Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Fairphone 6 får full pott av Ifixit

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Släpper dom en xl version innan slutet av november så skulle det helt klart kunna vara ett alternativ när min fold 4 ska gå i pension.

Men hoppas nog mer på att framework så småningom gör en mobil likt Google ara! Hade hoppat på det direkt!

Usel? 98% av allt användande på mobiler skulle klaras av utan problem på en 10 år gammal mobil xD

Dagens bättre mobiler är totalt overkill för merparten av alla användare.

Nej det där stämmmer inte och det vet du! En fem år lågbugdet eller sämre mellanklassmobil är omöjliga att använda idag. De är för långsamma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej det där stämmmer inte och det vet du! En fem år lågbugdet eller sämre mellanklassmobil är omöjliga att använda idag. De är för långsamma!

Nej då. Pixel 3a och Pixel 4a är fortfarande helt användbara. Jag har en Pixel 3a som jag använder som kamera telefon och den är absolut tillräckligt snabb och morsan använder en Pixel 4a som är 5 år gammal i år.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nej då. Pixel 3a och Pixel 4a är fortfarande helt användbara. Jag har en Pixel 3a som jag använder som kamera telefon och den är absolut tillräckligt snabb och morsan använder en Pixel 4a som är 5 år gammal i år.

De går att använda ja så länge de stöds officiellt eller inofficiellt men det är extremt segt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad är värt så mycket? Själv har jag så här långt aldrig behövt lagat en mobiltelefon. Har spräckt skärmen två gånger, i båda fallen var då telefonerna så gamla att allt annat än att köpa en ny kändes meningslöst.

Poängen (för mig) är https://www.fairphone.com/en/2025/04/17/our-2024-impact-repor... lika mycket som löftet om längre tids mjukvarusupport.
Dvs de verkar bry sig mer om tillverkarförhållanden och miljöpåverkan än andra.

Jag spräckte skärmen på en 4 år iPhone 2020SE och jag hade inte en tanke på att köpa en ny tele. Varför då? Ny skärm kostade runt 1k sek och det var lätt värt det eftersom telen gör allt jag vill och är perfekt storleksmässigt, där det senare är knepigare.

Om priset ändå tycks högt så är Fairphone B.V inte storleksmässigt nära Eple eller Samsung.

Allt som allt tycker jag priset ter sig rimligt men till skillnad från i andra el-genrer bryr jag mig lite mindre om exakta specs på en tele bortom fysisk storlek och gärna utökbar lagring, så länge den kan köra de appar jag vill.

Trådlös laddning hade varit kul men det kanske inte är kritiskt..grunnar. Att "vlungg" lägga en sak på en platta i hallen är superenkelt, att krånga med kabel och slita ut en port...som förvisso går att byta : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De går att använda ja så länge de stöds officiellt eller inofficiellt men det är extremt segt!

Kan inte säga att de är extremt sega alls! Låter snarare som om du har högre krav än de flesta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu sa jag inget om lågbudget, det jag syftar på är att för merparten av användare så skulle prestandan i en galaxy s9 va mer än tillräckligt! Sure den är inte 10 år utan snarare 7 år.

Men ändrar inte att dagens mobiler är meningslöst kraftfulla för nästan alla.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kolsvart Katt:

Poängen (för mig) är https://www.fairphone.com/en/2025/04/17/our-2024-impact-repor... lika mycket som löftet om längre tids mjukvarusupport.
Dvs de verkar bry sig mer om tillverkarförhållanden och miljöpåverkan än andra.

Jag spräckte skärmen på en 4 år iPhone 2020SE och jag hade inte en tanke på att köpa en ny tele. Varför då? Ny skärm kostade runt 1k sek och det var lätt värt det eftersom telen gör allt jag vill och är perfekt storleksmässigt, där det senare är knepigare.

Om priset ändå tycks högt så är Fairphone B.V inte storleksmässigt nära Eple eller Samsung.

Allt som allt tycker jag priset ter sig rimligt men till skillnad från i andra el-genrer bryr jag mig lite mindre om exakta specs på en tele bortom fysisk storlek och gärna utökbar lagring, så länge den kan köra de appar jag vill.

Trådlös laddning hade varit kul men det kanske inte är kritiskt..grunnar. Att "vlungg" lägga en sak på en platta i hallen är superenkelt, att krånga med kabel och slita ut en port...som förvisso går att byta : )

Hur skiljer sig det du länkar från t.ex. dessa
https://www.apple.com/environment/pdf/Apple_Environmental_Pro...
Några exempel från rapporten

"We reduced our gross greenhouse gas (GHG) emissions across scopes 1, 2, and 3 by more than 60 percent compared with our 2015 baseline year"
"In 2024, approximately 99 percent of tungsten, 71 percent of aluminum, 53 percent of lithium, and 40 percent of gold; and 76 percent of cobalt in our products came from recycled sources."

https://www.samsung.com/global/sustainability/landing_hub-fil...

"Compared to Galaxy S7, when we began our initiative to eliminate plastic packaging, we reduced the use of plastic in packaging for Galaxy S25+ by 96.6%."
"Cobalt used in the S25+ batterycontains 50% recycled cobalt.
"All magnets in the speaker modules and motor are made of 100% recycled rare earth elements.

Det är väldigt god PR + lagkrav i många viktiga regioner. Nog rätt hopplöst för en lekman att här greppa vem som är "bäst", om nu det spelar mer roll än att de förbättrar sig.

Viktigaste egenskapen för att undvika "e-waste" är nog i praktiken att det fortsätter komma säkerhetsuppdateringar. Där vet vi att det finns brister hos vissa, även om de ovan nämna hör till de bästa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur skiljer sig det du länkar från t.ex. dessa
https://www.apple.com/environment/pdf/Apple_Environmental_Pro...

"We reduced our gross greenhouse gas (GHG) emissions across scopes 1, 2, and 3 by more than 60 percent compared with our 2015 baseline year"
"In 2024, approximately 99 percent of tungsten, 71 percent of aluminum, 53 percent of lithium, and 40 percent of gold; and 76 percent of cobalt in our products came from recycled sources."

https://www.samsung.com/global/sustainability/landing_hub-fil...

"Compared to Galaxy S7, when we began our initiative to eliminate plastic packaging, we reduced the use of plastic in packaging for Galaxy S25+ by 96.6%."
"Cobalt used in the S25+ batterycontains 50% recycled cobalt.
"All magnets in the speaker modules and motor are made of 100% recycled rare earth elements.

Det är väldigt god PR + lagkrav i många viktiga regioner. Nog rätt hopplöst för en lekman att här greppa vem som är "bäst", om nu det spelar mer roll än att de förbättrar sig.

Viktigaste egenskapen för att undvika "e-waste" är nog i praktiken att det fortsätter komma säkerhetsuppdateringar. Där vet vi att det finns brister hos vissa, även om de ovan nämna hör till de bästa.

Jag äger knappast kompetensen att diskutera relativa meriter vad gäller grön tillverkning och kontroll över och krav på leverantörskedjan (och jag hyser inga tvivel överhuvudtaget på att båda dina megacorps kan rabbla hur många gröna eller etiska meriter som helst. De har antagligen hela divisioner som sysslar med sådant språk). Det finns såklart alla typer av åsikter: https://tech.yahoo.com/phones/articles/fairphone-doing-apple-...

Rent logiskt borde det bästa vara en fokus på de två tingen samt många år av säkerhetsuppdateringar, utöver att man inte kastar en två år telefon för att skärmen är sprucken eller batteriet kasst. Kan Fairphone se till att ett sådant byte är enklare och billigare så cred till dom. Är det varken enklare eller billigare än att lämna/skicka in en iPhone till auktoriserad service) så haltar formeln något.

Därtill måste folk vilja behålla sin telefon i ett antal år.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag äger knappast kompetensen att diskutera relativa meriter vad gäller grön tillverkning och kontroll över och krav på leverantörskedjan (och jag hyser inga tvivel överhuvudtaget på att båda dina megacorps kan rabbla hur många gröna eller etiska meriter som helst. De har antagligen hela divisioner som sysslar med sådant språk). Det finns såklart alla typer av åsikter: https://tech.yahoo.com/phones/articles/fairphone-doing-apple-...

Rent logiskt borde det bästa vara en fokus på de två tingen samt många år av säkerhetsuppdateringar, utöver att man inte kastar en två år telefon för att skärmen är sprucken eller batteriet kasst. Kan Fairphone se till att ett sådant byte är enklare och billigare så cred till dom. Är det varken enklare eller billigare än att lämna/skicka in en iPhone till auktoriserad service) så haltar formeln något.

Därtill måste folk vilja behålla sin telefon i ett antal år.

Sure, men för oss som bor i EU så finns ju numera lagstiftning som kräver att alla telefoner som säljs här ska kunna repareras (vilket inkluderar batteribyte och skärmbyte) minst 7 år efter att modellen slutat säljas.

Vidare finns också krav på minimal kapacitet för batteriet. Det är nu på en nivå att ett batteribyte kommer för de flesta vara ett totalt icke-problem. Tycker ändå att jag använder mobilen rätt mycket, har ändå aldrig behövt göra ett byte sedan övergången till "smartmobil" (och har som sagt just nu en nästan 5 år gammal mobil där det är 85 % kapacitet kvar, det med ett sämre batteri än vad EU har som minikrav numera).

Så frågan är vad som skapar minst e-waste: göra en halvdyr telefon baserad på en systemkrets som vid release har prestanda motsvarande 6-8 år gamla high-end telefoner, fast där det är superlätt att byta saker som batteri (något en väldigt liten andel av kunderna i praktiken kommer utnyttja). Tror här mer GPU-delen kommer bli en större flaskhals än CPU-delen, detta då mobilspelande är väldigt populärt och det kommer allt fler allt mer grafikkrävande spel.

Eller är det bättre att gå för en bättre presterande telefon och utgå från att statistiken "fixar" eventuell ooopsi i att man över tid nästan aldrig kommer behöva byta något.

För det som historiskt varit den viktigast faktor som gjort saker oanvändbara är brist på uppdateringar.

Här finns faktiskt en anledning varför Fairphone inte behöver någon "speciell" variant av SoC. Qualcomm införde först garanterad 8 års support för alla Snapdragon 8 Elite baserade systemkretsar. Detta utökades i början av året till att gälla alla Snapdragon 8 och 7 baserade kretsar

Här kommer numera ingen kunna ge mindre än 5 års säkerhetsuppdateringar, detta då det är ett lagkrav från EU.

Allt ovant sammantaget så blir Fairphone kanske vettigt i andra delar i världen. Inom EU känns det mest som väldigt mycket pengar för en prestandanivå som i sig tyvärr kan göra modellen irrelevant i förtid. Då främst om man bryr sig om spel, men 1/3-delen av CPU-prestanda av high-end kan tyvärr rätt snabbt bli en flaskhals p.g.a. Wirts lag (man är helt enkelt för långt efter high-end för att det ska kännas bra)...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sure, men för oss som bor i EU så finns ju numera lagstiftning som kräver att alla telefoner som säljs här ska kunna repareras (vilket inkluderar batteribyte och skärmbyte) minst 7 år efter att modellen slutat säljas.

Det är ju bra, men om telefonen "är så gammal att ett skärmbyte känns meningslöst" så spelar det inte så stor roll. Dvs personliga attityder bland konsumenter och hur praktiskt inkl kostnadsmässigt det är ett reparera sin äldre telefon.

Skrivet av Yoshman:

Vidare finns också krav på minimal kapacitet för batteriet. Det är nu på en nivå att ett batteribyte kommer för de flesta vara ett totalt icke-problem. Tycker ändå att jag använder mobilen rätt mycket, har ändå aldrig behövt göra ett byte sedan övergången till "smartmobil" (och har som sagt just nu en nästan 5 år gammal mobil där det är 85 % kapacitet kvar, det med ett sämre batteri än vad EU har som minikrav numera).

Läser "use of more durable batteries, capable of at least 800 charge cycles while retaining at least 80% of their initial capacity". https://single-market-economy.ec.europa.eu/news/new-eu-rules-...
Blir intressant att se vad det får för konsekvens i praktiken. Vet ej hur du anländer till slutsatsen att "ett batteribyte kommer för de flesta vara ett totalt icke-problem". För att telefonen är förlegad och bör bytas ut ändå eller för att batterierna kommer att bli mycket bättre (det får vi se) iom ovan?

Kul att din mobils batteri har hållit. Min tele är 5 år och en månad och har fått batteriet bytt en gång, nu börjar det nya batteriet bli märkbart dåligt. Jag laddar den ungefär från 15-20% -> 75-90% varje gång, om vi nu ska relatera till personlig erfarenhet.

Skrivet av Yoshman:

Så frågan är vad som skapar minst e-waste: göra en halvdyr telefon baserad på en systemkrets som vid release har prestanda motsvarande 6-8 år gamla high-end telefoner, fast där det är superlätt att byta saker som batteri (något en väldigt liten andel av kunderna i praktiken kommer utnyttja).

Hur vet du det? Kan det inte vara så att de som köper en Fairphone gör det för fem års garanti, 8 års mjukvaruuppdateringar och faktiskt kommer att byta batteriet om det blir dåligt? Eller är din tes ännu att batterier inte blir dåliga? : )

Skrivet av Yoshman:

Tror här mer GPU-delen kommer bli en större flaskhals än CPU-delen, detta då mobilspelande är väldigt populärt och det kommer allt fler allt mer grafikkrävande spel.

Det kanske det blir. Var och en får göra sin research kring prestandabehov associerade med tänkta användningscenarior när de skaffar ny telefon. En telefon som inte kan spela de nyaste spelen om fyra år är kanske ännu relevant för 97% av folket som köpt den, det kan vi bara spekulera i..

Skrivet av Yoshman:

För det som historiskt varit den viktigast faktor som gjort saker oanvändbara är brist på uppdateringar.

Är det så? Inte för att användaren helt enkelt vill ha en ny mobil? (Eller batteriet)
Det känns som att det sakans en referens. Hittar ingen bra ny statistik på en femöring här men https://www.consumeraffairs.com/cell_phones/cell-phone-statis... säger att folk (i USA kanske) byter sin telefon i genomsnitt var tredje år.

Skrivet av Yoshman:

Allt ovant sammantaget så blir Fairphone kanske vettigt i andra delar i världen. Inom EU känns det mest som väldigt mycket pengar för en prestandanivå som i sig tyvärr kan göra modellen irrelevant i förtid. Då främst om man bryr sig om spel, men 1/3-delen av CPU-prestanda av high-end kan tyvärr rätt snabbt bli en flaskhals p.g.a. Wirts lag (man är helt enkelt för långt efter high-end för att det ska kännas bra)...

Jag förstår att du inte gillar den. Själv spelar jag inte på min tele.

Visa signatur