Vart och när bäst att slå till på en ny hyffsad dyr Gaming PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Collin_27:

Men vad har du för komponenter nu? De verkar ju inte helt värdelösa så är det inte tillräckligt om du bara köper nytt grafikkort och monitor?

Permalänk
Skrivet av ErikLtz:

Snabbast är NVMe (M.2) och moderkortet ovan har plats för 3 st så 2 lediga. Där jackar man enkelt in "kretskortsbrickor" med 1, 2, 4 eller tom. 8 TB extra lagring. Dyrare per gb än stora magnetdiskar, men mycket snabbare.

En större lagringsdisk kan anslutas via SATA, ex: Inet har 8 TB Seagate Ironwolf för 2 390 kr.

Eller kör små externa USB-diskar för backup, som WD Elements 5 TB för 1 599. Anslutning via USB3 (både ström och data) ger hygglig fart för backup (uppåt 100 mb/s) men arbetsfiler och spel vill man inte ladda därifrån löpande.

Större lagring/backup i nätverket kan man ordna med NAS, Linux-server som "next level" eller molntjänst om man gillar "andras servrar" med prenumeration.

Stort tack för hjälpen! Känns som extra slottarna kommer lösa det.

Skrivet av Hyllbert:

1TB räcker ett tag. Har en maskin här där det nästan bara är Windows 11 på hårddisken och den använder 50GB.
På SSD:n bör du ha 10% ledigt, tror jag att jag läst nånstans, dvs 100GB.
Moderkortet verkar ha 3 M.2-slots så det är bara att köpa till när det behövs.

Ja, jag läste någonstans att det kunda ta ungefär 100 GB give and take.

Skrivet av Siimuliize:

Antar då att du inte vill ha ett gratis chassi från mig i nytt skick värd 3000kr ? Hjälper någon annan här på swec isåfall. Men ett svar vore bra.

Då inget svar på mina inlägg fast du än varit inne och läst eller svarat på inlägget med flest likes i tråden har jag nu gått vidare med chassit och ska kolla om frost här på swec jag eventuellt ska bygga åt vill ha den. Inte varje dag någon tackar nej till ett gratis Lian Li O11D EVO XL chassi. Men hoppas du hittar det du söker, lycka till.

Ber om ursäkt för sen återkoppling, menade inte a disrespecta ditt mycket generösa erbjudande. Jag var bara tvungen att försöka kika igen på om det var möjligt för mig att kunna bygga själv men har nog kommit fram till att det inte är det bästa.

Men jag är mycket tacksam för din hjälp och ditt erbjudande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Collin_27:

Stort tack för hjälpen! Känns som extra slottarna kommer lösa det.

Ja, jag läste någonstans att det kunda ta ungefär 100 GB give and take.

Ber om ursäkt för sen återkoppling, menade inte a disrespecta ditt mycket generösa erbjudande. Jag var bara tvungen att försöka kika igen på om det var möjligt för mig att kunna bygga själv men har nog kommit fram till att det inte är det bästa.

Men jag är mycket tacksam för din hjälp och ditt erbjudande!

Uppskattar svaret 😁 Har du ingen som kan bygga åt dig? Bor du i Stockholm kan jag kolla om jag kan hjälpa om tid finns. Bygger nämligen 4 projekt samtidigt redan åt andra. Hojta till om intressant så tar vi det därifrån.

Permalänk
Medlem

Kan du bygga själv så ökar utbudet och prisslappen minskar markant.

Ska du köpa en komplett dator färdig så går det inte att göra så mycket.

Kan du bygga själv eller få hjälp så öppnar sig många dörrar. Det tar tid, men du kan spara tusenlappar i slutet om du prisjaktar saker och köper från betrodda ställen. Skärmen du vill ha kan vara 1500 billigare från amazon än inet tex. Likaså kan ett modekort vara billigare att beställa från proshop.

Många bäckar små. I slutet kan du ha fått en bättre dator billigare än om du köpt en färdig dator. Men det tar tid att göra så. Sitta och titta på grejer och läsa på för att se om det finns kända problem osv, och även titta upp vart grejerna finns billigare.

Jag själv sparade in runt 3000 på att göra så med mitt hel vita bygge

Lycka till