Permalänk

Bygga wifi för en gård

Hej!

Jag behöver ordna en wifi-uppkoppling på en gård med flera byggnader och stora avstånd. Detta för att kunna koppla upp flera övervakningskameror till nätet.

Det funkar alltså inte med en router, utan jag måste ha flera wifi-sändare. Jag är väldigt okunnig detta så jag kan inte alla begrepp. Ber om ursäkt för detta.

Min tanke är att ha en router i en stallbyggnad där någon kamera ska upp. Enkelt så långt.

Men ca 70 m bort och på andra sidan en stor lagårdsbyggnad behövs det också sättas upp några kameror, och dit räcker ju aldrig wifi-et från huset.

Ska jag dra en lång nätverkskabel ända bort dit? Och orkar den bära signalen så långt, eller måste jag i så fall ha någon förstärkning?

Eller bör jag skicka signalen trådlöst och vad behöver jag då för detta?

(Jag har gjort en enkel skiss, men går bet på hur jag ska få med den i tråden.)

Permalänk
Medlem

Är kamerorna redan inköpta, i så fall vad är det för några?

Du skulle kunna dra fiber mellan byggnaderna och sammankoppla allt med switchar, förslagvis PoE switchar som driver kamerorna så slipper du använda WiFi för ändamålet, mer driftsäkert också.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

om du vill hålla det trådlöst får du skaffa en antenn som en riktad - engelskans "directional", dessa, beroende på styrka kan nå kilometern. men tänk då på att väder kan påverka signalen. annars får du ju dra kabel, helst under jord men det kan också bli mycket dyrare.

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Är kamerorna redan inköpta, i så fall vad är det för några?

Du skulle kunna dra fiber mellan byggnaderna och sammankoppla allt med switchar, förslagvis PoE switchar som driver kamerorna så slipper du använda WiFi för ändamålet, mer driftsäkert också.

Jag har inte bestämt kamera än, men har tänkt mig både utomhus och inomhusvarianter. Tänker mig något från Kjell o co typ. Budgeten är inte särskilt stor.

Fiber? Spontant så låter det dyrt och det låter komplicerat så som du beskriver det. Men det kanske inte är det?

Permalänk
Medlem

Har använt 2 st Ubiquiti Nanostation för att koppla samman olika byggnader på en gård. https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco...

Enklare än att dra kabel eller fiber.

Jag tror du får ta och gå igenom lite mer exakt vad du vill och de fysiska förutsättningarna för dig. Alltså en grov skiss på de olika byggnaderna och avstånden mellan dem samt hur mycket bandbredd du behöver mellan de olika byggnaderna samt hur många nätverks portar och kameror du ska ha i varje byggnad. Om de ska sitta inomhus eller utomhus. Och var din internetuppkoppling kommer till gården. Sedan så kan vi hjälpa dig med att välja material i olika budgetkalser med de olika komprisser det innebär

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Hedersmedlem

Det du behöver är en trådlös brygga. Den kommer dock att kosta dig i från ca 500 kr per enhet beroende på hastighet du vill ha. Och du behöver två enheter för att skapa en brygga. Det kan hända att du kan använda en central enhet för att mata två sateliter om du förstår hur jag menar, men detta är något du får kolla upp om det funkar, och det beror också på hur dessa tre punkter ligger i förhållande till varandra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova med någon slag Powerline lösning om det finns el indraget i ladan. Det kommer inte gå snabbt, men kanske räcker för ditt behov.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Du skulle kunna dra fiber mellan byggnaderna

Det blir väl en rätt mycket krångligare lösning att börja dra fiber istället för nätverkskabel?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Det blir väl en rätt mycket krångligare lösning att börja dra fiber istället för nätverkskabel?

njae... dyrare ja men krångligare njae.

1. gräv ett dike på ~20cm djupt
2. släng i en slang av lämpligt slag och diameter.
3. sopa genom en dragfiber genom slangen
4. tejpa fast ena fiberänden i dragfibern och dra igenom fibern genom slangen.

så ungefär samma som att gräva ner en vanlig tp-kabel mellan byggnader.

fast med fördelen att man håller byggnaderna elektriskt frånskiljda så man inte råkar stöta på ev problem med potentialskillnader.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Kabel som kabel. Lägga fiberkabel eller kopparkabel lär inte skilja så mycket i svårighet. Med fiber behöver du dock antagligen lite dyrare utrustning i ändpunkterna.

Permalänk
Medlem

Att tänka på:
Max läng på CAT6 kabel är ca 100 meter. Om man kör på ren koppar kabel.
Kamera upplösning 1,2 eller 4K video. Skall du spela in och spara video.

Exempel på utrustning .
Cloud Gateway Max, Cloud Gateway Fiber, U7 Pro Outdoor, G6 Turret

Permalänk
Medlem

Från en som jobbar med det: Fiber mellan byggnaderna.
Inte överdrivet dyrare men stabilt och man slipper problemen med koppar/wifi-bryggor.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Slår åskan ner så leder inte fiber det vidare. Men en nätverkskabel i marken kan skada mycket.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@Remomannen beror på hur man tänkt sig koppla ihop allt.

Är avståndet kort mellan byggnaderna kan man välja RJ45 eller fiber, det hänger lite på om man enkelt kan gräva eller inte. Man kan använda PTMP WiFi lösning eller bara WiFi länkar för att koppla upp det trådlöst. Sedan beror det lite på vilken typ av övervakning du ska ha. Beroende på avstånd mellan hus kan man ibland hänga upp kabel som tvättlina om man vill använda RJ45 kabel, går även med fiber men bör undvikas eftersom det är bättre lägga den i backen. Har du möjlighet går det att gräva ner egna PEM-rör för att i efterhand kör in rör och sedan fiber (rör-i-rör) för att därefter få hjälp med fiberbiten om du väljer den lösningen.
Det går även att köpa färdig fiber i olika längder med kontakterna på plats etc.

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/ruggad-...

Man måste ha tillräckligt stort rör för att få igenom denna fiber då kontakterna redan sitter på plats. Kanske finna andra typer av kablar vad gäller fiber. Har inte så bra koll. Man kan även dra koaxkabel och köra med konverterar för detta om man väljer den lösningen för att man absolut vill ha kabel för att komma förbi 100m begräsningen för RJ45.

Jag har själv övervakning med kamera som sparar på SD-kort och den sköter sig själv så att säga. Man kan gå in och titta live men det gör jag sällan, det är mer intressant se vad kameran fångat över natten. Oftast är det rådjur, grävling och annat som den triggas av och sparar som videosnutt, det är inte 100% pålitligt men tillräckligt bra för min del. Jag har ordnat med belysning så kameran funkar bättre att fånga saker nattetid även om det finns kameror som klarar av mörker så tycker jag inte det ger så värst bra videos.

Många billigare kameror har bara WiFi och det kräver någon form av lokal AP även om du sätter upp enbart trådlösa WiFi länkar samt du kanske inte kan mata dessa via PoE utan det kräver någon from av tillgång till ström för AC adapter.

Permalänk
Medlem

Slänger in att mobilt bredband är ett enkelt alternativ, men det blir såklart en månadskostnad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Min första fråga är om detta är för att ni känner behov av att sätta upp kameror eller är det för att få ner försäkringspremien?

Om det är för att få ner försäkringspremien så hade jag utan tvekan kört riktantenner mellan byggnaderna och sen bara vanlig kabel i byggnaderna, hitta en punkt i varje byggnad där man kan sätta upp en PoE injector/switch och sätt riktantennen i närheten sen bara dra vanlig nätverkskabel till varje punkt där det ska vara en kamera.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remomannen:

Jag har inte bestämt kamera än, men har tänkt mig både utomhus och inomhusvarianter. Tänker mig något från Kjell o co typ. Budgeten är inte särskilt stor.

Fiber? Spontant så låter det dyrt och det låter komplicerat så som du beskriver det. Men det kanske inte är det?

Vad för budget snackar vi ungefär, blir enklare att rekommendera en lösning när man har den förutsättningen framför sig.

Skrivet av HugSeal:

Om man ändå gräver så nej, som andra nämnt så leder inte fibern ström/åska vilket är A&O. Du vill heller inte koppla ihop olika El-faser med en nätverkskabel mellan som det kan bli om ladugården/stallet har en egen fas och du sätter en aktiv enhet där.

Visst, med fiber är det något dyrare med tanke på den aktiva utrustningen i varje ände, men nog blir det billigare än att byta ut hela lösningen och i värsta fall elskåpet bara för man snålade när man ändå grävde..

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Har använt 2 st Ubiquiti Nanostation för att koppla samman olika byggnader på en gård. https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco...

Enklare än att dra kabel eller fiber.

Jag tror du får ta och gå igenom lite mer exakt vad du vill och de fysiska förutsättningarna för dig. Alltså en grov skiss på de olika byggnaderna och avstånden mellan dem samt hur mycket bandbredd du behöver mellan de olika byggnaderna samt hur många nätverks portar och kameror du ska ha i varje byggnad. Om de ska sitta inomhus eller utomhus. Och var din internetuppkoppling kommer till gården. Sedan så kan vi hjälpa dig med att välja material i olika budgetkalser med de olika komprisser det innebär

Jag har gjort en grov skiss och har mätt upp avstånd. Jag hade gärna bifogat skissen här, men det går inte. Man kan länka en bild, men då måste man uppge URL o det är ju inte så att jag lagt upp min skiss på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remomannen:

Jag har gjort en grov skiss och har mätt upp avstånd. Jag hade gärna bifogat skissen här, men det går inte. Man kan länka en bild, men då måste man uppge URL o det är ju inte så att jag lagt upp min skiss på nätet.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Tack för alla svar och all hjälp!

Det blev dock en hel del olika svar så jag blev inte väldigt mycket klokare på exakt vad det är jag ska göra.

Ett alternativ är ju förstås att jag inte har någon uppkoppling mot nätet alls.

Att jag i byggnad 1 har ett antal kameror som jag har uppkopplade mot ett wifi, eller med tråd, till nån sorts hårddisk el dyl där filmerna lagras.

Sen samma sak i byggnad 2 osv. Då behöver jag inte koppla ihop allt.

Det är ju såklart smidigare att ha uppkoppling och allt lagrat i ett moln, men några gömda hårddiskar funkar ju också. Det är ju inte så att vi måste kolla öv-filmerna varje dag utan bara när det hänt något.

Frågan är dock hur man ska lösa detta? Då behöver man kanske en dator/server vid varje ställe, och detta är ju också en kostnad.

Fan svårt det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Nej och man slipper potentialskillnadsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

<Uppladdad bildlänk>

Man behöver ju dock uppnå ett antal inlägg innan man kan skicka upp bilder, vilket @Remomannen inte har kommit upp i ännu. Men kan snart vara där om det är 5 inlägg som krävs.

Detta går ju absolut att lösa via trådlösa bryggor. Visst är ju dyrare, men man sparar tid/pengar genom att man slipper gräva ner rör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remomannen:

Ladda upp skissen på valfri bilddelningsajt och länka hit.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ladda upp skissen på valfri bilddelningsajt och länka hit.

Men visst kan man ladda upp bilder nuförtiden här?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jumpcut:

Men visst kan man ladda upp bilder nuförtiden här?

Ja det kan man som KaakaaN's inlägg visar, men som loefet skrev ovan behövs visst antal inlägg vad det verkar som

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja det kan man som KaakaaN's inlägg visar, men som loefet skrev ovan behövs visst antal inlägg vad det verkar som

Ah! Rimligt såklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har dragit 64 meter vanlig nätverkskabel från kåken till gamla ladugården vi har som garage/förvaring och gym eftersom vi har liten tv hörna och sådant där. Vanlig wifi-router där inne. Har TP-link Tapo C310 kameror (2pack på Kjell för 1299 kr när jag köpte men rea nu för 899, kan rekommendera starkt) inne i ladan. Fungerar bra för oss åtminstone.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa ett NVR- kit och sätta i varje byggnad. Det driver alla kameror via nätverkskabeln. Det behövs bara en skärm, inte nödvändigtvis att man kopplar upp mot internet. Men kopplar man upp dem kan man komma åt dem var som helst och du behöver inte ha skärm.

Permalänk
Medlem

Det här är en situation som går att lösa på många olika sätt beroende på förutsättningarna. Utan skissen är det svårt att göra annat än generella rekommendationer som alla är mer eller mindre korrekta.

Hur många huskroppar gäller det?
Vad är det för marktyp mellan dem? (I de flesta fall enklare att förlägga över gräsmatta än gårdsplan tex)
Hur stora är avstånden?
Finns det el i alla huskroppar?
Finns det krav på kapacitet och latens?
Viktigast: budget?

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem

Fixade för många år sedan WiFi med större räckvidd för en kompis med hjälp av en Kina pryl.
Var en halv kilometer bort från hans hus innan jag tappade hans WiFi på mobilen.

Men får nog erkänna att det knappast är lagligt, om än rätt effektivt när det behövdes

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!