Uppgradera alt. en ny dator runt RTX 5070 Ti
Har en gammal dator som byggdes ihop 2017, och är väl egentligen rätt nöjd med den men skulle vilja byta upp mig när det gäller grafikkortet. Såg ett RTX 5070 Ti som verkade OK.
Problemet jag har nu är att jag är rätt säker (men inte helt) på att den inte går att sätta in i min gamla rigg utan att jag faktiskt behöver byta ut i princip allt runtikring också, är väl bara PSU och chassi som går att återanvända och ärligt talat kanske också chassit bör bytas ut då hörlursuttaget inte fungerar oftare än att det gör det efter att en annan familjemedlem med full kraft drog i sladden .
Nuvarande relevanta datorkomponenter:
Chassi: Fractal Design Define XL R2 - Black Pearl
Moderkort: ASRock Z370 Taichi (Intel Z370 - Intel LGA1151 socket - DDR4 RAM - ATX)
CPU: Intel i7 8700K
Kylare: Noctua NH-D15
RAM: Corsair Vengeance RGB DDR4-3000 QC - 32GB
PSU: EVGA SuperNOVA 750 G3, 750W
Systemdisk: Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD
GPU: ASUS GeForce GTX1080 Strix A Gaming
Fråga: Visst är det så att det som nämns om PCIe5 i faktabladet för moderkortet inte är samma som behövs för ett RTX 5070 Ti?
Följdfråga: Om man behöver ett annat moderkort och om man har snöat in sig på CPU:n Intel Core i5 14000K, vad rekommenderas och vilka andra komponenter behöver jag...
Övrigt: Vill ha en luftkyld dator i ett relativt stort chassi och är inte det minsta intresserad av ngt annat än NVIDIA (GPU) och Intel (CPU), slösa inte bort eran egen tid på att försöka övertala mig till ngt annat. Tar helst inte ngn komponent från ASUS heller (även om just nuvarande grafikkort har fungerat så gör övrig egen erfarenhet att jag är tveksam till dem). CPU och GPU ovan är ganska fixt, kan inte tänka mig sämre prestanda än så iaf - bättre bara om det finns till lägre pris. Kan tänka mig att ta delar från nuvarnade dator _om_ det är _busenkelt_ att flytta över nuvarande OS/program till en ny dator - minsta strul när det gäller den processen betyder att jag hellre behåller datorn jag har och bygger en helt ny så att jag har två. Användningsområden: Gaming i 4K (mest Fortnite men även andra), Stable Diffusion, programmering. Budget: Knepigt... så lite som möjligt utan att tumma alltför mycket på prestanda, men max är nog omkring 30kKr, helst en bit under 20kKr (men tror inte det går).