Ubisoft insisterar: Du äger inte spelen du köper

Permalänk
Melding Plague

Ubisoft insisterar: Du äger inte spelen du köper

Den juridiska striden om licenser av spel fortsätter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alternativ rubrik: "Ubisoft insisterar: köp inte spel i vår butik"

Permalänk
Medlem

Hoppas ni konkar

Permalänk
Medlem

Ubisoft vill att vi ska vänja oss vid att inte äga deras spel

Ubisoft måste vänja sig vid att vi inte köper deras spel

Ubisoft måste vänja sig vid att inte äga sitt företag

Permalänk
Medlem

Usch för ubisoft.. lär aldrig köpa deras spel mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Hoppas ni konkar

Knappast möjligt med tenecent som delägare.
Lite som något halv statligt skulle konkursa...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Man borde få ladda ner spelet eller liknande i en tidsfrist efter det ska läggas ner. Utan DRM. Och att servermjukvaran ska bli tillgänglig kanske? Eller att man kan få hyra servrar för multiplayer t.ex efter nedläggning.

Kanske en bra kompromiss?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

If buying aint owning then pirating aint stealing

Permalänk
Medlem

Men det fattar väl alla att något som kräver en server nån dag kommer läggas ner? Spelar ingen roll vilka lagar som finns. Konkar företaget så försvinner servern. Oavsett lag.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vad bra, hade skämts om jag var tvungen att säga att jag ägde ett poopysoft spel☺️ Skämt åsido så har jag assassins creed till ps2 (PS3!) liggandes någonstans, jag tror faktiskt att jag äger det spelet.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis konkar de nu när det de dessutom framkommit att deras uppvärdering även för sina mest värderade IP var baserad på ren bluff.

Någon annan kanske då kan rädda BG&E2 innan de hinner lägga ner eller sabotera det med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Vad bra, hade skämts om jag var tvungen att säga att jag ägde ett poopysoft spel☺️ Skämt åsido så har jag assassins creed till ps2 liggandes någonstans, jag tror faktiskt att jag äger det spelet.

Verkar vara en rejäl guldklimp isf.

Bar tvungen att googlas dock. Tydligen var det under utveckling men släpptes aldrig. Däremot förekommer bilder på ett från Brasilien. Så kan ju vara en lokal eller ej licensierad version.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men det fattar väl alla att något som kräver en server nån dag kommer läggas ner? Spelar ingen roll vilka lagar som finns. Konkar företaget så försvinner servern. Oavsett lag.

Fast det är ju bara ett lager av inlåsning.
Dedikerade servrar för spel har funnits i över 25 år och låter dom spelen leva fortfarande.
Inte direkt raketforskning att kräva End-of-life plan för ett onlinespel.

Permalänk
Medlem

Vi ska väll inte äga nått nuförtiden? Allt från bilar och deras funktioner till streamintjänster är premunantioner idag.

Värre kommer det bli. Jag håller hårt i det jag faktiskt fortfarande äger.
Jag kanske bara är lite gammal, att äga saker känns lite 80 tal 😅

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

If buy aint owning then pirating aint stealing

Tror aldrig någon haft så mycket rätt innan .

Permalänk
Medlem

Älskar att man köper rätten till att använda en digital produkt under begränsad tid... Till ett högre pris än vad det kostade med fysisk media.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Jag köpte AC Shadows på skiva så att jag ska kunna spela hur och när jag vill, oavsett vad Ubisoft tycker.
Vad ska dom göra åt saken, köra hem till mig och ta min skiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Jag köpte AC Shadows på skiva så att jag ska kunna spela hur och när jag vill, oavsett vad Ubisoft tycker.

Ge dom inga idéer

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Vet inte hur det fungerar men måste man inte alltid vara online? De kan väl bara blocka att du inte kan starta spelet?

Permalänk
Medlem

Köp inte spel med drm. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

If buying isn't owning, piracy isn't theft. Å andra sidan är det ju Ubisoft som uttalar sig så dom hade ju inte fått mina pengar hursomhelst.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Äga spelet jag betalat för, ja tack.
Därför köper jag spel på gamla härliga spelklassiker.

De har också spel från Ubisoft som du kan köpa och ladda ner och sedan spela i din burk helt offline.
GoG – spel från Ubisoft.

Såklart inte deras senaste iterationer av spel som kanske ligger under en helt annan kategori av licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Skrivet av cronix91:

Vet inte hur det fungerar men måste man inte alltid vara online? De kan väl bara blocka att du inte kan starta spelet?

Jag vet inte heller hur specifikt AC Shadows fungerar, men de spel som är "always online" (som spelet The Crew som artikeln handlar om) slutar ju fungera när de tröttnat på spelet och stänger ned servrarna.

En eventuell skiva gör hjälper ju inte att lösa just det...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det finns en såväl busenkel som renhårig lösning på dilemmat, bara att marknadsföra det som uthyrning istället för försäljning.

Problemet består väl i att gemene kund sannolikt är beredd att betala mer för ägande, och att man vill både ha kakan och äta den genom att kalla sin uthyrning för försäljning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hur funkar det med privatkopiering av nedladdningsbara spel? Privatkopieringslagen borde väl gälla precis som för musik på CD-skivor och filmer på Blu-Ray skivor?

När man har kopierat spelet, finns det stöd i lagen för att modifiera spelet för att ta bort online krav och liknande för att göra det spelbart?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Så om jag inte äger det jag köper så kan det inte vara stöld att ladda ner det från random torrent sajt heller för jag "Lånar" det ju bara då...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi ska väll inte äga nått nuförtiden? Allt från bilar och deras funktioner till streamintjänster är premunantioner idag.

Värre kommer det bli. Jag håller hårt i det jag faktiskt fortfarande äger.
Jag kanske bara är lite gammal, att äga saker känns lite 80 tal 😅

Om 10år så kommer folk ha en klumptjänst per månad för bil, streamingtjänster, försäkring osv 😅 att erbjuda typ 1år av Spotify Premium vid bilköp kanske görs idag?

Permalänk
Medlem

Alltid kul att läsa när folk börjar rasa över sånt här. Samtidigt som valve och steam hyllas...

Citat:

Steam följde efter och förtydligar spelköp som just licenser numera.

Steam säljer inte en licens heller, de har livstidsprenumerationer på licenser, livstidsprenumerationer som de ger sig rätten att avsluta.

(Nu må EU tycka annat så vi ligger kanske inte lika risigt till som folk utanför EU....)

Permalänk
Medlem

Så samma regler som: Steam, EA, rockstar, Microsoft, Sony och Nintendo då?
Men gog är ett undantag!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X