Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

AI-bottar är usla på källhänvisning

Permalänk
Melding Plague

AI-bottar är usla på källhänvisning

Att förlita sig på AI för att söka information är en dålig idé.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl inte utan anledning att Altman börjat prata om hur deras nya modeller känns ”varmare” och fokuserar mer på någon slags social aspekt med dessa istället för pålitligheten. Sannolikt inte något de kan lyckas lösa i närtid.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition ~3300/17000 MHz

Permalänk

När jag var liten så sa många samma sak om information på internet, information från internet var information som ej gick att lita på.
Nå Ai blir bättre för varje år, jag tycker folk är för ivriga och klaga på denna. Jag ser det som att klaga på hur dåligt internet är år 1994 utan att se att internet utvecklas och kan bli riktigt bra.

Jag såg ett reportage på svt att präster nu hade börjat använda Ai och det är coolt att det har blivit så utbrett. Men man får ha lite tålamod, om 20år så kan man nog lita mer på AI.

Nej nu får jag ut och bedriva min insamling till en kraftfull AI dator som kan ta fram svaret på den yttersta frågan om livet, universum och allting. Jag skattar kostnaden för denna AI dator till endast 10 000 miljarder dollar.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag var liten så sa många samma sak om information på internet, information från internet var information som ej gick att lita på.
Nå Ai blir bättre för varje år, jag tycker folk är för ivriga och klaga på denna. Jag ser det som att klaga på hur dåligt internet är år 1994 utan att se att det utvecklas.

Jag såg ett reportage på svt som att präster nu hade börjat använda Ai och det är coolt att det har blivit så utbrett. Men man får ha lite tålamod, om 20år så kan man nog lita mer på AI.

Nej nu får jag ut och bedriva min insamling till en AI dator som kan ta fram svaret på den yttersta frågan om livet, universum och allting. Jag skattar kostnaden för denna AI dator till endast 10 000 miljarder dollar.

Kan hålla med. Väldigt få positiva nyheter om AI här.

T.ex. släppte Google Deep research nyligen som kommer förbättra forskning något enormt och den är väldigt noga med att referera källor. För övrigt gratis att använda för de som vill testa.

Permalänk
Testpilot

Jag är genuint nyfiken på frågeställningarna kring detta – om man lyckas få en AI-bot att svara fel i 197 av 200 fall. Eller ja, när man faktiskt öppnar själva publikationen ser man snabbt att det inte handlar så mycket om att ställa en fråga, utan snarare om att be en riktig assistent utföra ett arbete som förväntas göras åt en forskare. Alltså inte några enkla frågor med rimliga snabbsvar.

Det blir därför missvisande att hävda en så hög grad av felaktiga källhänvisningar. En människa hade knappast gjort ett bättre jobb om informationen inte redan fanns högt upp i en Google-sökning. För mig känns detta som en "nothing-burger" och en vinklad användning av statistik. Även om slutsatsen inte nödvändigtvis är felaktig, är det ett dåligt sätt att använda verktygen i fråga.

Dessutom verkar denna publikation inte ha använt de senaste modellerna och funktionerna, såsom OpenAI DeepSearch. Just DeepSearch är ett stort steg framåt när det gäller att öppet visa hur resonemang förs, hur information inhämtas och vart ifrån. Jag har själv experimenterat en hel del med det och har än så länge inte haft mycket att klaga på. Exempelvis tog det mig cirka 16 minuter att få ett samlat svar när jag sökte efter mekaniska tangentbord med XYZ-specifikationer. Då fick jag dessutom med ett trettiotal källhänvisningar samt en sammanfattning av resonemangen bakom urvalen.

Ändrade lite grammatisk uppbyggnad och gjorde läsningen enklare.
Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är lite skrämmande är personer som litar på AI. Eller för den delen inte är källkritiska överhuvudtaget.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av maweric:

Det jag tycker är lite skrämmande är personer som litar på AI. Eller för den delen inte är källkritiska överhuvudtaget.

Oftast inge sämre svar än vad Google presenterar, och ärligt talat är verktygen många gånger bättre på att utföra vissa typer av uppgifter än vad den generella befolkningen är i den egna erfarenheten – exempelvis när det kommer till att skapa sammanfattningar, renskrivning mm. 🤷

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

T.ex. släppte Google Deep research nyligen som kommer förbättra forskning något enormt och den är väldigt noga med att referera källor. För övrigt gratis att använda för de som vill testa.

Ja, det är riktigt tråkigt att se hur både redaktion och medlemmar på Sweclockers är så negativt inställda till tekniken. Knappast så att den är perfekt, men det är en nästan chockerande vinklad bild av generativ AI som målas upp här.

Det sker riktigt stora framsteg nästan varje månad i många olika aspekter och som någon som jobbar med generativ AI så finns det gott om tillämpningsområden för både hobby och industri.

Det värsta är nästan den helt absurda omtolkningen av upphovsrätt. Från att redan vara extremt grov i vad den skyddade när det kom till rena återskapelser till att den ska kunna användas för att stoppa all form av värdeskapande användning av skyddat material, bara för att folk tänker att det hade kunnat stoppa utvecklingen. De tolkningar av upphovsrätt som blivit populära senaste åren hade omöjliggjort allt från modern kompression till sökmotorer, utöver att de är absurda i sig själva.

Forma inte er bild av den moderna utvecklingen av AI från det som skrivs på Sweclockers.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Så ungefär lika dåliga som människor generellt
Men precis som med googlande så får man ju kolla referenser. Men en sak som är skönt med ai är att det är lätt att ställa följdfrågor och få mer utvecklat svar, som ofta skiljer sig från första-svaret. Och referenser, och till flera ställen så man kan jämföra.

Men blint ska man ju inte tro på någonting. Jag faktagranskar det min 4-åring påstår är sant till exempel.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Skrivet av maweric:

Att folk inte är källkritiska är ett stort problem. Huruvida det är ett stort problem att de idag litar på för mycket AI är jag tveksam till då jag inte tror folk idag använder så mycket AI.
Men om några år blir det ett problem det du nämner.

Att fråga människor eller läsa på internet har i sina problem, det mest populära svaret anses ofta vara det mest korrekta. Och inte som inom vetenskapen att man ska ställa upp hypoteser som ska verifieras eller falsifieras.

Jag tänker mig då att en AI kan bli mer generell utan att blanda i sina känslor, även om dens svar återspeglas av den data där den tränar. Där populistiska svar såklart får mer poäng och AI då tror att det inte beror på att bara flest gillar svaret.

Permalänk
Medlem

AI är byggt av någon med egen agenda 👍
Du får därför svar som är förenliga med skaparna eller skaparen

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Det här med att vara källkritisk är väl i det närmsta omöjligt om man tar sin information från t.ex. ChatGPT, då den inte anger varifrån informationen kommer ifrån. När man söker efter nånting själv så kan man ju iallafall se vilken källa (sida) informationen kommer ifrån.

Hörde att AI (ChatGPT) har börjat att användas i skolorna för att göra skolarbeten. Vad händer då med hela grejen att lära sig att vara källkritisk, som bl.a. jag fick lära mig när jag gick i skolan?

Jag tror att det är bra att vara lite kritisk/varsam när det gäller ny teknik som t.ex. AI och inte bara svälja allt med hull och hår, utan att tänka på konsekvenser. Man kan ju fortfarande vara positivt inställd till den nya tekniken som sådan, även om man ser problem med den om den inte används med nån form av ansvar.

Permalänk
Medlem

Som jag brukar säga, dagens AI modeller är grund och botten inget mer än viktade slumpgeneratorer, som genererar output baserad på input och statistisk sannolikhet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Kan en tvååring räkna ekvation? Ge det lite tid! Barnet kommer att lära sig när det har växt upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det sker riktigt stora framsteg nästan varje månad i många olika aspekter och som någon som jobbar med generativ AI så finns det gott om tillämpningsområden för både hobby och industri.

Vilka riktigt stora framsteg har skett i år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

Håller med – och ärligt talat blir jag ibland lite förvånad över att just på ett teknikforum möta så mycket motstånd mot förändring. För mig handlar AI redan nu om långt mer än bara teknik. Det har blivit en verklig dramatisk förändring, som format om både mitt privatliv och på mitt arbete – och allra mest hur jag värderar min egen tid.

AI har befriat mig från timmar av tröttsamt, repetitivt arbete och gett mig något tillbaka som jag knappt trodde var möjligt – tid. Tid att andas, tänka, skapa, och faktiskt se vad som är viktigt på riktigt.

Jag tror motståndet ibland bottnar i en djupare oro – kanske handlar det om rädsla att förlora kontrollen, eller oviljan att släppa taget om invanda mönster. Historiskt sett är ju stora förändringar alltid lite skrämmande först, innan vi inser hur självklara de egentligen var. Visst, vi kanske tappar en del av detaljkontrollen, men samtidigt får vi en tydligare blick för helheten.

Så min utmaning till alla som fortfarande tvekar är enkel: Våga ifrågasätta det invanda. AI kommer påverka oss oavsett om vi vill det eller inte. Frågan är bara om vi möter framtiden med rädsla och tvekan, eller om vi vågar kliva in i den med nyfikenhet och mod.

Jag har gjort mitt val!

Permalänk
Medlem

AI-modellerna vill väl inte visa källor då de eventuellt kan ha kommit över svaren genom brott mot upphovsrätten.

Permalänk
Medlem

Min upplevelse är densamma, dvs ai går inte att lita på och jag tycker det är ett systemfel att modellen i fråga inte är glasklar med att hur säker den är på sitt svar.

Och det är väll en sak att jag inte är nöjd med hur ai-modeller funkar och beter sig, men sen har vi den breda massan som både privat och i jobbet litar blint på vad den säger och gör. I dessa tider av desinformation behöver inte folk bli MER osäkra på vad som är sant och inte ..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Så ungefär lika dåliga som människor generellt
Men precis som med googlande så får man ju kolla referenser. Men en sak som är skönt med ai är att det är lätt att ställa följdfrågor och få mer utvecklat svar, som ofta skiljer sig från första-svaret. Och referenser, och till flera ställen så man kan jämföra.

Men blint ska man ju inte tro på någonting. Jag faktagranskar det min 4-åring påstår är sant till exempel.

Var inte ett av de stora problemen som artikeln tar upp att det inte gick att kolla referenser för att det inte gavs några eller gavs felaktiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vilka riktigt stora framsteg har skett i år?

Bättre röst modeller, video redigering i aktiv video (utbyte av föremål, figurer, lägg till föremål, sätt ihop olika föremål och karaktär in i en scene, färg ändring, kamera ändringar som zoom ut, rotera till vänster, mm), förlängning av video, photo redigering via text, förminska av LLM storlekar och energiförbrukning. Nya gemeni kan nu drivas på en gpu och slår flera modeller av de som behövde 10 eller mer. Så lokala modeller som faktiskt är användbara blir mer och mer möjliga.

De är några exempel jag kom på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå Ai blir bättre för varje år, jag tycker folk är för ivriga och klaga på denna. Jag ser det som att klaga på hur dåligt internet är år 1994 utan att se att internet utvecklas och kan bli riktigt bra.

Internet är lika opålitligt idag som 1994, om inte ännu mer. Det är bara att folk har lärt sig att vara källkritiska (vissa i alla fall).

LLM's kommer inte bli "bättre" eftersom det handlar om att folk använder dem helt fel. De är inte gjorda för att hitta fakta eller ge korrekta svar, de är språkmodeller som är skapta för att generera naturligt språk. Om de behöver "ljuga" för att generera naturliga meningar kommer de att göra det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ibland är ju källhänvisningarna till artiklar som inte alls tar upp det som svaret påstår.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Är väl inte utan anledning att Altman börjat prata om hur deras nya modeller känns ”varmare” och fokuserar mer på någon slags social aspekt med dessa istället för pålitligheten. Sannolikt inte något de kan lyckas lösa i närtid.

Ja, men kan också vara att det här är ett problem som löser sig själv då modeller blir bättre. Närmar vi oss AGI på riktigt och får modeller med en stark förståelse om kemi, fysik och mer och vad som är sant. Så kan den bli mer självkritik över all sin data och sortera själv vad som är sant, falskt och humor. Så nu vill de bara ha användare, för iden bakom ai är ju något liknade av AGI inom några år där den själv utvecklas och blir bättre hela tiden.

Eller så tog det nu tvärstopp och ingen ai kommer utvecklas mer.... Vilket inte låter troligt.även om de inte kan göra större modeller för att de krävs för mycket data har ju både deepseek och gemeni nu visat att de går att göra små modeller mycket smartare.

Permalänk
Datavetare

Är inte enda slutsatsen här: skit in / skit ut?

Än så länge är inte våra AI-bottar så smarta att de kan ge rätt svar till en mottagare som har nära noll kunskap om vad denne ställer frågor kring. Hur bra svar man får är kraftigt beroende på hur bra frågeställarens prompt-engineering skills är.
https://en.wikipedia.org/wiki/Prompt_engineering

Som ett redan nämnts i tråden, tycker AI-gnället börjar bli rätt tröttsamt. Det som var Star Trek sciencefiction för några årtionden sedan är idag något alla har access till via hemdatorn.

Nivån idag är som sagt inte "ersätter all form av kritiskt tänkande", men jag kan då göra saker nu som inte hade varit realistiskt bara för 1-2 år sedan givet min kunskap.

Ett exempel är: har rätt OK högnivåförståelse för elektronik, men saknar erfarenhet och detaljkunskaper på en nivå för att designa kretskort. Satt ihop lite saker med hjälp av ChatGP (betalversionen) som med bravur löst problemen jag haft.

Ett annat är hur väldigt mycket snabbare det går nu att börja använda ramverk jag aldrig använt tidigare. Kan ju programmera, har använt andra ramverk som löser motsvarande problem. I dessa fall är människan generalisten och ChatGPT/Copilot är superexperten. En superexpert som i.o.f.s. kill-gissar hyfsat ofta men med vettig domänkunskap är just det problemet relativt lätt åtgärdat och på totalen går det ändå långt snabbare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag är genuint nyfiken på frågeställningarna kring detta – om man lyckas få en AI-bot att svara fel i 197 av 200 fall. Eller ja, när man faktiskt öppnar själva publikationen ser man snabbt att det inte handlar så mycket om att ställa en fråga, utan snarare om att be en riktig assistent utföra ett arbete som förväntas göras åt en forskare. Alltså inte några enkla frågor med rimliga snabbsvar.

Det blir därför missvisande att hävda en så hög grad av felaktiga källhänvisningar. En människa hade knappast gjort ett bättre jobb om informationen inte redan fanns högt upp i en Google-sökning. För mig känns detta som en "nothing-burger" och en vinklad användning av statistik. Även om slutsatsen inte nödvändigtvis är felaktig, är det ett dåligt sätt att använda verktygen i fråga.

Dessutom verkar denna publikation inte ha använt de senaste modellerna och funktionerna, såsom OpenAI DeepSearch. Just DeepSearch är ett stort steg framåt när det gäller att öppet visa hur resonemang förs, hur information inhämtas och vart ifrån. Jag har själv experimenterat en hel del med det och har än så länge inte haft mycket att klaga på. Exempelvis tog det mig cirka 16 minuter att få ett samlat svar när jag sökte efter mekaniska tangentbord med XYZ-specifikationer. Då fick jag dessutom med ett trettiotal källhänvisningar samt en sammanfattning av resonemangen bakom urvalen.

Det är ju flera delar i testet. Om AI kan svara på frågan. Och där verkar det som att man även försöker lura AIn för att se om den kan svara på frågor som den inte ska kunna svara på, informationen ligger bakom betalvägg eller får inte indexeras. Det handlar också om ifall AIn kan säga att den inte vet.

Oavsett modell idag verkar det vara svårt att riktigt lita på svaret. Samtidigt verkar många se AI som lite holy grail. På mitt jobb matar folk flitigt in olika saker i vår AI och litar blint på svaret. Men det är lite 50/50 om man kan det. Mycket beroende på vad man frågar. Detta testet visar lite samma sak som är min känsla. Ju mer nischad fråga, desto sämre svar.
Man kan mycket väl be AI sammanfatta månlandningen, men om man som i mitt fall ställer en fråga om ett programmeringsproblem som jag inte lyckas lösa så är det sällan det blir rätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Det här med att vara källkritisk är väl i det närmsta omöjligt om man tar sin information från t.ex. ChatGPT, då den inte anger varifrån informationen kommer ifrån. När man söker efter nånting själv så kan man ju iallafall se vilken källa (sida) informationen kommer ifrån.

Hörde att AI (ChatGPT) har börjat att användas i skolorna för att göra skolarbeten. Vad händer då med hela grejen att lära sig att vara källkritisk, som bl.a. jag fick lära mig när jag gick i skolan?

Jag tror att det är bra att vara lite kritisk/varsam när det gäller ny teknik som t.ex. AI och inte bara svälja allt med hull och hår, utan att tänka på konsekvenser. Man kan ju fortfarande vara positivt inställd till den nya tekniken som sådan, även om man ser problem med den om den inte används med nån form av ansvar.

det skiter man i. finns en hel del som gör majoriteten av sina universitetsuppgifter med generativ AI. lärare orkar inte eller har inte resurserna att hantera det även om det finns rimlig anledning att tro att generativ AI har använts. spelar heller ingen roll om det är en skrivuppgift eller programmeringsuppgift. programmeringsuppgifterna är sällan stora nog att det blir ett hinder att använda AI

de som här i tråden jämför frågeämnet med att söka information online (och hur det också kräver aktsamhet) eller dylikt fattar verkligen inte hur AI:n fungerar. hela problemet är att svaret den ger är en samling av "mest troliga följd ord som besvarar frågan". den ser inte ett centralt ämne/idé och har ingen konsekvent tankegång. den grundläggande arkitekturen (LLM) tillåter inte det

det kan i vissa tillämpningssätt vara det bästa verktyget som finns, men man kan ALDRIG exakt lita på alla ord den spottar ur sig. man kan aldrig fixa det med den arkitekturen heller, utan man kan som bäst göra det mindre troligt att den gör fel

ni som argumenterar "då gör den iaf mindre fel än människor" har också fel då det skiftar extremt beroende på området och träningsdatan. en människa som lär sig exv. en äldre GDScript-version kan mestadels återanvända sin kunskap och snabbt justera vid release av en ny version. en LLM kan inte det alls utan att aktivt bli inmatad en hel del ny information. alltså kan en människa göra antaganden om nya saker till en helt annan grad än LLM-modeller (dessutom uttalar sig AI:n väldigt självsäker om saker den inte borde vara säker på). det är för att människor, till skillnad från generativ AI, kan tänka!

Permalänk
Medlem

Helt orelaterat, men jag saknar en forum-del för AI. Känns som det kan finnas rätt intressanta diskusioner inom ämnet.
Diskutera nyheter, modeller, self-hosting, säkerhet, tillförlitlighet, utveckling osv.

Själv kör jag Ollama med Open WebUI och LiteLLM lokalt hemma, primärt phi4 och llama3.1 via ollama, men har även lagt in
Google Gemini Flash (free) och gpt-4o-mini (via Azure OpenAI) via LiteLLM och tänkte köpa lite credits för att få in Claude med.
Integrerat i Open WeUI är även bildgenerering via ComfyUI och Flux och TTS via kokoro. En rätt trevlig setup faktiskt.
Sen har man ju en del i Home Assistant och alla molnbaserade tjänster på det, så det borde ju finnas underlag för en forumsektion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det blir därför missvisande att hävda en så hög grad av felaktiga källhänvisningar. En människa hade knappast gjort ett bättre jobb om informationen inte redan fanns högt upp i en Google-sökning.

En människa hade förhoppningsvis inte självsäkert blåljugit och hittat på referenser och källhänvisningar...

Skrivet av Yatagarasu:

Exempelvis tog det mig cirka 16 minuter att få ett samlat svar när jag sökte efter mekaniska tangentbord med XYZ-specifikationer. Då fick jag dessutom med ett trettiotal källhänvisningar samt en sammanfattning av resonemangen bakom urvalen.

Kollade du hänvisningarna? Stämde dem?

Skrivet av johanandersson:

Det värsta är nästan den helt absurda omtolkningen av upphovsrätt. Från att redan vara extremt grov i vad den skyddade när det kom till rena återskapelser till att den ska kunna användas för att stoppa all form av värdeskapande användning av skyddat material, bara för att folk tänker att det hade kunnat stoppa utvecklingen. De tolkningar av upphovsrätt som blivit populära senaste åren hade omöjliggjort allt från modern kompression till sökmotorer, utöver att de är absurda i sig själva.

Jag tycker nästan tvärtom: sättet som AI initialt har släppts lös på allt material utan lagligt stöd eller tillstånd är långt från OK.
Skyddat material är skyddat. Du kan inte bara rättfärdiga stöld av annans data för träning med att det gynnar utvecklingen. (som jag tolkar dig?)
Och förstår inte riktigt hur upphovsrätt omöjliggör modern kompression?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte enda slutsatsen här: skit in / skit ut?

Ett annat är hur väldigt mycket snabbare det går nu att börja använda ramverk jag aldrig använt tidigare. Kan ju programmera, har använt andra ramverk som löser motsvarande problem. I dessa fall är människan generalisten och ChatGPT/Copilot är superexperten. En superexpert som i.o.f.s. kill-gissar hyfsat ofta men med vettig domänkunskap är just det problemet relativt lätt åtgärdat och på totalen går det ändå långt snabbare.

This! Skit in - skit ut.

Det som förbättrats rejält på sistone är modellernas förmåga att resonera och sålla bort mycket av bruset man matar in. Nu kan man få ett bra svar även om prompten inte är helt perfekt eller detaljerad.

Du nämner också något jag ofta använder tekniken till: att kasta mig in i domäner jag annars aldrig skulle haft tid att utforska. Jag betalar med lätthet för tillgång till den absolut starkaste och mest kraftfulla modellen som finns, eftersom det boostar mig enormt som utvecklare.

Man får ett bredare perspektiv och kan fokusera mer på helheten, snarare än att fastna i smådetaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

Jaså kommer den? Har du något belägg för detta påstående? Såg en intressant video om detta för ett tag sen som målade en annan bild av det hela: https://youtu.be/rFGcqWbwvyc?si=MoBjp8D5LoCMW1Wn

Och hur länge kommer den vara gratis? Just nu drivs alla "AI" satsningar av investeringar, investerarna kommer vilja ha tillbaka sin investeringar plus vinst. När det händer kommer användarna behöva betala och vad kommer det då kosta?

https://techcrunch.com/2025/03/05/openai-reportedly-plans-to-...