Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Roundup: Sex luftkylare utmanar kylarkungen Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns som att min noctua h-dh15 klarar sig ett tag till, lite lustigt att den 11 år efter relese fortfarande ligger i topp segmentet bland luftkylare.

Fast Thermalright Phantom Spirit EVO är markant bättre och kostar hälften så lite har hänt

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av blue eyed devil:

Varför ingen Thermalright kylare?

Skrivet av SuperDuperKillen:

Förmodligen ingen spons av det företaget.

Även om jag är för trött för att bemöta rent trams bjuder jag på ett svar ändå. Sponsrade artiklar är uppmärkta som sponsrade. Det vet du.

Jag har handvalt modeller som är intressanta enligt en lista med önskvärda kriterier. Exempelvis:

• Märket har inte synts i testlabbet på länge

• Märket är nytt för våra läsare

• Modellen är nysläppt

• Modellen är på något annat sätt unik/intressant

Därefter har jag kontaktat tillverkarnas mediarepresentanter för att begära recensionsexemplar. Merparten återkom i god tid och skickade därefter exemplar. Någon enstaka var intresserad, men återkom efter deadline. Thermalright var den enda som inte svarade. Därav uteblev modellen Frost Vortex 140 SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Fast Thermalright Phantom Spirit EVO är markant bättre och kostar hälften så lite har hänt

Ja men nh-d15 är tydligen tystare, speciellt i idle. Vid samma ljudnivå slår tydligen nocutan phantom spirit med ca 2 grader i samtliga tester jag kikat på på YT. Det som phantom skiner på är priset, det är mycket lägre så skulle jag köpa idag så är det phantom jag skulle ta men kanske sätta på noctua fläktar.
Prestandan skiljer så lite åt att det är priset som avgör i slutändan, misstänker att fläktarna är det som gör störst skillnad här.

Fortfarande är det lite av en besvikelse att noctuan inte har fler utmanare efter så många år.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Den som följde med min i7 6700 var inte bra. Men de gjorde väl om den en del sen alderlake?

har för mig att 6000 serien kom med den nya sämre designen. medan 4000 och äldre kom med den störr hägre designen som varit aktuell sedan C2D eran.

kan dock ha fel men har för mig att de var där nånstans i det seriebytet den byttes ut men kan ha varit 7000 serien.

hur som helst ingen av dem var en bra kylare med en microsnurra som vid typ 3000rpm knappt höll en 2500K under 50°c olastad och vad jag hört blev ännu sämre men troligen billigare att tillverka då kylflänsen bara hade halva höjden efter omdesignen...

Skrivet av Flutters:

Trevligt test! Mer sånt här!

Har tyvärr själv ingen vidare erfarenhet med Thermalright Peerless Assassin 120 SE, byggt 2 datorer åt kompisar med den kylaren och båda har börjat göra missljud i fläktarna efter ca 1 år.
Båda köptes exakt samtidigt och samma återförsäljare så kanske var en dålig batch eller något
Prestandan är/var det inget fel på dock!
Själv kör man uteslutande med Noctua när det gäller luftkylare.

mina fläktar till den knattrade från leveransdagen så fort den gick över typ 500rpm så den byttes ut till ett par arctic p12 istället samma dag då jag behövde kylaren så reklamation och vänta på omleverans var inget alternativ tyvärr... dock fick jag priset för 2 p12 fläktar som värdekupong (totalt 140:-) som ersättning istället efter lite back n forth med amazons support.

vilket var för mig en ok ersättning då jag istället kunde köpa en till arduino pro micro.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men nh-d15 är tydligen tystare, speciellt i idle. Vid samma ljudnivå slår tydligen nocutan phantom spirit med ca 2 grader i samtliga tester jag kikat på på YT. Det som phantom skiner på är priset, det är mycket lägre så skulle jag köpa idag så är det phantom jag skulle ta men kanske sätta på noctua fläktar.
Prestandan skiljer så lite åt att det är priset som avgör i slutändan, misstänker att fläktarna är det som gör störst skillnad här.

Fortfarande är det lite av en besvikelse att noctuan inte har fler utmanare efter så många år.

Om du skulle sätta noctua fläktar på en phantom så kommer den bli lika dyr som nh d 15.

Permalänk
Medlem

Förslag på framtida undersökning vore att göra motsvarande test men med något populärt chassi, alltså slutet och inte öppet. Jag gick med 5950X från ett 240MM aio till D15S vilket på pappret borde duga bättre, men hur jag än flyttar runt chassifläktar och vänder på kylaren har jag aldrig fått det att fungera bra.

Anledningen varande att hela "värmebatteriet" sitter inklämt precis bredvid GPU och precis ovanför RAM osv. GPU och cpu kylare bildar en värmeficka mellan sig och trissar upp varandra, mest märktes det på GPU som låg en 5-10C högre vid full load. Luftflödet med så stor kylare blev dåligt just där emellan. Med AIO flyttas värmen bort och denna situation uppstår inte.

Värsta är att jag minns att jag konstaterat samma typ ett årtionde tidigare men hunnit glömma det - benchmarks med öppet chassi motsvarar inte verkligheten med stängt och just AIO vs luft ges skev bild där.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200