Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Snabbkoll: Delar du ditt streamingkonto?

Permalänk
Medlem

Det enda "streaming" jag har som ens är värt att ha är youtube premium /w yt music. och det är inte direkt delningsbart... för personligt konto... !

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

om frågan avser abonnerande streamtjänster som delas med personer utanför hushållet är svaret nej.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Delar med familjemedlemmar utanför hushållet.
Tvingar Netflix mig att betala för fyra användare så vill jag naturligtvis kunna använda det jag betalar för.
Ser inget moraliskt problem med att ett företag levererar det jag redan betalat för även om dom krånglar med användarvillkoren.

En tanke kring detta är att väldigt många tjänster "överprovisionerar", d.v.s. har egentligen inte kapacitet att tillhandahålla full kapacitet för alla kunder samtidigt.

Exempel är Fiber och bredband.

Om alla skulle försöka använda sin fulla bandbredd samtidigt så skulle ingen få det istället

Lösningen är företagsabonnemang där man garanteras max hastighet, men som istället kostar mycket mer.
Så priset på streaming-tjänster om de alltid skulle ta betalt för att alla alltid använda alla sina samtida streams skulle öka markant.

Sen följande (som inte har med dig @staropramen att göra

Världen är beredd att betala en viss summa för skapande och framtagande av filmer. Tror ni på allvar att ni skulle få allt som nånsin skapats och som kommer skapas för under tusentals kronor varje månad?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Världen är beredd att betala en viss summa för skapande och framtagande av filmer. Tror ni på allvar att ni skulle få allt som nånsin skapats och som kommer skapas för under tusentals kronor varje månad?

Själv är jag rätt ointresserad av nya saker.
Jag skulle vilja se en strömningstjänst där det finns massa gammalt. Som inte försvinner efter ett tag. Gammalt, för mig, är om det är minst 25-30 år eller äldre. Och då inte bara ner till 80-talet, utan hela vägen ner till kanske 50-talet för en del serier. För filmer, givetvis hela vägen till 1900-talets första årtionden, i de fall det finns hyfsat tittbara versioner, alltså där man skannat in från original.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

En tanke kring detta är att väldigt många tjänster "överprovisionerar", d.v.s. har egentligen inte kapacitet att tillhandahålla full kapacitet för alla kunder samtidigt.

Exempel är Fiber och bredband.

Om alla skulle försöka använda sin fulla bandbredd samtidigt så skulle ingen få det istället

Lösningen är företagsabonnemang där man garanteras max hastighet, men som istället kostar mycket mer.
Så priset på streaming-tjänster om de alltid skulle ta betalt för att alla alltid använda alla sina samtida streams skulle öka markant.

Sen följande (som inte har med dig @staropramen att göra

Inser såklart att företagsabonnemang är en annan marknad men jag tror inte att vi har streamat alla fyra samtidigt någon gång eller i vart fall väldigt sällan. Det handlar mer om att ha tillgång till tjänsten än att utnyttja den extremt mycket.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk

Dela konton är ju det enda som gör tjänsterna prisvärda.

Permalänk
Medlem

Delar och delar, jag vill kunna titta på mina streamingtjänster när vi åker till svärföräldrarna.

Permalänk
Medlem

När man bor/bodde med föräldrarna så tyckte man att det var nästan lite rätt att dela sånt med dem.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Nope betalar heller inte för nån streaming xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Netflix lovade ju "guld och gröna skogar" - men lik förbenat blet dom en av de värsta...

Dem var superbra i start och många många år... Började köra netflix på release dagen. Sen kom det nu när dem "ska blockera delning" Ni gick UT med slogan om att man kunde dela ett helt hushåll på premium istället för flera.... Hepp. Ja du har precis helt rätt, du börjar som den bra. Men slutar som det du skulle vara emot.... :/

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Plex, ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Svaren kan kanske även tolkas som "vad är ditt civilstånd?" på ett skämtsamt sätt.

Ja = dejtar någon
Nej, jag har slutat = blivit sambo
Nej, det har jag aldrig gjort = aldrig dejtat

Eller...

Nej, jag har slutat = har blivit dumpad.

Nu känner jag mig dock lite egoistisk, eftersom att jag svarade.
Nej, det har jag aldrig gjort .. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Såklart man delar med morsan. jag har betalat nästan 200 kr för netflix för att kunna titta på 4 skärmar, då ska det inte spela någon roll om den andra skärmen tittas på hemma hos morsan tex.
Gillar de inte läget? jag har inga problem att avsluta tjänsten och gå tillbaka till de andra gratis alternativen. Det är helt upp till netflix hur jävliga de vill vara mot mig, de behöver mig mer än jag behöver dom.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja det beror nog lite på var man är i livet. Som 20 åring orkade jag hålla på men nu efter 30 med barn, hus ständig grejer som ska fixas så finns inte tiden. Det är värt 150kr/mån för Disney för nöjda barn och fru. 😅

Det finns lösningar som är precis lika smidiga som de stora tjänsterna. One and done set up, jag föredrar det till och med då det går att synka med Trakt osv. Även mycket bättre kvalitet med Remux osv.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det finns lösningar som är precis lika smidiga som de stora tjänsterna. One and done set up, jag föredrar det till och med då det går att synka med Trakt osv. Även mycket bättre kvalitet med Remux osv.

Mjo jag vet. Är inte sugen på att ha en energislukande (och värmeavgivande) maskin på 24/7 heller. 😂 Men klart jag kan skaffa något snålare, får se, tittar knappt på nåt ändå. Barnen kollar barnprogram till kl 20 sen är det 2h nattning och sen läggdags för mig. 😂

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mjo jag vet. Är inte sugen på att ha en energislukande (och värmeavgivande) maskin på 24/7 heller. 😂 Men klart jag kan skaffa något snålare, får se, tittar knappt på nåt ändå. Barnen kollar barnprogram till kl 20 sen är det 2h nattning och sen läggdags för mig. 😂

Jag kör en lösning utan egen maskin och utan torrents

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat Netflix, så har inte hunnit dela med mig ännu. Men päronen är väl de första som åker med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Livsnjutare 😎

De har ju dödat streamingen med höjda kostnader, spritt utbud över olika tjänster och även reklam under för betalade kunder…

Hål i huvudet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Såklart man delar med morsan. jag har betalat nästan 200 kr för netflix för att kunna titta på 4 skärmar, då ska det inte spela någon roll om den andra skärmen tittas på hemma hos morsan tex.
Gillar de inte läget? jag har inga problem att avsluta tjänsten och gå tillbaka till de andra gratis alternativen. Det är helt upp till netflix hur jävliga de vill vara mot mig, de behöver mig mer än jag behöver dom.

Jag gör samma, fast lagt till en extra användare för 50:-/månad.

Sällan jag ser folk prata om att det är ett alternativ, iag med Netflix. Går att lägga till upp till två andra användare på sitt konto för 50:-/st. Kan de ha sin egen inloggning och få egen historik o.s.v.

https://help.netflix.com/sv/node/123277

Permalänk
Medlem

Har bara Tidal och Spotify. På Spotify delar jag och sambon på ett konto, på Tidal har vi ett familjeabonnemang där man kan dela mellan kompisar. Max 6 personer för totalt 178 kronor. Rätt billigt om ni frågar mig.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_hitman:

Tankeövning - Hur skulle det fungera om alla delade?! Varför skulle då du/jag ha rätten att göra det?!

För att jag betalar för det?

Permalänk
Medlem

Vi vägrar streaming jag och frugan här hemma. Brukade ha flera olika tjänster (Netflix, HBO, Disney och annat) men priserna skenade och kändes inte som det kom tillräckligt med innehåll värt pengarna.
Så vi gick tillbaka till fysisk media och köper det vi vill se/lyssna på istället. Är faktiskt väldigt skönt.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Nein, niemals.

Skrivet av Fläskan:

Så vi gick tillbaka till fysisk media och köper det vi vill se/lyssna på istället. Är faktiskt väldigt skönt.

Jo, så länge som fysisk media går att få tag på.

Men å andra sidan är det inte sällan lättare att hitta på skiva än att hitta någon jävla streamingtjänst som faktiskt har den film eller serie man vill glo på (https://vodeville.se/ och https://playpilot.com/ hjälper där, skulle bli galen annars), särskilt när det gäller något gammalt eller icke-mainstream.

Svårare att få tag på musik, många artister säljer inte skivor. Och jag betalar ju gärna så få mellanhänder som möjligt, helst direkt till artisten.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur har folk ens tid att titta på betald strömning, när det finns oceaner av gratis dito där ute?

Jag har just nu ingen streamingtjänst, men om jag hade en betald tjänst, så skulle orsaken vara att jag vill se nåt speciellt, som inte finns på "oceanerna av gratis dito". Som jag ser det nu, så skulle jag behålla den tills jag har tittat färdigt på det speciella som jag tog den för. Och nej, det streamingkonto jag hade delade jag inte med mig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nein, niemals.

Jo, så länge som fysisk media går att få tag på.

Men å andra sidan är det inte sällan lättare att hitta på skiva än att hitta någon jävla streamingtjänst som faktiskt har den film eller serie man vill glo på (https://vodeville.se/ och https://playpilot.com/ hjälper där, skulle bli galen annars), särskilt när det gäller något gammalt eller icke-mainstream.

Svårare att få tag på musik, många artister säljer inte skivor. Och jag betalar ju gärna så få mellanhänder som möjligt, helst direkt till artisten.

Sant. Men filmer och serier brukar inte vara några problem. Musik kan vara krångligt men som tur är så är vår smak mer åt det gamla hållet. Gammal rock n roll, blues, 80tals pop, hårdrock från 90tal/tidigt 2000 och så vidare. Så vi har inga större problem att hitta det på skiva men pris/frakt (får ofta beställa från utlandet) kan skena iväg lite ibland om det är något mer ovanligt man vill ha i samlingen. Men för oss är det värt det (plus, det är något speciellt med att ploppa in en CD skiva i spelaren och njuta jämfört med Spotify och sådant).

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Sötast
Skrivet av underd0g76:

Betalar du ingen skatt i Sverige?

Topic: SVTPlay torde räknas som streamingservice och nej, den delar jag inte.

Iofs, att betala skatt skulle kunna kallas streaming i detta land x)

Men nej, det har jag inte.

Permalänk

Vi är bara två i vårt hushåll, så ingen jag delar med. Men vi har en stuga där vi är rätt ofta och Netflix har varit riktigt irriterande på sista tiden. Varje gång vi byter från ena stället till det andra, samma TV apparater använda på båda ställen under längre tid, så tjatar Netflix om att, ja, typ "en ny enhet försöker använda ditt konto, vill du inkludera den i ditt hushåll", eller så. Och då får man skicka sms till sig själv och hålla på med att logga in och godkänna enheten. Pain in the...

Har gjort det säkert 10-15ggr de senaste månaderna. Är så himla nära att bara säga upp. Jag delar ju faktiskt inte med någon utanför hushållet och ändå så får jag känna mig som en "brottsling", i alla fall enligt deras definition. Bara för att de har bestämt sig för att nu får man inte dela längre och då jäklas med alla. Även om HBO verkar ha samma policy nu, så där har jag, ännu, inte råkat ut för något liknande.

Permalänk

Vi delar inom familjen. Jag betalar Netflix och Prime, syrran Disney+ och pappa Via Play. Den dagen jag inte kan dela längre kommer jag förmodligen säga upp båda tjänster i protest och gå tillbaka till DVD.