Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Microsoft smyger in uppdaterings­varningar i Windows

Permalänk
Melding Plague

Microsoft smyger in uppdaterings­varningar i Windows

Syftet med KB5001716 är att påminna användare att Windows 10 är döende.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Varför tvingas man ständigt att uppdatera till dom senaste win versionerna , tycker det är dåligt har fortfarande win7 på en av mina datorer och tänker aldrig uppdatera till nyare på den . Den är ej ansluten till internet utan används bara till att köra äldre spel mestadels och även lite nyare spel i singelplayer

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Varför tvingas man ständigt att uppdatera till dom senaste win versionerna , tycker det är dåligt

För att de äldre versionerna inte får uppdateringar. Varje XXH2 version får uppdateringar i ca 18 månader eller däromkring, iallafall på 11:an.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Varför tvingas man ständigt att uppdatera till dom senaste win versionerna , tycker det är dåligt har fortfarande win7 på en av mina datorer och tänker aldrig uppdatera till nyare på den . Den är ej ansluten till internet utan används bara till att köra äldre spel mestadels och även lite nyare spel i singelplayer

Tvingas gör du inte, men du får inga uppdateringar till slut, sen om du sitter kvar på XP eller Windows 7 är helt upp till dig men räkna inte med uppdateringar från Microsoft.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Helt okej med nya versioner av operativsystem.
Men att uppdatera för att bara få en varning att ditt operativsystem är döende låter onödigt då den definitivt fortfarande är kraftfull och i allra högsta grad användbar.

Jag är inte så säker på skillnaderna mellan de olika Windows-versionerna i prestanda hopp men så här har jag hoppat mellan versionerna:
3.x > 9x
9x > XP (hade en ME period här också och till skillnad från kanske många andra gillade jag den)
XP > 7
7 > 10
Och min erfarenhet av hur stor skillnaden var i prestanda och användarupplevelse skulle kunna graderas så här:
3.x > 9x (3)
9x > XP (4)
XP > 7 (3)
7 > 10 (2)

Får väl erkänna att det största hoppet mellan 9x och XP berodde nog på allt ögongodis (även om det var en liknande upplevelse mellan 3.x och 9x), det blev så mycket trevligare att titta på skärmen, men en annan viktig upplevelse då var att bredband introducerades och du kunde uppleva internet på ett helt annat sätt än förut, du slapp gråa hår i väntan på en fil som laddades ner.

Att gå över till Windows 7 från XP var också helt smärtfritt och 7:an har verkligen varit en version som jag tycker har gjort väl ifrån sig, speciellt stabiliteten och hur säkerheten tillslut cementerades på riktigt.

Att gå från Windows 7 till Windows 10 satt långt inne, även om det var gratis men tillslut gled jag över till 10:an och tycker att den versionen verkligen har vuxit på alla sätt och vis.
Enda smolken i bägaren är all onödiga telemetri och påträngande sätt att vurma för sina produkter (ingen fara, jag har sett till att rensa bort det mesta) så trovärdigheten mot Microsoft har fått sig en törn.

Jag har använt Windows 11 på arbetet och lite hemma på min HTPC som testplattform och så här långt är jag inte övertygad, dels för att det upplevs som det 11:an gör under huven gör 10:an också, ingen skillnad i egentlig prestanda, bara mer kontroll av vad jag kan göra och inte göra och mer och mer mot molnet.
Säkert jättebra för stora företag men lilla jag med en dator för daglig användning inte så mycket.

Så har jag upplevt min resa och känner att Windows 10 blir den sista för mig, om jag nu kan släppa Windows.
För jag är så ingrodd och bekväm med Windows så det kanske bara är tomma ord, alltså i över 30 år har jag kört Windows, det är svårt att bara stänga av.

Permalänk
Skrivet av Hatesunday:

Lite som andra redan sagt så tvingas du inte, men du får inga uppdateringar då OS:et inte stöds.

Sen är det ett helvete att underhålla gamla versioner, rent kompetens och kostnadsmässigt. Därav stödjer man X-antal versioner bak (i regel oftast 1 version).

Nya program lär inte utvecklas för Windows Vista när W11 är ute, men det förstår nog de flesta.

Permalänk
Medlem

Microsoft använder alltså uppdateringar för att göra reklam för sig själva.
Jag tror det är bäst att byta från Fönster, hoppas man slipper reklamuppdateringar i Win 10 efter det "dött".
Jag var nog aldrig med på att ha ett OS som lever sitt eget liv, maskiner ska förbli döda ting, tack.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Är så trött på allt som har med Mifrosoft att göra, vilket skräpföretag.

Måste skaffa WMR till ett VR-headset jag köpt och tydligen är det ett jävla gissel med specifik Windows-version. Och inte nog med det så hålls de med sån här skit. Microsoft kan gå och dö...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Tvingas gör du inte, men du får inga uppdateringar till slut, sen om du sitter kvar på XP eller Windows 7 är helt upp till dig men räkna inte med uppdateringar från Microsoft.

Nee inte helt tvingas det stämmer . Men köpte ett 3080 till win 7 datorn det gick inte va tvungen att uppdatera så funkade det , satte tillbaks mitt gamla AMD 970 så gick det igen på win7

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk

"Syftet med KB5001716 är att påminna användare att Windows 10 är döende."

Någon borde påminna Microsoft om att Windows är döende(iallafall för privat personer)!

Linux is the future!

Microsoft kan dra åt helvete! Aldrig mer Windows!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!