Bygga PC för kreativa mjukvaror med strikt budget

Permalänk
Medlem

Bygga PC för kreativa mjukvaror med strikt budget

Hej, jag har kollat lite på komponenter till ett PC bygge men har ingen tidigare erfarenhet av detta. Jag har en relativt strikt budget då jag studerar i nuläget, och kommer främst använda datorn till 3D-rendering, videoredigering och diverse kreativa applikationer. Gaming är inte särskilt viktigt, jag är nöjd så länge samtida spel fungerar utan några större problem.

Här är en preliminär lista:
CPU: Intel Core i5-12600KF 3.7 GHz 10-Core (1655kr, Amazon)
CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE V3 (380kr, Amazon)
Moderkort: MSI PRO B760M-P DDR4 Micro ATX LGA 1700 (1138kr, Amazon)
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4-3600 CL18 (630kr, Amazon)
Lagring: WD Black SN770 1 TB M.2-2280 PCLe 4.0 X4 NVME SSD (729kr, Amazon)
GPU: Gigabyte WINDFORCE OC Rev 2.0 GeForce RTX 3060 12GB 12 GB (2790kr, Inet)
Chassi: Chieftec Visio GM-30B-M-OP (649kr, Inet)
Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 850W 80+ Gold (1297kr, Amazon)

Totalt: under 10 000 kr, vilket känns rätt rimligt enligt mig då jag även kommer behöva lägga pengar på en skärm.

Jag har försökt att hålla komponenterna relativt framtidssäkra så att jag har möjligheten att uppgradera t.ex. grafikkortet i framtiden. Min fråga är främst om dessa komponenter skulle fungera bra tillsammans, samt om något skulle kunna bytas ut för att optimera datorns prestation i mjukvaror såsom Blender utan att kostnaderna skjuter i höjden?

Angående GPU så verkar marknaden ganska tuff i nuläget? RTX 3060 med 12GB verkar vara det bästa jag kan få med min budget i åtanke, eftersom priserna för nyare eller ”higher-end” grafikkort (med 12+ GB VRAM) är betydligt högre. Jag har egentligen inte så bråttom med att bygga PC:n men hittade ganska bra deals gällande CPU och GPU, så funderar därför på att bara köra igång nu direkt.