk
Medlem

Körde WD mekaniskt länge på den där förra tiden, men senaste decenniet har jag valt Toshiba för det. Har dock en SN750 NVMe. Det här är väl mer en uppdelning av varumärken för olika saker än något annat.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, jag köpte det till och med av dåtidens största IT-leverantör i Sverige, kända för sin goda kundservice. Problemet var väl delvis att både nätdelen och fläkten fungerade, rent tekniskt, och sugiga garantivillkor finns det nog i sig dessvärre ingen lag emot.

Därav att det kändes lämpligt att bojkotta dem i något decennium. Det blev ganska många byggen åt mig själv och andra helt utan Corsair-komponenter, så det kändes bra i slutänden åtminstone.

Jag hade förresten två stycken AX750 som fick samma fel på fläkten inom några månader, så där signalerade de ju också tydligt att Corsair inte tvekar att spara ören på fläkten i en nätdel för 2200 kr, vilket var ytterligare ett bra skäl att ta en lång paus från deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Måste säga att jag är förvånad över att vi inte sett fler hybriddiskar, 8TB HDD med stor SSD cache känns som att det skulle vara otroligt välpresterande och kostnadseffektiv disk i många scenarion.

Men kanske inte tillräckligt många för att marknaden är stor nog.

Nej, marknaden är nog för liten. Exempelvis Seagate gjorde ju ett försök med sina Momentus XT och Seagate SSHD, med (för tiden) typiska lagringar 500GB-2TB (fanns väl även större), och jämfört med SSD var de billiga per GB, och merkostnaden jämfört med vanlig hårddisk var inte jättestor - så jag har ett par SSHD och Momentus XT.

De första/minsta modellerna hade 4GB SSD-cache, men det vanliga var nog 8GB. Äldsta varianterna av Momentus XT hade inte SSD-skriv-cache. På någon modell tror jag en firmware update lade till det. Min upplevelse var att exempelvis fil-listningar, och kortare skrivningar/installationer (jag körde även som systemdisk på någon dator) gick mycket snabbare än hårddisk, men inte lika snabbt som SSD. En fördel var att SSD-delen bara var ren cache, gick den sönder med åren skulle data från disken i princip vara åtkomlig.

Apple (och Intel Optane etc) har ju kombinerat 2 enheter för att kunna få en ännu större och bättre SSD-cache. Optane vet jag inget om, men Apples Fusion drive har jag kört i många år, just nu har jag en gammal Intel 320GB SSD på 80GB som "ssd-cache" i en Fusion drive på 4TB där Seagate Ironwolf står för hårddisk-delen. Funkar riktigt bra för det jag gör på den, lagrar Itunes och Iphoto och lite annat. Mycket billigare än att lägga pengar på en 4TB SSD när jag väl satte upp min Fusion drive. Nackdelen är väl att om SSD-enheten pajar så får man ta fram en backup, vilket man bör ha ändå.

Men sett till SSD-priserna är det ganska mycket krångel och Fusion drive får ses som special-lösning (som Apple dumpat).
De lösningar vi sett för konsumenter är ju också oftast SATA-baserade, så man får inte mer fart än SATA (däremot får man mer med Optane, RAM-cache, andra sätt att köra SSD-cache).
Om man däremot vill köra snurr-diskar för att man verkligen har behov av stor lagring så kan man väl idag ofta köra PrimoCache (Windows) eller diverse andra cache-lösningar om man kör Linux (LVM, dm-cache, etc, jag vet inte).

Tror marknaden för "sshd" är minimal, tyvärr, jag tyckte annars att det var värt nån hundring extra för att automatiskt få lite mer fart på snurr-diskarna.

Vi går ju sedan flera år mot att datorer ska ha väldigt lite intern lagring, speciellt laptopar, det är lite märkligt IMHO. Inte minst eftersom det vi filmar på exempelvis mobiler i 4-8K tar mycket plats. Spel också. Delvis hänger det såklart ihop med att SSD har varit dyrare än HDD, och dels för att man ska lagra saker i "molnet"; men jag vill iaf inte ha flera TB i ett segt moln. Skulle absolut kunna tänka mig att köpa en 16TB hårddisk med en fnuttig SSD-cache - men inte för ett par tusen extra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Anledningen till att jag alltid har en WD Black mekanisk, är att på de 20 år som jag använt dem, har ingen havererat.

Sedan 2016 har jag två havererade Kingston SSD's och en Samsung 850 Evo 500gb, med tidigare OS.

Köpte en ny 2018, från Crucial som har fungerat klockrent (so far)

Så nästa bygge blir en 2Tb Crucial för boot och krims krams, sedan en mekanisk WD Black för spel och OBS.

Många spel kräver ju dock SSD lagring nu för tiden. Förutom stora skillnader på laddningstider så orkar inte HDDs ladda assets tillräckligt snabbt i många fall. Vilket ger stora problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kompisens Corsair RM650x small för ett par år sen, skickade in det med förbetald fraktsedel och fick tillbaka ett nytt kanske 2 veckor senare. Kostade 0 kr.
Minus till Webhallen där dock iom att de inte heller tog ansvar för att nätagget var för gammalt -- typ 4 år, med 10 års garanti.

Både webhallen och inet är jobbiga och göra med när antingen tillverkarens garanti är över men du fortfarande har reklamationsrätt. Eller att tillverkarens garanti är kvar men inte reklamationsrätten.

Dom vill nog inte riskera att själva behöva betala för produkten om dom inte lyckas få det löst via tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, jag köpte det till och med av dåtidens största IT-leverantör i Sverige, kända för sin goda kundservice. Problemet var väl delvis att både nätdelen och fläkten fungerade, rent tekniskt, och sugiga garantivillkor finns det nog i sig dessvärre ingen lag emot.

Därav att det kändes lämpligt att bojkotta dem i något decennium. Det blev ganska många byggen åt mig själv och andra helt utan Corsair-komponenter, så det kändes bra i slutänden åtminstone.

Jag hade förresten två stycken AX750 som fick samma fel på fläkten inom några månader, så där signalerade de ju också tydligt att Corsair inte tvekar att spara ören på fläkten i en nätdel för 2200 kr, vilket var ytterligare ett bra skäl att ta en lång paus från deras produkter.

Finns jättetydliga lagar på reklamationsrätten.

Gillar du inte tillverkarens garantivillkor som inte har något alls att göra med reklamationsrätten kräver du bara att försäljaren följer reklamationsrätten.

Du måste dock säga till tydligt att du vill använda reklamationsrätten annars gör exempelvis inet allt för att komma undan ifrån det ansvaret.

Inet skriver exempelvis i sina köpvillkor att du ska göra felanmälan via mina sidor för reklamationsrätten. Men nämner inget om en blankett som du endast kan få utskickat efter kontakt med kundservicen som vill ha in. Annars skickas din felanmälan på autoretur utan att du hinner säga något.

Permalänk
Medlem

Nästan alla företag hanterar reklamation efter garantivillkor och du som kund behöver tyvärr ligga på för att företaget skall uppfylla lagkraven (och ta kostnaden som tillverkaren "egentligen" borde ta). Problemet är i grund och botten att återförsäljare tvingas/förhandlar för dåliga villkor mot tillverkarna.

Den absolut sämsta tillverkaren för detta är tyvärr också det märke som folk helst väljer. Företaget har kortast garanti, erbjuder sämst villkor till återförsäljarna och har en enorm marknadsställning. Det ger därför återförsäljarna överlägset sämst villkor och därigenom också kunderna sämre service. Ändå älskar alla tillverkaren. Sådant här borde EU titta närmre på.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1