Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Efter 21 år: Dustin slopar försäljning till konsumenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Trodde inte deras privatförsäljning var sååå låg andel av helheten, men med det i åtanke så förstår jag absolut de går tillbaks till sina rötter och bara säljer till företag!

Förr i tiden var de ju konkurrenskraftiga i pris och hade även ett brett utbud, utöver att de hade bra service och rykte...
men nu känns det som priserna nästan alltid halkar lite efter

Jobbade där för 15-20 år sedan fast med företagsförsäljning. Vill minnas att privatmarknaden stod för ungefär 15% då. De levde mycket på att ha lokalt lager och snabba leveranser men fraktkostnaderna var ett irritationsmoment både för privat och företagskunder. Idag levererar nästan alla nästa dag och ganska ofta fraktfritt så Dustin har inte någon direkt USP längre. Webhallen och Inet gäller för mig sen ganska lång tid tillbaka.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Aj. Väldigt tråkigt.

Dustin har ett otroligt bra sortiment på konstiga grejer.
Det kommer innebära för min egna del att Amazon tyvärr kommer få mina pengar när jag inte hittar andra som säljer varorna jag söker.

Skicka tips till inet? Dom är nog lyhörda och vill fånga upp under.

Webhallen har jag lämnat efter de blev köpta av kompletta nu springer kampanjerna runt bland dom tre företagen komplett, wh och non, samma priser på allt och ingen riktigt konkurrens.

Synd att inte har så få butiker i Stockholm bara, hade varit bättre å haft en på södra sidan typ och en på norra istället för Sveavägen och Medis, tar ju inte lång tid att åka till Sveavägen för dem som bor i stan, värre för som utanför, tid, parkering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Redan innan dustinhome kunde man beställa från vanliga dustin.se antar att det inte förändras.

Som privatperson? 🤔

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Har musmatta, skärm och någon mus av deras märke Voxicon, de grejerna har varit av väldigt bra kvalitet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Handlar för flera miljoner om året där, fast som företagskund då. Där är dom riktigt vassa. Undrar varför dom ens gjorde satsningen på privatpersoner. Man ska göra det man är bra på.

Att man kan välja priser med eller utan moms på hemsidan är ett hån enligt dig, är du allvarlig eller skämtar du nu?

Dom är duktiga fast som jag som är en mindre elhandlare så kan vi nästan alltid ta kunder från Dustin pga vi kan vara mycket mer flexibla och personliga.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Många goda minnen av Dustin!

Kommer ihåg deras julkalender på tiden då dom va dagens inet! gjorde en hel del med fynd där

Pappers tidningen som man fick... för 25-30 år sedan? Var ju guld värd när man hämtade den i brevlådan.

Har handlat lite av dom lite till och från dom senaste 10 åren, men som andra sagt så ligger dom oftast inte riktigt rätt i pris jämfört med andra butiker som man handlar oss.
Tråkigt, men man förstår ju varför, då dom i första hand alltid har varit inriktad mot företag.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Som privatperson? 🤔

Japp, jag köpte mina första SCSI-hårddiskar och kontrollerkort hos dem, det måste ha varit ca 1998 så det var fullt möjligt att handla som privatperson hos dem tidigare också.

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag handlade på Dustin nu men det dom var bra på förr var framförallt tillförlitlig snabb leverans. Jag tror inte dom blivit sämre, men numer kan man oftast räkna med lika snabb leverans från de andra stora näthandlarna.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Dustin hade bra med bl.a. Ubiquiti grejjor till bra pris och Reolink kameror till helt ok pris men annars brukar jag inte beställa därifrån så värst mycket.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Dustin var bra för 15 år sen, men sedan dess har de höga priser där webhallen och komplett kunnat utkonkurrera dom. så jag förstår absolut varför de inte sålde bra på konsumentsidan.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Köpte mycket från Dustin förr, men de har helt enkelt alltid förlorat med 50-100 kr mot alternativen sedan över 10 år på det mesta, nästan så man slösat tid på att ens kolla deras sida som den "stabila butik" de fortsatt vara i mitt huvud. Man kan nästan se hur priser är anpassade för att se snygga ut UTAN moms ibland och inte korrigerade för konsumentsidan.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem

Senaste gången jag handlade från dustin var 2007.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Privatpersoner i Sverige är dåliga kunder generellt.
Ångerrätten kostar massor för företag. Likaså returer och reklamationer som ska hanteras.
Dessutom kan man i princip säga att varje "kundfråga" kostar 500 kr bara att starta handläggning av.

Så därför är det solklart att förlustmaskiner som Dustin försöker komma tillbaka genom att renodla mot företag.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Jag förstår dem som företag, vinsten finns hos företag och inte privata konsumenter. Men det är alltid tråkigt när våra individuella alternativ begränsas för oss dödliga. Konkurrens är en bra sak!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Har köpt av dem i många år. En vacker dag vägrade de att hjälpa mig med en datorknapp (startknapp) som gått sönder. Datorn var mindre än ett år gammal. Slutat handla av dem pg a dålig support.

Permalänk
Medlem

Kostar det mer att hålla igång "privatperson" sidan? trodde det var färdigt liksom... bara att använda.
Känns som det kostar mer att avveckla.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Kostar det mer att hålla igång "privatperson" sidan? trodde det var färdigt liksom... bara att använda.

Kan väl tänka mig att det är mer kostnaden att hålla igång hela apparaten med B2C med viss anpassning av sortiment, kundsupport, marknadsföring, betallösningar, fraktavtal och vad det kan vara.
Behövs en viss volym för att täcka upp kostnaderna och mantimmarna det kräver, så någon räknande säkert ut att det inte gick att få lönsamhet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Slutade handla av dem som företagskund för länge sedan, katastofalt jävla dålig kundtjänst på det stället.

Man får väl ge dem att de erkände att de ljög när jag frågade rakt ut...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vi har flera lagar för privatpersoner, distansköplagen med returhantering o.s.v. det lär kosta en hel del jämfört jämfört med B2B försäljning.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Har handlar ganska mycket på DustinHome i mina dagar. Förr i tiden, med studentrabatt, hade dom sjukt bra priser på kablar. Handlat flertalet gasarmar där i närtid där dom haft bäst pris och riktigt robusta armar. Har även handlat mycket hårdvara förr i tiden, men inte lika mycket på senare år. Håller mig till inet som jag tycker är bra.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |