Måste starta om ip-adress hela tiden

Permalänk

Måste starta om ip-adress hela tiden

Min dator har fått problem med att koppla upp sig till mitt WiFi. Min telefon kopplar upp sig utan problem.

Datorn däremot har fått som ovana att säga "Inget internet" ibland när den har varit avstängd. Då har jag gått in i kommandotolken, kört ipconfig/release och sen ipconfig/renew, sen är problemet löst. Men det är ju lite segt att behöva göra detta var och varannan gång datorn har varit avstängd. Och jag förstår inte var problemet är. Felsökaren kommer inte fram till något heller.

Är det någon drivrutin jag kanske behöver uppdatera? Hur gör jag det isåfall? Kan det vara något med routern (även om den obehindrat fungerar med telefonen)?

Permalänk
Medlem

Vad har du för router? Logga in i den och uppdatera firmware.

Du kan uppdatera datorn drivrutiner i enhetshanteraren. Se nedan video som jag googlade fram. Under nätverksadaptrar så uppdaterar du bara alla enheter, en efter en. Notera om den säger att den hittade någon uppdatering och vad enheten då heter.
https://www.youtube.com/watch?v=U4Xy-xBhVmM

Annars notera vad du har för dator och nätverkskort, som du också ser i enhetshanteraren

Permalänk
Medlem

Är det ett nytt problem och det har fungerat bra tidigare? Du har inte kopplat om vid routern och råkat koppla in den fel? När det inte fungerar, vad har du för IP? Kan du komma åt routern när internet inte fungerar?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Testa att gå in i routern och sätt ett DHCP-scoop på X.X.X.2 - X.X.X.200. Sedan sätter du en fast IP-adress på din dator på X.X.X.201 ex.vis.
Tar 5 minuter att testa och se om det funkar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Min dator har fått problem med att koppla upp sig till mitt WiFi. Min telefon kopplar upp sig utan problem.

Datorn däremot har fått som ovana att säga "Inget internet" ibland när den har varit avstängd. Då har jag gått in i kommandotolken, kört ipconfig/release och sen ipconfig/renew, sen är problemet löst. Men det är ju lite segt att behöva göra detta var och varannan gång datorn har varit avstängd. Och jag förstår inte var problemet är. Felsökaren kommer inte fram till något heller.

Är det någon drivrutin jag kanske behöver uppdatera? Hur gör jag det isåfall? Kan det vara något med routern (även om den obehindrat fungerar med telefonen)?

När du skriver avstängd, menar du faktiskt avstängd, som i startmenyn>stäng av, eller bara viloläge/fällt ihop locket.
Min laptop kan ha liknande beteende om jag bara fäller ihop den, ffa om sitter hemma hos föräldrarna, fäller ihop och öppna hemma hos mig med samma SSID/lösenord så kan det ta kanske 15-30 sekunder innan jag har uppkoppling igen.