Nintendo förklarar Switch 2:s halvfysiska spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tycker det är lite av en storm i ett vattenglas. Trist givetvis för retrospelarna, men i det stora hela utgör de som spelar flera decennier gamla spel en minimal del av marknaden. Ser vi på Xbox 360 och PS3 kan man idag köpa de flesta sådana spel för några tior styck.

Har du en Switch idag?

Vet du vad som krävs för att du ska spela Xbox 360-spel på en Xbox One/Series X idag?

...

Kan nämna att spelet inte ens kommer att starta, utan att först tanka hem en "patch" på ~8GB.

Jag kan se ett liknande scenario framför mig med Nintendo Switch 2, där nära nog samtliga spel på kassetter är värdelösa utan tillgång till Internet.

Redan idag så begränsas Switch hårt om din konsol inte är din primära enhet, då digitala spel på din sekundära enhet alltid måste fråga om lov via Internet innan spelen kan starta.

Detta gick tidigare att komma runt genom fysiska kassetter, men nu känns det som att Internet alltid kommer vara ett krav.

Gillar inte heller Nintendos nya utlåningsmodell, då även den verkar tvinga mig online emellanåt.

Tycker att Nintendo borde ha släppt en stationär konsol istället med Switch 2 Pro-kontrollern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Poängen är väl att äga "begagnat" marknaden också som just nu fortfarande tar mycket pengar för switch-spel. Begagnat Breath of the wild säljer fortfarande för 400kr, såhär 8 år senare.

Klart Nintendo vill tunnla in lite av den marknaden bland sina vinster också!

Varför skulle Nintendo få en del kakan med dessa? Dessa kassetter kommer säljas på begagnatmarknaden precis som vanligt med skillnaden att du behöver ladda ned spelet. Tills Nintendo stänger ned servrarna i en relativt avlägsen framtid d.v.s.

Skrivet av Nimin:

Dödar andrahandsmarknaden. Smart av nintendo. Dåligt för oss.

Dessa kassetter öppnar snarare upp för att kunna köpa och sälja licenser till digitala spel. Dock på en lite krångligt sätt med fysiska kassetter istället för att köpa och sälja helt digitalt.

Skrivet av Raymond:

Där dog det för mig att köpa fysiskt.. ingen som helst mening om inte priset är lägre digitalt.
+låser man spelet till sitt konto går det inte ens att sälja vidare.

Licenserna är låsta till kassetten, inte ett konto. Dessutom kommer förhoppningsvis ganska få spel släppas på detta sätt. Jag skulle gissa att Nintendo själva kommer släppa sina spel på vanliga kassetter som de gjort fram till nu. Detta är mer ett alternativ till code-in-a-box.

Skrivet av Mirialia:

Det går fortfarande att ladda ner sina köpta spel till Wii, WiiU och 3DS, trots att det inte går att köpa nya.

Rätt bra att det går, Wii är trots allt 19 år gammal konsol.

Kan du säga samma sak om fem år? Din poäng faller ganska platt när de väl stänger ned servarna.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

En annan sak man ska ha med sig här är att Nintendo Switch är en handhållen enhet, att komma åt internet är ingen självklarhet. Redan nu är det ett jäkla meck på den Switch som inte är primär här hemma, den måste hela tiden kontrollera mot internet för att den ska få köra digitala spel som ligger installerade, och det även om jag kör med mitt personliga konto på den.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till med X-box spel. Kan man spela alla fysiska spel utan tillgång till internet?
På PS5 så har jag hittills inte sett något spel som inte går att spela från skiva.

Visst, en 100GB minnesmodul skulle vara dyrare än säg en 64GB modul som Nintendo tänkt använda men med tanke på priset dom har satt på sina spel så borde det inte vara några problem. Sedan skulle det, som tidigare sagt, inte vara några problem att justera priset på en kassett beroende på vilken minnesmängd den har. Det har ju gjordes sedan SNES tiden så varför inte nu.

Känns mer som ett sätt för Nintendo att försöka kontrollera hur spel sprids, skulle ju t.ex. inte gå att spela ett spel innan den officiella release datumet om man måste ladda ner det från deras servers. Sedan är det säkert också ett försök att försvåra för piratkopiering.

Tycker även att Nintendos resonemang för att höja standard priset för ett spel är ett skämt. Hur kan dom ärligt påstå att ett spel skulle få kosta samma som tidigare + $10 bara för att en uppgradering skulle kosta det. Samma pris kommer ju gälla på alla spel, inte bara för förbättrade Switch spel.
Om Nintendo vill höja priset så kan dom väl ändå vara ärliga med det. T.ex. "Spel är dyrare att utveckla" eller "Vi vill gå med mer vinst".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast det står inte det i nyheten: "Med ett nyckelkort kommer det precis som med vanliga fysiska spel gå att låna ut ett spel till släkt och vänner, och även att sälja vidare spelet på andrahandsmarknaden." Notera det jag fetmarkerade

Ja. Men som andra redan nämnt; Andrahandsvärdet sjunker såklart på dessa. Ett riktigt fysiskt spel har du ”komplett” i framtiden, medan dessa i praktiken är digitala. När Nintendo stänger butiken eller utgivaren tar bort spelet digitalt så är det kört.

Dödar andrahandsmarknaden rakt av gör dom inte, men skadeskjuter den gör de definitivt.
Lite komiskt också att spelpriserna blir de högsta i modern tid, men de menar att priset på kort med mer utrymme skulle landa hos konsumenten. De använder samma maxtak på gigabyte på spelkorten som de gjorde till Switch 1, som kom 2017.. Nog hade de kunnat dubbla det kan man tycka. Speciellt eftersom de går i bräschen nu med högre spelpriser ändå, likt förbannat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelbano:

Hur ligger det till med X-box spel. Kan man spela alla fysiska spel utan tillgång till internet?
På PS5 så har jag hittills inte sett något spel som inte går att spela från skiva.

Intressant fråga, jag har faktiskt inte funderat så mycket på det. PS5:an är ju stationär, så den är alltid uppkopplad. Vi köper nog 98 % av spelen på skiva, men man tänker inte så mycket på om installationen sker från skivan eller via nätet. Söker man lite så verkar det som att de flesta spel installeras från skivan, så länge de får plats. Hur mycket som laddas ner från internet beror mest på hur stora uppdateringar som har släppts.

Det viktiga för mig när jag köper spel är att jag bibehåller rättigheterna, annars måste priset kraftigt kompenseras och då neråt såklart och inte som Nintendo anser, uppåt. Andrahandsvärdet med 20 fysiska spel är väldigt mycket högre än 20 digitala spel som är praktiskt taget värt 0 kr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nintendo stänger ju ner sina butiker titt som tätt för att tvinga kunderna köpa om sina spel om och om igen. Är en del av deras affärsidé att blåsa kunden flera gånger.

De har ändrat system ett antal gånger sedan de introducerade online-köp. Nu iom att det går från Switch -> Switch 2 så behåller de samma online-tjänst vilket bådar för att det inte kommer läggas ner några tjänster, utan ha samma erbjudande som de övriga tillerkarna, eller Steam för den delen.

SONY är väl rätt kända med att plocka bort spel från tjänster som fortfarande är live?

Skrivet av Zelbano:

PS5 måste "pinga" hem till SONY med jämna mellanrum för att spelen ska starta, även om de är på skiva. Nintendo har jag för mig pingar hem första gången spelet startas och nöjer sig med det.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelbano:

Kort svar: Nej!

Does It Play?:
https://www.doesitplay.org/

Där listas spel för bland annat Playstation, Switch & Xbox och visar vilka som går att köra offline helt från skiva/kassett eller om Internet krävs i någon form.

Tyvärr långt ifrån en komplett databas, men bra som första vägledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Ja. Men som andra redan nämnt; Andrahandsvärdet sjunker såklart på dessa. Ett riktigt fysiskt spel har du ”komplett” i framtiden, medan dessa i praktiken är digitala. När Nintendo stänger butiken eller utgivaren tar bort spelet digitalt så är det kört.

Även om en tillverkare tar bort spelet så att de inte går att köpa, så brukar man kunna hämta hem spelet om man redan äger det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

När jag läser det här är det enda jag tänker på att Nintendo skjuter sig själva i foten rätt så ordentligt. Jag tror inte Switch 2 blir den succé som Nintendo förväntar sig. Det är för många faktorer som talar mot konsolen helt enkelt.

Tror inte man ska överskatta hur mycket gemene man bryr sig om sådant, i vad mån han ens begriper det framtida problemet. Vi som frekventerar IT-forum och diskuterar det är helt enkelt inte särskilt representativa för kundbasen i stort.

Ska jag gissa så kommer gemene man köpa konsolen och vara glad, svordomarna kommer först om några år när han utsätts för de direkta konsekvenserna av begränsningarna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ett av det stora skälet till att köpa nintendo har ju varit för oss som gillar samla fysiska spel och kunna spela utan onlinekrångel.

Permalänk
Medlem

"Storage: 256 GB (UFS)"

Alltså... ja, bra kombo.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Kan CDPR klämma in hela Cyberpunk på en kassett finns det fasen inga ursäkter

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Hade velat se att de tar en kassett som är rimligt stor utan att öka kostnaden avsevärt. 16GB eller 32GB. De fyller kassetten med så mycket av spelet som det bara går, med viktiga saker som faktiskt krävs för att spelet ska funka.

Sen gör man den nerladdningsbara delen (gigantisk texture pack t.ex.) helt fri för alla att ladda ner, kopiera, lagra, göra vad man vill med. Utan kassetten kan man aldrig få igång spelet. Man kan väl göra så att den nerladdade delen är omöjlig att modda också... Kryptering, eller att viktiga delar av varje fil och textur saknas och bara finns på kassetten.

Per default kontaktar kassetten Nintendos servrar för att ladda ner, men om de inte går att kontakta (eller så låter man användaren overrida), så får man välja varifrån det laddas ner. Nerladdningen verifieras såklart att den är korrekt och komplett.

Permalänk
Medlem

Mario Kart kostar 80 dollar och sen får man väl betala för expansioner och online spelande också. Det blir en hel del totalt.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Mario Kart kostar 80 dollar och sen får man väl betala för expansioner och online spelande också. Det blir en hel del totalt.

På Switch ingår expansionerna i Nintendo Switch Online + Expansion Pack.

Antar att detsamma kommer gälla för Switch 2.

Permalänk
Medlem

Alltså många verkar missförstå - det här ersätter inte vanliga game cards, de kommer att finnas kvar. Det här ersätter code-in-box.

Permalänk
Medlem

Ärligt så dog det lilla intresset jag hade för denna konsol med detta

Om jag inte kan spela spelen offline i framtiden så försvinner en stor del av poängen med Nintendo/konsol för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

Alltså många verkar missförstå - det här ersätter inte vanliga game cards, de kommer att finnas kvar. Det här ersätter code-in-box.

Var hittar du att detta inte ersätter vanliga game cards? Det står ju uttryckligen att detta är en lösning på problemet att vissa spel inte får plats på spelkorten. De spelen kommer alltså inte att finnas på spelkort överhuvudtaget, och ersätts helt av code-in-box (typ, man får ett spelkort men spelet laddas fortfarande ner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Var hittar du att detta inte ersätter vanliga game cards? Det står ju uttryckligen att detta är en lösning på problemet att vissa spel inte får plats på spelkorten. De spelen kommer alltså inte att finnas på spelkort överhuvudtaget, och ersätts helt av code-in-box (typ, man får ett spelkort men spelet laddas fortfarande ner).

Ja, det är väl just *vissa spel* som är poängen. Vi får väl helt enkelt se hur mycket som blir av ena respektive andra sorten, men utifrån vad som sagts låter det ju verkligen inte som att allt skulle vara "licens-kassetter".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

Har hittills aldrig köpt något fysiskt spel med enbart code-in-box till Switch, utan det närmaste är nog Borderlands Legendary Collection, där första spelet finns på kassetten och sedan kod till övriga spel & DLC:er.

En fördel med kod i just detta fallet, var däremot att jag fick bra rabatt på stora utgåvan senare (Pandora's Box).

Permalänk
Medlem

1000Kr för att hyra ett spel till en konsol som kostar 7000Kr utan fastslagen tidsperiod, låter som en oseriös verksamhet.
Gissad livslängd på konsolen = 3 år, så det är nog bäst att spelen släpps direkt annars blir det ju ganska kort hyresperiod.
Tänk spel som släpps om 2 år, det blir endast 1 spelår för förmodligen samma 1000Kr.

Nu är det kanske inte så blodigt om man betalar 9000Kr och kan spela 2 spel i 3 år, vilket blir 250Kr/mån.
Men då får man ju börja göra lite bättre kvalité-spel.

Annars börjar ju saker som att gå till Gokart-hallen och köra lite på riktigt bli billigare än att spela Mario Kart.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Förr när spel var större än formatet rymde så kom ju det på två eller fler CD/DVD-skivor, hur svårt kan det vara för Nintendo att göra en liknande variant med deras egna forma?

Edit: jaha det är inte något spel på game card:et som jag fick för mig när jag läst kommentarer utan spelkupong.
Precis som med spel man köper i butik till PC som levereras med Steam-kod för aktivering alltså, skillnaden är väl att PC:n rent tekniskt har betydligt längre livslängd än en konsol. Undrar när Switch 1 digitala affär går samma som Wii / Wii U dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1000Kr för att hyra ett spel till en konsol som kostar 7000Kr utan fastslagen tidsperiod, låter som en oseriös verksamhet.
Gissad livslängd på konsolen = 3 år, så det är nog bäst att spelen släpps direkt annars blir det ju ganska kort hyresperiod.
Tänk spel som släpps om 2 år, det blir endast 1 spelår för förmodligen samma 1000Kr.

Nu är det kanske inte så blodigt om man betalar 9000Kr och kan spela 2 spel i 3 år, vilket blir 250Kr/mån.
Men då får man ju börja göra lite bättre kvalité-spel.

Annars börjar ju saker som att gå till Gokart-hallen och köra lite på riktigt bli billigare än att spela Mario Kart.

Fast livslängden på befintliga Switchen har ju varit 8 år hittills så vi får väl hoppas att det landar i något liknande för nya.
Men visst, det går ju inte att vara säker på nånting så det är ju med viss gambling man köper såna spel.

Mitt lilla intresse jag hade är som bortblåst nu, även om det är kul att de fått med sig andra utvecklare som t.ex. FromSoftware så är det svårt att rättfärdiga priset och systemet i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Spelindustrin blir objektivt sämre av att Nintendo fortsätter att existera, p.g.a. deras fulspel (pantettroll m.m.) och konsumentfientliga beteenden.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Förr när spel var större än formatet rymde så kom ju det på två eller fler CD/DVD-skivor, hur svårt kan det vara för Nintendo att göra en liknande variant med deras egna forma?

Edit: jaha det är inte något spel på game card:et som jag fick för mig när jag läst kommentarer utan spelkupong.
Precis som med spel man köper i butik till PC som levereras med Steam-kod för aktivering alltså, skillnaden är väl att PC:n rent tekniskt har betydligt längre livslängd än en konsol. Undrar när Switch 1 digitala affär går samma som Wii / Wii U dock?

Alltså nä, inte alls precis som steamkoder, för licensen är kopplad till game-cardet, inte till ditt konto. Så det är inget som hindrar dig att låna ut eller sälja vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

Alltså nä, inte alls precis som steamkoder, för licensen är kopplad till game-cardet, inte till ditt konto. Så det är inget som hindrar dig att låna ut eller sälja vidare

Så länge Nintendo väljer att ha servrarna vid liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så länge Nintendo väljer att ha servrarna vid liv

Ja, jo visst. Jag ogillar också spel som måste laddas ner. Men de finns redan, men det här är ju en aningen bättre variant om de nu måste finnas.

Permalänk
Medlem

Dålig ursäkt imo. NBA 2K24 Kobe Bryant Edition till switch är på ca 60GB och kostar typ 600kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Undrar när Switch 1 digitala affär går samma som Wii / Wii U dock?

Vad menar du med går samma som Wii/WiiU? Visst man kan inte längre köpa nytt, men servrarna är fortfarande uppe för att ladda ner redan köpta spel.