Intel byter sockel igen

Permalänk
Medlem

Nu är det dags för Intel att visa musklerna. Tidigare har man sparat på krutet och ändå kunnat leva på att vara snabbare än AMD. Pengarna har flödat in men nu ser det annorlunda ut. Moores lag "återuppstår" i CPU-branschen .. kanske. Spännande framtid ???

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att jag bytt enbart CPU åtminstone 1 gång på nästan varje AMD system jag haft de senaste 20 åren eller så.

Intel däremot...minns att jag en gång bytte från 486 DX-33 till 486 DX4-100 och tror jag uppgraderade Pentium till en version med högre Mhz också. Hade P2 & P3:a men där tror jag aldrig jag uppgraderade, inte heller med Core2Duo och inte efter jag köpt 2600K heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Handen på hjärtat, hur många egentligen köper enbart en ny CPU?
Det kanske är lite fler här än genomsnittet, men undersökningar visar att 90%+ kör så länge de kan på sin gamla dator och köper sedan nytt och bryr sig inte alls om det är Socket XX eller Socket XY, bara den har funktionerna och prestandan.

Kan ta mig själv som exempel, jag bygger helt nytt med ett visst antal år imellen, 2011 (2600K), 2018 (8700K), 2022 (13900K).

Jag har bara uppgraderat en gång genom åren. 5600x->5800x3d.
Men det stora med att ha kvar en sockel är att man inte absolut måste köpa en b860 för att just 9000 existerar, man kan köpa en b760 om man vill när man köper nytt.
Finns fler valmöjligheter och också mer kort att få tag på om något går sönder.

Det kommer begränsningar med att ha kvar en sockel, det bekräftade amd att 5000 hade lite begränsningar på am4.

Men som konsument att inte vara tvungen att köpa den absolut senaste moderkorts generationen är rätt bra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det hade de endast bevisat om de aldrig bytt sockel, uppenbarligen finns det många anledningar även för dem.
De har däremot varit bättre på att hålla antalet byten nere.

Well inte om man ska vara realistisk, fullt gångbart att göra en sockel som är kompatibel 4-5 generationer men över det så blir det svårt då kommande generationer förmodligen inte är påbörjade än då.

Som idag när det kommer till amd, am6 lär komma tsm med zen 7 runt 2028/2029, men sen 8 och 9 kanske även 10 är redan påbörjade, därav så går det att förbereda så am6 fungerar till alla, däremot blir det otroligt svårt att förutspå senare generationer utan att riskera att riskera att begränsa sig otroligt mycket.

Så en sockel som fungerar för evigt är mer eller mindre omöjligt, eller så skulle det resultera i produkter som blir otroligt begränsade.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Håller med. Jag har gjort det en enda gång; gick från C2D till C2Q.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det kanske är lite fler här än genomsnittet, men undersökningar visar att 90%+ kör så länge de kan på sin gamla dator och köper sedan nytt och bryr sig inte alls om det är Socket XX eller Socket XY, bara den har funktionerna och prestandan.

Kan ta mig själv som exempel, jag bygger helt nytt med ett visst antal år imellen, 2011 (2600K), 2018 (8700K), 2022 (13900K).

Givetvis har du inte gjort det på de plattformarna. Det har ibte funnits så mycket värt att uppgradera till på dem.

Om du kunnat gå från Ryzen 1000-serien till senare generationer (hela vägen till 5800X3D eller 5700X3D) så hade du förmodligen sett annorlunda på saken.

Skrivet av Lodisen:

Jag kör AM4 och har gått från 1800X till 3900X, till 5900X, till 5950X för att slutligen landa på 5800X3D.
Därimellan så bytte jag moderkort en gång också för att få fler funktioner, men hade jag velat så hade jag kunnat köra samma moderkort från dag 1 så plattformen har levererat i över 8 år nu.

Exakt samma här, förutom de sista två hoppen. Valde mellan att gå till 5800X3D eller 9800X3D, men föll i slutändan på AM5 delvis för att det kändes kul. Drog dock nytta av liknande kompabilitet genom att köpa ett X670E och kunde då dra nytta av dess bättre PCI-E lane allocation.

Bara det faktum att ens gamla delar kan leva vidare och uppgraderas till 5700X3D eller 5800X3D är något jag uppskattar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Alltid gjort plattformsbyten. Aldrig uppat en cpu i samma sockel under 30 års tid.
Känns mindre produktivt för egen del.
Det kommer ändå så pass många nya saker mellan åren där en uppgradering känns motiverat att det ändå är dags att byta allt och sälja begagnad dator

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Alltid gjort plattformsbyten. Aldrig uppat en cpu i samma sockel under 30 års tid.
Känns mindre produktivt för egen del.
Det kommer ändå så pass många nya saker mellan åren där en uppgradering känns motiverat att det ändå är dags att byta allt och sälja begagnad dator

Och jag byter ofta flera gånger. Tex på AM4 har jag haft 4 processorer i mitt x370-kort som jag köpte vid AM4-releasen.
1700X -> 2700X -> 3800X -> 5800X3D
Jag har nu ett AM5-kort med CPU och minne liggandes för montering på köksbordet. Så 8 år fick jag ut ur AM4.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag byggde ett nytt AM4 system med en 1600X när det släpptes, sen köpte jag en 3700X och sen en 5800X3D som jag använder nu. Bra livslängd och den duger fortfarande men kanske inte så många år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag köpte x470 och 2700x 2018, bytade cpu till 5700x3d i december förra året. Bör hänga med helt ok ett tag till nu.

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk
Medlem

Givetvis byter Intel socket i vanlig ordning.

Skrivet av THB:

Kan ta mig själv som exempel, jag bygger helt nytt med ett visst antal år mellan, 2011 (2600K), 2018 (8700K), 2022 (13900K).

DIY marknaden är större än din källa tydligen. Jag införskaffade AM4 tidigt 2017 och det moderkortet har kört både Ryzen 1700, Ryzen 3600, Ryzen 5950X och 5800X3D. Det är inte bara helt fantastiskt utan väldigt smart. Det levererar fortfarande som en modern gaming PC med sin 5800X3D nästan 9! (NIO) ÅR senare!

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Man har kört AMD i många år nu…😊

här ända sen 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pkarls18:

Vilket skämt intel är.

samma skämt som Apple o iFånar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Har byggt sen tidigare pentium datorer. Men håller med dig, finner inte glädje i det och har nuförtiden nog pengar att få det förbyggt så nästa får nog bli första sen hemma pc tiden. Enda anledningen jag byggt själv är för att flytta över komponenter, främst hårddiskar ändrar sig inte så mycket mellan generationer. Nästa gång blir det nog att byta ut sista HDD som används för lagring med en stor SSD.

I slutändan är det väl att sänka strömförbrukningen och ändra fläktkurva på det man köpt som man spenderar mest tid på nuförtiden.

Mer om ämnet här. Tror jag en gång någonsin bytt CPU på ett nuvarande moderkort. Alla andra gånger har det blivit att man gör sig av med datorn och köper ny låda (exklusive några hårddiskar). Speciellt nuförtiden när en CPU ofta räcker 7+ år.

mitt första hembygge var 1998. P2 350 Mhz, Asus P2B, ram 64 Mb sdram pc100, nic 3com 10Mbit/s, ljudkort Creative Soundblaster Live Value. nätagg 250w..efter det blev det 100% Amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag! Eller gjorde fram till om med 2003

Numera när nära nog enbart grafikkort och diskar kan överleva snabba generationsskiften, så känns det bättre att byta moderkort, minnen och CPU på samma gång.

Lite därför jag nära nog enbart kör laptops numera.

har gjort det med flera gamla generatione och AM2 bytte jag 3st cpu (second hand marknaden) och nu på mitt AM4 är jag inne på cpu 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kan ta mig själv som exempel, jag bygger helt nytt med ett visst antal år mellan, 2011 (2600K), 2018 (8700K), 2022 (13900K).

Förstår hur du tänker. Jag har aldrig gjort det förut men denna gång kan jag tänka mig att byta ut min 7800X3D mot 10800X3D om ett par år (ifall ASUS släpper en BIOS-uppdatering som gör det möjligt).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har köpt enbart ny CPU två gånger med mitt nuvarande moderkort, Asus Prime X370 Pro från 2017.
Började med en Ryzen 1800X, Sedan 3800X och nu senast 5950X. Planerar att köpa nytt grafikkort i år och använda processorn minst ett par år till vilket innebär att moderkortet kommer vara 10 år gammalt när jag uppgraderar nästa gång.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Källa?
Här måste man nog även väga in respektive möjligheter att ens göra ett byte som smakar något. Datorer på de socklar som varit uppgraderbara väl och under lång tid bör rimligtvis ha en hyfsat annorlunda statistik än de kortlivade plattformarna.

Personligen har jag hunnit köra fyra olika CPU:er på AM4 nu.
På mina Intel-plattformar har det inte varit likadant, men det är som antytt ovan för att det inte gått snarare än att man inte velat göra en uppgradering.
4690K till 5775C var väl senaste stora möjliga bumpen som var aktuell för min del på Intel-sidan (och den var grym), men även det var ett undantagsfall, Broadwell-releasen sågs alltid som en udda fågel och kom efter Skylake.

Du och många andra tycks glömma att denna diskussionen just nu förs på ett entusiast forum och inte representerar den vanligaste användaren och hur dom köper nytt.
Tittar man globalt så är dom allra flesta datorköpen färdiga byggen där allt är inkluderat och då spelare det ingen roll om det är samma sockel eller en ny som levereras med den nya datorn.

Det är endast för entusiasten (som bygger sin dator själv) det spelar någon roll om saker går att återanvända mellan byggena och jag vågar garantera att vi är i minoritet när det kommer till antalet sålda datorer.
Skulle även gissa på att antalet entusiaster som byter cpu ofta och återanvänder moderkortet är mindre än de som köper nytt av båda när det skall uppgradera, men det är som sagt bara en gissning.
Många entusiaster vill ju gärna ha det senaste och då går det ju inte att ligga kvar på ett gammalt moderkort

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MacAllan:

Du och många andra tycks glömma att denna diskussionen just nu förs på ett entusiast forum och inte representerar den vanligaste användaren och hur dom köper nytt.

Inte alls, jag efterfrågade bara en källa på påståendet och nämnda undersökningar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sant, särskilt när begagnatmarknaden tagits över av diverse företag som köper upp gamla cpuer blir det oftare billigare att sälja sitt gamla system komplett o köpa helt nytt.

Känns inte som att amd gör en repeat av 5700x3d, priserna på am5 x3d har fullständigt skenat.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag har gjort det ett par gånger, senast på AM4, men då har jag inte börjat med en toppmodell i sin gen.

Samma.

Socket 7 var kul.
Pentium 100 -> Pentium MMX 233 -> AMD K6-3 450 på samma socket.
Tänk om man kunde göra motsvarande idag.
Börja med en 5GHz processor.
Något år senare köper man en 10GHz processor.
Ytterligare något år senare köper man en 20GHz processor.
Allt på samma socket.

Socket 775 var kul också.
Det gick att gå från Pentium 4 till Core 2 på samma socket.

Sen AM4 där skillnaden är stor mellan de långsammaste Ryzen 1000 processorerna upp till de snabbaste Ryzen 5000 processorerna.

De tre är mina favorit Sockets hittills.
(Jag har inte hoppat på AM5 ännu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det hade de endast bevisat om de aldrig bytt sockel, uppenbarligen finns det många anledningar även för dem.
De har däremot varit bättre på att hålla antalet byten nere.

Att aldrig byta sockel är inte speciellt realistiskt.

Tänkt ett hypotetiskt scenario,
Där AMD kan göra processorer som är lika snabba internt med processorinstruktioner och cache minne som dagens Zen 5 processorer.
Men att AMD hade hållit kvar vid Socket A från Athlon XP tiden.

Så processorn är snabb internt.
Men får nöja sig med DDR(1) minnen.
AGP och old school PCI istället för PCI-Express.
Första generationens SATA istället för NVME
osv osv.

Plattformen i övrigt hade så klart blivit en väldigt rejäl begränsning i ett sådant fall.

Men att å andra sidan göra som Intel som oftast bytt Socket varannan CPU generation verkar i de flesta fall onödigt från ett tekniskt perspektiv.

Mer realistiskt är att hitta någon medelväg mellan alltid och aldrig.

Exempelvis om man byter Socket i samband med en ny generations RAM minne, så har åtminstone än så länge RAM minnes generationerna varat tillräckligt länge att det inte har varit jätte täta byten.

Säg att man skulle göra en Socket AM4 för DDR4 baserade system, Socket AM5 för DDR5 baserade system, Socket AM6 för DDR6 baserade system.
Något sådant borde vara realistiskt och innebär att man kan ha en socket under flera processorgenerationer (fler än två).

Men att totalt överdriva livslängden och räkna med att man kan ha samma Socket i 20 år eller mer är inte realistiskt.

Eller kanske om man lever som Amish och inte ens har en dator.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av GuessWho:

Att aldrig byta sockel är inte speciellt realistiskt. [..]

Tror du missuppfattade poängen lite eller svarade på fel inlägg. Hade anledningarna att byta sockel varit "absolut nada" som påstods så hade det ju varit väldigt realistiskt.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Bortsätt från "pengar", vad finns det för fördelar med att byta sockel? Prestanda vinst? Energi effektivitet?

Planned obscolesensce...

Produkten är planerad att utbytas och ersättas, en förkortad livslängd ger större inkomster då den inte tillverkas för att hålla en normal livslängd. En kortare tidsperiod skapar ofta återkommande försäljningar.

Tänk dig en smart tv som inte kan uppdatera sina appar. Så fungerar Intels processorer. Nytt moderkort krävs för varje cpu generation. Total ignorans för att folk som bygger egna datorer gillar att uppgradera komponenter.
-Do you guys not have mother boards ?
Att dom även inte är särskilt schyssta med mjukvaru uppdatering gör Intels cpuer till en ganska dålig långtids produkt.

Byggde du en pc senaste 5-10 åren så har AMD helt dominerat marknaden för cpuer. Deras Ryzen med en massa kärnor och trådar till ett lågare pris än Intels har gjort dom väldigt populära för hembyggare. AMD Mjukvaran brukar kallas fine wine, eftersom dom uppdaterar sina socket plattformar i flera år, både med nya cpuer och nya funktioner.
Jag kör en 5 år gammal 5900x. Den fungerar helt toppen fortfarande.

Senaste produkten Intel släppte som höll lika länge var Skylake 6700.
Det finns alltid undantag för regeln men ibland släpps produkter som är helt galet långlivade. Gtx 970/1080 exempelvis. Nintendo Switch är även den seg o döda.

Köp inte saker som planeras sluta supportas, särskilt inte teknik. Polaren sitter med någon 4k stream dream maskin hemma som hade ett livstids abbonemang. Det höll i typ 2 år. Nu är hans 10k investering bara en tegelsten. Köp långvariga prylar....och läs på teknikforum vad nördarna tycker. Dom brukar ha rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tror du missuppfattade poängen lite eller svarade på fel inlägg. Hade anledningarna att byta sockel varit "absolut nada" som påstods så hade det ju varit väldigt realistiskt.

Skrivet av jehuty:

Bortsätt från "pengar", vad finns det för fördelar med att byta sockel? Prestanda vinst? Energi effektivitet?

Skrivet av norrby89:

Absolut nada, vilket amd utan problem bevisat flera gånger.

Förmodligen är det pengar eller att Intel helt enkelt inte kan tänka tillräckligt långt fram i tiden.

Om man tolkar norrby89's inlägg som Hyperbol eller som att andemeningen är "Det finns ingen anledning att byta lika ofta som Intel gör" så blir det rimligare.

Om man istället bokstavstolkar det så blir ditt (@Daemon) svar korrekt.

Permalänk
Medlem

FAN vad jag älskar Intel som ALLTID byter sockel

MER VERSALER
Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well inte om man ska vara realistisk, fullt gångbart att göra en sockel som är kompatibel 4-5 generationer men över det så blir det svårt då kommande generationer förmodligen inte är påbörjade än då.

Som idag när det kommer till amd, am6 lär komma tsm med zen 7 runt 2028/2029, men sen 8 och 9 kanske även 10 är redan påbörjade, därav så går det att förbereda så am6 fungerar till alla, däremot blir det otroligt svårt att förutspå senare generationer utan att riskera att riskera att begränsa sig otroligt mycket.

Så en sockel som fungerar för evigt är mer eller mindre omöjligt, eller så skulle det resultera i produkter som blir otroligt begränsade.

Samma sockel kan dock inte hantera nya ddr modellerna, om de inte görs från gen 1. Att behålla samma sockel längre än modernaste ddr version är därför bara onödigt.

Aldrig har vi haft någon som haft enbart DDR x men medan sockeln finns så kommer DDR Y och blir kompatibel med den hårdvaran.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Samma sockel kan dock inte hantera nya ddr modellerna, om de inte görs från gen 1. Att behålla samma sockel längre än modernaste ddr version är därför bara onödigt.

Aldrig har vi haft någon som haft enbart DDR x men medan sockeln finns så kommer DDR Y och blir kompatibel med den hårdvaran.

Hade ju varit ett bra argument ifall Intel inte bytte socket oftare än vi får en ny minnesstandard.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Swedishchef_90:

Åtminstone s775 (som var långlivad) undantaget där, men ja i vissa fall får vi nog särskilja vad just socketen i sig gör möjligt eller omöjligt och vad chipsets och övriga delar står för.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag är nog kanske inte genomsnittet men jag själv om jag köper en ny generation siktar in mig på en typ midrange CPU och byter sedan CPU längre fram när jag behöver, rätt skönt att slippa byta moderkort då oxå, detta brukar jag göra när jag hjälper nära och kära med nya burkar oxå.

Kolla på en burk som jag hade tills för 2 veckor sedan som reservburk, det moderkortet hade gått igenom Ryzen 1600, 2600, 3600 och 5600 och än idag kan jag faktiskt köpa CPUer till det. Vilket är rätt gött om man vill tänka lite frammåt, jag slipper fläska på som fan med CPU direkt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.