3dprinta något som inte finns i en ganska enkel form?

Permalänk

3dprinta något som inte finns i en ganska enkel form?

har länge funderat och kunnat använda en viss form till skrivbordet tex att lägga mackan eller tallriken på när man äter men har lite plats utan att riskera spilla eller smutsa ner tangentbordet eller flytta någonting och bara ta fram formen istället.

försöker rita och förklara hur formen skulle se ut

vet ingenstans att köpa en sån här form eller ens om det finns så därför skulle det enklaste vara att 3dprinta den om det nu ens går, men skulle vara oerhört smidigt om man ägde en sådan här form. foten måste bara ha en "viss" tyngd så den inte tippar över när man lägger tex en tallrik eller något annat på den

vet någon om det går köpa en sån här typ av form någonstans eller hur man ska gå tillväga om man vill skaffa sig en sådan här grej?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Nu har du bara ritat den från sidan men för att det ska fungera tillfredställande om du ska kunna ha en tallrik på den så behöver foten antingen vara riktigt tung och/eller bredare åt alla håll eller sitta fast i skrivbordskanten.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Betydligt bättre lösning det där

Permalänk
Medlem
Permalänk

Längden från ena sidan till andra (höger/vänster) var bra men hade hoppats på den var längre också diagonalt eller vad man säger, så att man får plats med ett a4 papper ungefär och som inte "ligger utanför" kanterna. Och är medveten att foten måste vara ganska "tung" för att klara hålla upp 3-5 kg utan att "tippa" över, går det att fixa på nåt sätt tro?

Edit: kjell prylen är alldeles för hög och inte ideal för det som jag tänkt använda den som.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

typ något sånt här, kortare höjd men bredare fot och uppe på.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nåt sånt?

Snabbhack på 2min. Tanken är att vikten på mackan, får hyllan att nypa fast hårdare i bordet.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Alltså, är inte kanske bara ett tårtfat lösningen? https://www.ikea.com/se/sv/p/upplaga-tartfat-vit-10452195/
Går också att diska, både för hand och i maskin vid behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

har länge funderat och kunnat använda en viss form till skrivbordet tex att lägga mackan eller tallriken på när man äter men har lite plats utan att riskera spilla eller smutsa ner tangentbordet eller flytta någonting och bara ta fram formen istället.

vet ingenstans att köpa en sån här form eller ens om det finns så därför skulle det enklaste vara att 3dprinta den om det nu ens går, men skulle vara oerhört smidigt om man ägde en sådan här form. foten måste bara ha en "viss" tyngd så den inte tippar över när man lägger tex en tallrik eller något annat på den

vet någon om det går köpa en sån här typ av form någonstans eller hur man ska gå tillväga om man vill skaffa sig en sådan här grej?

<Uppladdad bildlänk>

En lösning efter din model finns nog inte/är svår att hitta för att den för det mesta är en dålig design. Det är liksom inte värt det att ha 1 kg klump för att hålla upp 350 g mat på det där viset med tyngdpunkten utanförstödytan. Får mig att tänka på (https://www.youtube.com/watch?v=QQh56geU0X8). Det finns helt enkelt bättre läsningar var av flera har länkats i tråden 😀

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Det blir ju alltid nått söl varje gång så då är det ju ändå lättare med någon form av serveringsfat hur det än kommer kring och det behöver ju inte vara av storleken "matbespisning" finns ju små fat med.
(jag äter det mesta vid min dator med små fat)

Annars Det här orkar nog hålla upp ett fat med en macka https://www.thomann.se/hercules_stands_hcdg_400b_laptop_stand...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Nåt sånt? <Uppladdad bildlänk>
Snabbhack på 2min. Tanken är att vikten på mackan, får hyllan att nypa fast hårdare i bordet.

Japp fast ser ut som underdelen ser ut att vara att man fäster på skrivbordskanten, och i min förklaring var det mer en fot som skulle agera som en tyngd åt skivan uppe på, vet dock inte om den trillar över eller om den trillar över med tyngd på ytan. Och ytan där uppe får gärna vara 2x så bred eller 3x så bred som i din ritning, och behöver inte vara så tjock, t.ex 1/2 tjocklek eller 1/3 tjocklek. Finns ju metaller som är tyngre än annat material också som bör göra det att fungera? Kanske max vikt 1 kg ?

Behöver ju inte just vara mackor eller tallrikar, men kan ju vara brev, papper, mobiltelefon, kort, också som man kan lägga ovanpå.

Några på Ikea var väl mest likt men krävs ju ändå lite tinkering om de skulle bli rätt, vet inte om ett tangentbord heller får plats under.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spontan tanke, om jag förstår dig rätt.

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | RX 9070XT Pulse | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB
| Hyte Revolt 3| EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Det var kanske mer så här jag tänkte från början, men gjorde "mackhyllan" åt fel håll.
La till en skruv så man kan skruva fast i bordet också:

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av Trojancreeper:

Spontan tanke, om jag förstår dig rätt.
<Uppladdad bildlänk>

Japp såhärä fast utan "1 ton" grejen på bilden och utan den där klossen högst upp (så ytan blir platt) och sen större yte typ a4 papper yta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Edit: kjell prylen är alldeles för hög och inte ideal för det som jag tänkt använda den som.

Den är ledad?, höj och sänk bar?

Jag förstår tydligen inte vad/hur du menar, men får tyvärr känslan av att du inte heller gör det, jag hoppas det löser sig.

missad bokstav
Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills du får höra talas om tallrik!

Permalänk

Försökt göra mitt bästa med min dåliga ritförmåga, och linjerna är ungefär hur stor storleken skulle kunna vara och sen formen

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Försökt göra mitt bästa med min dåliga ritförmåga, och linjerna är ungefär hur stor storleken skulle kunna vara och sen formen

<Uppladdad bildlänk>

Det där ser helskevt ut och själva ytan som du vill lägga mackan på lutar så pass mycket i din ritning att mackan aldrig skulle kunna ligga kvar.
Kanske vore vettigt att prova ett annat medium att få fram din idé, t.ex. kartong och tejp?
Då får du ett hum om hur det praktiskt skulle kunna fungera och var du behöver förstärkningspunkter och liknande.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

<Uppladdad bildlänk>

En liten bas, botten, kommer behöva vara mycket tung för att inte välta, med eller utan din macka eller vad du nu skall ha på den, inget som en 3d print kommer klara, även gjord i metall, kommer den vara ostabil.

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

<Uppladdad bildlänk>

Hur skulle ett sånt där stativ hindra dig från att spilla? det är väl i själva transportmomentet från tallrik till mun som risken är stor för spill, inte när maten ligger stilla på en tallrik?
Ät inte rakt ovanför tangentbordet om du inte vill ha spill i tangentbordet. Eller ställ en sängbricka/frokostbricka rakt över tangentbordet så att det skyddas.
https://www.bagarenochkocken.se/p/dorre-frona-frukostbricka_4...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Tror ingen förstår hur jag menar trots försök att försöka rita upp det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Gör den i wellpapp?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

tog mig lite frihet från det du postade första gången och lite andra försök till förslag i tråden. Något sånthär?