Tacksam för hjälp med uppgradering av stationär dator, max 20k

Permalänk

Tacksam för hjälp med uppgradering av stationär dator, max 20k

Hej!
Jag skulle behöva hjälp med att välja ut delar till en uppgradering av datorn, jag hade en nära vän som var en klippa på det här och han har både byggt och uppgraderat åt mig genom åren. Men av olika anledningar så har jag inte kontakt med honom längre och nu när Oblivion remaster kommit samt Stalker 2 som jag gärna vill spela framöver så behövs en ordentlig uppgradering.

Här är specsen som jag har nu

CPU:
AMD Ryzen 5 3600
Matisse 7nm technology

RAM:
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1066MHz (15-15-15-36)

Moderkort:
Micro-Star International Co. Ltd B450 GAMING PLUS MAX (MS-7B86) (AM4)

Grafikkort:
SyncMaster (1920x1080@60Hz)
C27F591 (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER (Gigabyte)

Jag gissar att nätaggregatet också behöver bytas ut, chassit duger gott det är ett Cooler master Cosmos S det är rätt stort och som jag förstått rymligt och skönt att bygga i.
Har inte nån utsatt budget direkt men under 20k är väl nån form av tak.
Är det nåt annat som är viktigt att veta som jag glömt så påpeka det gärna!

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

S.T.A.L.K.E.R. 2 verkar vara CPU-bundet så kanske något i denna stil? Otrolig prestanda för 20 000 kr.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

S.T.A.L.K.E.R. 2 verkar vara CPU-bundet så kanske något i denna stil? Otrolig prestanda för 20 000 kr.

https://komponentkoll.se/bild/RPwGb.png

Tack så mycket! Ska kolla in detta, verkar som jag kommer få plocka från lite olika sidor men det gör inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMegaZombie:

Tack så mycket! Ska kolla in detta, verkar som jag kommer få plocka från lite olika sidor men det gör inget.

Dock är bygget väldigt overkill för dina nuvarande skärmar med 1080p och 60 Hz.

Permalänk

Dock är bygget väldigt overkill för dina nuvarande skärmar med 1080p och 60 Hz.

Jag var lite rädd för det, har tänkt uppgradera även där men hade tänkt göra det längre fram. Är det mer eller mindre ett måste eller kommer jag klara mig ändå ett tag? Om så är fallet vad är din rekommendation på skärm?

Permalänk
Medlem

Jag var lite rädd för det, har tänkt uppgradera även där men hade tänkt göra det längre fram. Är det mer eller mindre ett måste eller kommer jag klara mig ändå ett tag? Om så är fallet vad är din rekommendation på skärm?

Något i den här stilen ger mycket för pengarna men allt beror på din budget.

https://www.proshop.se/Skaerm/27-AOC-Q27G4XF-2560x1440-QHD-18...

Permalänk

Något i den här stilen ger mycket för pengarna men allt beror på din budget.

https://www.proshop.se/Skaerm/27-AOC-Q27G4XF-2560x1440-QHD-18...

Budgeten är inte ett jätteproblem, skulle det gå över något så är det inte hela världen

Permalänk
Medlem

Budgeten är inte ett jätteproblem, skulle det gå över något så är det inte hela världen

Köp det Alastor rekommenderar. Du kan alltid köpa en skärm lite senare men då har du en dator som är redo för det.

Permalänk

Det är beställt! Hade tur, grafikkortet fans på inet i Göteborg i en öppnad förpackning så den var nedsatt så jag hamna under 20k. beställde både från Inet och Amazon. Får se hur jag gör med skärm om jag beställer en ny eller väntar med det. Tack så mycket för hjälpen. Nu är jag ordentligt taggad!